[UPS] Fråga vad händer om man maxar en UPS kan det ta eld då? Och UPS på en Nätdel och inte båda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Belastningen går upp till 93-94% på den lilla, och den tål mer än 100% <--- har testat. Det som händer om man skulle lägga på betydligt mer last under batteridrift så kommer den att stänga ner lasten helt, gör man det under nätdrift så får man varning ifrån den och den slår aldrig över till batteridrift ifall det skulle behövas under denna period.

Det är helt enkelt en beräkning man gör baserat på sin nuvarande last. Jag valde 1000VA som den lilla och 2200VA hade jag redan hemma så då var valet enkelt när servern byggdes 5 år sedan.

Det kan vara svårt med att beräkningar så att det blir rätt då jag har planer på att köpa 3 server dator till samt ett SAN och en media server samt min speldator så måste man börja tänka om.

Håller även på att kolla efter andra lägenheter med bättre ström.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det kan vara svårt med att beräkningar så att det blir rätt då jag har planer på att köpa 3 server dator till samt ett SAN och en media server samt min speldator så måste man börja tänka om.

Håller även på att kolla efter andra lägenheter med bättre ström.

Ska du köra den utrustningen du nämner här så rekommenderar jag 2st UPSer på 2000-2500VA.

Permalänk
Medlem

@superegg: Undvik Eaton om du kan.
Föredrar APC alla dar i veckan.

Om du kan ha golvmodell i stället så har webhallen bra pris: APC Smart UPS 2200VA LCD 1980 watt

Dock skulle jag inte koppla två sådana på ett 10A uttag som dessutom delar med andra prylar i hemmet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det kan vara svårt med att beräkningar så att det blir rätt då jag har planer på att köpa 3 server dator till samt ett SAN och en media server samt min speldator så måste man börja tänka om.

Håller även på att kolla efter andra lägenheter med bättre ström.

Om jordfelsbrytaren går där hemma när din mor slår på olika saker så låter det som om där är ett för stort läckage till jord totalt sett. Elen brukar inte vara sämre p.g.a. vilken lägenhet man bor i, utan då är i regel hela området drabbat. Men visst, om man har en snedbelastning där hemma så lär nollan "flytta" på sig, men det har inget med jordfelsbrytaren där hemma att göra. Att mäta jordfel kräver att man vet vad man gör, i övrigt så är det ett mätinstrument som kan mäta växelström =>10A som behövs.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Dock skulle jag inte koppla två sådana på ett 10A uttag som dessutom delar med andra prylar i hemmet.

Det är dock(för att förtydliga) inget som har med UPS:ens max effekt att göra om man kan ansluta två sådana till ett uttag @ 10A som delas utav andra. Det har helt enkelt med max belastningen som man kan tänkas uppnå som är det avgörande. Så har man en SMT2200 @ 25% max så är syftet uppenbart(om man ej modifierar den) att man är ute efter längre driftstid än en 750VA.

Dom har rejäl strömbegränsning på uppladdning för att inte förstöra batterierna vid rejäl urladdning, så inte ens två sådana som laddas upp från 10% kommer utlösa någon 230VAC säkring i en bostad. Min 2200VA drar runt 1,5A @ 230VAC när den laddas upp från kalibreringsrundan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Det kan vara svårt med att beräkningar så att det blir rätt då jag har planer på att köpa 3 server dator till samt ett SAN och en media server samt min speldator så måste man börja tänka om.

Håller även på att kolla efter andra lägenheter med bättre ström.

Vad är det du försöker bygga ? Det är ovanligt att du har mer än 16 A till en lägenhet pga kostnaden och vad är syftet med att ha lång drifttid på batteri ?
Man brukar ju normalt sett stänga av datorerna om strömmen försvinner, har den varit borta mer än några sekunder så lär den vara borta länge för då är det troligen nått allvarligare fel som kräver manuella åtgärder i elnätet och då bör du påbörja en kontrollerad avstängning av datorerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om jag fattar det rätt så om man köper 2 st batteripack den ökar inte watt utan bara förläggare bara tiden?

Japp. Elektroniken sitter i huvudenheten, batteripackarna är bara just batterier. De förlänger drifts, och laddningstiden.

Skrivet av superegg:

Hur många batteripack kan man använda sig av?

Enheten du länkade till innan är specificerad för 10 externa batteripackar.

Skrivet av superegg:

Har tänkt att köpa denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=438465 när jag har råd och köpa ett par batteripack men är osäker på hur många batteripack den klara av?

Jag har lillebror till den, här hemma. 1500Va varianten. Med 4'a batteripackar. Det är enligt Eaton max.

Skrivet av superegg:

Sen så är jag osäker på vilken UPS man bör spara till och vilken som är bäst.

Ja du. Det finns lika många svar här, som det finns folk villiga att svara.
Jag har kört på APC tidigare, och nu Eaton. Samt ett par "märkes" produkter från Compaq, HP, och IBM. Det verkar omöjligt att välja "fel".
Billighetsvarianterna är inte speciellt aktuella i det här fallet, och dem vet jag inte mycket om, så jag kan inte uttala mig där.

Angående hur många batterier man "kan" koppla på. Det styrs av laddkretsen i någon utsträckning, men i realiteten tror jag inte det finns någon gräns. När laddkretsen är förberedd för att jobba kontinuerligt i dagar för att fylla batterierna under drift, då är så vitt jag förstår det enda som händer att det tar längre att ladda, och ladda ur batterierna, så fler eller färre borde inte spela så stor roll. Det finns antagligen en gräns när laddkretsen tycker att batteriernas interna resistens är så låg att det måste vara kortslutning, eller något annat som är fel, och vägrar ladda, men jag har aldrig behövt prova.
Jag har ett par timmars drift på mina 4'a EBM'er, och som på APC'n ovan, med 10 EBM'er hade man klarat sig hela dagen...
Det beror så klart på vilken last man har. Jag speccar alltid UPS efter max teoretisk last, men realistiskt är det ju aldrig där man ligger i praktiken. Jag drar 10-12% på min 9130 1500VA, enligt dess status rapport.

Skrivet av Veni:

Knappast i mitt fall och säkert i många andras fall likadant. Beror helt och hållet på om man har eluttag i rummet som går på olika grupper och t.o.m. kanske olika faser. I samtliga rum här hemma, förutom hallen och badrummet, har eluttag som tillhör olika grupper i samma rum. Och fastigheten är byggd under 60-talets slut....

Spännande. Gratulerar. Det normala är att man har samma grupp i hela rummet, har man tur har man separerat ljus, värme och uttag. (om man har direktverkande el, vill säga)

Skrivet av Deejay_Alive:

@superegg: Undvik Eaton om du kan.

Sugen på att vidareutveckla? Den som står här har varit en livräddare, och deras support har varit sjukt hjälpsam. Jag säger inte att du har fel, jag undrar bara varför.

Skrivet av mrqaffe:

Man brukar ju normalt sett stänga av datorerna om strömmen försvinner, har den varit borta mer än några sekunder så lär den vara borta länge för då är det troligen nått allvarligare fel som kräver manuella åtgärder i elnätet och då bör du påbörja en kontrollerad avstängning av datorerna.

Stänga av? Jag ringer och gormar på Öresundskraft för att de inte har backupp-ström till vital infrastruktur. Mitt internet slutar ju fungera när deras grejer står utan ström. Sitta här offline i timmar och inte kunna få min strömmade musik, vad fan liknar det? Ja, det är ju lite viktigt att grannkärringens larmknapp till hemtjänsten inte fungerar, så hon får banka på väggen så jag kan komma stormande och hjälpa henne om det är något, men min musik är fan viktig. Öresundskraft står dock oförstående inför alla argument...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Japp. Elektroniken sitter i huvudenheten, batteripackarna är bara just batterier. De förlänger drifts, och laddningstiden.

Enheten du länkade till innan är specificerad för 10 externa batteripackar.

Jag har lillebror till den, här hemma. 1500Va varianten. Med 4'a batteripackar. Det är enligt Eaton max.

Ja du. Det finns lika många svar här, som det finns folk villiga att svara.
Jag har kört på APC tidigare, och nu Eaton. Samt ett par "märkes" produkter från Compaq, HP, och IBM. Det verkar omöjligt att välja "fel".
Billighetsvarianterna är inte speciellt aktuella i det här fallet, och dem vet jag inte mycket om, så jag kan inte uttala mig där.

Angående hur många batterier man "kan" koppla på. Det styrs av laddkretsen i någon utsträckning, men i realiteten tror jag inte det finns någon gräns. När laddkretsen är förberedd för att jobba kontinuerligt i dagar för att fylla batterierna under drift, då är så vitt jag förstår det enda som händer att det tar längre att ladda, och ladda ur batterierna, så fler eller färre borde inte spela så stor roll. Det finns antagligen en gräns när laddkretsen tycker att batteriernas interna resistens är så låg att det måste vara kortslutning, eller något annat som är fel, och vägrar ladda, men jag har aldrig behövt prova.
Jag har ett par timmars drift på mina 4'a EBM'er, och som på APC'n ovan, med 10 EBM'er hade man klarat sig hela dagen...
Det beror så klart på vilken last man har. Jag speccar alltid UPS efter max teoretisk last, men realistiskt är det ju aldrig där man ligger i praktiken. Jag drar 10-12% på min 9130 1500VA, enligt dess status rapport.

Spännande. Gratulerar. Det normala är att man har samma grupp i hela rummet, har man tur har man separerat ljus, värme och uttag. (om man har direktverkande el, vill säga)

Sugen på att vidareutveckla? Den som står här har varit en livräddare, och deras support har varit sjukt hjälpsam. Jag säger inte att du har fel, jag undrar bara varför.

Stänga av? Jag ringer och gormar på Öresundskraft för att de inte har backupp-ström till vital infrastruktur. Mitt internet slutar ju fungera när deras grejer står utan ström. Sitta här offline i timmar och inte kunna få min strömmade musik, vad fan liknar det? Ja, det är ju lite viktigt att grannkärringens larmknapp till hemtjänsten inte fungerar, så hon får banka på väggen så jag kan komma stormande och hjälpa henne om det är något, men min musik är fan viktig. Öresundskraft står dock oförstående inför alla argument...
B!

Du får se till att de bygger nödkraftverk och att internetoperatören också har det, Spotify är viktigt
Du nämner också en sån sak som att internetanslutningen ofta går ner när det är strömavbrott även om ens egna prylar kan gå vidare på batteridrift, det är nått en del glömmer bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har varit på Öresundskraft flera gånger, och eftersom man bara får tag i någon stackars tekniker så är det ju inte så lätt att få någon lösning. Men de senaste gångerna har jag ringt och felanmält, och i stället för att säga "du, det är strömavbrott här, internet behöver fixas, hjälp?" så lämnar jag alldeles för lite information, och säger bara att internet inte fungerar. När de försöker kontakta hårdvaran för att diagnosticera, får de så klart inte heller något svar.
Max en timma senare står det en bil utanför porten, med en tekniker som sitter i telefon och påtalar att det inte finns någon ström i anläggningen, och att det är klart att inte Internet fungera. Ungefär då brukar jag öppna dörren och låta musiken strömma ut, och fråga om han vill låna en förlängningssladd...
Jag vet inte hur många tekniker de har, men det kommer ju bara fungera tills de börjar känna igen adressen. Min poäng är dock att Öresundskraft måste ha någon som tittar på rapporterna för felåtgärder osv, och kan man inte få någon annan att reagera, så torde det vara möjligt att få denna någon att vakna.

Fast själv fattar jag inte att de vågar köra utan skalskydd av något slag. Jag hade ju haft en liten minimal UPS, om så bara för att skydda hårdvaran.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har varit på Öresundskraft flera gånger

Man får skaffa sig en extra internetuppkoppling som ej är beroende utav fastighetsnätets aktiva punkter om man vill att ens internet skall fungera även om hela fastigheten saknar ström. I mitt fall så är det automatiskt omslag till ADSL som gäller, och den har alltid fungerat trots strömavbrott då våra switchar i källaren att fungera direkt vid strömavbrott men det kan man leva utan då det oftast sker dagtid när man är på jobb när någon elektriker skall göra något med tvättstugan/trapphuset/källaren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har varit på Öresundskraft flera gånger, och eftersom man bara får tag i någon stackars tekniker så är det ju inte så lätt att få någon lösning. Men de senaste gångerna har jag ringt och felanmält, och i stället för att säga "du, det är strömavbrott här, internet behöver fixas, hjälp?" så lämnar jag alldeles för lite information, och säger bara att internet inte fungerar. När de försöker kontakta hårdvaran för att diagnosticera, får de så klart inte heller något svar.
Max en timma senare står det en bil utanför porten, med en tekniker som sitter i telefon och påtalar att det inte finns någon ström i anläggningen, och att det är klart att inte Internet fungera. Ungefär då brukar jag öppna dörren och låta musiken strömma ut, och fråga om han vill låna en förlängningssladd...
Jag vet inte hur många tekniker de har, men det kommer ju bara fungera tills de börjar känna igen adressen. Min poäng är dock att Öresundskraft måste ha någon som tittar på rapporterna för felåtgärder osv, och kan man inte få någon annan att reagera, så torde det vara möjligt att få denna någon att vakna.

Fast själv fattar jag inte att de vågar köra utan skalskydd av något slag. Jag hade ju haft en liten minimal UPS, om så bara för att skydda hårdvaran.
B!

Jag förstår dig om du har köpt ett företagsabonnemang, men ett vanligt hushållsabonnemang är inget som brukar skyddas av UPS.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag förstår dig om du har köpt ett företagsabonnemang, men ett vanligt hushållsabonnemang är inget som brukar skyddas av UPS.

Jag är inte helt säker på varför vad som "brukar" skulle vara relevant. Vi pratar om kritisk infrastruktur. Radio, TV och Tele går via den här sladden, och, om vi ser till mina behov, så blir det i det närmaste löjligt, eftersom jag bara trycker igång surfplattans Internet, aktiverar den som hot-spot, och ansluter via accesspunkten, så får hela hushållet bredband likförbaskat.
Men det är ta mig fan för jävligt att kärringen som bor granne med mig inte har någon möjlighet att få hjälp när hon trycker på sin larm-knapp. Knappen är ansluten till hemtjänsten via IP-telefoni. Kärringen är någonstans mellan 125, och fantomen i ålder. Hon tar sig knappt över tröskeln utan hjälp, och ned för trappen tar hon sig definitivt inte. När hon trycker på knappen, och ingenting händer, ska hon inte behöva krypa ut i sin hall, för att banka på väggen, och sen hoppas på att jag, 1 är hemma, 2 hör henne. Vad gör hon nästa gång pumpen krånglar, och hemtjänsten inte går att larma?

Nä, jag tänker fortsätta jävlas med Öresundskraft, tills de kopplar in en UPS på systemet, åtminstone i den här trappen.

Och nä, det är inte ett alternativ att byta teletjänst till det vanliga telenätet. Helt enkelt eftersom det här är en larmtjänst man köper av hemtjänst, som har köpt upp en tjänst via en extern leverantör via anbudsförfarande, och den billigaste leverantören vann, så nu är IP-telefoni enda alternativet för merparten av de som ska ha den här tjänsten i hela Helsingborg.
Eftersom Hemtjänsten inte gärna kan koppla en UPS på grejerna, och IP-telefonitjänsten är upphandlad av en leverantör i stadsnätet, så faller ansvaret för infrastrukturen på Öresundskraft. Grannkärringen ska helst inte behöva dö innan man kommer på att kritisk infrastruktur ska ha reservkraft, men skulle det mot förmodan ske, kommer jag att lämna över tid och datum för varje jävla felanmälan, samt kopior på alla mail med tekniker som beklagar att intresset för en sådan lösning saknas ovanifrån. Så får Öresundskraft sitta där och försöka förklara varför man inte åtgärdat det.
Personligen anser jag att det borde vara straffbart att inte ha reservkraft på infrastruktur av det här slaget.
Och då inte bara för att kärringen sidan om alltid varit trevlig, och innan hon förlorade merparten av sin rörlighet, bjöd hon på nybakat ett par gånger i veckan. Inte heller för den påverkan det har på min tillvaro. Utan helt enkelt för att kritisk infrastruktur SKA ha reservkraft.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja detta kommer helt klart bli ett större problem, vi blir mer och mer beroende av internet för styrning av smarta hem och larmfunktioner.

Det handlar inte längre bara om att man inte kan surfa, se tv eller lyssna på spotify idag för det kanske man kan klara sig utan ett tag vid avbrott.

Utan om sådant som att gamla med trygghetslarm som slutar att fungera vid avbrott på internet därför att de larm som fortfarande fungerar vid internetavbrott är dyrare att upphandla. Eller att hemtjänsten inte kommer in därför att det smarta nyckelfria uppkopplade låset inte fungerar om nätverket inte fungerar.

Gamla telenätet hade krav på viss funktion vid elavbrott och det borde faktiskt ställas högre krav på infrastrukturen för bredbandet att fungera viss tid vid ett strömavbrott också då det kommer allt mer olika larm och hemautomatiseringstjänster.

Helt klart är det värre att inte kunna larma eller om kritiska styrfunktioner av värme och lås inte fungerar än om man få ta paus i Spotifylyssnandet eller Netflixtittandet en stund om det är strömavbrott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har lillebror till den, här hemma. 1500Va varianten. Med 4'a batteripackar. Det är enligt Eaton max.

Och hur läge håller den med 4 batteripack?

Sen så hittar jag inget batteripack till den som jag länka till dig, kan man ta en större batteripack funkar det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det inte alla modeller som har möjlighet till utbyggnad.
Du kan endast köra med den modellen på batteri som UPSen är avsedd för.

Om man inte vill köra fullösning och sätta packen sidan om lådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är mycket nöjd med Eaton, har 8st igång just nu. Väldigt lång batterlivslängd är en speciellt positiv egenskap. 5 år+. Ingen har krånglat senaste 9 åren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och hur läge håller den med 4 batteripack?

Det beror ju på hur hög last man har. I mitt fall... En bit över 6'a timmar, enligt "Eaton Inteligent Power Manager" Då ligger jag för närvarande på 25% last, enligt samma mjukvara. Det går ned när jag stänger av VM-ware. Jag brukar ligga runt 10-12% last.

Skrivet av superegg:

Sen så hittar jag inget batteripack till den som jag länka till dig, kan man ta en större batteripack funkar det?

SURT2000XLI (Första UPS'en du länkade till) använder SURT48XLBP. (Batteripack) Står i deras dokumentation om man hoppar iväg till APC's site. Däremot är det nog en beställningsvara nästan överallt. Såg något pris på strax under 8000:- st för EBM'erna.
Av någon anledning är inte batteriexpansionen linjär mellan inget, och x antal EBMer. Jag vet inte om APC räknar med tomgångsförluster på ett annat sätt än alla andra gör, eller om EBM'erna helt enkelt har högre kapacitet än vad själva grundenheten har. Vilket iofs vore möjligt. De använder samma EBM'er till lillebror, SURT1000XLI.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte helt säker på varför vad som "brukar" skulle vara relevant. Vi pratar om kritisk infrastruktur. Radio, TV och Tele går via den här sladden, och, om vi ser till mina behov, så blir det i det närmaste löjligt, eftersom jag bara trycker igång surfplattans Internet, aktiverar den som hot-spot, och ansluter via accesspunkten, så får hela hushållet bredband likförbaskat.
Men det är ta mig fan för jävligt att kärringen som bor granne med mig inte har någon möjlighet att få hjälp när hon trycker på sin larm-knapp. Knappen är ansluten till hemtjänsten via IP-telefoni. Kärringen är någonstans mellan 125, och fantomen i ålder. Hon tar sig knappt över tröskeln utan hjälp, och ned för trappen tar hon sig definitivt inte. När hon trycker på knappen, och ingenting händer, ska hon inte behöva krypa ut i sin hall, för att banka på väggen, och sen hoppas på att jag, 1 är hemma, 2 hör henne. Vad gör hon nästa gång pumpen krånglar, och hemtjänsten inte går att larma?

Nä, jag tänker fortsätta jävlas med Öresundskraft, tills de kopplar in en UPS på systemet, åtminstone i den här trappen.

Och nä, det är inte ett alternativ att byta teletjänst till det vanliga telenätet. Helt enkelt eftersom det här är en larmtjänst man köper av hemtjänst, som har köpt upp en tjänst via en extern leverantör via anbudsförfarande, och den billigaste leverantören vann, så nu är IP-telefoni enda alternativet för merparten av de som ska ha den här tjänsten i hela Helsingborg.
Eftersom Hemtjänsten inte gärna kan koppla en UPS på grejerna, och IP-telefonitjänsten är upphandlad av en leverantör i stadsnätet, så faller ansvaret för infrastrukturen på Öresundskraft. Grannkärringen ska helst inte behöva dö innan man kommer på att kritisk infrastruktur ska ha reservkraft, men skulle det mot förmodan ske, kommer jag att lämna över tid och datum för varje jävla felanmälan, samt kopior på alla mail med tekniker som beklagar att intresset för en sådan lösning saknas ovanifrån. Så får Öresundskraft sitta där och försöka förklara varför man inte åtgärdat det.
Personligen anser jag att det borde vara straffbart att inte ha reservkraft på infrastruktur av det här slaget.
Och då inte bara för att kärringen sidan om alltid varit trevlig, och innan hon förlorade merparten av sin rörlighet, bjöd hon på nybakat ett par gånger i veckan. Inte heller för den påverkan det har på min tillvaro. Utan helt enkelt för att kritisk infrastruktur SKA ha reservkraft.
B!

Du verkar vara en kund som inte läser villkoren och sedan ringer och gnäller. På företagstjänster är det oftast ett krav, men lågt från alltid.
Dina andra argument är dessutom helt galna. Om hemtjänsten inte gör sitt jobb, ska det ansvaret hamna på någon annan? Om hemtjänsten inte levererar mat till din granne, är det ditt ansvar att fixa det eftersom ni bor i samma hus?
Om hemtjänsten upphandlar en larmtjänst så måste de göra en riskanalys. Slarvas det så är det hemtjänstens ansvar. Ingen annans.

Dock så håller jag med dig att säker kraft borde vara standard eftersom infrastrukturen är viktigt. Problemet är att folk är inte
beredda att betala den extra kostnaden som det innebär att säkra upp alla noder.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du verkar vara en kund som inte läser villkoren och sedan ringer och gnäller.

Strålande slutledningsförmåga. Ett annat alternativ är att jag har läst villkoren, men inte är nöjd med dem, och de möjligheter som finns för att påverka.

Skrivet av BrusE:

Dina andra argument är dessutom helt galna.

Det får stå för dig.

Skrivet av BrusE:

Om hemtjänsten inte gör sitt jobb, ska det ansvaret hamna på någon annan?

Jag ser inte riktigt vad du fikar efter här. Hemtjänsten har köpt in en tjänst från ett företag som i sin tur köper infrastrukturen för att leverera sin tjänst, av Öresundskraft. Öresundskraft å sin sida har försäkrat både hemtjänst, och mellanhanden att deras infrastrukturleverans inte drabbas av sådana fel att larmtjänsten kan sluta fungera. Faktum är att när man påtalar problemet för hemtjänst, eller Öresundskraft så står de helt frågande, och förstår inte att det kan bli ett problem.

Skrivet av BrusE:

Om hemtjänsten inte levererar mat till din granne, är det ditt ansvar att fixa det eftersom ni bor i samma hus?

Här begriper jag ännu mindre vad du är inne på. Anser du att det är rimligt att kärringen ligger och dör för att det inte kommer någon när hon trycker på sin larmknapp? Trygghetslarmets enda funktion är att larma när hon av någon anledning inte klarar sig själv. Om det är för att man trillar på toa, eller för att det brinner i hallen är fullständigt irrelevant, men tjänsten ska användas enbart vid livshotande situationer.

Skrivet av BrusE:

Om hemtjänsten upphandlar en larmtjänst så måste de göra en riskanalys. Slarvas det så är det hemtjänstens ansvar. Ingen annans.

Fast det har man gjort. Och i deras värld finns inte ens problematiken med att Internetanslutningen inte fungerar. För Öresundskraft har upplyst dem om att alla driftstopp anmäls i förväg.

Skrivet av BrusE:

Dock så håller jag med dig att säker kraft borde vara standard eftersom infrastrukturen är viktigt. Problemet är att folk är inte beredda att betala den extra kostnaden som det innebär att säkra upp alla noder.

Eftersom hårdvaran som behövs är en engångsinvestering på 1500:- per distributions-central, med en återkommande kostnad på hälften vart 5'te år, så är det en kostnad på under en kr / användare & månad. Det är inte ett problem. Det är möjligen en dålig ursäkt. Med tanke på att kärringens liv trots allt är en faktor i frågan, så är det de minsta man kan begära.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Strålande slutledningsförmåga. Ett annat alternativ är att jag har läst villkoren, men inte är nöjd med dem, och de möjligheter som finns för att påverka.

Det får stå för dig.

Jag ser inte riktigt vad du fikar efter här. Hemtjänsten har köpt in en tjänst från ett företag som i sin tur köper infrastrukturen för att leverera sin tjänst, av Öresundskraft. Öresundskraft å sin sida har försäkrat både hemtjänst, och mellanhanden att deras infrastrukturleverans inte drabbas av sådana fel att larmtjänsten kan sluta fungera. Faktum är att när man påtalar problemet för hemtjänst, eller Öresundskraft så står de helt frågande, och förstår inte att det kan bli ett problem.

Här begriper jag ännu mindre vad du är inne på. Anser du att det är rimligt att kärringen ligger och dör för att det inte kommer någon när hon trycker på sin larmknapp? Trygghetslarmets enda funktion är att larma när hon av någon anledning inte klarar sig själv. Om det är för att man trillar på toa, eller för att det brinner i hallen är fullständigt irrelevant, men tjänsten ska användas enbart vid livshotande situationer.

Fast det har man gjort. Och i deras värld finns inte ens problematiken med att Internetanslutningen inte fungerar. För Öresundskraft har upplyst dem om att alla driftstopp anmäls i förväg.

Eftersom hårdvaran som behövs är en engångsinvestering på 1500:- per distributions-central, med en återkommande kostnad på hälften vart 5'te år, så är det en kostnad på under en kr / användare & månad. Det är inte ett problem. Det är möjligen en dålig ursäkt. Med tanke på att kärringens liv trots allt är en faktor i frågan, så är det de minsta man kan begära. En UPS som kostar 1500 och håller i 5 år,
den är nog för konsumentmarknaden.
B!

En UPS som man ställer ut kostar någonstans mellan 5000 till 10000 + moms. Dessa är självklart övervakningsbara som skickar automatiska larm. Dessutom har de sensorer som kontrollerar miljön så att de inte är för varm.
Dessa brukar behöva bytas efter 3-4 år beroende på miljön men också hur ofta de har fått jobba.

Angående trygghetslarm,
Från PTS

Trygghetslarm vid strömavbrott
Om trygghetslarmet är anslutet via digital/ip-baserad kommunikation (såsom bredband eller ip-telefoni) är det inte säkert att överföringen av larmet fungerar om ett strömavbrott inträffar. Fråga leverantören om det finns något reservsystem, så att överföringen fungerar även om det är strömavbrott. Det är även viktigt att trygghetslarmet har en batterireserv. Kontakta kommunen för mer information.

Socialstyrelsen
Den digitala infrastruktur vi har idag innebär en ökad sårbarhet för strömavbrott längs hela trygghets kedjan från trygghetstelefonen till larmcentralen. Det är också fler olika aktörer som är ansvariga för olika delar av nätet. Sveriges kommuner ansvarar inte för användarens egna val av elektronisk kommunikation, fastighetsägarens val av teknik eller teleoperatörernas säkerhet i näten. Detta komplicerar säkerställandet av säkerheten i kommunikationen. Genom att frekvent under varje dygn med ett rimligt intervall
övervaka larmens funktion kan dock ansvarig larmmottagare få information om störningar och inom rimlig tid åtgärda dessa eller under längre avbrott göra tillsyn hos användarna. Utöver frekvent övervakning så är information till berörda aktörer viktigt.

Sammanfattning. Blir det ett längre strömavbrott så går man över på manuella rutiner, alternativt går över till GSM.
Är det ett akut ärende, då ringer man 112.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

En UPS som man ställer ut kostar någonstans mellan 5000 till 10000 + moms. Dessa är självklart övervakningsbara som skickar automatiska larm. Dessutom har de sensorer som kontrollerar miljön så att de inte är för varm.

APC Smart-UPS SC 450VA 2695:- med moms, och utan rabatt. JAG kan få den för strax under 1800:-. Försöker du inbilla mig att Öresundskraft som rent krasst skulle behöva en till varje central inte skulle kunna vända sig direkt till grossistledet, och köra 5 pallar, för att få ned priset under 1500:-? (faktum är att 5 pallar inte räcker långt, jag har för mig de körs 20 per pall.)

Skrivet av BrusE:

Angående trygghetslarm,
*text*

Tack, JAG vet. Men visst vore det intressant om den informationen hade givits till anhöriga, den som är beroende av systemet, osv? Faktum är att det är inte ens så att IP telefoni är ett av alternativen för larmtjänsten här i området, det är det ENDA alternativet. Du erbjuds inte ens ett alternativ eftersom du bor i Helsingborgshems fastighet, och alla Helsingborgshems fastigheter är anslutna till stadsnätet. Det är sedan slutdiskuterat. Att man har anslutit alla lägenheterna till tele-systemet, och har Comhem's tre hål i väggen är inte något som tas med i sammanhanget. Det är stadsnät som gäller, och slutanvändaren har inget att säga till om i saken. Hemtjänst, larmtjänstens leverantör, och Öresundskraft är alla överens. Det är helt otänkbart att tjänsten slutar fungera. Trots det gör den det, och, inte speciellt sällan. Så tills man faktiskt börjar göra något åt det tänker jag fortsätta felanmäla det. Varje gång. Jag har även uppmanat hennes anhöriga att göra detsamma, och då till alla sina tjänsteleverantörer. Hemtjänst, larmtjänsten, och Öresundskraft. Hemtjänst så de kan ställa krav på sin leverantör, Larmtjänstleverantören, eftersom de är ytterst ansvariga mot kunden, och Öresundskraft, eftersom det är de som har påstått att problemet inte kan uppstå, och utan deras korkade påstående, hade det här problemet aldrig existerat.

Kritisk infrastruktur SKA ha reservström. Utan undantag. Det här är i dag kritisk infrastruktur. Det är dags att man gör någonting åt det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Och hur läge håller den med 4 batteripack?

Sen så hittar jag inget batteripack till den som jag länka till dig, kan man ta en större batteripack funkar det?

Nu skall jag ställa allt på ändan för dig, men jag skulle undvika flera batteripack och hellre välja större UPS. Detta av anledningen av fortsatt ekonomi, får du problem med ett batteri pack så kan du tvingas byta samtliga längre fram..

Jag som sålt UPS er vill även lägga ett gott ord på Emerson UPSer som kostnadsmässigt bör ligga på samma nivå som tidigare nämnda alternativ men med bättre kvalitet.

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Nu skall jag ställa allt på ändan för dig, men jag skulle undvika flera batteripack och hellre välja större UPS. Detta av anledningen av fortsatt ekonomi, får du problem med ett batteri pack så kan du tvingas byta samtliga längre fram..

Större UPS som motsvarar 2-4 batteripack, för en UPS med 2000VA kapacitet? Visst finns det. De hamnar i prisklasser därefter med, eftersom man får betala för betydligt kraftigare laddare & invertor.
Vilken typ av problem är det som skulle göra så att man behöver byta alla EBM'erna?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

APC Smart-UPS SC 450VA 2695:- med moms, och utan rabatt. JAG kan få den för strax under 1800:-. Försöker du inbilla mig att Öresundskraft som rent krasst skulle behöva en till varje central inte skulle kunna vända sig direkt till grossistledet, och köra 5 pallar, för att få ned priset under 1500:-? (faktum är att 5 pallar inte räcker långt, jag har för mig de körs 20 per pall.)

Sluta och tramsa! Ingen seriös operatör använder konsumentprylar i sina nät. En UPS måste kunna övervakas på distans och den bör också övervaka miljön där den befinner sig. Dessutom behöver den vara driftsäker!

Vanligtvis så väljer man en Online UPS, minst 2kVA, som kan expanderas med extra batterier och kan övervakas. För då kan man köra med en standard enhet på noder som inte har många switchar, men den passar också i noder där det finns många då man kan expandera med externa batterier. Då har man en modell och en typ av batterier vilket underlättar service, men också håller nere reservlagret.
Stora operatörer kör med speciallösningar där batterierna ligger i rader i skåpen så att service ska underlättas.

Den stora kostnaden är inte en UPS, utan allt runt den. Någon behöver installera, övervaka och eventuellt reparera den.
Sedan ska de bytas ut alternativt servas med jämna mellanrum. Vi använder olika märken och vår minsta enhet är en Eaton 9130 som är en favorit. Den är dessutom väldigt driftsäker!

Jag håller med dig att UPS behövs, men folk är inte beredda att betala för den extra säkerheten. Så enkelt är det tyvärr!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Sluta och tramsa!

Spännande argumentationsteknik.

Skrivet av BrusE:

Ingen seriös operatör använder konsumentprylar i sina nät.

APC är bland de bästa märkena på marknaden, och enheten är väl beprövad, och mycket driftssäker. Jag är inte säker på när 1U-emheter blev konsumentprodukter, men du får kalla det vad du vill. De här återfinns regelbundet i nätverksmiljöer, och fungerar ypperligt där.

[quote postid="16502608" userid="29905" name="BrusE"]En UPS måste kunna övervakas på distans och den bör också övervaka miljön där den befinner sig.[/url]Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "övervaka miljön där den befinner sig" men den jag länkade till är högst definitivt övervakningsbar på distans.

Skrivet av BrusE:

Vanligtvis så väljer man en Online UPS, minst 2kVA, som kan expanderas med extra batterier och kan övervakas.

2kVA för en switch som drar 35watt vid maxlast? Även vid höghus installationer där man skulle kunna behöva flera är det löjligt. Vi pratar stadsnät inte serverhall. Den största fastigheten i stadsnätet innehåller runt 50 lägenheter. Även om man blev tvungen att köra 2 switchar ger det en timmes backupström utan expansion.

Skrivet av BrusE:

För då kan man köra med en standard enhet på noder som inte har många switchar, men den passar också i noder där det finns många då man kan expandera med externa batterier.

"Problemet" med den argumentationen är att det finns ingen anledning att köra 2kVA och 10X priset i slutstationerna, som är ett par tusen, om det räcker, kontra de stora noderna som går på något tiotal.

Skrivet av BrusE:

Då har man en modell och en typ av batterier vilket underlättar service, men också håller nere reservlagret.
Stora operatörer kör med speciallösningar där batterierna ligger i rader i skåpen så att service ska underlättas.

Där lasten gör det befogat, självklart. Men har du sett en stadsnätsinstallation någon gång? Där sitter en pissig switch i slutstationen. Det är allt. Det finns ingen som helst anledning att köra en 2kVA enhet med högre tomgångsförbrukning, än hårvaran den ska driva.

Faktum är att här i de nybyggda fastigheter där man valt att "trygghetscertifiera" området har man anslutit port-telefonen till stadsnätet, via just IP-telefoni, och, hör och häpna, just UPS'en jag länkade till används då av husägaren för att säkra el-leveransen till passagesystemet, vilket innebär, switch, och slavenheten som innehåller uppringare, register över hyresgäster, samt den externa knappsatsen. Nå, jag erkänner, jag kan inte svära på att man kör samma UPS i alla fastigheter, men de jag haft n möjlighet att titta efter i, där sitter den här.

Om man väljer att säkra upp systemet på samma sätt när man genomför sin "trygghetscertifiering" och kopplar portlåset till en uppringare, vet jag inte, men jag förutsätter det. Inte stor vits med nyckel-löst, uppringt portöppningssystem, om det inte fungerar utan ström.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spännande argumentationsteknik.

APC är bland de bästa märkena på marknaden, och enheten är väl beprövad, och mycket driftssäker. Jag är inte säker på när 1U-emheter blev konsumentprodukter, men du får kalla det vad du vill. De här återfinns regelbundet i nätverksmiljöer, och fungerar ypperligt där.

[quote postid="16502608" userid="29905" name="BrusE"]En UPS måste kunna övervakas på distans och den bör också övervaka miljön där den befinner sig.[/url]Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "övervaka miljön där den befinner sig" men den jag länkade till är högst definitivt övervakningsbar på distans.

2kVA för en switch som drar 35watt vid maxlast? Även vid höghus installationer där man skulle kunna behöva flera är det löjligt. Vi pratar stadsnät inte serverhall. Den största fastigheten i stadsnätet innehåller runt 50 lägenheter. Även om man blev tvungen att köra 2 switchar ger det en timmes backupström utan expansion.

"Problemet" med den argumentationen är att det finns ingen anledning att köra 2kVA och 10X priset i slutstationerna, som är ett par tusen, om det räcker, kontra de stora noderna som går på något tiotal.

Där lasten gör det befogat, självklart. Men har du sett en stadsnätsinstallation någon gång? Där sitter en pissig switch i slutstationen. Det är allt. Det finns ingen som helst anledning att köra en 2kVA enhet med högre tomgångsförbrukning, än hårvaran den ska driva.

Faktum är att här i de nybyggda fastigheter där man valt att "trygghetscertifiera" området har man anslutit port-telefonen till stadsnätet, via just IP-telefoni, och, hör och häpna, just UPS'en jag länkade till används då av husägaren för att säkra el-leveransen till passagesystemet, vilket innebär, switch, och slavenheten som innehåller uppringare, register över hyresgäster, samt den externa knappsatsen. Nå, jag erkänner, jag kan inte svära på att man kör samma UPS i alla fastigheter, men de jag haft n möjlighet att titta efter i, där sitter den här.

Om man väljer att säkra upp systemet på samma sätt när man genomför sin "trygghetscertifiering" och kopplar portlåset till en uppringare, vet jag inte, men jag förutsätter det. Inte stor vits med nyckel-löst, uppringt portöppningssystem, om det inte fungerar utan ström.
B!

Vi lägger ned diskussionen då vi är väldigt OT. Jag tycker inte att det är seriöst att diskutera detta när du skriver att det borde vara straffbart att inte säkra strömmatning till noder samtidigt som du länkar till en budget UPS som inte kan övervakas på distans med t.ex SMTP. Vi kommer inte att komma någonstans i diskussionen då vi tycks vara från två skilda världar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Leden att jag inte har svarat på ett tag har inte vart hemma.

Om jag köper en UPS på 2700 Watt när den håller på att ladda upp sig då dra den väl inte 2700 Watt eller dra den bara ca 100 Watt vid upp laddning?

För jag har max säkring på 10 A.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om jag köper en UPS på 2700 Watt när den håller på att ladda upp sig då dra den väl inte 2700 Watt eller dra den bara ca 100 Watt vid upp laddning?

För jag har max säkring på 10 A.

Det brukar stå i manualen vad de drar vid maxlast & laddning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Leden att jag inte har svarat på ett tag har inte vart hemma.

Om jag köper en UPS på 2700 Watt när den håller på att ladda upp sig då dra den väl inte 2700 Watt eller dra den bara ca 100 Watt vid upp laddning?

För jag har max säkring på 10 A.

För det första så är Watt ingen jättebra enhet att använda i sammanhanget utan man bör använda VoltAmpere (VA) i stället eftersom det handlar om växelström och en last som ger fasförskjutning.
Vad en specifik ups drar är svårt att sia om, är den i drift så kommer den nog att försörja lasten och dessutom ladda så "2700W" säger inget alls om du inte vet specifik vad siffran avser och det får du kolla manualen för att få ett korrekt svar på.

Med tillgång till 10A 230V så kan du få ut en nominell skenbar effekt på 2,3kW innan säkringen blir överbelastad, den aktiva effekten blir mindre för dels uppstår förluster och sedan så tillkommer fasförskjutningen, säg att det är väldigt bra delar med hög verkningsgrad och bra faskompensering så kanske det innebär att du kan få igenom 95% av energin men mer realistisk är kanske 15% i rena förluster mellan upsens nätsida och utgång när den laddar och så lagras det dessutom energi i batteriet.

Höfta till att upsen laddar batterierna med 14V 5A, då avleds 70W till batterierna, då blir det kanske så här (2300*0,85)-70 Cirka 1,9kVA tillgängligt för den last som ska drivas om du ska ha en ström på 10A från elnätet.

Ska upsen klara att driva nått med en aktiv effekt på 2700 W så drar den betydligt mera från elnätet, 2700/0,85+70 dvs det krävs drygt 14A från elnätet som en rimlig uppskattning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Min 3000VA UPS kräver egentligen ett CEE-uttag för full drift, men det har fungerat ändå med 10A Schuko, antagligen eftersom jag inte belastar speciellt mycket.

Uttaget i UPSen är inte heller standard datoruttag utan en annan, grövre variant gjord för 16A, så har speciell kabel för det (minns inte alla beteckningar nu).

CEE:

Ute på företag körs det CEE, iaf där jag varit inblandad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro