Cigarettlukt (?) under diskbänken

Permalänk

Cigarettlukt (?) under diskbänken

Hallå!

Vet inte om detta är rätt forum fråga detta detta på, hur som helst:

Under min diskbänk och närliggande (i höjd med) köksluckor luktar det ibland väldigt fränt, påminner om cigarettlukt. Jag misstänkte först att kunde vara svartmögel då jag även upptänkte att det var fläckar på isoloeringen kring avloppsrören. Kontaktade hyresvärden och de skickade hit någon som konstaterade att det var rost som läckt igenom isoleringen (gammalt hus...). Självklart hann lukten försvinna dagen innan de kom. Nu har det börjat lukta igen, och jag har ingen aning om vad det kan vara. Om grannen röker i köket så borde det väl komma lukt ifrån köksventilationen och inte under diskbänken? Eller kan det vara så att grannen tömmer askkoppen i diskhon?

Vad kan detta bero på? Jag blir inbillar mig att jag blir konstig i näsan och halsen varje gång jag andas in detta.

Permalänk

Kör i lite klorin i vasken. Och gör rent vattenlåset .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grannen under oss röker inhomhus, luktar helt förjävligt där nere.
Hade samma problem som dig, röklukten kom från under vasken.
Visade sig att lukten/luft gick längs rören från hans lägenhet upp i vår.
Tätade med fogskum så var det problemet borta.

Det är vanligt att luft kommer från lägenheten under även längs kanterna på golvet. Beror lite på hur huset är byggt.
Jag plockade loss alla listerna och tätade även där.
Sen dess har vi inte känt nåt. Förrutom när gubbjäveln öppnar ett fönster förstås..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Tack för svar. Det var väl som jag misstänkte då... Jag bor på andra våningen så det borde väl vara grannen direkt under som orsakar problemet. Jag sprayade lite vatten/ättika-lösning under diskhon, så just nu luktar det mest ättika, vilket är behagligt jämfört med hur det var innan.

Eftersom att lukten bara kommer ibland (säg, var tredje vecka) är det nog i samband med att grannen tömmer askkoppen i soptunnan som det luktar.

Permalänk
Avstängd

Lockades av inläggets rubrik så jag måste svara på denna tråden.

Om du känner av röklukt på en specifik plats i bostaden som återkommer av och till så delar jag uppfattningen att det måste vara otätt. Att lukten/partiklarna märks av kring diskhon och att rost i kombination med bristfällig isolering konstaterats av servicepersonal tyder nog på att lukten kommer från grannen. Tobaksrök och brandrök tenderar att fastna på nästan allt och kan ofta vara svårt att bli av med.

Nu när du har uppmärksammat din hyresvärd om problemet, så ser en vettig värd ditt problem med visst allvar. Grannens inpyrda bostad kommer att behöva saneras och målas om när en ny hyresgäst flyttar in och det arbetet får värden bekosta såvida inte grannen är storrökare av värsta sort som värden skulle kunna vräka.

Minns själv när jag var barn och föräldrarna rökte. Farsan höll till på gästtoaletten där han drack kaffe och rökte. De gula nyanserna längs väggen blev starkare ju närmare taket man tittade. Då, när jag var liten brydde jag mig inte om den där hemska doften, men okunskapen var ju desto större, eller lika med noll. Idag har jag mycket svårare för tobaksrök och jag avskyr den.

Permalänk
Skrivet av Hokulv:

Lockades av inläggets rubrik så jag måste svara på denna tråden.

Om du känner av röklukt på en specifik plats i bostaden som återkommer av och till så delar jag uppfattningen att det måste vara otätt. Att lukten/partiklarna märks av kring diskhon och att rost i kombination med bristfällig isolering konstaterats av servicepersonal tyder nog på att lukten kommer från grannen. Tobaksrök och brandrök tenderar att fastna på nästan allt och kan ofta vara svårt att bli av med.

Nu när du har uppmärksammat din hyresvärd om problemet, så ser en vettig värd ditt problem med visst allvar. Grannens inpyrda bostad kommer att behöva saneras och målas om när en ny hyresgäst flyttar in och det arbetet får värden bekosta såvida inte grannen är storrökare av värsta sort som värden skulle kunna vräka.

Minns själv när jag var barn och föräldrarna rökte. Farsan höll till på gästtoaletten där han drack kaffe och rökte. De gula nyanserna längs väggen blev starkare ju närmare taket man tittade. Då, när jag var liten brydde jag mig inte om den där hemska doften, men okunskapen var ju desto större, eller lika med noll. Idag har jag mycket svårare för tobaksrök och jag avskyr den.

Denna hyresvärd kommer som jag har förstått inte göra ett skit i mitt kök i alla fall. Har ett 6-månaders kontrakt och har fått förklarat för mig att det inte kommer åtgärda något i mitt kök (han som kollade på rosten i isolering sa så) eftersom att de ändå kommer göra en totalrenovering av köket nästa år, dvs de vill inte slösa pengar på något de ändå kommer att riva.

Permalänk
Medlem

Ta det med hyresvärden så löser det sig nog. Det är ju heller inte bra att grannen slänger askan i sopptunnan, tänk om hon/han får för sig att göra det strax efter en röksession och det blir en brand av det.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Så här ser det ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Grannen under oss röker inhomhus, luktar helt förjävligt där nere.
Hade samma problem som dig, röklukten kom från under vasken.
Visade sig att lukten/luft gick längs rören från hans lägenhet upp i vår.
Tätade med fogskum så var det problemet borta.

Det är vanligt att luft kommer från lägenheten under även längs kanterna på golvet. Beror lite på hur huset är byggt.
Jag plockade loss alla listerna och tätade även där.
Sen dess har vi inte känt nåt. Förrutom när gubbjäveln öppnar ett fönster förstås..

Tips på hur man ska göra när röken kommer in via ventilationen i badrummet?

Irriterande att duscha i cigarettrök, men det är väl det eller svartmögel.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangarooster:

Denna hyresvärd kommer som jag har förstått inte göra ett skit i mitt kök i alla fall. Har ett 6-månaders kontrakt och har fått förklarat för mig att det inte kommer åtgärda något i mitt kök (han som kollade på rosten i isolering sa så) eftersom att de ändå kommer göra en totalrenovering av köket nästa år, dvs de vill inte slösa pengar på något de ändå kommer att riva.

Med ditt kontrakt i åtanke gagnar nästa års köksrenovering inte dig. Det var inte bra.

Hoppas du hittar ett bättre plejs där du kan bo längre. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Känner igen det problemet bor du i ett hus från typ 60 talet ? , då man gjöt betongväggarna på den tiden hade man stag som gick igenom formen då stagen togs bort blev det rektangulära hål efter dem och dom var man inte alltid så noga med att täta , så plockar man bort golvsocklar odyl i dessa hus så ser man säkert dessa hål,och div lukter kan passera från lägenhet till lägenhet jag har jobbat i fastighetsbranchen sen -84 och tätat otaliga hål med tex fogskum som förslogs tidigare.

Permalänk
Skrivet av najdorf:

Känner igen det problemet bor du i ett hus från typ 60 talet ? , då man gjöt betongväggarna på den tiden hade man stag som gick igenom formen då stagen togs bort blev det rektangulära hål efter dem och dom var man inte alltid så noga med att täta , så plockar man bort golvsocklar odyl i dessa hus så ser man säkert dessa hål,och div lukter kan passera från lägenhet till lägenhet jag har jobbat i fastighetsbranchen sen -84 och tätat otaliga hål med tex fogskum som förslogs tidigare.

Så är det nog! Huset är byggt 1957.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Tips på hur man ska göra när röken kommer in via ventilationen i badrummet?

Irriterande att duscha i cigarettrök, men det är väl det eller svartmögel.

Tyvärr, är bara en glad hemmapulare

Läste på en del om regler osv när detta begav sig, men ska tillägga att detta är i Norge så det kan vara andra regler i Sverige.
Detta gällde bostadsrätt också ska kanske tilläggas.
Men går det genom ventilationen vill jag minnas att det är upp till föreningen att ordna det då man inte får lov att göra ändringar på denna själv.
Så här skulle man tagit in en fackman som skulle titta på det och lösa det den vägen.. i den mån det nu går att lösa.
Detta skulle även bekostas av föreningen..vilket blir dig själv i slutänden.

Hade jag varit dig hade jag nog tryckt in en aktiv ventilation med fläkt som tryckt in luft istället så man hade sluppit lukten.
Men detta är säkert inte OK sett från föreningens sida samt att ditt badrum kanske kommer mögla sönder beroende på övrig ventilation, samt att jag har tendenser till att bli rättshaverist när det kommer till röklukt.

Ett alternativ som jag ser många har här i Norge är att man inte har nån ventilation på själva badrummet men en aktiv i dörren in till badrummet. Kräver att man låter dörren stå på glänt så man trycker in luft som sen går ut genom dörrhålet.. lite "Norsk" lösning om du frågar mig, samt att skitlukten sitter kvar ett bra tag..

Men detta kanske du borde kolla i byggahus-forumet. Där får man massor med bra svar
Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar..