Para ihop USB transmitters med apparat

Permalänk
Medlem

Para ihop USB transmitters med apparat

Vad jag har förstått det som så måste USB transmittern och recievern ligga på samma frekvens för att kopplas. Men de måste även ha något samspel genom bluetooth för att kopplas. Till exempel ett trådlöst headset och dess USB transmitter i datorn. Skulle man kunna byta ut till exempel en USB transmitter till samma headset utan att de ska prata "olika språk" i bluetooth?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Afhene:

Vad jag har förstått det som så måste USB transmittern och recievern ligga på samma frekvens för att kopplas. Men de måste även ha något samspel genom bluetooth för att kopplas. Till exempel ett trådlöst headset och dess USB transmitter i datorn. Skulle man kunna byta ut till exempel en USB transmitter till samma headset utan att de ska prata "olika språk" i bluetooth?

Beror på vad det är för apparater, blåtand används för att kommunicera men en del kommunicerar med standarddata och en del har egna dataformat, headset och hörlurar finns av båda typerna men stödjer de a2dp eller apt x så brukar det gå att blanda.
Blåtand använder förresten hoppfrekvens så det hoppar runt på ismbandet 1600 gånger per sekund mellan 79 kanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar!

Headsetet i fråga inefattar 79st kanaler så jag antar att det är den typ av kommunikation recievern i headsetet har. Om jag hittar en transmitter i samma klass, kan dem para sig då? Eller har dem en typ av stämpel som avgränsar anslutning mellan transmitter och reciever till ett serienummer (serienummer på X produkt av X producent)

Permalänk
Medlem

Lyckades faktiskt löda samman de brutna kretsarna i min USB-transmitter. Blev dock intresserad av ämnet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Afhene:

@mrqaffe: Tack för svar!

Headsetet i fråga inefattar 79st kanaler så jag antar att det är den typ av kommunikation recievern i headsetet har. Om jag hittar en transmitter i samma klass, kan dem para sig då? Eller har dem en typ av stämpel som avgränsar anslutning mellan transmitter och reciever till ett serienummer (serienummer på X produkt av X producent)

Som sagt så skiljer det sig mellan olika prylar hur de uppför sig så det finns inget enkelt svar, vissa delar går att kombinera mer eller mindre fritt men vissa är låsta till varandra, ett headset som ska fungera mot en telefon kan paras mot alla telefoner som stödjer samma system men om det följer med en dedikerad dongel med headsetet är det inte alls säkert att dongel och headset går att använda separat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.