Skapa inloggning - Projektuppgift

Permalänk

Skapa inloggning - Projektuppgift

Hej! Försöker mig på att skapa användarnamn och lösenord som jag gjort till en databas.
Försöker få programmet att vilja gå vidare till nästa "program" efter inloggning men lyckas inte. Förstår inte riktigt vad jag gör för fel.
Har kollat ca 10 videos, flera forum för att lära mig samt lyckas ändå inte riktigt med att "Logga in" Det blir så här:

Imgur länk: http://imgur.com/a/F57v3

Koden nedanför som inte syns:

if(sant == 1) { //Här kommer man vidare till Form2 med rätt inloggning MessageBox.Show("Välkommen till *************!"); Form2 inloggad = new Form2(); inloggad.Show(); //För att visa Form2 } else MessageBox.Show("Fel användarnamn och/eller lösenord"); //Om man skriver in fel lösenord eller användarnamn så kommer det //upp ett meddelande som säger att någonting av dessa inte stämmer. inlogg.Close(); } catch (Exception A) { MessageBox.Show(A.Message); }

Att skapa en inloggning är inget måste i projektet, detta väljer jag att göra p.g.a för att jag har en föreställning hur jag vill att programmet ska vara. Visar ingenting om vad programmet handlar om då säkert fler har samma uppgift som mig.

Edit: Form2 är "Det andra fönstret/programmet"

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Det står klart och tydligt i ditt felmeddelande att du har ett fel i ditt SQL-syntax.

Nu läste jag din kod snabbt på telefon, men det jag såg var att du skrivit "och" istället för "and".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

SELECT-satsen är fel också, testa:

"SELECT AnvändarId, Lösenord FROM Inloggning WHERE AnvändarId=@Användarid AND Lösenord=@Lösenord"

Permalänk
Skrivet av chif:

Det står klart och tydligt i ditt felmeddelande att du har ett fel i ditt SQL-syntax.

Nu läste jag din kod snabbt på telefon, men det jag såg var att du skrivit "och" istället för "and".

Skickades från m.sweclockers.com

Såg att jag hade glömt att skapa en TableAdapter (som är kopplat ihop med alla tre "AnvändarId, Användarnamn och lösenord", hade dessutom inte korrekt "meddelande fras" med Select, From och Where i SQL, om du förstår

Men nu blir alla lösenord och användarnamn rätt, fast jag bara har en "utvald"

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Skrivet av Magnetize:

SELECT-satsen är fel också, testa:

"SELECT AnvändarId, Lösenord FROM Inloggning WHERE AnvändarId=@Användarid AND Lösenord=@Lösenord"

"SELECT AnvändarId, Användarnamn, Lösenord FROM dbo.Inloggning" så blev det rätt."
Men nu är allting rätt, vad man än skriver som användarnamn och lösenord blir rätt..

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk

problemet löst.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk

@LadyKurczak: Skönt!
Skriv gärna vad lösningen var om någon annan person har samma problem i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Magnetize:

@LadyKurczak: Skönt!
Skriv gärna vad lösningen var om någon annan person har samma problem i framtiden.

Man kan inte ha å,ä,ö i sin databas.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#