Nvidia: "Nintendo Switch har många likheter med Playstation 4 och Xbox One"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Nintendo Switch har många likheter med Playstation 4 och Xbox One"

Nintendos nästa konsol blir den första som utrustas med en grafikkrets från Nvidia. Detta ska enligt Nvidias VD göra det lättare att konvertera spel från PC och övriga konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas CPUn är en av dem, annars kan man säga ajöss till tredjepartstitlar.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Låter ju trevligt. Nu kommer jag dock inte att köpa en Switch för 3:e partsspel personligen utan för Nintendos egna titlar. De andra kör jag istället på PC. Men det är alltid bra om en ny konsol får ett vettigt utbud av spel. Nintendo borde ha lärt sig av WiiU som jag själv gillar skarpt (just för Nintendotitlarna) men som blev en försäljningsbesvikelse.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Att se Skyrim Remaster på Switch och på Gamepad visar väl en kraft trots allt.

Jag längtar till Januari för avslöjandet och lanseringen i mars.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

mmm det må vara att utvecklingen av grafik kan vara likartad men vad händer med cpu'erna?
Det är väl oändligt mycket jobbigare att skala om spellogik jämfört mot grafik.

Idéen bakom switch verkar hur klockrent som helst men jag är enormt skeptisk till prestandan. Man undrar om den kommer att kännas lika meh som wiiuiuiuiu.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Livsnjutare 😎

Var det inte sagt ett c:a pris på strax under 3000kr ?, eller att vi i sverige kunde förvänta oss mer runt 3000, ev. upp emot 3500kr ?

... Det tycket iaf inte CDON.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Var det inte sagt ett c:a pris på strax under 3000kr ?, eller att vi i sverige kunde förvänta oss mer runt 3000, ev. upp emot 3500kr ?

... Det tycket iaf inte CDON.

http://adock.se/users/upload/files/161117163912001.png

Priset har inte blivit annonserat än. Dessutom är CDON inte den enda http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3154603

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FishTank:

Hoppas CPUn är en av dem, annars kan man säga ajöss till tredjepartstitlar.

Ryktas om Tegra X1 som i sin tur är en kombination av Cortex A57 och A53 kärnor. Så ARM processor inbakad tillsammans med en Nvidia GPU.

Skrivet av andreas_dock:

Var det inte sagt ett c:a pris på strax under 3000kr ?, eller att vi i sverige kunde förvänta oss mer runt 3000, ev. upp emot 3500kr ?

... Det tycket iaf inte CDON.

http://adock.se/users/upload/files/161117163912001.png

Spekulativa priser helt enkelt. Förhoppningsvis så är de inte förankrade i verkligheten. I fall de vore det så skulle Sverige vara en förlorad marknad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FishTank:

Hoppas CPUn är en av dem, annars kan man säga ajöss till tredjepartstitlar.

Håller med, matchande CPU-kraft är långt viktigare än GPU-delen när det kommer till tredjepartsstöd. Att skala för GPU-kraft är i sammanhanget enkelt, att skala för CPU-kraft är i princip kört (undantaget att skalar genomsnittlig FPS).

Nu tror jag inte CPU-delen blir ett problem. Försökte gräva ungefär vad Jaguar står i IPC jämfört med ARM, men är väldigt svårt att hitta vettiga jämförelser.

När Jaguar lanserades var den aktuella "high-end" ARM-modellen bl.a. Cortex A15. Där verkar det som Jaguar hade ett litet övertag i IPC för heltal medan det omvända gällde för flyttal.

Då både Tegra X1 och X2 innehåller fyra Cortex A57 så kan man nog utgå från att Switch också har fyra sådana kärnor. Cortex A57 verkar ha 20-25 % högre IPC jämfört med Cortex A15, så heltals IPC är kanske 10-15 % högre än Jaguar. Med tanke på att det finns telefoner där man klockar A57 över 2,0 GHz samt att designen som sådan verkar klara 2,5-2,7 GHz kan man med väldigt nära 100 % säkerhet säga att Switch kommer ha bättre enkeltrådprestanda än även PS4 Pro.

Om det sedan visar sig vara ett X2 derivat så ska ju Cortex A57 vara de svaga kärnorna, där finns även två Nvidia designade ARM-kärnor som alltså ska agera "big" kärnor.

Är det ett X1 derivat är Cortex A57 de stora kärnor, man har då fyra A53 kärnor för typiska bakgrundsuppgifter.

Oavsett vilket lär CPU-delen i Switch i alla fall inte vara långsammare i spel än vad CPU-delen i PS4/XBO är. I praktiken lär den vara minst lika snabb som PS4 Pro också då spel inte alls skalar speciellt linjärt efter två/tre kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Var det inte sagt ett c:a pris på strax under 3000kr ?, eller att vi i sverige kunde förvänta oss mer runt 3000, ev. upp emot 3500kr ?

... Det tycket iaf inte CDON.

http://adock.se/users/upload/files/161117163912001.png

När en ny vara lanseras med förbokning utan att ett officiellt pris blivit annonserat så gör alltid återförsäljaren så att dom lägger ett väldigt högt pris för att sedan sänka det till det "rätta" priset. Varför gör dom så kan man undra? Jo, för att om dom sätter för lågt pris så får dom inte höja det utan att det blir massiva krångel.

Det var likadant när Nintendo Classic Mini kom ut för att förbokas - alltså är detta inget att höja ögonbrynen för.

Permalänk
Medlem

10721a"]
När en ny vara lanseras med förbokning utan att ett officiellt pris blivit annonserat så gör alltid återförsäljaren så att dom lägger ett väldigt högt pris för att sedan sänka det till det "rätta" priset. Varför gör dom så kan man undra? Jo, för att om dom sätter för lågt pris så får dom inte höja det utan att det blir massiva krångel.

Det var likadant när Nintendo Classic Mini kom ut för att förbokas - alltså är detta inget att höja ögonbrynen för.
[/quote]

Frågan är varför de ens måste sätta ett preliminärt pris överhuvudtaget? Ibland kan man förhandsboka vissa produkter utan att få någon som helst information om pris.

Har ju varit en hel del tjafs nu på grund av preliminära priser som varit högt satta... eller rättare sagt på grund av folk som inte begriper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Håller med, matchande CPU-kraft är långt viktigare än GPU-delen när det kommer till tredjepartsstöd. Att skala för GPU-kraft är i sammanhanget enkelt, att skala för CPU-kraft är i princip kört (undantaget att skalar genomsnittlig FPS).

Nu tror jag inte CPU-delen blir ett problem. Försökte gräva ungefär vad Jaguar står i IPC jämfört med ARM, men är väldigt svårt att hitta vettiga jämförelser.

När Jaguar lanserades var den aktuella "high-end" ARM-modellen bl.a. Cortex A15. Där verkar det som Jaguar hade ett litet övertag i IPC för heltal medan det omvända gällde för flyttal.

Då både Tegra X1 och X2 innehåller fyra Cortex A57 så kan man nog utgå från att Switch också har fyra sådana kärnor. Cortex A57 verkar ha 20-25 % högre IPC jämfört med Cortex A15, så heltals IPC är kanske 10-15 % högre än Jaguar. Med tanke på att det finns telefoner där man klockar A57 över 2,0 GHz samt att designen som sådan verkar klara 2,5-2,7 GHz kan man med väldigt nära 100 % säkerhet säga att Switch kommer ha bättre enkeltrådprestanda än även PS4 Pro.

Om det sedan visar sig vara ett X2 derivat så ska ju Cortex A57 vara de svaga kärnorna, där finns även två Nvidia designade ARM-kärnor som alltså ska agera "big" kärnor.

Är det ett X1 derivat är Cortex A57 de stora kärnor, man har då fyra A53 kärnor för typiska bakgrundsuppgifter.

Oavsett vilket lär CPU-delen i Switch i alla fall inte vara långsammare i spel än vad CPU-delen i PS4/XBO är. I praktiken lär den vara minst lika snabb som PS4 Pro också då spel inte alls skalar speciellt linjärt efter två/tre kärnor.

Däremot hur blir det med att koda mot ARM processorer? Framförallt hur ska man koda mot en CPU som består av fyra "Starkare" och fyra "svagare" kärnor? PS4 Pro och Xbone har fördelar med att de har åtta lika starka kärnor medan Switch ryktas får X1 vilket i sin tur leder till en obalanserad prestandafördelning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Däremot hur blir det med att koda mot ARM processorer? Framförallt hur ska man koda mot en CPU som består av fyra "Starkare" och fyra "svagare" kärnor? PS4 Pro och Xbone har fördelar med att de har åtta lika starka kärnor medan Switch ryktas får X1 vilket i sin tur leder till en obalanserad prestandafördelning.

Antal konsolspel som skrivs i assembler är idag: noll! När man utvecklar i C++ (vilket väldigt nära 100 % alla spel är skrivet i) ska det vara irrelevant vilken instruktionsuppsättning man sedan kör på.

Finns det skillnader mellan olika CPUer? Absolut, men den relevanta skillnaden ligger i kretsens mikroarkitektur. Cortex A57 och Jaguar är ur den aspekten långt mer lika varandra än vad t.ex. Jaguar och Haswell är.

Vidare har vissa spelutvecklare pekat på att en försvårande egenskap i CPU-delen i PS4/XBO faktiskt är en 8 kärnor CPU, det är två 4-kärnors CPUer som är placerade på samma krets. Dessa två CPUer delar ingen CPU-cache, så kommunikation mellan CPU-kärnor i de olika 4-kärnors blocken är DYRT.

Så ur den aspekten är också Jaguar i PS4/XBO faktiskt lite lik ARM big.LITTLE. PS4/XBO har en till två kärnor reserverade för systemet, så spel har i praktiken tillgång till en "hel" CPU plus 2-3 kärnor från den andra CPUn.

De spel som faktiskt alls kan utnyttja mer än 2-3 kärnor har också en grundläggande design som bygger på att jobb postas på en kö som konsumeras av så många kärnor man vill använda (via en mekanism som kallas work-stealing). En stor fördel med work-stealing är bl.a. att tekniken "by design" fungerar även där kärnorna inte är lika snabba, så rent teoretiskt skulle en 4+4 CPU med A53/A57 kunna använda alla kärnor till spelmotorn.

Är faktiskt ett större problem för work-stealing att vissa kärnor inte delar CPU-cache och därmed saknar en riktigt snabb kommunikationskanal med låg latens. Rent teoretiskt skulle Nintendo kunna lägga till en L3-cache och den kommer i så fall delas av alla kärnor (finns sådana ARM-designer med big.LITTLE där man har detta).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Antal konsolspel som skrivs i assembler är idag: noll! När man utvecklar i C++ (vilket väldigt nära 100 % alla spel är skrivet i) ska det vara irrelevant vilken instruktionsuppsättning man sedan kör på.

Finns det skillnader mellan olika CPUer? Absolut, men den relevanta skillnaden ligger i kretsens mikroarkitektur. Cortex A57 och Jaguar är ur den aspekten långt mer lika varandra än vad t.ex. Jaguar och Haswell är.

Vidare har vissa spelutvecklare pekat på att en försvårande egenskap i CPU-delen i PS4/XBO faktiskt är en 8 kärnor CPU, det är två 4-kärnors CPUer som är placerade på samma krets. Dessa två CPUer delar ingen CPU-cache, så kommunikation mellan CPU-kärnor i de olika 4-kärnors blocken är DYRT.

Så ur den aspekten är också Jaguar i PS4/XBO faktiskt lite lik ARM big.LITTLE. PS4/XBO har en till två kärnor reserverade för systemet, så spel har i praktiken tillgång till en "hel" CPU plus 2-3 kärnor från den andra CPUn.

De spel som faktiskt alls kan utnyttja mer än 2-3 kärnor har också en grundläggande design som bygger på att jobb postas på en kö som konsumeras av så många kärnor man vill använda (via en mekanism som kallas work-stealing). En stor fördel med work-stealing är bl.a. att tekniken "by design" fungerar även där kärnorna inte är lika snabba, så rent teoretiskt skulle en 4+4 CPU med A53/A57 kunna använda alla kärnor till spelmotorn.

Är faktiskt ett större problem för work-stealing att vissa kärnor inte delar CPU-cache och därmed saknar en riktigt snabb kommunikationskanal med låg latens. Rent teoretiskt skulle Nintendo kunna lägga till en L3-cache och den kommer i så fall delas av alla kärnor (finns sådana ARM-designer med big.LITTLE där man har detta).

Okej. Tackar för informationen. Däremot vad menar du med dyrt? Prestanda då eller?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Okej. Tackar för informationen. Däremot vad menar du med dyrt? Prestanda då eller?

Exakt. Minimala tiden att skicka information mellan två kärnor som delar L2 ligger runt ~20 cykler, motsvarande för två kärnor som inte delar någon CPU-cache ligger på ~200 cykler för en CPU på runt 2 GHz (ökar sedan linjärt med högre frekvens då latensen för RAM är rätt konstant mätt i förfluten tid).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Exakt. Minimala tiden att skicka information mellan två kärnor som delar L2 ligger runt ~20 cykler, motsvarande för två kärnor som inte delar någon CPU-cache ligger på ~200 cykler för en CPU på runt 2 GHz (ökar sedan linjärt med högre frekvens då latensen för RAM är rätt konstant mätt i förfluten tid).

Aha. Då förstår jag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

en liten men visuellt talande överblick i hur det såg ut när olika arkitekturer verkligen spelade roll för konverteringar:

det är inte riktigt samma sak idag, men det illustrerar väl att det främsta hindret inte är en arkitektur eller annan utan hur mycket möjlig vinst (inte i processorcykler då) som är kopplad till respektive plattform.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Livsnjutare 😎

10721a"]
När en ny vara lanseras med förbokning utan att ett officiellt pris blivit annonserat så gör alltid återförsäljaren så att dom lägger ett väldigt högt pris för att sedan sänka det till det "rätta" priset. Varför gör dom så kan man undra? Jo, för att om dom sätter för lågt pris så får dom inte höja det utan att det blir massiva krångel.

Det var likadant när Nintendo Classic Mini kom ut för att förbokas - alltså är detta inget att höja ögonbrynen för.
[/quote]

Jag var inte helt seriös i mitt inlägg, men du kanske inte förstod det.

Aja, tack för klargörelsen ! 😘👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det låter ju lovande, och tack @Yoshman för infon.

Jag undrar dock hur utvecklarna ska kunna anpassa sig till det stora prestandagapet mellan GPUerna i PS4/XBO och Switch. Vad jag förstår det verkar det inte realistiskt med mer än 256 CUDA-kärnor och runt 0.75Tflops single-precision prestanda, med andra ord liknande Tegra "Parker" P1. Det är ju knappt hälften av vad Xbox One presterar?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

0.75Tflops single-precision prestanda, med andra ord liknande Tegra "Parker" P1. Det är ju knappt hälften av vad Xbox One presterar?

det är det minsta problemet. Switch kommer ju först och främst inte tjäna någonting på en upplösning högre än 720p, så bara där har i princip mer än skillnaden i råkraft enbart för själva SOC kompenserats. sen lär ju högst troligen övriga komponenter i den dra ner det faktiska uttaget mer än vad det skulle antyda. men dras det då även ner på lite effekter och mindre komplicerad DSP-rutiner (är det ens värt att göra spelen för annat än "stereo" tex, och varför fokusera på annat nu när maskinen i praktiken är en bärbar) så är de antagligen gott och väl på banan.

problem däremot kommer bli lagringsformaten. minneskorten de valt kommer bli en enorm kostnad för tredjepart på just de titlar där folk mest ställer sig tveksamma till om prestandan är tillräcklig. med det obefintliga intresset för att ladda ner spel kommer inte heller det lösa dilemmat, vilket de antagligen inte heller räknar med då det inbyggda minnet ryktas som för "begränsat" att ens försöka ändra på den saken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jen-Hsun Huang vann just Captian Obvious award.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

@andreas_dock:

Jävla U land vi lever i, allt är svindyrt och ska skattas maximalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

Då Nintendo Switch, tillsammans med Playstation 4 och Xbox One, använder sig av moderna grafikkretsar finns funktionsmässigt många likheter, trots att de baseras på olika arkitekturer . Detta bör även underlätta för utvecklare att porta spel från PC-plattformen till Nintendos kommande spelkonsol.

Exakt vad är det som ska göra det lättare att porta spel från de andra plattformarna? På vilket sätt är situationen annorlunda nu än på Xbox360/ps3/wii-tiden? Var gpu:erna (trots att de alla tilvärkades av antingen AMD eller nVidia) så fundamentalt olika varandra att det inte gick att porta mellan dem? Eller var det så att dessa gpu:er var omoderna? Gjorde nVidia en omodern grafikkrets för ps3?

Vad är poängen med det här uttalandet? Vad är poängen med artikeln?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Undrar om Switch kommer ha en funktion som klockar upp CPU/GPU när den är dockad? Iom att Switch faktiskt ska vara bärbar finns det en balansgång mellan batteritid och prestanda. Därmed är det lite orättvist att jämföra den med PS4/Xbone.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Durkadur:

Undrar om Switch kommer ha en funktion som klockar upp CPU/GPU när den är dockad? Iom att Switch faktiskt ska vara bärbar finns det en balansgång mellan batteritid och prestanda. Därmed är det lite orättvist att jämföra den med PS4/Xbone.

För GPU-delen kan man absolut göra något sådant. Framförallt om man kör 1280x720 i portabelt läge och 1920x1080, bara för att visa samma scen med samma FPS måste man ha över dubbla GPU-kapaciteten i det senare fallet.

För CPU-delen är det inte lika enkelt, om CPU-delen är en flaskhals i dockat läge skulle spelet uppföra sig väldigt illa i portabelt läge. Alternativet skulle vara att hela spelmekaniken kan ändra sig, men då är det ju två olika spel. Just detta borde ändå inte vara ett problem då telefoner med Cortex A57 når en bit över 2,0 GHz medan CPU-designen verkar överhuvudtaget inte hantera mer än 2,5-2,7 GHz (vilket är möjligt att nå i pekplattor och annat av motsvarande storlek). Så rätt säker att Switch kommer vara helt i nivå med PS4 Pro rent CPU-mässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Låter ju trevligt. Nu kommer jag dock inte att köpa en Switch för 3:e partsspel personligen utan för Nintendos egna titlar. De andra kör jag istället på PC. Men det är alltid bra om en ny konsol får ett vettigt utbud av spel. Nintendo borde ha lärt sig av WiiU som jag själv gillar skarpt (just för Nintendotitlarna) men som blev en försäljningsbesvikelse.

Det har väl varit en av de stora besvikelserna med Wii U, ingen riktig kioskvältare från Nintendo själva. Jag blir inte imponerad när de försöker sälja på mig Zelda och Metroid-spel som jag redan äger och kan spela på original-systemen. Mario Party 10 och Mario Kart 8 känns väl sådär.

Jämför GameCube som släpptes 2002 i Europa, med Super Mario Sunshine och Smash Bros Melee på plats, och året efter kom Wind Waker, Metroid Prime, Mario Kart och Mario Party 5. De hann sedan med en uppföljare till Metroid Prime och under de döende dagarna även ett till Zelda. Kan fortsätta fylla på med Pikmin, Paper Mario och Animal Crossing.

Hur som helst, det är en brutal skillnad. De måste skärpa sig på spelfronten om det ska vara någon vits.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Har dom nämnt något om batteritiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypnotize91:

Har dom nämnt något om batteritiden?

Kort sagt: Nej.
Långt sagt: Nej, det finns ingen riktigt information om Switchens hårdvara överhuvudtaget förutom rykten och vi kommer inte få någon officiell info förens januari nästa år.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Jo visst klart nVIDIA försöker buffa upp ryktet/hypen med den enda konsol-produkten med deras kretsar, gentemot PS4 och Xbone som båda kör med AMD kretsar, antagligen lär de ha satt i en grafikkrets i Nintendo Switch likt de i mobila lösningar, och lär därmed kunna erbjuda spelprestanda likt mobiltelefoner och "Ouya" "konsolen".

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Att se Skyrim Remaster på Switch och på Gamepad visar väl en kraft trots allt.

Jag längtar till Januari för avslöjandet och lanseringen i mars.

Var bered på att det kanske inte är fullt så guld och gröna skogar som reklamen påstod de har blivit rätt genomförligt bevisat att reklamen var rätt fejkad och de hade endast låtsas konsoler, och senast jag hört (har inte så väl koll på konsoler de är precis konsoler...) påstod Bethesda/etc att Skyrim RM inte är garanterat till Switch

Skrivet av Granter:

@andreas_dock:

Jävla U land vi lever i, allt är svindyrt och ska skattas maximalt...

Ja vilket U land där vi har skatter som betalar allt som gör Sverige till ett land med bland världens lyckligaste befolkning men kanske inte har råd att köpa ny telefon varje dag utan får nöja oss med en i veckan vilket är precis lika illa som föräldern som inte har råd till mat för dagen eller möjlighet till sjukvård...

Sen är det ju roligt att folk ser ett pris och är säkra på att det är det som gäller och glömmer bort att en del butiker tar förbeställningar långt innan något pris har annonserats eller ens blivit fastslaget från företaget...