EVGA släpper BIOS för att åtgärda värmeproblem med grafikkort

Permalänk
Melding Plague

EVGA släpper BIOS för att åtgärda värmeproblem med grafikkort

I enlighet med tidigare löften släpper nu EVGA BIOS-uppdateringar som åtgärdar värmeproblemen hos utvalda grafikkort – dock inte utan kompromissa med avsevärt högre ljudnivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ojdå, jäklar va de drog på fläktarna... lär ju inte vara allt för många som uppdaterar sina BIOS... är ju inte en mjukvaro uppdatering i form av en drivrutin precis...

Permalänk
Entusiast

En förjävlig lösning ärligt talat.
Fast det är väl de enda EVGA kan göra om de nu inte villa återkalla samtliga kort...

Förutsatt att jag inte måste köra mitt GTX 1060 i fullt blås med tanke på VRM så är jag helnöjd med kortet, men det där BIOS'et tänker jag ju då inte installera.
Det blir att köra kortet i vanliga temperaturer och fläkthastigheter och helt enkelt gå på garantin om den nu skulle dö inom en 3 års-period...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Undrar hur dom tänkte här.
Finns väl inget i världen som gör att man plockar upp något av evga-korten nu, såvida man inte ska köra vattenkylning då kanske?
Dom borde ju helt klart göra om kylaren och lägga allt fokus på det än att hjälpa folk uppdatera bios och skapa kort som lever rövarn och låtar som fan.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Lär ju vara en rätt död produkt framöver. Åtminstone bland "entusiastforumläsande" köpare.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

En förjävlig lösning ärligt talat.
Fast det är väl de enda EVGA kan göra om de nu inte villa återkalla samtliga kort...

Förutsatt att jag inte måste köra mitt GTX 1060 i fullt blås med tanke på VRM så är jag helnöjd med kortet, men det där BIOS'et tänker jag ju då inte installera.
Det blir att köra kortet i vanliga temperaturer och fläkthastigheter och helt enkelt gå på garantin om den nu skulle dö inom en 3 års-period...

Jag tycker det luktar bränt att även 1060 kommer skickas med detta bioset. Det skulle bara vara ACX 3.0 som var lidande men ändå kommer även ACX 2.0 komma med det nya bioset, varför liksom? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Att skippa värmekuddar på produkter som kostar 3000-8000:- känns som en väldigt dum produktoptimering.
Både material- och tillverkningskostnad med kuddarna måste ju vara försvinnande liten.

Speciellt om man räknar in all badwill det skapar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Skickade in mitt Evga gtx1080 Superclocked förra veckan på RMA då jag hade hög coilwine. Då de inte hade SC i lager så skickade de ett splitt nytt 1080 FTW version med nya bios och värmepads. Ska bli spännande å testa när det nya snart kommer på posten:) Ang. nya bios och fläktkurvan är det bara ställa in egen fläktkurva i Evgas OC program vilket jag kommer ändra direkt. Får hoppas FTW inte brinner upp nu med värmepads hehe:) 2000ghz på core ska det givetvis köras på också Sjukt bra kort ifrån Evga trots problemen.

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem

Kanske missuppfattat situationen men jag trodde du antingen kunde vända dig till EVGA och få nytt kort eller bara plocka upp värmepads ELLER, om du absolut inte vill röra någonting, installera detta BIOS och leva med de förväntade konsekvenserna i akustik?

Dvs, en rev 2 med värmepads, produkten som kommer säljas i butiker framöver, ska väl inte låta så här högt?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Inaktiv

Va kan man få för ett sådant här kort på andrahands marknaden, runt 3000kr ?

Permalänk
Medlem

bra av EVGA

Visa signatur

http://xray.nu :: http://bonexray.com :: http://kafi.se
NZXT H710 Vit: i9-12900k + Corsair H150i Elite LCD :: ASUS RTX 3080 :: ASUS ROG STRIX Z690 :: 64 GB Corsair 3600 MHz :: Corsair RM 850x :: 2 TB M2 980 PRO + 2 TB 970 QVO
Skärmar: Asus 27" ROG Swift PG278QR :: Asus 24" VP247HAE

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte folk ska vara så rädda för att uppdatera BIOS på kortet. Det går ju hur smidigt och fort som helst? Om man följer instruktionen på EVGA:s hemsida så går det snabbare än en drivrutin. Har själv gjort det och även haft kontakt med EVGA. Sen tycker jag själv inte alls att kortet är högljutt efter uppdateringen? Lite överdrivet. Är relativt tyst under load ändå. Sen är det kanske för att jag har ett CLASSIFIED...vet inte. Fläktarna är ju en aning större på det så det kyler bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | EVGA Supernova G2 750W Gold | LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Extremt aggressiv fläktkurva de kör med nu och hela 4 gånger högre ljudnivå. Jag förstår att utmärkelsen dras bort då även om det går att sätta egen fläktkurva enligt tidigare och som kanske fungerar bra om chassiventilationen är bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Men om värmekuddar finns redan på kortet så behövs väl ingen BIOS-uppdatering? Det kommer bara med aggressivare fläktkurva.

Permalänk
Medlem

Bättre att bara ta o ställa in sin egen fläktkurva i typ Afterburner.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Får se om man orkar byta bios, Har inga problem med värmen på kärnan iaf med boost på 2050.
Har ändå pröjsat 50€ för 10 års garanti så känner mig säker vad som än händer.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker det luktar bränt att även 1060 kommer skickas med detta bioset. Det skulle bara vara ACX 3.0 som var lidande men ändå kommer även ACX 2.0 komma med det nya bioset, varför liksom? :/

Mjo det håller jag med om, jag undrar varför de tagit en kovändning angående kylarna som påverkas för i deras gamla FAQ angående det här så stod det ju klart och tydligt att ACX 2.0-kylaren ej var påverkad.

Skrivet av dorian1:

Jag tycker inte folk ska vara så rädda för att uppdatera BIOS på kortet. Det går ju hur smidigt och fort som helst? Om man följer instruktionen på EVGA:s hemsida så går det snabbare än en drivrutin. Har själv gjort det och även haft kontakt med EVGA. Sen tycker jag själv inte alls att kortet är högljutt efter uppdateringen? Lite överdrivet. Är relativt tyst under load ändå. Sen är det kanske för att jag har ett CLASSIFIED...vet inte. Fläktarna är ju en aning större på det så det kyler bättre.

Problemet är inte att folk är rädda för att uppdatera BIOS.
Problemet är att det enda BIOS'et gör är att höja default-hastigheten för fläkten(fläktarna) på korten och på sätt och vis "brute-kyla" korten.

Och angående ljudnivån så medför det här BIOS'et att mitt kort ger en ljudnivå på 47dBa.
Det är jävligt högt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur EVGAs EAR fungerar?

RMA Number: Pending Approval

RMA Received: Pending

Shipped From EVGA: Pending

signature required: False

Cross Ship: Pending Collateral

Shipping Out Option Selected: Ground

Part Number Out: Pending

Status: Awaiting Credit Card

Next Step: Awaiting Approval

Förstår inte det med Awaiting Credit Card? Hur ska jag betala via Paypal när dom inte har mina uppgifter? Får man nåt mail om att betala in summan för dom ska skicka ut nytt kort till mig?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Nån som vet hur EVGAs EAR fungerar?

RMA Number: Pending Approval

RMA Received: Pending

Shipped From EVGA: Pending

signature required: False

Cross Ship: Pending Collateral

Shipping Out Option Selected: Ground

Part Number Out: Pending

Status: Awaiting Credit Card

Next Step: Awaiting Approval

Förstår inte det med Awaiting Credit Card? Hur ska jag betala via Paypal när dom inte har mina uppgifter? Får man nåt mail om att betala in summan för dom ska skicka ut nytt kort till mig?

De vill ha ditt kreditkorts nummer samt uppgifter så de kan dra summan från kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De vill ha ditt kreditkorts nummer samt uppgifter så de kan dra summan från kortet.

Kan väl inte stämma? Står i deras EAR faq: http://eu.evga.com/support/ear/
Upon approval and receipt of an RMA number, you must provide collateral via PayPal. enter collateral

Varför behöver dom mitt kreditkortsnummer om man ska betala med PayPal?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det är meningen att man ska ha thermal pads OCH hög fläktkurva eller om det räcker med thermal pads bara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jag tycker inte folk ska vara så rädda för att uppdatera BIOS på kortet. Det går ju hur smidigt och fort som helst? Om man följer instruktionen på EVGA:s hemsida så går det snabbare än en drivrutin. Har själv gjort det och även haft kontakt med EVGA. Sen tycker jag själv inte alls att kortet är högljutt efter uppdateringen? Lite överdrivet. Är relativt tyst under load ändå. Sen är det kanske för att jag har ett CLASSIFIED...vet inte. Fläktarna är ju en aning större på det så det kyler bättre.

Hur i helsike har detta med att vara "rädda" för uppdatera bios?

Högre ljudnivå än det som specades när det såldes och en stor orsak till varför många köper ett kortet är totalt oacceptabelt enligt mig. "Relativt" tyst för dig är helt subjektivt.

Mitt EVGA 980Ti är på rep (pga av överhettning förmodligen) och min ersättare EVGA 1060 skulle jag ALDRIG NÅGONSIN ENS FUNDERAT PÅ ATT KÖPA om jag visste att den skulle inkluderas i detta. Jag köpte det för att det ett litet kort (kan flytta till HTPC bygge eller nåt när jag fått nytt primary kort) och för att ljudnivån var helt OK jämfört med tex MSI, visst det är bara en fläkt men ändå - alla reviews visade att det dög där, något högre men inte så mycket.

Detta kommer jag *inte* flasha om och nästa kort kommer inte bli ett EVGA, så enkelt är det. Mitt 1060 får brinna upp för allt jag bryr mig, jag tänker inte bli döv med 2000rpm fläkt när jag spelar. Får man ett nytt på garanti med bios uppgraderingen så blir det bara att langa till nån annan.

Om fläktkurvorna är korrekta skulle jag tom säga att detta bios är tillräckligt för att hävda reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Mjo det håller jag med om, jag undrar varför de tagit en kovändning angående kylarna som påverkas för i deras gamla FAQ angående det här så stod det ju klart och tydligt att ACX 2.0-kylaren ej var påverkad.

Problemet är inte att folk är rädda för att uppdatera BIOS.
Problemet är att det enda BIOS'et gör är att höja default-hastigheten för fläkten(fläktarna) på korten och på sätt och vis "brute-kyla" korten.

Och angående ljudnivån så medför det här BIOS'et att mitt kort ger en ljudnivå på 47dBa.
Det är jävligt högt.

Ok kanske är annat på 1060 då. Jag tycker inte mitt är högt alls. Fortfarande är fläktarna avstängda vid lagom temp och sen även vid load tycker jag inte att det låter speciellt mkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | EVGA Supernova G2 750W Gold | LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Squallie: jag tror pads räcker. Inget källa men kvalificerad gissning. Med pads så blev kortet som max 81 grader varmt. För mig som inte överklockar så lär det vara nog med marginal.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kört med detta BIOSet i ca 1,5 vecka nu, lägre temperaturer och märker ingen större skillnad på ljudnivån. Kan bero på att jag använder hörlurar när jag spelar. Vid idle märker jag ingen skillnad öht.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mitt Evga GTX1080 FTW har fortfarande låg ljudnivå efter att ha flashat till nya vbiosen.
Kortet klockar dessutom högre.

Permalänk
Medlem

Precis...de senaste inläggen antyder samma sak som jag upplever. Ingen större skillnad på ljudnivå. Alltså fortfarande ett relativt tyst kort. Det verkar som att det kanske är främst 1060 som blir mer högljudd...men den har väl ACX 2.0? Så uppdateringen av BIOS gör mig inget. Är bara glad att det kyls bättre nu och minskar risken för att något går sönder. Är riktigt nöjd med mitt "monster"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | EVGA Supernova G2 750W Gold | LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vattenkyling är det bästa.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk

Har haft mitt EVGA GeForce GTX 1070 8GB SC Gaming ACX 3.0 (08G-P4-6173-KR) sen slutet av juli och inte märkt av problem under belastning.
Sen det kom fram att några modeller drogs med problem så började jag läsa runt och har sen dess ökat hur fläktkurvan agerar vid belastning.

Jag kör just nu som lägst 35% istället för 30% som var standard och den ökar sen mer eller mindre successivt med värmen i steg om fem, dvs vid 45 grader så går fläkten upp till 45%. Det är först vid 65 grader som fläkten går skarpar uppåt.
Spelar oftast med headset då sambon kan gnälla och då hör jag ändå inte fläktarna, har även slagit på EVGA's OSD som visas när jag spelar för att hålla extra koll.

Det har varit min enkla, läs lata, lösning på att se till att det kyls lite mer aktivt. Någon som tycker att jag ändå bör skicka in ut kortet till EVGA för att få värmekuddarna eller bör jag klara mig utan att behöva vara orolig? Har inte planerat att överklocka kortet t.ex och har bra luftflöde i övrigt i chassit

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Kylare: be quiet! Pure Rock
CPU: i7 6700K@4.0Ghz | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 8GB SC2 Gaming ICX
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming | Minne: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133Mhz | Hårddisk: Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 840 EVO 120GB | Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker det luktar bränt att även 1060 kommer skickas med detta bioset. Det skulle bara vara ACX 3.0 som var lidande men ändå kommer även ACX 2.0 komma med det nya bioset, varför liksom? :/

Skrivet av Uzanar:

Mjo det håller jag med om, jag undrar varför de tagit en kovändning angående kylarna som påverkas för i deras gamla FAQ angående det här så stod det ju klart och tydligt att ACX 2.0-kylaren ej var påverkad.

Det finns 1060 modeller med både 2.0 och 3.0 kylare, där SC nog är det vanligaste exemplet som kör 2.0. Det är endast dem med 3.0 som är påverkade enligt EVGA. Fullständig lista på påverkade modeller finns på denna sidan: http://www.evga.com/thermalmod/

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket