Youtube får stöd för HDR

Permalänk
Melding Plague

Youtube får stöd för HDR

Youtube fortsätter utveckla sin videoplattform med stöd för nya tekniker och den senaste i raden är nu HDR, som erbjuder större färgomfång och bättre bildkvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu gäller det bara att Windows börjar stödja HDR. Tills dess får man nöja sig med de inbyggda YT-apparna i apparater som stödjer HDR.

Permalänk
Medlem

Ska testas på 4k tvn ^,^

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Konsolgrävare

Riktigt trevlig nyhet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Kör en recap för de som inte vet riktigt vad detta är.

Förr har man pratat om HDR och menat exponering i kameror och mobiler, där man vill få med så stort kontrastomfång som möjligt i samma bild, typiskt genom att slå ihop flera foton till en bild. Med HDR i spel så har man menat effekter som imiterar bländande solljus när man kommer ut ur en tunnel osv.

Det "nya" HDR nu för TV och bildskärmar handlar om att faktiskt visa ett större kontrastomfång. På riktigt. Solljuset kan nu bli bländande och inte bara låtsasbländande.

HDR är ett större steg mot realistisk bildåtergivning än bara högre och högre upplösning på skärmarna.

Permalänk
Inaktiv

Kanske skärmpaneltillverkarna ska få tummen ur o börja släppa HDR-paneler så vi kan få högfrekvensgamingskärmar med HDR.

Fattar inte varför de håller tillbaka HDR utvecklingen inom PC industrin, förr var PC industrin en drivkraft med ny teknik, nu håller de tillbaka o sedan undrar varför försäljningen dalar varje år.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt fattat varför HDR är en stor grej. Som jag ser det är det bara en filter som gör bilder färggladare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Nu gäller det bara att Windows börjar stödja HDR. Tills dess får man nöja sig med de inbyggda YT-apparna i apparater som stödjer HDR.

Stödjer inte Windows HDR?

Jag hade hellre sett högre bitrate än HDR då spel kan se riktigt suddiga ut på YT. Klart HDR kräver högre bitrate men om jag inte fattat fel så används det enbart till fler färger.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig riktigt fattat varför HDR är en stor grej. Som jag ser det är det bara en filter som gör bilder färggladare.

Läs inlägget två inlägg ovanför ditt. Mycket trevligt att stödet för HDR blir vanligare och vanligare!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig riktigt fattat varför HDR är en stor grej. Som jag ser det är det bara en filter som gör bilder färggladare.

Inget filter, fler färger helt enkelt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

I en branch som älskar att hitta på nya namn på alla olika tekniker förstår jag inte varför de valde använda en term som redan används till en massa annat. Till och med något så enkelt som "True HDR" eller "HDR+" hade gjort folk mycket mindre förvirrade och förklarat att det var något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Kanske skärmpaneltillverkarna ska få tummen ur o börja släppa HDR-paneler så vi kan få högfrekvensgamingskärmar med HDR.

Fattar inte varför de håller tillbaka HDR utvecklingen inom PC industrin, förr var PC industrin en drivkraft med ny teknik, nu håller de tillbaka o sedan undrar varför försäljningen dalar varje år.

LG har en panel på G nästa år, men tyvärr inte för gaming.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om de kallade det för 10-bit/12-bit istället, HDR används ofta felaktigt för att beskriva andra tekniker.

Hade även varit trevligt med 10-bit paneler under 50 000 kr, men jag antar att detta är ett bra steg i den riktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inget filter, fler färger helt enkelt

Fast framför allt mer kontrast och detaljer i det ljusaste och mörkaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takyon:

Hade varit bättre om de kallade det för 10-bit/12-bit istället, HDR används ofta felaktigt för att beskriva andra tekniker.

Hade även varit trevligt med 10-bit paneler under 50 000 kr, men jag antar att detta är ett bra steg i den riktningen.

Fast det är inte samma sak, hdr måste även ha hög ljusstyra och kontrastomfång.

Permalänk
Medlem

Nu bara hoppas det kommer någon vettig skärm med denna egenskap. Gärna inom premium/gaming segmentet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Måste man ju prova på 4K OLED 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att de fixar HDR-stöd, men tyvärr kan man ju glömma att använda en htpc för att kunna se det, så länge som brett stöd för pc inte finns...

Skrivet av anon15480:

Nu gäller det bara att Windows börjar stödja HDR. Tills dess får man nöja sig med de inbyggda YT-apparna i apparater som stödjer HDR.

Windows har stöd för åtminstone 10-bit per kanal sedan länge, och det finns skärmar med stöd för det också (t.ex. Dells gamla U2711), men både Nvidia och AMD är arslen som kräver svindyra proffskort för att kunna aktivera det, och sen måste förstås programmen stödja det också (vilket t.ex. Photoshop gör).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inget filter, fler färger helt enkelt

Skrivet av Takyon:

Hade varit bättre om de kallade det för 10-bit/12-bit istället, HDR används ofta felaktigt för att beskriva andra tekniker.

Hade även varit trevligt med 10-bit paneler under 50 000 kr, men jag antar att detta är ett bra steg i den riktningen.

Tycker också det hela är tämligen förrvirrande och då tänker jag ändå att jag har hyfsad koll.

När det kommer till dynamisk omfångst så kommer det framför allt genom 10bit färgdjup, när det kommer till fler färger så kommer det genom en större färgrymd (rec 2020). Dessa parametrar kan man få utan nån "HDR"-stämpel, men antar att "HDR" är en kombination av dessa två tillsammans med en PQ-kurva. Inget av detta har direkt mycket att göra med kontrast dock och det är ju det som dom verkar markandsföra "hdr" som med allt snack om djupare svärta osv, så fattar inte grejen. Varför inte bara köra en oled med 10bit encodat material och vara nöjd sen? Nä fattar inte varför de har satt HDR som paraplynamn för alla dessa grejer, då det används även till helt andra saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Bra att de fixar HDR-stöd, men tyvärr kan man ju glömma att använda en htpc för att kunna se det, så länge som brett stöd för pc inte finns...

Windows har stöd för åtminstone 10-bit per kanal sedan länge, och det finns skärmar med stöd för det också (t.ex. Dells gamla U2711), men både Nvidia och AMD är arslen som kräver svindyra proffskort för att kunna aktivera det, och sen måste förstås programmen stödja det också (vilket t.ex. Photoshop gör).

10 bitars färgkanaler är inte samma sak som HDR10 och/eller Dolby Vision.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker också det hela är tämligen förrvirrande och då tänker jag ändå att jag har hyfsad koll.

När det kommer till dynamisk omfångst så kommer det framför allt genom 10bit färgdjup, när det kommer till fler färger så kommer det genom en större färgrymd (rec 2020). Dessa parametrar kan man få utan nån "HDR"-stämpel, men antar att "HDR" är en kombination av dessa två tillsammans med en PQ-kurva. Inget av detta har direkt mycket att göra med kontrast dock och det är ju det som dom verkar markandsföra "hdr" som med allt snack om djupare svärta osv, så fattar inte grejen. Varför inte bara köra en oled med 10bit encodat material och vara nöjd sen? Nä fattar inte varför de har satt HDR som paraplynamn för alla dessa grejer, då det används även till helt andra saker.

Det handlar väl om att få konsumenter att förstå vad 10-bits skärmar är och varför de är bättre Inte många som skulle förstå om dom skrev 10 bit color depth på förpackningarna. Men håller med om att det är ännu en onödig paraplyterm som bara är till för marknadsföring. Oled skärmar har ännu många barnsjukdomar så som inbränning och dyr tillverkning. När man kan få ned priset till runt 10kkr för en 42" skärm börjar vi väl först se förbättringar :/.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

10 bitars färgkanaler är inte samma sak som HDR10 och/eller Dolby Vision.

Vad blir skillnaden i praktiken? Jag påstod inte att Windows har HDR-stöd, men däremot stöd för fler än 8 bitar per kanal, vilket väl är baskravet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

10 bitars färgkanaler är inte samma sak som HDR10 och/eller Dolby Vision.

CEA

Citat:

* Note: HDR10 Media Profile is defined as:

  • EOTF: SMPTE ST 2084

  • Color Sub-sampling: 4:2:0 (for compressed video sources)

  • Bit Depth: 10 bit

  • Color Primaries: ITU-R BT.2020

  • Metadata: SMPTE ST 2086, MaxFALL, MaxCLL

Det är inte samma sak i sig, men det är ett av kraven för att uppnå specifikationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Takyon:

CEA
Det är inte samma sak i sig, men det är ett av kraven för att uppnå specifikationen.

Exakt. Windows har stöd för 10 bitars färg men inte för HDR10 och/eller Dolby Vision. Hur var jag oklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Exakt. Windows har stöd för 10 bitars färg men inte för HDR10 och/eller Dolby Vision. Hur var jag oklar?

Du var oklar med att framföra varför 10-bpc != HDR10. Därav mitt inlägg.

Skrivet av matnojje:

Fast det är inte samma sak, hdr måste även ha hög ljusstyra och kontrastomfång.

Kontrastomfång är, digitalt sett, till största delen en produkt av minneslängden på värdena som beskriver en pixel. Så 10-bit eller HDR10 hade varit ett bättre namn än enbart HDR, som inte säger så mycket. Risken är annars att det börjar kallas UHDR eller liknande när vi ökar mängden information per pixel ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fattat det här med HDR i bildskärmar. Är det ens en egen teknik? Hur funkar det i så fall?

Känns mest som en etikett de sätter på skärmar med bra svärta och färgrymd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defeat^:

Jag har inte fattat det här med HDR i bildskärmar. Är det ens en egen teknik? Hur funkar det i så fall?

Känns mest som en etikett de sätter på skärmar med bra svärta och färgrymd?

Krast så kan man säga att moderna TV-apparater (och snart datorskärmar) kan visa mycket mer färger, högre ljusstyrka och i vissa fall total svärta vilket gör att man nu har anledning att utöka standarden för att dra nytta av detta annat än genom att ta SDR-material och förstöra det. Tyvärr är det flera HDR-standarden på marknaden just nu, HDR10 och Dolby Vision. Lite som Dolby Digital och DTS.

Permalänk
Avstängd

Hur vet man om man har en kompatibel enhet då?

Jag har en Dell UltraSharp U2412M (2012 skärm) och Nexus 5X (2015 mobil).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Hur vet man om man har en kompatibel enhet då?

Jag har en Dell UltraSharp U2412M (2012 skärm) och Nexus 5X (2015 mobil).

Ingen av de stödjer HDR10 och/eller Dolby Vision. Inte ditt operativsystem heller för den delen. Än.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dem8n:

Måste man ju prova på 4K OLED 😀

Skickades från m.sweclockers.com

ska testas så fort man kommer hem 😁

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |