Hjälp med monitorinställning i Photoshop CS6

Permalänk

Hjälp med monitorinställning i Photoshop CS6

Har precis köpt en ny monitor, Dell P2715Q som är kalibrerad.
Nu skulle jag vilja veta vilka inställningar man ska använda sig av i Photoshop CS6 för att färger, vitbalans mm ska bli korrekt så att utskrifter/andra skärmar får samma färger, vitbalan mm som på min skärm i photoshop.

Någon som har kunskap om detta?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Har precis köpt en ny monitor, Dell P2715Q som är kalibrerad.
Nu skulle jag vilja veta vilka inställningar man ska använda sig av i Photoshop CS6 för att färger, vitbalans mm ska bli korrekt så att utskrifter/andra skärmar får samma färger, vitbalan mm som på min skärm i photoshop.

Någon som har kunskap om detta?

Vad menar du med att skärmen "är kalibrerad"? Vad har du använt för kalibrator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Skrivare använder CMYK, inte RGB. Om du arbetar i ett CMYK dokument bör det rimligtvis se korrekt ut vid print också. Däremot så kan det vara svårt att få andra skärmar att visa samma färger, eftersom andra skärmer visar färger olika.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

@zarkov

Skrivet av zarkov:

Vad menar du med att skärmen "är kalibrerad"? Vad har du använt för kalibrator?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är fabrikskalibrerad, Deltavärdena är väldigt bra.
Kommer förmodligen köpa en riktigt mätare och kalibrera den helt själv.

@Florrpan

Skrivet av Florrpan:

Skrivare använder CMYK, inte RGB. Om du arbetar i ett CMYK dokument bör det rimligtvis se korrekt ut vid print också. Däremot så kan det vara svårt att få andra skärmar att visa samma färger, eftersom andra skärmer visar färger olika.

Bör man köra sRGB istället för CMYK? SKärmen återger 99% av det och Adobe RGB och 79% av sRGB?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Florrpan
Bör man köra sRGB istället för CMYK? SKärmen återger 99% av det och Adobe RGB och 79% av sRGB?

Jag sa precis att, om du vill se print-färdiga färger i Photoshop så måste du arbeta i CMYK, eftersom det är det skrivare och printrar använder.
Om du arbetar med bilder för webb så är der sRGB som gäller.

I photoshop
image > mode > RGB eller CMYK color

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Jag sa precis att, om du vill se print-färdiga färger i Photoshop så måste du arbeta i CMYK, eftersom det är det skrivare och printrar använder.
Om du arbetar med bilder för webb så är der sRGB som gäller.

I photoshop
image > mode > RGB eller CMYK color

Man kan ju gå in på
1) view>proof setup>Internet Standard RGB(sRGB)

2)Och även view>proof colors

Vad menas med dessa?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@zarkov
Den är fabrikskalibrerad, Deltavärdena är väldigt bra.
Kommer förmodligen köpa en riktigt mätare och kalibrera den helt själv.

@Florrpan
Bör man köra sRGB istället för CMYK? SKärmen återger 99% av det och Adobe RGB och 79% av sRGB?

Att monitorn är fabrikskalibrerad betyder tyvärr inte att den kommer visa rätt färger hemma hos dig, Dell har ju knappast kalibrerat ditt grafikkort och din skrivbordslampa?

Du måste ha en egen skärmkalibrator för att ställa in skärmen för de förutsättningar som råder vid ditt skrivbord. Vad jag kunnat hitta är skärmen inte kalibrerbar utan endast profilerbar, dvs korrektionerna läggs på grafikkortet istället för på skärmen (den största märkbara skillnaden är att du får ställa ljusstyrkan manuellt). Som jag förstått det är det bara Dells UP-skärmar som är kalibrerbara "på riktigt", dvs i skärmens hårdvara.

För seriös fotoredigering bör man definitivt jobba i AdobeRGB eller någon av de (ännu) större färgrymderna, inte CMYK eller sRGB. När det är dags för utskrift lägger man på en profil för den skrivare och det papper man avser använda och justerar sedan bilden så att den ser bra ut. För web-bruk lägger man på en sRGB-profil.

Om du är seriöst intresserad av att få så bra utskrifter som möjligt rekommenderar jag att du ser Patrik Larssons utskriftskurs hos Moderskeppet eller ännu hellre går en kurs för honom personligen, han är oerhört duktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@laxpudding kan säkert förklara mer ingående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.