Uppgift i Java - Programmering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar / Halmstad
Registrerad
Apr 2012

Uppgift i Java - Programmering

Hallå!

Är ny med java. De enda språk jag kan bra sedan tidigare är CSS samt HTML så det här med Java är helt nytt.

Har en "nybörjaruppgift" jag skulle behöva hjälp med, som kanske kan få mig att förstå språket bättre!

Det är så att jag ska hitta antalet "a" samt "A" i ett textsträng som jag själv skriver. Jag delar den kod jag hittills gjort, dock vet jag inte hur jag ska hitta bokstäverna i textsträngarna.

public static void main(String[] args) {
Scanner input = new Scanner(System.in);

String text;

System.out.println("Skriv din textrad här: ");
text = input.nextLine();

System.out.println("Antal A: " + text);
System.out.println("Antal a: " + text);
}

Som ni ser så har jag gjort det som är basic. Ska man ta hjälp av en loop här eller finns det andra sätt att lösa det på?

Tack!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Kastroullen:

Hallå!

Är ny med java. De enda språk jag kan bra sedan tidigare är CSS samt HTML så det här med Java är helt nytt.

Har en "nybörjaruppgift" jag skulle behöva hjälp med, som kanske kan få mig att förstå språket bättre!

Det är så att jag ska hitta antalet "a" samt "A" i ett textsträng som jag själv skriver. Jag delar den kod jag hittills gjort, dock vet jag inte hur jag ska hitta bokstäverna i textsträngarna.

public static void main(String[] args) {
Scanner input = new Scanner(System.in);

String text;

System.out.println("Skriv din textrad här: ");
text = input.nextLine();

System.out.println("Antal A: " + text);
System.out.println("Antal a: " + text);
}

Som ni ser så har jag gjort det som är basic. Ska man ta hjälp av en loop här eller finns det andra sätt att lösa det på?

Tack!

De flesta programmeringsproblem är redan lösta, så det första du ska lära dig är att googla efter dina svar. Detta är en ganska rättfram googling som ger bland annat följande väldigt uttömmande svar på frågan:
http://stackoverflow.com/questions/275944/java-how-do-i-count...

Coding by googling!

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar / Halmstad
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av giplet:

De flesta programmeringsproblem är redan lösta, så det första du ska lära dig är att googla efter dina svar. Detta är en ganska rättfram googling som ger bland annat följande väldigt uttömmande svar på frågan:
http://stackoverflow.com/questions/275944/java-how-do-i-count...

Coding by googling!

Tack!

Hade testat att googla men lyckades missa den länken du skickade!

Det löste sig nu för övrigt