Spotify skriver väldigt mycket data till ens SSD/HDD

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda andra tjänster där det finns otroligt mycket musik att upptäcka.

Soundcloud exempelvis.

Sedan kan man även lägga Spotify på en gammal dator och begränsa bandbredden...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag var medveten om att Spotify använder P2P-teknik och har inte haft något större problem med det men det här verkar ju absurt. Har kollat med Process Explorer och Spotify skrev nästan 20GB till disk på fyra-fem timmar, trots att ingen musik spelades de sista två timmarna. Är det kopplat till buggen med libcef som det pratas om?

Jag har löst det tillfälligt genom att nedgradera till en äldre version av desktopklienten (0.9.17.27 eftersom jag såg den rekommenderas någonstans, den är dock från 2014 ...) och på två timmar har den skrivit 179MB till disk. Verkar inte som att denna version skriver till disk när det inte spelas upp något heller. Krävs lite meck för att nedgradera (Spotify verkar inte så pigga på att folk nedgraderar), följde nedanstående guide:

Citat:

Close Spotify
Go to "C:\Users<Username>\AppData\Roaming\Spotify"
Delete Spotify_new.exe if existing
Create two new empty text documents, rename the first to Spotify_new.exe (if you don't see .txt etc. activate file extension's first). Rename the second to Spotify_new.exe.sig
Right click on the newly created files and go to the properties menu. Set both to Read-only (under attributes).
Download old Spotify
Install it.
Have fun.

Finns äldre versioner på FileHippo (0.9.17.27). Är lite osäker på sidans legitimitet men VirusTotal hittade inget i alla fall.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

För den som drabbats av detta problem så såg jag precis denna nyhet på slashdot. Tydligen är problemet löst i 1.0.42.

Permalänk

Jag har ingen koll på hur mkt Spotify har skrivit, men är lite orolig. Körde något SMART program på min Mac och fick fram
ID# ATTRIBUTE_NAME FLAGS VALUE WORST THRESH FAIL RAW_VALUE
0xaf Host_Writes_MiB -O---K 099 099 000 - 28048465

Innebär det att den skrivit 28TB under datorns livstid? Den ganska exakt 3 år gammal, är det mycket? Räknar jag rätt om jag får det till ca 25GB/dag i snitt? Låter mkt... Laddar ner en hel del iofs säkert ett par GB/dag som jag vet om, men har svårt att se att jag skulle komma upp i 25GB/dag... Kan det vara Spotifys fel? Har haft det sällan igång när jag inte spelar musik iofs...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌