Ny dator - Ultrabook 13, - 10-13.000 Kr

Permalänk
Inaktiv

Ny dator - Ultrabook 13, - 10-13.000 Kr

Hej hej,

För ett par dagar sedan gick min macbook pro 13 retina (2013 ) sönder och skall köpa mig en ny. Jag var väldigt nöjd med min macbook då jag även använder mig av iphone, men de nya varianterna är så otroligt dyra. Har inte så många krav, men det skall vara en 13 tum samt vara någorlunda snabb. Är även villig att köpa från Eu om det skulle vara billigare då jag vet att vissa tillverkare så som Apple, Lenovo, HP ger garanti via serienumret och inte ursprungslandet (dvs kvittot).

Tar gärna emot så många tips som möjligt, det jag kollat på än så länge är Dells nya XPS 13 modell, och att man möjligtvis skulle kunna pruta på sig en 10% rabatt kod :). Sedan så har jag även möjlighet att köpa via Mecenat.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej hej,

För ett par dagar sedan gick min macbook pro 13 retina (2013 ) sönder och skall köpa mig en ny. Jag var väldigt nöjd med min macbook då jag även använder mig av iphone, men de nya varianterna är så otroligt dyra. Har inte så många krav, men det skall vara en 13 tum samt vara någorlunda snabb. Är även villig att köpa från Eu om det skulle vara billigare då jag vet att vissa tillverkare så som Apple, Lenovo, HP ger garanti via serienumret och inte ursprungslandet (dvs kvittot).

Tar gärna emot så många tips som möjligt, det jag kollat på än så länge är Dells nya XPS 13 modell, och att man möjligtvis skulle kunna pruta på sig en 10% rabatt kod :). Sedan så har jag även möjlighet att köpa via Mecenat.se

Letar efter samma sak som du gör.

HP Spectre x360
Lenovo yoga 900 eller 910
Någon asus Zenbook kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kikat på Lenovo ThinkPad X1 Carbon? Det är en ruskigt stabilt byggd maskin som finns i lite mer normala konfigurationer för 10-13k. Visserligen betalar man lite för B2B-saker, men det är ju en ordentlig arbetsmaskin så att säga. Även ThinkPad T460s kanske kan vara intressant.

XPS 13 "Developer Edition" med Ubuntu verkar rätt prisvärd hårdvarumässigt.

Själv väntar jag lite på nya XPS 15 med Kaby Lake, dock lär den vara lite dyrare än din budget.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Jag går i samma banor och efter mycket tittande och velande fram och tillbaka så kommer jag beställa xps 13 kaby lake och FHD skärmen. Väntade länge på nya macbook pro men tycker den är alldeles för dyr.

Permalänk
Medlem

Har haft dessa tre hemma i cirka 1 vecka, delar med mig med lite snabba omdömen.

Dell xps 9360 köpte med 7200u processorn fullhd skärm (matt), mycket hög kvalitets känsla, lite tjock är den enligt mitt tyckte samt att "kolfiber" imitationen drar åt sig fingeravtryck som flugor dras till skit. Skärmen var bra, dock inte så himla ljusstark som jag hade hoppats på, tangentbordet var skönt med lätta distinkta tryck och en skön layout mao man hittar hem direkt.

Asus zenbook 360ua, den första jag köpte blåskärmade och den andra har jag också lämnat tillbaks pga bluetooth överföringen fungerade sporadiskt för mig. Annars höll den en mycket hög kvalitets känsla, nästan högre än xpsen. Den är iofs tillverkad helt i aluminium samt hade ett väldigt fint tangentbord med stark bakrundsbelysning samt en väldigt fin högupplöst QHD touchskärm. Nackdelar över dell xpsen var att fläkten lät oftare under inte alltför krävande uppgifter men samtidigt relativt tyst dator. Rekommenderar den tillsammans med xpsen.

Sen tillslut till Lenovo 710 le80v4003 som jag sitter och skriver på i detta nu.
Den är större och tjockare än Asusen, men ungefär lika tjock som xpsen. Den har ett chassi helt i aliminium med hög kvalitets känsla och en gorilla glass skärm (tror jag) högblankt med fullhd och touch, skärmen är som xpsen inte lika ljusstark som jag vill ha den. Och tangentbordet är lite för hårt för min smak, alltså man måste trycka ganska hårt för att få tillslag. En annan sak jag inte gillar är cromet runt touchpaden och runt nedre delen av chassit på insidan. Och sist men inte minst, fläkten. Fläkten låter alldedes för mycket. Blir en retur på denna också tyvärr. Vet inte riktigt vad jag ska köpa istället.

Men av dom tre jag haft hemma (hade en asus zenbook 303ub tidigare) skulle jag ha valt Asus zenbook 360ua flip som även finns med kaby lake ute just nu. Väldigt fin dator och jag funderar trots problemen jag hade på att beställa hem den nya utgåvan.

Hoppas jag hjälpte till lite!