Permalänk

Ubuntu - ser inte musen

Hade bestämt mig för att gå över från Windows till Linux Ubuntu 16.10 när jag inte spelar (dualboot). Men muspilen syns inte. Musen fungerar men syns inte. Klarar inte Ubuntu 4K-skärmar?

Permalänk

Har nu testat ett antal möss och muspilen ligger och vilar sig högst upp till vänster och går inte flytta. Detta med 4K skärm, inte 1080p skärm. Väntar med Ubuntu tills de gjort systemet bättre.

Permalänk
Medlem

Tror det är en bug i fönsterhateraren Unity. Du kan ju testa med en annan fönsterhanterare, som till exempel KDE. Finns en uppsjö av olika fönsterhanterare man kan välja...

Om du ger upp så lätt med Linux kommer du nog aldrig att vilja använda det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Tror det är en bug i fönsterhateraren Unity. Du kan ju testa med en annan fönsterhanterare, som till exempel KDE. Finns en uppsjö av olika fönsterhanterare man kan välja...

Om du ger upp så lätt med Linux kommer du nog aldrig att vilja använda det.

Ganska lätt att ge upp Linux. Fixade musen med att köra in 16.04.1 istället för 16.10. Nvidia drivers och så 4K med fungerande mus. Men med trådat nätverk kommer jag inte ut på Internet fast det står att jag är konektad. Inte roligt att köra WiFi-sticka när man har trådat.

Permalänk

@delete_home_end: Du borde faktiskt stanna kvar i Windows.

Permalänk

@Henkatoni: Japp, det har du rätt i.

Fick visserligen Internet med att fungera genom att ändra en fil med nano till yes (kommer inte ihåg vilken) och skapa en ny anslutning men tyvärr fungerade inte mitt Creativr ljudkort och Nvida genom HDMI kunde bara köra 2.0 så bli att bara ha kvar Linux på servern där det fungerar bra och låta disken med Ubuntu på Desktop vara eftersom fönsterhantering "out of the box" också var mycket snabbare/smidigare i Windows.

Permalänk

*** raderat ***

I alla fall om man har Creative ljudkort och Nvidia grafikkort. Creative har låsta drivrutiner och tänker inte dela med sig till Linux. Tänkte dock köra ljudet från HDMI istället men efter uppdatering av Ubuntus programhanterade så kunde jag inte logga in på desktop längre, utan bara köra i terminal.

Skrivet av NoWin:

@Henkatoni: Synnerligen korkade svar som inte hjälper TS överhuvudtaget.

Uppfattar svaren som att de tycker Windows är bättre vilket det är på vissa saker och Linux på andra som tex till server. Körde med Windows först men fick inte full fart i nätverket som jag fick med Ubuntu Server. Ändå kör jag med en lättvikts fönsterhanterare och styr det hela med VNC eller Putty.

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem

Hmm, du borde kunna få ditt ljudkort att fungera. Tror det ska ha stöd via ALSA men kanske kräver lite handpåläggning: https://wiki.debian.org/X-Fi Vet inte vilket ljudkort du har så gissar bara att det är ett X-Fi... Vad gäller Grafikkortet med ljud genom HDMI vet jag inte.... har ett surt gammalt Geforce 250 utan HDMI, så har inte experimenterat med det.

Enligt mina erfarenheter är inte Ubuntu speciellt bra om man vill ha ett stabilt system. Det är mer som Debian Testing/Unstable. Fördelen med (x)buntu är att det följer med en del "hjälpprogram", och på gott och ont, nyare paket. Skulle föreslå att du testar Debian Stable istället. Du verkar ju ha en del erfarenhet av Linux (vilket jag antog du inte hade i din första post) så du kan nog lösa det hela om du vill. GL

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

@Eazy: Nja, mitt Nvidia GTX 1080 strular till det. Installerar drivrutinerna från Nvidias hemsida och det funkar bra tills jag kör en uppdate och det blir svart ruta på 16.04. Ser ut att fungera kanon på 16.10 men att musen fryser verkar inte gå att lösas.

Svart ruta går kanske fixa i terminal vid varje strul men vill ju köra Desktop så mycket det går. Ska testa olika live-stickor innan jag installerar.

Permalänk
Medlem

TS attityd var väl iofs inte så farlig att han förtjänade ett sådant svar från Henkatoni. Med mitt första inlägg med "att ge upp" menade jag bara att man inte ska ge upp så fort kanske. Menade inget illa med det.

Det finns ju en del som du säger, spyr galla över Linux för att en sak inte fungerar. Det är samma personer som verkar tro att vi som är här och svarar på frågor har nåt slags ansvar för att de ska känna sig nöjda med sitt Linux. De flesta av oss bryr oss inte ett dugg om de inte löser sitt problem och väljer att återgå till Windows.

Jag är normalt sätt en som inte annonserar ut att jag tycker folk ska gå över till Linux (och vill att de ska lösa sina problem med vad som inte funkar så de stannar i Linux). Jag är nöjd att användarbasen är mindre än Windows. På så sätt behöver jag inte oroa mig så mycket om virus och annat sånt skräp då de som tillverkar dem inte tycker det är någon idé att göra det till Linux för att det är så få som använder det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett par inlägg med hänvisning till forumets trivselregler. Antingen deltar man konstruktivt i diskussionen eller så undviker man att skriva inlägg.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

@Defcon: Nja, mitt Nvidia GTX 1080 strular till det. Installerar drivrutinerna från Nvidias hemsida och det funkar bra tills jag kör en uppdate och det blir svart ruta på 16.04. Ser ut att fungera kanon på 16.10 men att musen fryser verkar inte gå att lösas.

Svart ruta går kanske fixa i terminal vid varje strul men vill ju köra Desktop så mycket det går. Ska testa olika live-stickor innan jag installerar.

Angående musproblemet. Har du testat en annan fönsterhanterare i 16.10? Finns ju andra utan composit manager (om nu det är problemet) som typ Lxde. Som vanligt får ju inte Linux lika mycket prio som Windows när det kommer till Nvidias drivrutiner, men bugar brukar lösas, även om det tar lite längre tid.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Angående musproblemet. Har du testat en annan fönsterhanterare i 16.10? Finns ju andra utan composit manager (om nu det är problemet) som typ Lxde. Som vanligt får ju inte Linux lika mycket prio som Windows när det kommer till Nvidias drivrutiner, men bugar brukar lösas, även om det tar lite längre tid.

Jag har kört med Nvidia i Linux i 10 år utan anmärkning. På min mediaburk kör jag dessutom ett gammalt 9400GS som fortfarande fungerar lika bra som mitt nya Nvidia-kort i den stora burken.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

@Eazy: Kör på Windows desktop tills de fixat det tills 17.04. Eller så kanske jag installerar GNOME 3 från terminal på 16.10. Ljudet är inte livsviktigt nu efter jag köpte ett par Logitec 930 på EG-rea då de faktiskt låter bättre än högtalarna utom i film och spel. Spel kör jag från Windows och Plex kan jag köra från APTV 4. Plex laddar jag från min Ubuntu server (14 LTS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

@Defcon: Nja, mitt Nvidia GTX 1080 strular till det. Installerar drivrutinerna från Nvidias hemsida och det funkar bra tills jag kör en uppdate och det blir svart ruta på 16.04. Ser ut att fungera kanon på 16.10 men att musen fryser verkar inte gå att lösas.

Svart ruta går kanske fixa i terminal vid varje strul men vill ju köra Desktop så mycket det går. Ska testa olika live-stickor innan jag installerar.

Finns en anledning till varför _alla_ wikis oavsätt distro samt i stort sätt hela Linux världen att man inte skall ladda ner drivrutiner via tillverkarens hemsida. Anledningen till att du får svart skärm är att den förmodligen uppdaterar kernel/xorg whatever som inte fungerar ihop med din Nvidia drivrutin. Eftersom du installerar drivrutinen utanför systemets egna rekommenderade sätt så vet den inte om att detta inte kommer fungera vilket resulterar i blackscreen eftersom kernel och drivrutinmodulen inte sitter mot samma versionsnummer.

Uppdatera drivrutinen via pakethanteraren så lär dessa problem inte komma upp.

För att iterera en gång till:
Kernel samt drivrutiner som sitter i kernel måste byggas ihop. detta sker automatiskt när man kör via interna repos men måste skötas manuellt om man kör via nvidia.com eller dylikt.

Mindre ändringar 4.8.10 -> 4.8.11 lär fungera men jag skulle bygga om drivrutinen endå för säkerhets skull. 4.8.x -> 4.9.x lär väldigt sällan fungera med samma moduler/drivrutiner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.