Styrning av speltimmar på datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2006

Styrning av speltimmar på datorn

Hej Clockers,
Jag har fått i uppgift från mina föräldrar att minska min lillebroderns spelande och behöver hitta ett program som kan styra tillgänglighet till hans dator. (eftersom trots regler så sitter han sena nätter och ibland även under bråk trots dalande betyg m.m) (Jag har redan Adminläget på datorn)
Finns det någonting i Windows 10 som kan styra detta? Eller är det bättre med separat programvara? Det gör ingenting om det kostar pengar, men jag tänker att det finns något sätt att styra detta. Dvs endast nätverk stopp räcker inte eftersom då fortsätter han på offline mode.

Typ som att man kan ge honom ”speltimmar” och eventuellt fylla på vid behov, men annars att han har en kvota som han kan bruka och ”hushålla” med.

Vad finns för möjligheter?

Vänligen
Victor Ekman

/ Victor

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

@crazysanta:

Det beror lite på vad han spelar. Är det onlinespel kan man i många routrar strypa internettillgången till vissa enheter eller schemalägga densamma.

Annars finns en drös mjukvara som

Softwaretime.com
Timesupkidz.com

Har ingen erfarenhet av dessa dock

Där ska även finnas en inbyggd "parental Control" i Windows 10 som jag inte testat men det kanske hjälper

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Parent control i Windows 10 funkar klockrent!

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

http://www.kidswatch.com

Det här blev jag plågad av som barn (har jag för mig) funkar skit bra och jag är glad över det

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2008

Bryt strömmen till hans rum efter ett visst klockslag.
Försök vara delaktig i hans utbildning och hjälp honom med hans läxor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

En härligt brutal lösning vore ju att installera ett kopplingsur i el-centralen som stänger av strömmen till hela rummet datorn är i. t.ex en http://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsa...

Sen kan du programmera exact vilka tider och vilka veckodagar som elen är påslagen, kanske fram till 20:00 på vardagar och till 22:00 på fredag/lördag eller vad ni vill

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Eller så ges han förbud totalt, dvs. datorn plockas bort tills han visar att han kan förhålla sig till hushållets regler?

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB