Permalänk
Inaktiv

afraid.org tappade domännamn

Lite irriterande,

afraid tappade inatt mooo.com och den som snodde tog en wildcard på domänen, så alla som hade DDNS namn blev re directade till domainnamesales.com

Permalänk
Medlem

Klantigt av dom. Tack för infon, man kanske får kolla efter en ny då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Lite klantigt och jag blev lite svettig när jag gick in på min webmail och hamnade på domainnamesales .. trodde direkt att jag tappat min egen domän

Jag är nöjd, tycker det fungerar fint, kör även deras API så ett par servrar som uppdateras automatiskt om dom får en ny IP, skrev ett PowerShell script som fixar det.

Har också funderat på att slänga upp en instans i Azure (har det gratis) och köra bind där men har redan för mycket prylar att hålla reda på

Permalänk
Inaktiv

EDIT: Visar sig att Azure har en DNS tjänst som kostar typ ingenting och som har ett REST API. Kanske ska byta

Permalänk

afraid.org gjorde inget fel, det var registraren som gav någon annan access till domänen, så tolkar jag i alla fall meddelandet: https://freedns.afraid.org/news/

Det är väl snarare registraren som gjort ett stort fel pga: "A users site on this domain created the issue that led to it.", låter som att någon som haft en specifik subdomän på mooo.com har fått access till domänen hos registraren.

Skrivet av https://freedns.afraid.org/news/:

2016-11-18 14:15:10, 3 days ago
mooo.com was yanked from freedns.afraid.org by the registrar this AM. I was able to re-acquire delegation again very rapidly and sort out the details with the registrar and confirm delegations were corrected around 11AM today. A users site on this domain created the issue that led to it.

Due to DNS caching there may be lingering effects on some networks, which is normal anytime any domain nameserver delegations are messed with for any domain for any reason - this is because TLD level caching at the .com level, not because the issue hasn't already been fixed several hours ago.

Unfortunately I had no warning, I did share about the disproportional impact to my users due to DNS caching to the registrar, hopefully such a issue does not re-occur. They have not given me much trouble in the past for many years of reliable service however I do not want this to happen again from them.

I also want to say thank you for several of you very proactive/responsive in observing and quickly emailing me about it, which I sincerely appreciate, even though I couldn't individually respond at that moment - it absolutely painted a very clear picture very quickly and helped get it rapidly restored and I consider your messages helpful to the process.