php databaskoppling i linuxmiljö

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

php databaskoppling i linuxmiljö

Hej! jag har kört fast lite i en uppgift. jag håller på skapa ett PHP script(lampor.php) som ska söka i min databas(MCH) tabell(lampsocket) efter alla poster som innehåller ordet Halogen. Resultatet av sökningen skall skrivas ut i skalet, endast kolumnen "namn" behöver skrivas ut.

Jag har tidigare skapat en databas i Sql-server som heter MCH där jag har en tabell som heter "lampsocket" där jag har 3st kolumner art_nr, namn och pris.

Länk hur min tabell ser ut: http://imgur.com/a/U8K98

här är min kod just nu.
lampor.php:

#!/usr/bin/php <?php $link = mysql_connect('localhost','mysql_user', 'mysql_password'); if (!$link) { die ('could not connect: ' .mysql_error()); } if (!mysql_select_db('database_MCH')) { die('could not select database: ' .mysql_error()); } $result = mysql_query('SELECT namn FROM `lampsocket` WHERE `name` LIKE `%Halogen%`'); die('Could not queary:' .mysql_error()); } echo (mysql_result($result, 2); mysql_close($link); ?>

Känner mig lite smått förvirrad och har kört fast lite så skulle gärna få en liten knuff i rätt riktning.

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

Detta bör fungera för dig, while-loopen printar ut svaren så länge din fråga är sann.

//Create the connection $conn = mysqli_connect("localhost", "mysql_user", "mysql_password", "database_MCH") or die("Some error occurred during connection " . mysqli_error($conn)); // Write query $sql = "SELECT namn FROM `lampsocket` WHERE `name` LIKE `%Halogen%`"; // Execute the query and print the results $query = mysqli_query($conn, $sql); while($result = mysqli_fetch_array($query)) { echo $result["namn"]." "; } // Close the connection mysqli_close($conn);

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Sep 2003

Ett tips, använd MySQLi-protokollet och prepared statements. Det du använder är fullt med säkerhetshål och finns inte kvar i PHP 7.

Ditt skript skulle kunna se ut såhär:

<?php $mysqli = new mysqli('localhost', 'user', 'pass', 'database'); if ($mysqli->connect_errno) { printf("Connect failed: %s\n", mysqli_connect_error()); exit(); } $stmt = $mysqli->prepare("SELECT namn FROM lampsocket WHERE namn LIKE '%Halogen%'"); $stmt->execute(); $result = $stmt->get_result(); if (!$result->num_rows) { printf("%s\n", 'Ingen artikel hittades.'); } while ($data = $result->fetch_assoc()) { printf("%s\n", $data['namn']); } ?>

Stationär i3 8100 + Dark Rock 4 Pro - ROG Strix Z370-E Gaming - 16GB DDR4 3200MHz - MSI RX Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop i7 3630QM - 16GB DDR3 - AMD 7970M - Samsung 850 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Tusen tack för tipsen ska kolla upp det närmare (y)