Audioengine A5+ eller Audio Pro T14?

Permalänk
Medlem

Audioengine A5+ eller Audio Pro T14?

Precis som rubriken lyder, någon som har erfarenhet från båda och kan delge lite erfarenheter?

Tänkte införskaffa ett par T14 till tv'n i sovrummet då de även har Bluetooth, dvs får agera musikspelare med en gammal telefon/padda likväl som tv-ljud.

MEN till datorn är jag inte lika säker, där behöver jag inte Bluetooth direkt.
Det som talar för dubbla par T14 är att de har optisk ingång, men det är ju inte direkt en avgörande faktor.

Någon/några som kan hjälpa till med lite åsikter/erfarenheter som kan göra mitt val lättare?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ska bli kul då jag undrar lite samma sak. Dock är jag mer inne på Audioengine a5+ mer

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Hade ett par Audioengine 5+ som jag var nöjd med i över 2 år tills den högra (den passiva) högtalaren började låta mycket tystare än den andra högtalaren, jag fick tillslut damp på det och ville "uppgradera" till något annat. Det slutade med att jag köpte mig ett par Dali Zensor 1 högtalare och separat förstärkare, då jag inte vill att något liknande det som hände mina Audioengine 5+ ska hända mig igen i framtiden. Men när jag var till HiFi-klubben så provlyssnade jag deras egna aktiva högtalare Argon Octave 5A och blev förvånad över hur mycket bättre (enligt mig) de lät än mina Audioengine 5+.

Argon-högtalarna låter mer "HiFi" medan Audioengine-högtalarna låter mer neutrala. Säger inte att Audioengine-högtalarna är dåliga dock, det märks att de är bra byggkvalité på själva högtalaren och bra kvalité på elementen osv, men i mina öron lät Argon-högtalarna bättre.

Permalänk
Medlem

@andropen:
Tackar för inputen! De såg onekligen intressanta ut, får ta och kolla upp dem lite bättre, kanske till och med ta mig tid att besöka deras butik i Kista för en provlyssning 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor: Låter som en bra idé. Finns även andra alternativ därute. Minns att jag trodde A5+orna var det mest prisvärda man kunde få för det priset men kanske inte är så trots allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns ovanligt "tyst" gällande erfarenheter kring dessa två, trodde båda två var ganska frekvent förekommande hos folk som inte "gillar" hörlurar 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av andropen:

Hade ett par Audioengine 5+ som jag var nöjd med i över 2 år tills den högra (den passiva) högtalaren började låta mycket tystare än den andra högtalaren, jag fick tillslut damp på det och ville "uppgradera" till något annat. Det slutade med att jag köpte mig ett par Dali Zensor 1 högtalare och separat förstärkare, då jag inte vill att något liknande det som hände mina Audioengine 5+ ska hända mig igen i framtiden. Men när jag var till HiFi-klubben så provlyssnade jag deras egna aktiva högtalare Argon Octave 5A och blev förvånad över hur mycket bättre (enligt mig) de lät än mina Audioengine 5+.

Argon-högtalarna låter mer "HiFi" medan Audioengine-högtalarna låter mer neutrala. Säger inte att Audioengine-högtalarna är dåliga dock, det märks att de är bra byggkvalité på själva högtalaren och bra kvalité på elementen osv, men i mina öron lät Argon-högtalarna bättre.

Har själv ett par Argon Octave 5A och tycker de är helt OK, har en subbas som kompleterar då jag tycker dem behöver det!

Visa signatur

Under uppbyggnad