G2A sponsrar DreamHack

Permalänk
Medlem

G2A sponsrar DreamHack

DreamHack har valt att genomföra ett samarbete med G2A. G2A är en väldigt omtalat nyckel-säljar-site som säljer nycklar i andrahand till ett lägre pris än vad STEAM och affärer gör - dvs dom får tag på nycklar utanför officiella kanaler.
Vad detta innebär i praktiken är att brottslingar som utför kreditkortsbedrägeri får tag på kreditkort, köper spel online och säljer nycklarna till G2A. G2A i sin tur säljer vidare nycklarna till underpris till de som är intresserade. G2A är alltså rent utav - utan att överdriva en plats där bedragare, kriminella och hackare kan fritt sälja stulet material. G2A underlättare ren penningtvätt. Att köpa nycklar från G2A borde alltså vara både moraliskt och etiskt oförsvarbart.

Inte nog med det - spel utvecklare har under många tillfällen stängt av folks nycklar då dom upptäckt att spel-nycklarna har inskaffats via kredit korts bedrägeri. Som kund har du få rättigheter ifall du köpt en nyckel från G2A som sen visar sig inte fungerar. Det finns många exempel på kunder som betalat för nycklar som dom inte ens fått eller inte ens fungerar.
G2A är i min mening ett företag som är rent utav skadligt för spelindustrin och det är inte bara jag utan många företag som absolut vägrar genomföra samarbete med G2A. Nyligen upptäcktes ett samabete med G2A och Corsair som skapade en tillräckligt stor storm att en anställd inom Corsair fick adressera nätet om detta.
Riot (utvecklare av LoL) har rent utav bannlyst G2A från att sponsra lag.

I min mening bör Dreamhack absolut inte genomföra sponsring med G2A och som en stam-kund av DreamHack sen slutet av 90-talet anser jag att det är inte försvarbart att ingå ett samarbete med oseriösa företag som samarbetar med kriminella.

Vad anser ni och hur kan man påtrycka DreamHack att lägga ner sitt samarbete med G2A?

--EDIT:
Det råder tveksamheter om det verkligen är stulna nycklar som gäller på G2A och för att klargöra detta för er: G2A säljer inte BARA stulna nycklar - däremot finns det gott om bevis från både utvecklare och distributörer att många av deras nycklar klommer från stulna kredit-kort. Och de summor det handlar om är inte små. Det handlar om tio-tusendals om inte till och med hundratusentals dollar i värde av nycklar som köpts genom kortbedrägeri.

* Natural Selection 2 stänger av 1500 nycklar efter att dom köpts med stula kreditkort
* IndieGameStand förlorar $30'000 på charge-back avgifter då dom låser deras nycklar köpta med stulna kreditkort.
* TinyBuild anklagar G2A att köpa nycklar värda en halv miljon dollar med stulna kreditkort
* UbiSoft stänger av 4600 spel-nycklar då alla köpts med stulna kreditkort
* BESETHDA: "The companies selling stolen keys make a practice of using stolen credit cards, or misappropriating credit card information from their own customers to buy codes from legitimate retailers. Often these companies have the lowest price available anywhere for the digital item they are selling. Customers who purchase from these vendors are at increased risk for identity theft."

För mer läsning om G2A:
* Vad grå-marknads nycklar innebär för dig
* Spelutvecklare föredrar att man piraterar deras spel än att ge pengar till G2A
* G2A gör det löjligt svårt att säga upp avtal om G2Shield

Jag orkar inte läsa! Visa mig nån video istället:
* G2A Den of Thieves
* TotalBiscuit/CynicalBrit gör ett uttalande om G2A
* G2A Scams Indie Developers?

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det är inte bara G2A det gäller. Även Kinguin och liknande siter funkar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

I min mening bör Dreamhack absolut inte genomföra sponsring med G2A och som en stam-kund av DreamHack sen slutet av 90-talet anser jag att det är inte försvarbart att ingå ett samarbete med oseriösa företag som samarbetar med kriminella.

Vad anser ni och hur kanman påtrycka DreamHack att lägga ner sitt samarbete med G2A?

För mer läsning om G2A:
* Vad grå-marknads nycklar innebär för dig
* TotalBiscuit/CynicalBrit gör ett uttalande om G2A

Jag håller med om att Dreamhack eller mer seriösa företag inte bör samarbeta med G2A.
Just därför att de ligger i en kraftig gråzon.
Inte bara kortbedrägerier kan förekomma, utan de skor sig även på andra marknader där spel är kraftigt nedsatta p.g.a den inhemskt låga valutan. Mexico är ett bra exempel på detta.

Jag, personligen, har inga problem med G2A. Köpt flertalet nycklar via Kinguin/G2A osv.
Av mina minst 50 nycklar därifrån har inte en enda strulat.

Permalänk
Medlem

@Akuma: gjorde dom inte det förra året också?

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiiooL:

@Akuma: gjorde dom inte det förra året också?

Dom gjorde det på Dreamhack Summer 2016 i alla fall.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Det är inte försvarbart att köpa spel som är klart stulna. Dom är billigare - just för att någon har köpt spelet med ett stulet kredit kort - köpt det till underpris och sen sålt det till dig. Visst kostar en cykel mycket och visst skulle jag vilja köpa en Racer-Cykel med karbonfiberram för 500 kr men gör jag det vet jag att den är garanterat stulen. Det handlar inte bara om 300 vs 600 kr - det handlar om att de pengar du lägger ut motiverar företag att samarbeta med kriminella. Om du anser att steam säljer spel till överpris - köp inte där. Det går tat hitta spel till absolut billigare pris om man letar. Jag själv köpte Call Of Duty: Black OPs 3 för 279:- på Webhallen bara någon månad efter att spelet släpptes, jag köpte DOOM (2016) för ~280 kr från Green Man Gaming som säljer genuina nycklar. Man kan köpa spell till under 600 kr och göra rätt för sig - och fullt lagligt dessutom - om man håller utkik. Att köpa saker som man vet är stulet är inte försvarbart bara för att "det är ju billigare!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Det är inte försvarbart att köpa spel som är klart stulna. Dom är billigare - just för att någon har köpt spelet med ett stulet kredit kort - köpt det till underpris och sen sålt det till dig. Visst kostar en cykel mycket och visst skulle jag vilja köpa en Racer-Cykel med karbonfiberram för 500 kr men gör jag det vet jag att den är garanterat stulen. Det handlar inte bara om 300 vs 600 kr - det handlar om att de pengar du lägger ut motiverar företag att samarbeta med kriminella. Om du anser att steam säljer spel till överpris - köp inte där. Det går tat hitta spel till absolut billigare pris om man letar. Jag själv köpte Call Of Duty: Black OPs 3 för 279:- på Webhallen bara någon månad efter att spelet släpptes, jag köpte DOOM (2016) för ~280 kr från Green Man Gaming som säljer genuina nycklar. Man kan köpa spell till under 600 kr och göra rätt för sig - och fullt lagligt dessutom - om man håller utkik. Att köpa saker som man vet är stulet är inte försvarbart bara för att "det är ju billigare!".

Du kan inte påstå att alla nycklar är stulna på g2a.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Det är inte försvarbart att köpa spel som är klart stulna. Dom är billigare - just för att någon har köpt spelet med ett stulet kredit kort - köpt det till underpris och sen sålt det till dig. Visst kostar en cykel mycket och visst skulle jag vilja köpa en Racer-Cykel med karbonfiberram för 500 kr men gör jag det vet jag att den är garanterat stulen. Det handlar inte bara om 300 vs 600 kr - det handlar om att de pengar du lägger ut motiverar företag att samarbeta med kriminella. Om du anser att steam säljer spel till överpris - köp inte där. Det går tat hitta spel till absolut billigare pris om man letar. Jag själv köpte Call Of Duty: Black OPs 3 för 279:- på Webhallen bara någon månad efter att spelet släpptes, jag köpte DOOM (2016) för ~280 kr från Green Man Gaming som säljer genuina nycklar. Man kan köpa spell till under 600 kr och göra rätt för sig - och fullt lagligt dessutom - om man håller utkik. Att köpa saker som man vet är stulet är inte försvarbart bara för att "det är ju billigare!".

Skrivet av rinosaur:

Du kan inte påstå att alla nycklar är stulna på g2a.

Precis, att påstå att alla nycklar är stulna är helt klart fel.
De allra flesta är nog bara köpta i land där de är billigare och inte "ska" säljas i Europa tex.

Det stora problemet är ju att steam tar så mycket betalat för spelen, hade de legat på ett lite humanare pris hade jag inte tvekat en sekund att köpa det av steam istället. De ligger ju på samma nivåer som ett konsolspel kostar, och de är dyra för att Microsoft och Sony ska ha pengar för varje sålt spel, oavsett vem som har gjort det.

Men att alltid ta 49.99 eller 59.99 oavsett spel (nästan) är bara löjligt.

EDIT: Jag köper även spel på GMG och i butiker och på andra sidor också.
Jag menar bara att jag har full förståelse för att man köper via billigaste alternativet, och gör det själv då och då, men inte alltid.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Har själv inga större problem at betala 600kr för ett spel då jag gjorde det för gamla spel på gamla konsoler ändå förr i tiden och nu får man mer utav spelen med mindre vi pratar om Ninja Gaiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Har själv inga större problem at betala 600kr för ett spel då jag gjorde det för gamla spel på gamla konsoler ändå förr i tiden och nu får man mer utav spelen med mindre vi pratar om Ninja Gaiden.

Jag köper också spel till fullpris, om det är bra spel som förtjänar det, eftersom speltillverkarna förmodligen(?) får mer betalt för sin produkt om man köper dem via tex steam än någon annan sida.

Ta tex Mafia 3, som har fått så kassa betyg, fungerar skitdåligt för många, är dåligt optimerat, skickas med gratis med moderkort och grafikkort och kostar 229kr på tex G2Play.

Steam tar 49.99 för standard eller 69.99 för Deluxe, är det ett rimligt pris till ett så trasigt spel? Förtjänar 2K games att få mycket eller lite betalt för din produkt, men tanke på skicket de släppte det i?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Problemet är väl just att det är svårt att bevisa något alls om sånna sidor. Visst finns det en del som är köpta med stulna kort, det kommer det göra på alla sidor som säljer något i andrahand. Att utgå från att priset är lägre är inte riktigt hållbart då det skiljer enormt mycket i pris beroende på var du är och när du köper. Ett spel kan kosta många gånger mer i ett land än ett annat, och en steamsale kan dra ned priset med 90-95%. Andra får spel gratis(Jag vet inte hur många Doom jag fick gratis med köp av hårdvara för att nämna ett exempel).

Jag har faktiskt ingen aning om hur stor del av de här sidorna där försäljningen hanteras av företaget själva, istället för att bara vara en marknadsplats. Att kalla det en gråzon för att de låter folk med potentiellt stöldgods sälja är lite väl långt att gå, då börjar vi närmas oss Henrik Pontén logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Jag håller med!

Permalänk
Skrivet av Akuma:

Det är inte försvarbart att köpa spel som är klart stulna. Dom är billigare - just för att någon har köpt spelet med ett stulet kredit kort - köpt det till underpris och sen sålt det till dig. Visst kostar en cykel mycket och visst skulle jag vilja köpa en Racer-Cykel med karbonfiberram för 500 kr men gör jag det vet jag att den är garanterat stulen. Det handlar inte bara om 300 vs 600 kr - det handlar om att de pengar du lägger ut motiverar företag att samarbeta med kriminella. Om du anser att steam säljer spel till överpris - köp inte där. Det går tat hitta spel till absolut billigare pris om man letar. Jag själv köpte Call Of Duty: Black OPs 3 för 279:- på Webhallen bara någon månad efter att spelet släpptes, jag köpte DOOM (2016) för ~280 kr från Green Man Gaming som säljer genuina nycklar. Man kan köpa spell till under 600 kr och göra rätt för sig - och fullt lagligt dessutom - om man håller utkik. Att köpa saker som man vet är stulet är inte försvarbart bara för att "det är ju billigare!".

När du påstår att spelen "klart är stulna" så får du faktiskt ta och visa på någon form av bevis för detta. Man kan inte bara komma och slänga ur sig sådana anklagelser utan att på något sätt underbygga detta på något sätt. Annars är det tyvärr så att det du säger betyder ingenting.
Även om du hade haft bevis på att detta har inträffat, så betyder inte det att alla nycklar är stulna. Även i det fallet så håller inte ditt argument.

De befinner sig i en gråzon. Många andra har redan förklarat varför så det kommer jag inte att upprepa. Huruvida det är moraliskt eller ej att handla där är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Vart kommer allt snack om att det är piratnycklar köpta med stulna kreditkort (skulle vilja ha länkar)? Har själv inte läst något om det från en riktig källa men använder både G2A och Kinguin frekvent vid spelköp och struntar f.ö i moralen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Men snälla.
Mycket skitsnack ser jag.
Det äÄR lika stor risk att köpa stulet eller rättare sagt större på tradera och blocket.
Låtoss smutskasta hela begagnatmarknaden.

Det är ingen risk att.bli av med.sina nycklar, man får en ny om dom inte skulle fungera.
Finns klara instruktioner hur allt går till.
Gissar att TS tillhör en konkurrent till detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Behind900:

Vart kommer allt snack om att det är piratnycklar köpta med stulna kreditkort (skulle vilja ha länkar)? Har själv inte läst något om det från en riktig källa men använder både G2A och Kinguin frekvent vid spelköp och struntar f.ö i moralen.

http://www.kotaku.com.au/2016/06/g2a-fires-back-at-developer-... är ett exempel, men som sagt allt som säljs på G2A är verkligen inte stulet, men när saker blir stulna så kostar det MYCKET för den som nycklarna har blivit stulna från, pga "Chargeback fees".
Dock är den stora majoriteten nycklar som säljs på G2A från länder där man utnyttjar valutan, som tillslut kommer leda till att fattigare länder kommer få betala i proportion mycket mer för sina spel då man kommer behöva införa ett standard pris som gäller över hela världen.
Men det är jävligt tråkigt att det blir såhär, såklart man ska få lov att sälja sina CD-Keys som man fått över vid till exempel hårdvaruköp och bundles?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Vart kommer allt snack om att det är piratnycklar köpta med stulna kreditkort (skulle vilja ha länkar)? Har själv inte läst något om det från en riktig källa men använder både G2A och Kinguin frekvent vid spelköp och struntar f.ö i moralen.

http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth...
http://www.pcgamer.com/natural-selection-2-developer-deactiva...
http://blog.indiegamestand.com/featured-articles/steam-key-re...
https://youtu.be/mBakPg6x63Q

Att du inte sett något betyder inte att det inte händer. Mer troligt att det är du som behöver ta bort skygglapparna. Hur som helt stör det mig inte så mycket att ett gäng snålvargar har problem med värderingarna. Det är värre att DH väljer att samarbeta med ett företag som aktivt skadar spelbranchen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

@Behind900:
Jag har ett bra exempel: Factorio
De har aldrig haft en rea, och de har haft problem med stulna nycklar.
https://www.factorio.com/blog/post/fff-130
https://www.factorio.com/blog/post/fff-140

Även om det går att hävda att man inte specifikt kanbinda någon av de stulna nycklarna (devs kan såklart det) till ett erbjudande på g2a så är det mycket märkligt att det där går att köpa en nyckel för 5€ (15€) lägre än priset det alltid har haft (20€) och sålts för genom deras säljkanaler.
Du får gärna komma på en rimlig förklaring till att man säljer det med förlust.

Factorio devs har dessutom upprepade gånger inaktiverat nycklar köpta med stulna kort, vilket har resulterat i arga inlägg på reddit och deras forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Som sagt, på mitt personliga plan, för egen del. Så har jag inga problem.
Men vi vet att de är i en gråzon, därför bör inte större/seriösa företag samarbeta.

Skrivet av Akuma:

Det är inte försvarbart att köpa spel som är klart stulna. Dom är billigare - just för att någon har köpt spelet med ett stulet kredit kort - köpt det till underpris och sen sålt det till dig. Visst kostar en cykel mycket och visst skulle jag vilja köpa en Racer-Cykel med karbonfiberram för 500 kr men gör jag det vet jag att den är garanterat stulen. Det handlar inte bara om 300 vs 600 kr - det handlar om att de pengar du lägger ut motiverar företag att samarbeta med kriminella. Om du anser att steam säljer spel till överpris - köp inte där. Det går tat hitta spel till absolut billigare pris om man letar. Jag själv köpte Call Of Duty: Black OPs 3 för 279:- på Webhallen bara någon månad efter att spelet släpptes, jag köpte DOOM (2016) för ~280 kr från Green Man Gaming som säljer genuina nycklar. Man kan köpa spell till under 600 kr och göra rätt för sig - och fullt lagligt dessutom - om man håller utkik. Att köpa saker som man vet är stulet är inte försvarbart bara för att "det är ju billigare!".

Förstår din tanke. Absolut!
Kruxet är att vi har länder med lågt till extremt lågt valutavärde.
Ska folk köpa spel av t.ex EA i Mexico kan inte EA sätta samma priser som i Sverige.
Då hade inte en kotte där nere haft råd, därför är det billigare i dessa länder. Och det är här den största gråzonen ligger.

Om jag kan betala 300:- istället för 600:- för samma produkt, så gör jag det.
Och jag tror att åtminstone 90% av oss kan skriva under här.

Men Dreamhack eller seriösa företag bör inte ingå samarbete med t.ex G2A.
Det skickar fel signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag köper också spel till fullpris, om det är bra spel som förtjänar det, eftersom speltillverkarna förmodligen(?) får mer betalt för sin produkt om man köper dem via tex steam än någon annan sida.

Ta tex Mafia 3, som har fått så kassa betyg, fungerar skitdåligt för många, är dåligt optimerat, skickas med gratis med moderkort och grafikkort och kostar 229kr på tex G2Play.

Steam tar 49.99 för standard eller 69.99 för Deluxe, är det ett rimligt pris till ett så trasigt spel? Förtjänar 2K games att få mycket eller lite betalt för din produkt, men tanke på skicket de släppte det i?

Jag köper inte spel som jag tycker är dåliga (Mafia 3 såg ut som skit redan från början bara så det är sagt) så njae. Får göra som man vill.

Permalänk
Medlem

Ett fåtal fall av köp som "förmodligen" genomförts med stulen kreditkortsinfo är knappast tillräckligt för att svartmåla en mellanhand som kränger tusentals nycklar varje dag utan problem. Ni kan lika gärna basunera ut att Blocket säljer stulna grejer och sedan länka till ett par artiklar där någon blivit drabbad som bevis för att "Blocket samarbetar med brottslingar".

Att folk nyttjar den fria marknaden genom att köpa nycklar som kanske var menade till en annan region är inte olagligt eller oetiskt. Utgivare och utvecklare gillar det givetvis inte eftersom de tjänar mindre pengar, vilket gör att de har ett ganska starkt incitament att sprida så mycket negativitet om dessa aktörer som möjligt. Man ska kanske med andra ord ta vad som säger med en nypa salt.

Det försiggår säkerligen en del oegentligheter på dessa sidor, men att försöka få det till att de har satt i system att använda kreditkortsbedragare för att komma över billiga nycklar är bara löjligt. Då kan man som sagt lika gärna anmäla Blocket för häleri eller ICA för att de blev pålurade hästkött istället för nöt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

http://www.kotaku.com.au/2016/06/g2a-fires-back-at-developer-... är ett exempel, men som sagt allt som säljs på G2A är verkligen inte stulet, men när saker blir stulna så kostar det MYCKET för den som nycklarna har blivit stulna från, pga "Chargeback fees".
Dock är den stora majoriteten nycklar som säljs på G2A från länder där man utnyttjar valutan, som tillslut kommer leda till att fattigare länder kommer få betala i proportion mycket mer för sina spel då man kommer behöva införa ett standard pris som gäller över hela världen.
Men det är jävligt tråkigt att det blir såhär, såklart man ska få lov att sälja sina CD-Keys som man fått över vid till exempel hårdvaruköp och bundles?

Håller helt med dig.

Skrivet av Roffe:

http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth...
http://www.pcgamer.com/natural-selection-2-developer-deactiva...
http://blog.indiegamestand.com/featured-articles/steam-key-re...
https://youtu.be/mBakPg6x63Q

Att du inte sett något betyder inte att det inte händer. Mer troligt att det är du som behöver ta bort skygglapparna. Hur som helt stör det mig inte så mycket att ett gäng snålvargar har problem med värderingarna. Det är värre att DH väljer att samarbeta med ett företag som aktivt skadar spelbranchen.

Jag skrev aldrig att det inte sker. Hur är det med läsförståelsen?

Skrivet av Mieriola:

@Behind900:
Jag har ett bra exempel: Factorio
De har aldrig haft en rea, och de har haft problem med stulna nycklar.
https://www.factorio.com/blog/post/fff-130
https://www.factorio.com/blog/post/fff-140

Även om det går att hävda att man inte specifikt kanbinda någon av de stulna nycklarna (devs kan såklart det) till ett erbjudande på g2a så är det mycket märkligt att det där går att köpa en nyckel för 5€ (15€) lägre än priset det alltid har haft (20€) och sålts för genom deras säljkanaler.
Du får gärna komma på en rimlig förklaring till att man säljer det med förlust.

Factorio devs har dessutom upprepade gånger inaktiverat nycklar köpta med stulna kort, vilket har resulterat i arga inlägg på reddit och deras forum.

Tack. Blir väl antagligen lite intressant läsning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men snälla.
Mycket skitsnack ser jag.
Det äÄR lika stor risk att köpa stulet eller rättare sagt större på tradera och blocket.

Om man köper stulna varor så går vinten rent utav till säljaren - inte till hela Tradera/Blocket. Det är en enorm skillnad på att köpa enstaka stulna varor av en enstaka säljare och en helt annan sak när det sker på ett stort-skaligt sätt då hela företaget tjänar mångmiljon-belopp på det. Dessutom så skadar det direkt spel-utvecklarna när dom upptäcker att nycklarna är flaska då dom låser nycklarna och åker på chargeback-rates i flera hundratusentals dollar som kan sänka en hel indie-utvecklare.

Skrivet av Molotov:

Låtoss smutskasta hela begagnatmarknaden.

Det är inte begagnat. Det är splitternya nycklar som har stulits.

Skrivet av Molotov:

Det är ingen risk att.bli av med.sina nycklar, man får en ny om dom inte skulle fungera.
Finns klara instruktioner hur allt går till.

Det finns massvis med exempel på folk som inte fått pengar tillbaka - på pengar som utan godkännande dragits av från folks konto, på nycklar som inte levererats, på nycklar som låsts och ingen ny nyckel skickats till att det tagit upp flera veckor innan dom fått en nyckel. G2A är inget seriöst företag och som de flesta oseriösa företag så har man som konsument väldigt lite rättigheter vad man kan göra och chansen att bli lurad är ganska mycket större.

Skrivet av Molotov:

Gissar att TS tillhör en konkurrent till detta.

Trollfiske?

Skickades från m.sweclockers.com
[/quote]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Steam har högre priser för att inte helt konkurrera ut fysiska butiker.
Problemet är att kunden inte "märker" att köper sker av en smutsig tjuv eftersom transaktionen kan ske tryggt hemma i soffan utan att händerna behöver tvättas med handsprit efteråt.

Jag betalar 450(600)kronor i en ärlig butik än 300kronor för att en tjuv ska stjäla någon annan stackares kreditkort.

Tråkigt att Dreamhack ska beblanda sig med sådana aktörer som G2A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

DreamHack har valt att genomföra ett samarbete med G2A. G2A är en väldigt omtalat nyckel-säljar-site som säljer nycklar i andrahand till ett lägre pris än vad STEAM och affärer gör - dvs dom får tag på nycklar utanför officiella kanaler.
Vad detta innebär i praktiken är att brottslingar som utför kreditkortsbedrägeri får tag på kreditkort, köper spel online och säljer nycklarna till G2A. G2A i sin tur säljer vidare nycklarna till underpris till de som är intresserade. G2A är alltså rent utav - utan att överdriva en plats där bedragare, kriminella och hackare kan fritt sälja stulet material. G2A underlättare ren penningtvätt. Att köpa nycklar från G2A borde alltså vara både moraliskt och etiskt oförsvarbart.

Förklara för mig vad skillnaden är på att G2A säljer dessa nycklar jämnfört med Tradera/Ebay/Blocket ? Jag hoppas att du har ett riktigt vasst argument annars ser jag gärna att du kör samma moralpanik mot andra auktionssiter (Eller varför inte Sweclockers egna marknad som det dyker upp spelkoder på lite då och då).

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Detta är egentligen fruktansvärt. Behöver verkligen Dreamhack deras pengar? G2A får tvätta sitt varumärke i DH:s barm. Skamligt att DH bidrar till att legitimera häleriverksamhet.

Kul att folk gladeligen ger pengar till hälare "för att det är billigast" och för att "det är såhär lite det borde kosta". Aldrig tänkt på varför det kostar så lite?

Skrivet av DeFeCT79:

Det är inte så konstigt att folk använder sådana här siter, jag gör det själv lite då och då.
Steam som är störst på marknaden tar ut sjukt löjliga priset på de flesta spel.

Du kan köpa en nyckel för 300kr på tex G2Play, 449kr på Mediamarkt eller 59.99 Euro på Steam. Det säger ju sig självt vart man köper sin nyckel.

Steam borde ju vara billigaste alternativet, eftersom de endast säljer digitalt. Men ICKE, de är oftast om inte alltid det dyraste alternativet som går att hitta.

Jag betalar hellre 300kr än 600kr för ett spel.

Skrivet av DeFeCT79:

Precis, att påstå att alla nycklar är stulna är helt klart fel.
De allra flesta är nog bara köpta i land där de är billigare och inte "ska" säljas i Europa tex.

Det stora problemet är ju att steam tar så mycket betalat för spelen, hade de legat på ett lite humanare pris hade jag inte tvekat en sekund att köpa det av steam istället. De ligger ju på samma nivåer som ett konsolspel kostar, och de är dyra för att Microsoft och Sony ska ha pengar för varje sålt spel, oavsett vem som har gjort det.

Men att alltid ta 49.99 eller 59.99 oavsett spel (nästan) är bara löjligt.

EDIT: Jag köper även spel på GMG och i butiker och på andra sidor också.
Jag menar bara att jag har full förståelse för att man köper via billigaste alternativet, och gör det själv då och då, men inte alltid.

Nej, det stora problemet är att folk som du stödjer kriminell verksamhet utan skrupler. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa billiga spel. Och om spelen ändå hade varit så billiga som 200-300 skulle folk ändå tycka det är dyrt och köpa från ännu billigare hälare för att "det ska inte kosta mer" och så håller det på. Spel är dyra att utveckla, dyrare än Hollywood-filmer.

Let's face it, du gör det för att du kan utan att själv bli drabbad och du skiter i vad som händer runtomkring. Fan bättre du laddar ner pirat istället för att ge pengar till hälare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Detta är egentligen fruktansvärt. Behöver verkligen Dreamhack deras pengar? G2A får tvätta sitt varumärke i DH:s barm. Skamligt att DH bidrar till att legitimera häleriverksamhet.

Kul att folk gladeligen ger pengar till hälare "för att det är billigast" och för att "det är såhär lite det borde kosta". Aldrig tänkt på varför det kostar så lite?

Nej, det stora problemet är att folk som du stödjer kriminell verksamhet utan skrupler. Det är ingen mänsklig rättighet att köpa billiga spel. Och om spelen ändå hade varit så billiga som 200-300 skulle folk ändå tycka det är dyrt och köpa från ännu billigare hälare för att "det ska inte kosta mer" och så håller det på. Spel är dyra att utveckla, dyrare än Hollywood-filmer.

Let's face it, du gör det för att du kan utan att själv bli drabbad och du skiter i vad som händer runtomkring. Fan bättre du laddar ner pirat istället för att ge pengar till hälare.

Nu får du nog tagga ner lite.
De flesta nycklar som säljs på sådana siter är INTE stulna, utan köpta i länder där det är billigare med spel pga valuta osv, och utvecklarna får inte lika stor vinst på såld produkt.

Om du har andra uppgifter på att majoriteten av det som säljs är stulet, visa mig gärna källan på det.

Om nyckeln jag köpt är anskaffad med stulet kreditkort och mitt spel blir spärrat, då tar jag det, inga problem.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@DeFeCT79
Nej, jag tänker verkligen inte tagga ner gentemot folk som gladeligen stödjer kriminell verksamhet både genom att ge dina pengar till det och genom att förespråka det publikt.

Fortfarande bättre du piratar spel än köper på hälerisajter.

Hur många promotion- och bundlenycklar kan egentligen vara i omlopp? Jag har inte hört talas om en enda som faktiskt sålt en nyckel till en sådan sajt. Av allt att döma är deras kärnverksamhet att ägna sig åt gråimport samt till mindre del köpa nycklar inskaffade med stulna kreditkort. Även om sistnämnda är en liten del till antalet så är ju profiten enorm och kan säkerligen bära hela verksamheten. Och så maskerar man det genom att ha en liten handel med legitima andrahandsnycklar. Denna andrahandshandel kan lika gärna ske på andra handelssidor som inte har häleri som affärsstrategi.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

riktigt nice de flesta stora youtubers söäljer spel via g2a , visst de köper spel i billiga länder som ruyssland osv men vad fan tror ni de går med bräckjärn i butikerna o snor?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf