Sverige kan bli första landet i världen med egen digital valuta

Permalänk
Melding Plague

Sverige kan bli första landet i världen med egen digital valuta

Som första land i världen kan Sverige få en egen digital valuta, en så kallad e-krona. Denna skulle fungera som ett komplement till den fysiska och ett beslut i frågan ska tas inom två år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vi hålla det hela med att ha EN global e-valuta snälla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kanske är för att jag har jobbat natt och precis vaknat, men jag fattar inte syftet med detta. Vad blir skillnaden mellan denna e-valuta och mina pengar som sitter på bankkortet? Vad är syftet med detta? Visst, hade det varit en global valuta som @ggalaxyy säger då hade det ju varit kalas, men nu är det ju inte det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kan vi hålla det hela med att ha EN global e-valuta snälla?

För det fungerade ju skitbra med samma valuta i olika länder för Grekland och € har jag hört?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Det kanske är för att jag har jobbat natt och precis vaknat, men jag fattar inte syftet med detta. Vad blir skillnaden mellan denna e-valuta och mina pengar som sitter på bankkortet? Vad är syftet med detta? Visst, hade det varit en global valuta som @ggalaxyy säger då hade det ju varit kalas, men nu är det ju inte det.

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det kanske är för att jag har jobbat natt och precis vaknat, men jag fattar inte syftet med detta. Vad blir skillnaden mellan denna e-valuta och mina pengar som sitter på bankkortet? Vad är syftet med detta? Visst, hade det varit en global valuta som @ggalaxyy säger då hade det ju varit kalas, men nu är det ju inte det.

För att förbjuda bitcoins? Annars har jag ingen aning vad syftet är.

Skrivet av anon81912:

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Ungefär som presentkort alltså? Men förstår inte varför det ska kallas för en digital e-valuta om allt ska ändå så vara på kort

Permalänk
Entusiast

Bara fysisk valuta alltid finns så är det väl okej.
Teknologi är ju roligt och så och det är oftast bekvämt att ha pengarna sparade som ettor och nollor men om man inte kan betala med fysisk valuta överallt så blir samhället väldigt sårbart...

Det redovisades ganska bra 2015 när Swedbank i stort sett låg nere helt och hållet i många timmar med bland annat folk som stod ute på vischan sent på kvällen och inte kunde köpa bensin med sina kort.

Då blir det minst sagt "jobbigt".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad betyder digitalt valuta egentligen? Jag använder mitt kort varje dag när jag handlar. Jag även swishar då och då. Är inte det digitalt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det här är väl ett utomordentligt tillfälle att etablera NFC som betalningssätt överallt så att jag, efter att redan ha slutat med kontanter förutom när man går ut på Söder där man är så illa tvungen, kan ta steget till att i princip ha hela plånboken i telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du behöver inte ha dina pengar på banken så att säga. Du har dina pengar på ett kort istället, som i många scifi filmer :). Skillnaden blir väl att du inte är beroende på att vara kund i en bank för att köpa saker.

Hur är det mer digitalt än idag då? Jag föredrar nog att ha pengarna i säkert förvar på banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Problemet de försöker lösa är att idag har vi pengar sparade på banken utan en fysisk motsvarighet, med andra ord finns det inte tillräckligt med pengar ifall alla bestämmer sig för att ta ut sina besparingar. Med en digital e-valuta skulle en enhet av valutan skapas för varje krona som sparas på banken, vilket i teorin skulle göra bankerna stabilare. Jag tror på tanken och är stolt över att Sverige jobbar på att vara en av de första aktörerna som tar tag i det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad betyder digitalt valuta egentligen? Jag använder mitt kort varje dag när jag handlar. Jag även swishar då och då. Är inte det digitalt?

Dom pengarna du använder med kortet och swishar finns fortfarande tekniskt sett fysiskt i ett bankvalv kan man säga, (även om en bank kan låna ut 10kr per krona de har fysiskt). En digital e-krona som jag har förstått skulle inte behöva detta. (Som artikeln nämner så öppnar detta upp för att skapa och använda tjänster för personer som av någon anledning inte kan eller vill använda banktjänster)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Är det en ny valuta eller inte? Denna nyheten är suspekt.

Permalänk
Inaktiv

Som fler frågar så förstår jag heller inte poängen. Vad tillför denna digitala valuta som man inte kan göra med våra vanliga pengar? Det känns lite som betalsystemet cash som floppade av samma anledning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cash_(betalsystem)
Vad är det för mening att ladda ett chip på sin bankkort med pengar, när man lika väl kan använda bankkortet direkt?

Jag tycker dock en gemensam valuta för alla vore bra och om alla kunde styra sin ekonomi på annat sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cooling23:

Vad betyder digitalt valuta egentligen? Jag använder mitt kort varje dag när jag handlar. Jag även swishar då och då. Är inte det digitalt?

Det finns inga pengar på ditt kreditkort utan det kräver ju att nån bank flyttar pengar mellan konton, det här är mer likt kontanter och kortet är tänkt som en sorts "plånbok".
Det är väl mer likt en sedel med variabel storlek som man själv kan dela och sätta ihop utan inblandning av banker, Riksbanken ger ut Ekronepengarna som de gör med sedlar idag men sen har de ingen kontroll över hur pengarna används och e kronan har ett värde som följer den vanliga kronan.

Skrivet av Zipparn:

Är det en ny valuta eller inte? Denna nyheten är suspekt.

Det är ett förslag till en ny valuta för att få igång en seriös debatt om det.

Skrivet av anon159643:

Som fler frågar så förstår jag heller inte poängen. Vad tillför denna digitala valuta som man inte kan göra med våra vanliga pengar? Det känns lite som betalsystemet cash som floppade av samma anledning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cash_(betalsystem)
Vad är det för mening att ladda ett chip på sin bankkort med pengar, när man lika väl kan använda bankkortet direkt?

Jag tycker dock en gemensam valuta för alla vore bra och om alla kunde styra sin ekonomi på annat sätt.

Jo det är lite likt Cash men nu finns det ju andra tekniska lösningar, ditt bankkort är knutet till en bank och kräver att nån mellanhand hanterar betalningen men ekrona är som en sedel, tappar du epengarna så är de borta då de inte är beroende av nått bankkonto.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmobbare

Varför inte göra lånekrashen till en total krash av en hel valuta istället. Kanske god tid att köpa kopparplåtar och pressa figurer i.

Permalänk

Bara jag som kommer i håg "Cash"systemet på 90-talet? F L O P P !

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Låter helt värdelöst. Varför ha en till valuta? Den vi har fungerar väl alldeles utmärkt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hur är det mer digitalt än idag då? Jag föredrar nog att ha pengarna i säkert förvar på banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte istället för att ha kontanter i plånboken så har du ett kort med "kontanterna" på så att det fungerar även om alla banker ligger nere. Men jag gillar kontanter, det är bra att ha på jobbet ifall någon har produkter att sälja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Problemet de försöker lösa är att idag har vi pengar sparade på banken utan en fysisk motsvarighet, med andra ord finns det inte tillräckligt med pengar ifall alla bestämmer sig för att ta ut sina besparingar. Med en digital e-valuta skulle en enhet av valutan skapas för varje krona som sparas på banken, vilket i teorin skulle göra bankerna stabilare. Jag tror på tanken och är stolt över att Sverige jobbar på att vara en av de första aktörerna som tar tag i det här!

Min tanke går till Bretton-Woods systemet, där man knöt valutan till guldmyntfoten. Övergavs för att ge mer flexibilitet, är en tolkning. Det här verkar vara ytterligare ett steg i den riktningen. Virtualisering av allt. Det ger större flexibilitet, men man kan säkert spekulera i hur pengar som tas ut ändå kan låsas "sorry ditt fingerprint fungerar inte." Eller när någon kommer att hacka och skapa lite extra E-kronor. Förr falskmyntare, nu e-myntare. Kan bli en bra film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inte istället för att ha kontanter i plånboken så har du ett kort med "kontanterna" på så att det fungerar även om alla banker ligger nere. Men jag gillar kontanter, det är bra att ha på jobbet ifall någon har produkter att sälja.

Ok, jag är med på skillnaden nu, men förstår ändå inte riktigt vitsen. Nog för att banken kan strula, men det är väl knappast huvudorsaken till att man eventuellt går runt med fysiska kontanter? Kontanter har man ju i det fall kort av valfri anledning ej accepteras. Och gör det inte det så lär väl e-kronor knappast vara ett alternativ heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Eh?

Pengar är pengar, ingen skillnad vilket medium de ligger i.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Svenska kronan är väl redan digital, förstår inte syftet med detta. Man swichar pengar till höger och vänster, det är bara ettor och nollor. Pengar behöver ju vara bundet i ett guldvärde för att förhindra inflation. Med andra ord, pengar behöver något fysiskt värdefullt att knyta sig till, annars är det ju bara papper.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Eh?

Pengar är pengar, ingen skillnad vilket medium de ligger i.

Antar att detta är offline lagrade och vanliga bankkort är som att streama pengarna

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter som liknande som ICA banken har, Blipp eller va man kallar det. Man kan betala "kontant", man sätter kortet nära terminalen, behöver inte slå pinkod som sedan verifera via nätet om det finns pengar på kontot.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Undrar om den kommer att bli mer som en riktig "krona" då. Dvs att den inte kan direkt "spåras" man kan göra en privat överföring mellan två¨"kort" helt utan insyn. Om man inte kan det så¨finns det ju ingen mening med den. Då är det lika bra att bara göra en lag som reglerar avgifterna bankerna kan ta ut för all typ av kort och betalhantering, Klart!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

För att förbjuda bitcoins? Annars har jag ingen aning vad syftet är.

Ungefär som presentkort alltså? Men förstår inte varför det ska kallas för en digital e-valuta om allt ska ändå så vara på kort

Ni som drar liknelse till presentkort.. Är det verkligen så att det är en siffra som symboliserar kortets värde på dessa?

Är det inte ett nummer som hänvisar till en databas och där beskrivs presentkortets värde?!

---

Om man hittar sårbarhet i dessa kort och kan på så vis öka dess värde (förflaska) kommer det vara möjligt att countra detta? Blir ju svårt att ta in alla fysiska kort för att uppdatera säkerheten i de.

Permalänk
Medlem

Att betala med bankkort och swish är digitalt, ja. Men pengarna ligger på banken och de tar ju givetvis ut avgifter för att du ska kunna göra detta. Dessa faller oftast på företag/butiken som tar betalt, så dessa kommer ju älska ett nytt betalsätt som inte kostar något (precis som att ta betalt med kontanter). Givetvis blir ju inte bankerna glada.

Kommer det fortfarande kosta för företag/butiker så kommer de ju varken ha dessa eller bankerna på sin sida. Så det vore ju korkat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av L'ombra:

Ok, jag är med på skillnaden nu, men förstår ändå inte riktigt vitsen. Nog för att banken kan strula, men det är väl knappast huvudorsaken till att man eventuellt går runt med fysiska kontanter? Kontanter har man ju i det fall kort av valfri anledning ej accepteras. Och gör det inte det så lär väl e-kronor knappast vara ett alternativ heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan väl definitivt vara ett alternativ för de som inte vill betala kortavgifter eller för att kunna vara anonym, ekronan är ju tänk att fungera som papperspengar dvs utan inblandning av banker/kortföretag och lika anonymt som andra kontanter.

Skrivet av PlogarN97:

Ni som drar liknelse till presentkort.. Är det verkligen så att det är en siffra som symboliserar kortets värde på dessa?

Är det inte ett nummer som hänvisar till en databas och där beskrivs presentkortets värde?!

---

Om man hittar sårbarhet i dessa kort och kan på så vis öka dess värde (förflaska) kommer det vara möjligt att countra detta? Blir ju svårt att ta in alla fysiska kort för att uppdatera säkerheten i de.

Presentkort kan fungera nästan hur som helst, det enda du vet är ju att de är knutna till minst ett företag på nått sätt.
Sårbarheter kan väl hanteras på liknande sätt som idag, dagens sedlar blir ogiltiga och uppdateras ibland de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

JA! Då ska vi brainstorma här lite då. Varför har vi 1700 olika poäng å rabatt kort i vår börs? Varför måste man ha separat gymkort etc? Hur svårt ska det vara att göra ett universiellt kort, iaf till alla dessa butiker som envisas att ha egna plastkort och poängsystem. Sätt en standard och introducera ett universiellt kort. Kan man då även använda det kortet som kreditkort som du kopplar till din bank, och du introducerar en svensk e-valuta, så blir allt väldigt mycket smidigare.