Permalänk

Java Chatting applikation

Hej
Min text kan bli lite svårt förstå eftersom jag inte är svensk man.
Jag ska skapa ett chatting applikation för gym-arbete
Jag jobbar ensam och därför mitt dator blir både server och klient

Jag kollade på en video i youtube, för att få tips, och jag såg att han gör

try { s = new Socket("127.0.0.1", 1201); //here the ip is local adress because is running the server and client at same computer o.s.v }

Jag har inte läst om nätverk så mycket (har läst datorteknik i årskurs 2 men jag är ointresserat i datorteknik..) därför två frågor på detta. vet ni vad betyder 1201 i koden? Vilka siffror kan man skriva istället dettan?
Ska program fungera bra om mitt skolans nätverk ip kod är inte lika med 127.0.0.1? Måste man skriva skolans nätverks ip(eftersom jag måste redovisa och visa produkt i skolan) eller har min dator sin egen ip kod och jag måste skriva det?

Permalänk
Hedersmedlem

127.0.0.1 är local host. Den pekar alltid till din egen dator. Det kan strula till sig om du har programmet igång och växlar mellan nätverk under tiden, men en omstart av dina program ska fixa det. Jag gissar att 1201 är porten som du vill snacka på. Du kan välja vilken ledig port som helst. Googla på en lista över använda portar om du vill vara säker. Typiskt så är högre nr ganska safe att använda medan många lägre nr har speciella betydelser. Din server och klient måste använda samma port.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

127.0.0.1 är local host. Den pekar alltid till din egen dator. Det kan strula till sig om du har programmet igång och växlar mellan nätverk under tiden, men en omstart av dina program ska fixa det. Jag gissar att 1201 är porten som du vill snacka på. Du kan välja vilken ledig port som helst. Googla på en lista över använda portar om du vill vara säker. Typiskt så är högre nr ganska safe att använda medan många lägre nr har speciella betydelser. Din server och klient måste använda samma port.

Aha ok ok
Jag googlade i nätet om localhost och jag såg det nummer är loopback-enhet i IPv4
Men vet du hur kan man se vilket IPv version har min dator i windows10?

Permalänk
Medlem

skriv ipconfig i kommandotolken@ProgrammeringElev:

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Aha ok ok
Jag googlade i nätet om localhost och jag såg det nummer är loopback-enhet i IPv4
Men vet du hur kan man se vilket IPv version har min dator i windows10?

Du har garanterat IP v4 i alla fall. Det behöver du inte kolla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av ProgrammeringElev:

Aha ok ok
Jag googlade i nätet om localhost och jag såg det nummer är loopback-enhet i IPv4
Men vet du hur kan man se vilket IPv version har min dator i windows10?

Aha tack!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du har garanterat IP v4 i alla fall. Det behöver du inte kolla.

Aha tack!