Alternativ till Windows Work folders?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Mar 2007

Alternativ till Windows Work folders?

Skulle vilja ha satt upp Windows Work folders på min hemma server (Windows 2012 R2), men det går tydligen inte om inte man har satt upp en domän.

Vill inte sätta upp en domän hemma, då det bara är en dator som används regelbundet och en laptop som inte används lika ofta. Med en domän blir det bara ytterligare ställe det kan krångla på eftersom jag bara har en server att förlita mig på.

Dropbox och OneDrive är inget alternativ eftersom jag vill komma åt min arbetsmapp på jobbet och vill då att man måste logga in på mappen då flera användare har tillgång till min dator på jobbet. Vill dessutom använda min egen server och inte lagra filer i molnet.

Några tips på program man kan köra? Eller eventuellt någon som vet hur man går förbi domän kravet på Work folders? Kom så långt som att lägga till användare, men när man lägger till användare så blir de ej tillagda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009

Pydio skulle kunna vara ett alternativ, det är en lite enklare typ av molnlagring som du själv hostar i PHP, typ syncad webdav, nästan (Inte alls säker på att det snurrar på en Windows server dock, så vill du stanna där fastnar den idén i startfasen (Eller så snurrar du upp en Linux VM i Hyper-V))

Annars fungerar säkerligen OwnCloud finfint, det var ett tag sen jag var på den.

Några idéer bara

--Kalle
Citera gärna så att jag hittar tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Om det "bara" är avsaknaden av en till domänkontrollant du oroar dig över kan du sätta upp en DC i Samba på en RPi vid sidan av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
här..
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av bart112:

Om det "bara" är avsaknaden av en till domänkontrollant du oroar dig över kan du sätta upp en DC i Samba på en RPi vid sidan av.

Fast han hade ju redan en Windows server och villle undvika ytterligare en felkälla. Då är att sätta upp ett Samba AD det sista man ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com