7.1 headset och Nahimic hjälp sökes

Permalänk
Medlem

7.1 headset och Nahimic hjälp sökes

Hej,

Inledning: Jag kan inte ett smack om ljud, använd idiot-språk och enkla förklaringar tack!

Införskaffade mig Kingston HyperX Cloud II häromdagen. Märkte att jag inte hörde någon skillnad med 7.1 av eller på, så började googla lite och tänkte skaffa mig klarhet i det. Hittade den här videon om Nahimic https://www.youtube.com/watch?v=f1RUxPdWNH4 och tänkte klicka runt där själv. Hände dock inget alls när jag klickade på "launch Nahimic" i Realteks ljudkonfigurations-panel, så jag googlade det och fick tipset att ominstallera Realtek vilket jag gjorde... Efter detta har "speaker configuration" (där jag innan kunde välja 7.1 surround iaf) försvunnit helt från Realteks kontrollpanel och det finns bara "standardformat" (digital output).

Till på köpet så hävdar min Windows att datorn inte uppdaterats på tio dagar (vilket är en lögn) och jag kan därför inte göra en systemåterställning.

Ska bli spännande om nån ens fattar vad jag babblar om och vad mitt egentliga problem är... Vad jag helt enkelt vill är att se till att 7.1 på mitt headset fungerar, oavsett metod.

Edit: Mitt mobo stödjer 7.1 virtual surround. Jag hör (efter mitt flummande med Realtek) skillnad när jag slår 7.1 av/på genom kontrollen på mitt headset, så nån skillnad blir det ju. Men hade varit trevligt med ett gränssnitt där jag kan finjustera saker och ting.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan höra skillnad mellan 7.1 av och på från ditt headset så är antigen dosan trasig eller du halvdöv.
Clouds 2 är bara plug and play och dess 7.1 funktion är hårdvarubaserad och behöver ingen mjukvara.

Som jag förstår så är Nahimic bara ett mjukvarubaserat 7.1, likt Razer Sorround som är skräp.
Sen så är Cloud 2 implementation av 7.1 också skräp.

TL;DR: Använd ingen virtual surround, det du har tillgängligt är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Om du inte kan höra skillnad mellan 7.1 av och på från ditt headset så är antigen dosan trasig eller du halvdöv.
Clouds 2 är bara plug and play och dess 7.1 funktion är hårdvarubaserad och behöver ingen mjukvara.

Som jag förstår så är Nahimic bara ett mjukvarubaserat 7.1, likt Razer Sorround som är skräp.

Sorry för off-topic!

Fast å säga att det är skräp hit å skräp dit är väl bara din objektiva åsikt eller?
Finns garanterat dom som tycker att det låter bra och inte att det är skräp.
Känns bara så fel att folk måste sitta å smutskasta och klanka ner på allt som inte kostar 2000+ och har ett annat märke och att man MÅSTE ha en DAC/AMP. Alla är inte audiofiler och strävar efter det perfekt ljudet.

// Marcus

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tack för ett meningslöst inlägg med felaktig information om ett headset du uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet eller kunskap om.

Löst det hela på egen väg i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Förklara gärna lösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Förklara gärna lösningen

Lösningen är att låta det vara som det är.

Får leva med att inte komma åt Nahimic, men 7.1 fungerar i alla fall. Är dock väldigt fundersam på var "högtalarkonfiguration" tog vägen från Realteks kontrollpanel... Men misstänker att den konfigurationen var kopplad till någon inaktiv uppspelningsenhet på datorn (har en hel bunt inaktiva/frånkopplade som jag inte vet vad fasen det är, t.ex. NVIDIA HDMI Output (Port 2), Realtek Digital Output, Realtek HD Audio 2nd output osv.) Som sagt, kan inte ett smack om ljud... Kört på Siberia V2 sen dom lanserades fram tilll för ett par dagar sedan och har aldrig innan konfigurerat något ljud annat än volym upp/ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Förklara gärna lösningen

Koppla ur alla dina ljudenheter.
Avinstallera din nuvarande drivrutin.
Googla vilket moderkort du har och ladda ner den senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida och installera.
Koppla i USB kontakten och lyssna på din musik.

Om det inte blir någon skillnad när du trycker på 7.1 knappen så är dosan trasig och du behöver returnera varan, 7.1 knappen borde också byta färg.
7.1 gör en jävla skillnad på ljudet och du kan inte missa det.
Du behöver ingen extra mjukvara eller inställningar för att 7.1 ska funka... inte för att du borde använda det till att börja med, men det kan ju alltid vara roligt att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Koppla ur alla dina ljudenheter.
Avinstallera din nuvarande drivrutin.
Googla vilket moderkort du har och ladda ner den senaste drivrutinen från tillverkarens hemsida och installera.
Koppla i USB kontakten och lyssna på din musik.

Om det inte blir någon skillnad när du trycker på 7.1 knappen så är dosan trasig och du behöver returnera varan, 7.1 knappen borde också byta färg.
7.1 gör en jävla skillnad på ljudet och du kan inte missa det.
Du behöver ingen extra mjukvara eller inställningar för att 7.1 ska funka... inte för att du borde använda det till att börja med, men det kan ju alltid vara roligt att leka med.

Om du läser hela mitt första inlägg så ser du att jag hör skillnaden och att jag mycket väl vet vilket moderkort jag har (står även i min signatur) och att detta stödjer 7.1 virtual surround. Det fungerar alltså, frågan är just nu egentligen bara hur jag får åtkomst till Nahimics kontrollpanel för att kunna justera saker och ting. Men ska prova avinstallera Realtek igen, kanske säga åt min dator att glömma/radera alla gamla ljudenheter och plugga in igen efter ominstallation av Realtek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hd_Jehu:

Om du läser hela mitt första inlägg så ser du att jag hör skillnaden och att jag mycket väl vet vilket moderkort jag har (står även i min signatur) och att detta stödjer 7.1 virtual surround. Det fungerar alltså, frågan är just nu egentligen bara hur jag får åtkomst till Nahimics kontrollpanel för att kunna justera saker och ting. Men ska prova avinstallera Realtek igen, kanske säga åt min dator att glömma/radera alla gamla ljudenheter och plugga in igen efter ominstallation av Realtek.

7.1 på ditt headset har ingenting att göra med 7.1 på ditt moderkort.
Om du använder båda samtidigt så får du bara ljud som har blivit bearbetas två gånger till virtual 7.1... Dvs om Nahmic stöds genom USB.
Sen så är det olika drivrutiner för Realtek och Nahimic.