Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Enligt nya rapporter samlar Nvidia in information om sina användare utan deras vetskap. Detta upptäcktes i och med senaste drivrutinsversionen från grafikkortstillverkaren.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Står det något om detta i deras avtal?

Skickades från m.sweclockers.com

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Fult.

Det vore hur lugnt som helst att inkludera telemetri som samlade data om de bara nämnde detta vid installationen men att försöka gömma det säger ju bara att det kanske rör sig om data som inte enbart har med drivrutinskrascher att göra.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Det är väl bara om både drivrutin och Geforce Experience installerad? Det är Geforce Experience som samlar data. Inte drivrutinen.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB LPDDR3 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Gäller det även om man kör utan det där bloatware ''Nvidia experience''

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
järnforsen
Registrerad
Nov 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Selfish:

Det är väl bara om både drivrutin och Geforce Experience installerad? Det är Geforce Experience som samlar data. Inte drivrutinen.

Antagligen, jag har inte GFE installerat och hittade inget schemalagd från nvidia.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Triton242:

Står det något om detta i deras avtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Yep

"When you use our Services, we may collect "Personal information," which is any information that can be used to identify a particular individual which can include traditional identifiers such as name, address, e-mail address, telephone number and non-traditional identifiers such as unique device identifiers and Internet Protocol (IP) addresses.

We may collect personal information that you or other users give us (e.g. your contact details or your comments or opinions), allow us to receive either through your preferences in your devices (e.g. location data) or browser or from third parties such as social networks (e.g. your public profile information) or through use of our Services (e.g. the pages you visit)."

punk 2 i deras privacy policy: https://www2.nvidia.com/en-us/privacy_policy/

formatering

Dator - NZXT H630 | GA-Z87P-D3 | i5 4670K | 16GB DDR3 | GTX 1080 | Cougar 700CM
Ljud - Xonar DX > Objective2 > ATH-R70x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Då åker GFE ut, har inte gillat 3an alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011

Jaha, jag trodde faktiskt att de redan gjorde detta, som 99.9% av alla andra företag gör med deras programvaror/produkter.

Inga konstigheter för min del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallryd
Registrerad
Maj 2014

Synd att nvidia ska göra så här. Gillar inte heller nya GeForce experience. Jag brukade använda mig en hel del av shadowplay vilket även var ända skället till varför jag använde GeForce experince. Men nu när de förstört shadowplay så åker skiten ut tyvärr.

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av warmerspy:

Synd att nvidia ska göra så här. Gillar inte heller nya GeForce experience. Jag brukade använda mig en hel del av shadowplay vilket även var ända skället till varför jag använde GeForce experince. Men nu när de förstört shadowplay så åker skiten ut tyvärr.

Känner samma faktiskt, riktigt tråkigt... shadowplay fungerade klockrent förut, inget lagg, droppade ingen fps alls då jag aktiverade det, nu är det tvärtom... så fort jag startar en inspelning ingame så hackar det till, tappar 20-30fps i 2-3sekunder... samt konstant 10-15fps mindre än utan inspelning.. samma sak blir då man sparar inspelningen, tappar även där samma mängd fps och hackar till...
Tragiskt dåligt dom gjort det

PSU: Corsair RM850x
|MB: Asus Maximus IX Hero |CPU: Intel Core i7 7700k @4.8GHz
|RAM: Corsair V 16Gb @3000MHz |GPU: Asus GTX 1080 Ti OC
|SSD1: Samsung 850 EVO 250Gb SSD2: Samsung 970 EVO 1Tb
|Skärm: Acer XB270HUd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Allt mer en olycklig trend att stora aktörer bakar in sånt här. Det har alltid funnits datasamlande på webben i och med Google's sätt att tjäna inkomst men jag trycker inte det ska bakas in i folks datorer på det här sättet. Det är att gå för långt.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001

Att detta kommer som en förvåning för allmänheten förvånar mig.. det står ju i det avtal som alla som installerat programvaran läst igenom och godkänt. Edit: Folk verkar missa min ironi här..

Som person i dagens it-samhälle är man ju redan kartlagd på väldigt många sätt, så det här påverkar mig inte nämnvärt.

- i7 2600k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Woho! Fram med foliehattarna och konspirationsteorierna.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Schluug:

Att detta kommer som en förvåning för allmänheten förvånar mig.. det står ju i det avtal som alla som installerat programvaran läst igenom och godkänt.

Som person i dagens it-samhälle är man ju redan kartlagd på väldigt många sätt, så det här påverkar mig inte nämnvärt.

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008

Det tråkiga är ju att man som användare av produkterna inte har så mycket val att komma undan om det bakas in med drivrutinerna.

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2006

Jag har det utan att ha Geforce Experience installerat.
Tror heller inte att jag tidigare haft GE installerat på denna Windows installation.
Märkligt, och som sagt mycket opassande att smyga med detta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Att samla in kraschloggar hade inte varit något konstigt men vad fan håller på att hända? Ska varenda bolag ha all info om dig och gratis dessutom? Det är inte ok.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Självklart var jag ironisk, jag, och troligtvis knappt någon läser igenom de avtalen men jag förstår inte vad folk bli så upprörda över..

- i7 2600k @ 4.4GHz | GTX 1080 | Intel 320 120GB - Samsung EVO 850 500GB | 16GB RAM -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@IceDread: för att dem sälja det under bordet till andra bolag och företag som används sen för att till exempel utveckla produkter eller programvara som rikta sig mot den breda massan.

Case: Hydra NR-01/ Motherboard: / CPU: / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: / GPU: / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Steam SSD: Samsung 860 QVO 1TB / Dropbox SSD: Samsung 860 QVO 1TB / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006

Det är väl inte så konstigt. Är det någon som inte gör detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Jag tycker det är helt okej, bara det inte blir offentligt. Samt så blir det lite mera personligt om NVIDIA t.ex. vet precis hurdant system du har så kan plötsligt drivrutinerna var specifikt gjorda för ens system, kanske detta är bara "wishful thinking" att denna insamling är.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hallryd
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av rewoX:

Känner samma faktiskt, riktigt tråkigt... shadowplay fungerade klockrent förut, inget lagg, droppade ingen fps alls då jag aktiverade det, nu är det tvärtom... så fort jag startar en inspelning ingame så hackar det till, tappar 20-30fps i 2-3sekunder... samt konstant 10-15fps mindre än utan inspelning.. samma sak blir då man sparar inspelningen, tappar även där samma mängd fps och hackar till...
Tragiskt dåligt dom gjort det

Ja prestandan är sjukt dålig förstår inte riktigt hur det kunde gå så här snett när den var så bra innan. Hoppas det fixar det snart.

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Jag önskar att man skulle få valet om man vill delta i insamlingen av bakgrundsdata eller ej oavsett vilken tjänst eller vilket program det gäller.

Så länge företag inte tar hänsyn till detta så tycker jag företaget förtjänar att få en skopa ovett för detta.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Tycker inte nVidia behöver syssla med sånt heller!

Samlar de in teknisk data för att försöka profilera system som har krascher och ev. andra problem för att snabbare hitta och åtgärda sådant så är det däremot bra, men det ska vara valfritt för kunden.

Och personlig info typ telefon, adress m.m. kan de blankt skita i att samla in.

|[●▪▪●]| #Lekburk#: i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< AMD HD 5770 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jmk
Registrerad
Dec 2004

vafan.. INTE OK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Man kan tycka att alla tillverkare borde ha tillräckligt med vett och moral för att kunna nämna det tydligt om man samlar in data på någon annan slags användning än felsökning.

Det börjar bli dags för mjukvara att innehållsdeklareras, då program inte är vad de utges vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Hehe lycka till ett samla info från min speldator där jag kör Nvidia på.
Har enbart spel inget annat..Loggar inte ens in på sidor med den datorn..

Origin och Steam enda som är inloggning på och där samlas det nog redan bra mycket mer data om användaren än i GFE

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Tror tyvärr inte att detta skiljer sig nämnvärt från övriga aktörer.

Men man kan ju ha vissa farhågor om att det tillslut blir frågan om en rejäl overhead för systemet med all datainsamling som olika appar och program sysslar med lite när som...

Med det sagt kan det ju finnas känslig information, som man inte direkt vill dela med sig av, eller skall finnas i en måhända dåligt skyddad databas. IP-adress kan ju vara en sådan detalj som i vissa fall kan avslöja vart man befinner sig för stunden och då utnyttjas av obehöriga.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS