Brummande ljud från försteget till Rotel RHA-10?

Permalänk
Medlem

Brummande ljud från försteget till Rotel RHA-10?

Som rubriken lyder det brummar från försteget inte så det stör men det brummar. Jag har testat att byta elkabel men det brummar ändå. Jag har även kopplat in ett Rotel RC-870BX försteg som inte brummar men är inte lika vacker som RHA-10 det jag vill veta om jag kan strunta i brummandet eller om jag ska sluta spela med försteget?
/Andreas

Permalänk
Medlem

@vidarvega:
Testa att vända vägg kontakten 180 grader

Permalänk
Medlem

Testa att koppla in det på en annan fas i hemmet om du har möjlighet så det inte är så enkelt som en störning (annars kan jag inte hjälpa men vet att brummande osv i ljud kan komma pga sådant )

Permalänk
Medlem

Kolla så alla uttag/kontakter/fördelardosor som är inkopplade är jordade.

Permalänk
Medlem

är det inte redan jordat så kan du pröva dra åt bulten till transformatorn.

eftersom det är Rotel förutsätter jag ogooglat att det är en sån.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är ju att ta reda på varför det brummar, det kan ju vara nått fel som kan ge värre symptom så att du förstör efterföljande delar, innan linjesteget är felsökt bör du vara mycket försiktig med att använda det för att inte riskera att förstöra slutsteg eller högtalare.
Steget är väl kring 20 år så har du haft otur kan det ju vara dags för byte av elektrolytkondensatorer.
Schema har du här >
http://www.hifiengine.com/manual_library/rotel/rha-10.shtml

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Steget är urkopplat och jag ska försöka felsöka. Under tiden får väl Rotel RC-870BX hjälpa till att förmedla musik.

Skickades från m.sweclockers.com