Koppla in 2.1 på en 7.1 onkyo receiver

Permalänk

Koppla in 2.1 på en 7.1 onkyo receiver

Hej, nån som har bra tips hur man kopplar in 2st högtalare (jvs 300w) och en sub (yamaha yst sw-315) till en onkyo tx-sr578? Ska man använda "dom vanliga" front speakers anslutningarna från 7.1 anslutningarna, eller det "extra uttaget" Front High Or Zone 2 Speakers Terminaler. På subben finns det anslutningarna " from receiver" två st R och 2st L, och "to speakers" 2st R och 2st L. Är den anslutningen att föredra? Om det är så, vilken utgångskälla på onkyon isf. Subben har utöver nämnda anslutngar Input 2 L mono och R. Onkyon har ett "subwoofer pre out" uttag som antagligen är till subben, men vilken anslutning till subben ska den, behövs den om man kopplar med "from receiver/to speakers?

Permalänk

Ja, vanliga frontutgångarna ska du ha. De andra utgångarna du nämner är bl.a. för högtalare som ska sitta en bit ovanför fronthögtalarna(om man vill).

Subwoofer pre out ska gå till subben helt korrekt. Jag tar för givet att det är RCA ingångar på subben. Då kan du sätta en vanlig RCA kabel från förstärkaren (pre out) till subben, antingen vänster eller höger. Vad jag läst blir det bäst om man kör en y-split efter utgången på förstärkaren så subben får två sladdar in, varför det är så får du googla på

Permalänk

Rumpmasen

@Mitchymojboj: Otroligt kul med kunniga och vänliga människor, supersnabba svar, enkla bra förklaringar som även en nörd som jag fattar. Ska fixa en sk. split till helgen, sen till garaget och koppla ihop grejerna med bira. Jag är Supernöjd👍

Permalänk

Tror inte att du ska hälla bira på grejerna men kanske är nån ny HiFi-idé Lycka till!