Nvidia svarar på kritiken om insamling av användardata

Permalänk
Melding Plague

Nvidia svarar på kritiken om insamling av användardata

Grafikmakaren Nvidia svarar på kritiken om datainsamling och gör gällande att det inte är något nytt i Geforce Experience, samt att användardata aldrig delas utanför bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är inte några nyheter.
http://www.geforce.com/geforce-experience/faq

Citat:

Q: Does NVIDIA share data collected by GeForce Experience outside the company?
A: GeForce Experience does not share any personally identifiable information outside the company. NVIDIA may share aggregate-level data with select partners, but does not share user-level data.

Q: What data does GeForce Experience send to NVIDIA?
A: The application collects data needed to recommend the correct driver update and optimal settings, including hardware configuration, operating system, language, installed games, game settings, game usage, game performance, and current driver version. If a user is signed into an NVIDIA account, the data is identifiable. All data collected is protected by NVIDIA's privacy policy.

Har stått likadant ett bra tag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför de gör som de gör men bäst för mig som kund hade varit att jag kunde kryssa bort det om jag valde "custom" under installation medan de som väljer "express" får det som standard och senare måste välja bort det istället.

Det är ju ingen tvekan om att låta användaren bestämma är det bästa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Storm i ett vattenglas alltså, som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Och hur många datorer på vägen går informationen igenom innan den kommer till Nvida? Hur väl krypterad är denna extremt känsliga data som de skickar?

Om de bara som alla seriösa tillverkare har en option vid installationen så fine allt bra, där Nvida kan skriva att om man ej samlar in data åt dem så förlorar man visst support etc.

Bara informationen att en viss dator har krasat är vid vissa tillfällen känslig, nej jag syftar ej på dem som enbart hänger på facebook utan datorer i produktionssystem som behöver ha tillgång till internet. _Självklart har dessa dock brandvägg som fixar att denna skit ej kommer ut ändå, så på sätt och vis är det inget problem med denna bloatware.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är inte några nyheter.
http://www.geforce.com/geforce-experience/faq
Har stått likadant ett bra tag.

Det är nog nyheter för väldigt många med tanke på reaktionerna på förra nyheten?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

collects data to improve the application experience

Detta verkar vara A och O i skadekontroll när det kommer till datasamlande bakgrundsprogram. För i tiden så skickade man buggfynd och annan kritik, nu verkar de vilja undvika det.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är nog nyheter för väldigt många med tanke på reaktionerna på förra nyheten?

Många blev nog upprörda bara för dom kunde. Bryr man sig om sånt till att börja med så läser man i alla fall en simpel FAQ på hemsidan. Jag hoppas att AMD gör samma sak, att få data ifrån användarna måste hjälpa massa när drivrutiner ska göras.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och hur många datorer på vägen går informationen igenom innan den kommer till Nvida? Hur väl krypterad är denna extremt känsliga data som de skickar?

Om de bara som alla seriösa tillverkare har en option vid installationen så fine allt bra, där Nvida kan skriva att om man ej samlar in data åt dem så förlorar man visst support etc.

Bara informationen att en viss dator har krasat är vid vissa tillfällen känslig, nej jag syftar ej på dem som enbart hänger på facebook utan datorer i produktionssystem som behöver ha tillgång till internet. _Självklart har dessa dock brandvägg som fixar att denna skit ej kommer ut ändå, så på sätt och vis är det inget problem med denna bloatware.

Varför skulle man ha GeForce Experiance på en sådan dator?

OBS jag försöker inte vara dryg, jag blir gärna upplyst då jag inte vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Entusiast

Det är lite roligt att folk alltid flipppar ut när ett företag är lite mera öppna om att information samlas in jämfört med när det inte är lika uppenbart.

Ta Windows 10 - Folk är jätterädda för det eftersom det är så öppet med vad det samlar in så folk undviker det trots att nästan all insamling går att stänga av.
Samtidigt försvarar måga personer Windows 7/8 som samma företag står bakom eftersom de inte skyltar med vad som samlas in.

Om något så är väl i så fall Windows 7/8 "läskigare" operativsystem att köra om man är rädd för insamling av information...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CynXen:

Varför skulle man ha GeForce Experiance på en sådan dator?

OBS jag försöker inte vara dryg, jag blir gärna upplyst då jag inte vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog en poäng, jag har aldrig använd GeForce Experiance och trodde det fanns någon användningsområde utanför spel, som grafiktunga applikationer. När jag googlar på GeForce Experiance så får jag ej fram något vettigt om produkten mer än att de pratar om spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

datorer i produktionssystem som behöver ha tillgång till internet.

Varför skulle de behöva ha GFE installerat, eller för den delen behöva Nvidia-grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du har nog en poäng, jag har aldrig använd GeForce Experiance och trodde det fanns någon användningsområde utanför spel, som grafiktunga applikationer. När jag googlar på GeForce Experiance så får jag ej fram något vettigt om produkten mer än att de pratar om spel.

Det hjälper till med inställningar i spel, berättar när nya drivrutiner finns att ladda ner och att spela in/streama sitt spelande. Finns ingenting i GE som företag kan tänkas behöva, vad jag vet.

Har faktiskt testat GE till att ställa in vissa spel, t.ex GTA V, och det funkade väldigt bra. Undrar om just din (inte riktat till dig johan) data har bidragit till detta. I så fall, tack!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

ganska lätt att inaktivera dock inget som stör mig

Permalänk
Medlem

Är väl bara att strunta i att ha styggelsen GE installerat:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför skulle de behöva ha GFE installerat, eller för den delen behöva Nvidia-grafikkort?

Det brukar kallas nvidia hype train tror jag

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig installerat experience. Jag installerar nya drivrutiner manuellt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@lappen81: Inom industri och företagsverksamhet? Tror knappast det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Tror det är ett krav att ha GeForce Experience installerat för att kunna streama spel från datorn till Nvidia Shield TV.

Har inte provat utan GeForce Experience så jag vet inte.

Permalänk
Medlem

Dessa tasks har lagts upp på min burk trots att jag inte har installerat Geforce Experience.

Permalänk
Medlem

Då kan de ju ta bort texten i användaravtalet att de förbehåller sig rätten att dela användardata och personuppgifter med tredje part. Det enda de lovar däe är att inte explicit sälja ur uppgifterna. (are we not merciful)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och hur många datorer på vägen går informationen igenom innan den kommer till Nvida? Hur väl krypterad är denna extremt känsliga data som de skickar?

Om de bara som alla seriösa tillverkare har en option vid installationen så fine allt bra, där Nvida kan skriva att om man ej samlar in data åt dem så förlorar man visst support etc.

Bara informationen att en viss dator har krasat är vid vissa tillfällen känslig, nej jag syftar ej på dem som enbart hänger på facebook utan datorer i produktionssystem som behöver ha tillgång till internet. _Självklart har dessa dock brandvägg som fixar att denna skit ej kommer ut ändå, så på sätt och vis är det inget problem med denna bloatware.

Vad är känsligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Då kan de ju ta bort texten i användaravtalet att de förbehåller sig rätten att dela användardata och personuppgifter med tredje part. Det enda de lovar däe är att inte explicit sälja ur uppgifterna. (are we not merciful)

Skickades från m.sweclockers.com

Den texten har ingen inverkan på GFE, det är ett annat användaravtal.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Så som nvidia formulerar sig så förbehåller de sig även rätten till dina inlägg i facebook, sweclockers osv utan hämningar eller begränsningar.

Om de inte vill skrämma bort folk så kan de ändra sitt avtal. Innan de gör det så saknar allt de säger egentligen betydelse.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

@lappen81: Inom industri och företagsverksamhet? Tror knappast det.

Är det någon i tråden som ens har nämnt industri och företagsverksamhet? Tror knappast det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Är det någon i tråden som ens har nämnt industri och företagsverksamhet? Tror knappast det.

Inte just dom orden men det var vad den diskussionen handlade om.

Skrivet av anon159643:

Och hur många datorer på vägen går informationen igenom innan den kommer till Nvida? Hur väl krypterad är denna extremt känsliga data som de skickar?

Om de bara som alla seriösa tillverkare har en option vid installationen så fine allt bra, där Nvida kan skriva att om man ej samlar in data åt dem så förlorar man visst support etc.

Bara informationen att en viss dator har krasat är vid vissa tillfällen känslig, nej jag syftar ej på dem som enbart hänger på facebook utan datorer i produktionssystem som behöver ha tillgång till internet. _Självklart har dessa dock brandvägg som fixar att denna skit ej kommer ut ändå, så på sätt och vis är det inget problem med denna bloatware.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte just dom orden men det var vad den diskussionen handlade om.

Jag trodde programvaran var en sådan som ingick i grundinstallationen av grafikkorten, nu har jag fått veta att det enbart är gamers som använder denna mjukvara och de har ofta inte så höga integritetskrav på vad det finns för maskiner bakom något.
Så det var fel av mig.

Permalänk
Medlem

@lappen81: Jo, i tråden diskuterades det om varför GFE skulle användas inom produktion dvs. industri. Du svarade själv på det inlägget.

@anon159643: Du har helt rätt, även datorer som är ämnade krävande uppgifter i ex. CAD använder sig inte av GFE.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Tidigare gillade jag GFE då det laddade ner spelprofiler när jag körde SLI och sen använde jag även Shadowplay då och då när jag slutade med SLI. Men tydligen har de pajat Shadowplay så just nu fyller GFE inte längre någon funktion för mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Mocka: Har dom? Shadowplay funkar bra för mig fortfarande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB