hjälp med server/nas lösning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

hjälp med server/nas lösning

Hej,

Jag o farsan har snackat ihop oss om att sätta upp en server hemma hos honom. Söker nu tips om vilken lösning som kan enklast för att få med alla funktioner som vi hoppas kunna använda.

Funktioner som önskas:
Backup av foton lokalt och utifrån.
Torrentklient
Medialagring med möjlighet att streama media lokalt och utifrån.
Enklare Webservrar
Teamspeak server
ev. kunna köra 1-2 VM's för framtiden.

Vad tror ni är enklaste lösningen för att få detta att fungera?
Hade tänkte att vi börjar med ca 10TB i någon typ av raid. Utrymmet bör vara uppgraderingsbart för framtiden.

Finns det någon nas liknande produkt som skulle kunna hantera detta eller borde man försöka bygga sig en lite server? Plats för detta skulle isåfall finnas.
Om server: Vilka komponenter rekommenderas, är väldigt färsk inom detta ämne då nätverk aldrig varit någon stark sida.

Hoppas någon har goa tips
Tack på förhand
// Ddog

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar, i5 2,9GHz, 16GB, 512GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

med tanke på vad du är ute efter så lär det vara väldigt mycket billigare att bygga eget. speciellt med tanke på att du vill köra vms

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Kika på HP Proliant Microserver. Kan konfigureras att göra det ni vill med ESXi i botten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Min som gör allt det baseras på detta kort:

https://www.dustinhome.se/product/5010779936/c2550d4i

Kraftfullt nog för allt jag kastat efter den (NAS, plex media server, wordpressida, ampache server, mumble server, nextcloud och proxyserver) . Och IPMI är guld värt. Hårdvaran är däremot nu inte den nyaste och jag är osäker på om det finns nyare varianter att köpa. Kör FreeNAS på den med allt annat gött i egna Jails. Skall du köra VMs kan kortet dock kanske ha lite för lite "grunt", finns en 8-kärning variant, men den kostar 4800 idag.

FreeNas skall ha någon form av VM stöd, men har inte provat själv och skrivs ganska lite om det.

Letar du även råd efter programvara för att göra det du önskar? (Mediaserver och fotobackup primärt)

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av HerrNilsson:

Kika på HP Proliant Microserver. Kan konfigureras att göra det ni vill med ESXi i botten.

Eller med valfri Windows/Linux dist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Christley:

med tanke på vad du är ute efter så lär det vara väldigt mycket billigare att bygga eget. speciellt med tanke på att du vill köra vms

Om jag skulle bygga själv, vad ska man leta efter för utrustning då? Chassi, moderkort osv. Osäker på vilken budget vi sätter på detta men låt oss säga runt 10 000, eller skulle mer behövas? Att göra den uppgraderingsbar hade ju inte vart dumt heller, så skulle mer behövas är det bara att kasta slantar på den.

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av ddog:

Om jag skulle bygga själv, vad ska man leta efter för utrustning då? Chassi, moderkort osv. Osäker på vilken budget vi sätter på detta men låt oss säga runt 10 000, eller skulle mer behövas? Att göra den uppgraderingsbar hade ju inte vart dumt heller, så skulle mer behövas är det bara att kasta slantar på den.

räknar dessa 10k in hårddiskar eller är det exklusive?

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

@ddog: Du behöver ett chassi, moderkort, RAM minne, nätaggregat, CPU (om du ej köper ett Moderkort med CPU på) och självklart hårddiskar i lagom mängd. Hur många beror på vad du vill köra för typ av lagring (bara diskar, RAID etc).

Jag skulle även råda dig att i din budget försöka bestämma dig för hur du vill göra med Backups. Kom ihåg, RAID är INTE backup! Antingen genom att köpa mer hårdvara du har på annat ställe, bärbara hårddiskar med manuella backups eller att använda dig av tex crashplan eller liknande molnlösning. Kostar lite ja, men om diskar går sönder, NASen blir stulen eller huset brinner ner kommer det kännas värt om allt värdefullt fortfarande finns kvar någonstans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

@Christley: Ne det behöver det inte vara, skulle gissar på att bara diskar blir närmare 10 i slutändan.
Är bara osäkre på hur serverkompononter skiljer sig från vanliga stationära.

Finns det fördelar att bygga det i något mindre rack eller vad man ska köra på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av ddog:

@Christley: Ne det behöver det inte vara, skulle gissar på att bara diskar blir närmare 10 i slutändan.
Är bara osäkre på hur serverkompononter skiljer sig från vanliga stationära.

Finns det fördelar att bygga det i något mindre rack eller vad man ska köra på.

behöver inte skilja sig markant. de enda du vill tänka på är att köra ECC minnen, så moderkortet behöver stödja det (vet inte om processorn också måste det).
finns färdiga paket för de ändamålet tex denna: https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

jag har gjort som så att jag köpt en random 4 bay nas från synology (spelar ingen större roll vad man väljer, valde synology för jag gillar deras utseende), sen har jag en datorlåda som nasen står inuti. i datorlådan finns även en dator som fixar allt jag behöver. kör en g3258 med en gammal ssd jag hade över. allt gick på strax över 5k exklusive diskar. då får jag en kraftig dator som kan sköta både plex, ts och en moddad minecraft server samtidigt. kan säkert göra mer men inte testat.
med en kraftigare (helst begagnad i5 med virtualiseringsteknik) processor så kan du göra mycket mer än min, och troligen kosta mindre än min också.

på så vis behövde jag aldrig lära mig freenas eller böka med jobbiga felsökningar, utan kan köra en windows maskin för de jag behövde

Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Hej igen,
Istället för att skapa en tråd tänkte jag uppdatera lite här.
La planen med server på is en period då jag inte riktigt haft budget för detta.

Under Julen delade komplett i Göteborg ut gratischassin så fick tag på ett där.
Sedan mindes jag att det fanns ett gammal moderkort som låg och skräpade hemma i mitt gamla pojkrum. Så nu är planen igång igen. Har även beställt hem en Processor så det är de sista delarna jag skulle vilja ha lite kritik och tips på.

Chassit har nu blivit ett Phanteks Enthoo Pro m
Moderkort: EVGA x58 3x sli
Processor: Intel X5550

Så det jag skulle behöva nu är ram och nätagg.

Frågor gällande ram:
1. Är det en fördel att köra med ECC och isåfall ser någon om det skulle vara möjligt att använda det? Har försökt googla mig fram men har inte fått något riktigt svar.
2. Om jag istället skulle gå på vanliga stickor(ddr3) skulle jag kunna köra 1600MHz även om det står att processorn stödjer upp till 1333?

Nätagg tänkte jag gå på EVGA GQ 650 då det var de billigaste semi passiva.

Skulle ni se något som ser fel ut får ni gärna poängtera de, för vad jag kunnat se så ska processorn funka med moderkortet osv.

Tack på förhand och god fortsättning!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av ddog:

1. Är det en fördel att köra med ECC och isåfall ser någon om det skulle vara möjligt att använda det? Har försökt googla mig fram men

Ja det är en fördel men förmodligen inget du skulle märka av. Om du googlat så vet du nog vad ECC gör och kanske kan lista ut om du verkligen behöver det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av ddog:

2. Om jag istället skulle gå på vanliga stickor(ddr3) skulle jag kunna köra 1600MHz även om det står att processorn stödjer upp till 1333?

Hej!

Det är inte rekommenderat att köra med 1600MHz om moderkortet / CPUn bara stöder 1333.
Enligt internet är det ingen bra idé, t.ex http://www.tomshardware.co.uk/forum/305425-30-1600mhz-1333mhz...

Lycka till!