Behöver lite ubuntu expertise, kan inte komma åt filer på extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Behöver lite ubuntu expertise, kan inte komma åt filer på extern hårddisk

God kväll,

Har aldrig använt forumet innan och kan inte hitta att någon har haft samma problem som jag innan, så ifall jag skapar en ny tråd i onödan ber jag om ursäkt för detta.

Har använt en dator med ubuntu installerat för att ändra namnen på mappar som ligger på en extern hårddisk. När jag nu kopplar in denna externa hårddisk till en annan dator med windows 10 på så kan jag bara se mapparna men jag kan inte öppna dom för att kolla på innehållet, windows säger bara att sökvägen inte existerar.

Någon som vet vad som har hänt? Och är det någon som vet hur jag löser problemet?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Låter som att det inte är rätt filsystem på den externa disken. Windows fungerar bara med FAT32, FAT32 ext och NTFS. Default inställningen på ubuntu vill jag minnas är ext4, använd GParted för att ändra .

edit: Tänk på att när du skapar mappar i ett linux / unix system har dessa OS en typ av rättigheter som inte stämmer överens med Windows. För att lösa detta skulle jag använda Samba följa denna guide

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

@sirhelow: först av allt, använd inte Gparted i detta läge, då förlorar du alla filer.

@Duktig: lite väl vågat att tipsa om gparted det första du gör, speciellt som du inte vet vilket filsystem disken har. Om disken varit formaterad med ext4 hade TS inte sett något alls i Windows, inte ens mappnamnen.

@SirHelow: det är lätt att krångla till det med rättigheter när man flyttar diskar mellan olika operativsystem. Varför kunde du inte ändra mapparnas namn mha Windows ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Förde över filer från windows till den externa hårddisken som hastigast innan jag skulle resa bort. Mappnamnen made no sense efter denna hastiga överföring så bestämde mig under resans gång att strukturera upp det lite. Datorn jag hade tillgång till då var installerad med ubuntu. Hade jag vetat om detta krångel med rättigheter så hade jag ju inte gjort det på detta sättet

Permalänk
Medlem

Finns det något ekelt sätt som jag kan ändra på rättigheterna på mapparna så att windows får tillgång till de igen?

Permalänk

Ett tips för framtiden: För att göra en disk fullt kompatibel med både *nix och Windows kan NTFS med fördel användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirHelow:

Finns det något ekelt sätt som jag kan ändra på rättigheterna på mapparna så att windows får tillgång till de igen?

Det verkar faktiskt inte så. Jag har försökt googla på det men jag får nästan uteslutande träffar på det motsatta problemet, hur man kommer åt windows-filer på ubuntu. De få relevanta träffar jag får visar bara att du inte är ensam, de ger inte någon lösning på problemet. Enda lösningen jag kan komma på är tyvärr att ansluta disken till en andra dator, boota denna med Ubuntu Live från en USB-sticka och dela ut disken över Samba för att sedan föra över filerna över nätverket.

Skrivet av Henkatoni:

Ett tips för framtiden: För att göra en disk fullt kompatibel med både *nix och Windows kan NTFS med fördel användas.

Nej, så enkelt är det inte. Linux och Windows hanterar NTFS olika och även om Linux kan läsa en fil som skrivits i Windows så gäller inte det motsatta, Windows kan inte läsa filer som skrivits till en NTFS-disk i Linux. Hade det fungerat hade TS inte behövt fråga här (iofs vet jag inte säkert att disken var formaterad med NTFS men eftersom TS skriver att den använts i Windows först förutsätter jag det då NTFS har varit standard i Windows i så många år).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det verkar faktiskt inte så. Jag har försökt googla på det men jag får nästan uteslutande träffar på det motsatta problemet, hur man kommer åt windows-filer på ubuntu. De få relevanta träffar jag får visar bara att du inte är ensam, de ger inte någon lösning på problemet. Enda lösningen jag kan komma på är tyvärr att ansluta disken till en andra dator, boota denna med Ubuntu Live från en USB-sticka och dela ut disken över Samba för att sedan föra över filerna över nätverket.

Nej, så enkelt är det inte. Linux och Windows hanterar NTFS olika och även om Linux kan läsa en fil som skrivits i Windows så gäller inte det motsatta, Windows kan inte läsa filer som skrivits till en NTFS-disk i Linux. Hade det fungerat hade TS inte behövt fråga här (iofs vet jag inte säkert att disken var formaterad med NTFS men eftersom TS skriver att den använts i Windows först förutsätter jag det då NTFS har varit standard i Windows i så många år).

Jaha, där ser man. Optimist som jag är tar jag det som ett halvt rätt då iaf ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror att ditt problem ligger i att Linux/*nix-system är mer generösa med filnamn, alltså vad du kan döpa filer/mappar till.
Du nämner att du pillat med strukturen för filerna på disken, namnat om vissa filer?

T.ex. godkänner Ubuntu tecken som "?" (frågetecken) i filnamn, något som Windows inte gör.
Så skulle du namna om filer/mappar utifrån Linux finns det risk att du fått in lite tecken i filnamnen som Windows inte gillar eller godkänner som ett giltigt filnamn(kan då inte finna sökvägen), enklaste är då att koppla disken till Ubuntu igen och namna om någon fil/mapp till något simpelt t.ex. endast små bokstäver för att testa om detta löser problemet när disken väl kopplas till Windows igen.

Vidare kan filsystem kan vara lite krångligt mellan olika OS.
Skulle vilja påstå att just mellan Windows <-> Ubuntu så bör du använda dig av filsystemet NTFS alt. det äldre FAT32(FAT32 stödjer dock endast filer <2GB). Både Windows och Linux kan skriva/läsa det, dock finns det lite fallgropar med olika version/implementation av NTFS, beroende på vilken Windows version som formaterat disken.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig haft problem att komma åt NTFS-baserade filer på Linux eller Windows och då kör jag dual-boot, så det där låter jätteknepigt.

Men du kan komma åt filern från Windows på extern HD även om den är baserad på Linux filsystem typ ext4, prova här: https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/files/

eller så lägger du över allt innehåll på molnet, 50gb gratis här www.mega.nz och sedan laddar du ned när från Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det verkar faktiskt inte så. Jag har försökt googla på det men jag får nästan uteslutande träffar på det motsatta problemet, hur man kommer åt windows-filer på ubuntu. De få relevanta träffar jag får visar bara att du inte är ensam, de ger inte någon lösning på problemet. Enda lösningen jag kan komma på är tyvärr att ansluta disken till en andra dator, boota denna med Ubuntu Live från en USB-sticka och dela ut disken över Samba för att sedan föra över filerna över nätverket.

Nej, så enkelt är det inte. Linux och Windows hanterar NTFS olika och även om Linux kan läsa en fil som skrivits i Windows så gäller inte det motsatta, Windows kan inte läsa filer som skrivits till en NTFS-disk i Linux. Hade det fungerat hade TS inte behövt fråga här (iofs vet jag inte säkert att disken var formaterad med NTFS men eftersom TS skriver att den använts i Windows först förutsätter jag det då NTFS har varit standard i Windows i så många år).

Jag har då aldrig haft något problem att läsa/skriva/skapa filer på NTFS i linux å sen använt det i Windows eller vice versa. En av de stora fördelarna med linux live-cds är just att man bootar upp för att flytta data från en ntfs/linuxpart till en windows/linuxpart med just ntfs.

I vilket sammanhang har du haft problem med det? Kan nämna att jag använder ntfs-3g (har jag för mig den hette) i linux för att kunna läsa/skriva ntfsdiskar.

Visa signatur

.

Permalänk

Är du inloggad som en administratör på din Windowsmaskin? Ifall din Linuxmaskin har satt fel behörigheter så att din användare har läsrättighet på filerna så kan du inte ändra detta om du inte är lokal administratör på PCn.

Angående ntfs-3g så har jag haft skumma problem och litar inte alls på att överföringen sker säkert. Jag har tappat filer som kopierats till och från Windowsmaskiner, Centos 7 och Fedora via ntfs-3g. Jag kan ha haft otur, men googlar man så hittar man många som upplever skumma saker.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!