Är ditt lösenord läckt? (SVT - Dold)

Permalänk
Medlem

Är ditt lösenord läckt? (SVT - Dold)

Hej!

Jag sökte men hittade inte någon tråd om detta. Vet inte om jag letade dåligt eller inte.
Testade söka på min egen mail och märkte att jag tydligen hade ett gammalt konto på last.fm där mitt lösenord blev utläckt.

Skickade runt lite till olika polare och de hade också allt från linkedin till dropbox konton där lösenorden blivit stulna.

Bra initiativ av SVT eller vilka som ligger bakom tjänsten. Kan vara bra att kolla och om du mot förmodan har samma lösen överallt kanske det är dags att byta

I mitt eget fall är jag inte orolig då jag på 90% av alla sidor har olika lösenord och det jag hade på last.fm är inget av dom jag nånsin använt tidigare.

https://dold.svt.se/

Artikel om sidan: http://www.99mac.se/artikel/9570-finns-ditt-losenord-pa-natet...

Edit: Ifall denna tråd skall ligga någon annanstans, flytta gärna!

Fick följande tips också, lägger till det i orginalposten!

Skrivet av Hieronymus Bosch:

HaveIBeenPwned gör samma sak, men mot en större databas med användaruppgifter (gissar jag, eftersom Dolds databas bara hittade en delmängd av kontona som HIBP hittade).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

xsplit och gamers.nu :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har bytt alla lösenord minst en gång i tiden (säkert flera gånger till) för jag glömmer alltid mitt lösenord (via återställning) Så ja jag ligger nog säkert till

X-split var boven för min email tåls att nämnas.

Permalänk

Testade med 4 olika mailadresser, noll

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Nope, inte enligt den sidan iaf.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Mitt Dropbox var läckt. Men det visste jag ju sedan innan.

Permalänk
Medlem

dropbox.com-bcrypt (tillsammans med 31 777 537 andra konton)

Permalänk

HaveIBeenPwned gör samma sak, men mot en större databas med användaruppgifter (gissar jag, eftersom Dolds databas bara hittade en delmängd av kontona som HIBP hittade).

Permalänk
Medlem

Min adress fanns med. Lösenordet jag använt är 10 slumpmässiga tecken. Känns inte som man kommer hitta det även om man har hashen. Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ingen av mina två adresser dök upp, blev nästan lite förvånad

Permalänk
Medlem

Hirr. Varför kör SVT av alla en sådan tjänst? Med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker, kan den som inte betalar TV-licens räkna med påstötningar via mailen efter att ha använt tjänsten?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hej!

Jag sökte men hittade inte någon tråd om detta. Vet inte om jag letade dåligt eller inte.
Testade söka på min egen mail och märkte att jag tydligen hade ett gammalt konto på last.fm där mitt lösenord blev utläckt.

Skickade runt lite till olika polare och de hade också allt från linkedin till dropbox konton där lösenorden blivit stulna.

Bra initiativ av SVT eller vilka som ligger bakom tjänsten. Kan vara bra att kolla och om du mot förmodan har samma lösen överallt kanske det är dags att byta

I mitt eget fall är jag inte orolig då jag på 90% av alla sidor har olika lösenord och det jag hade på last.fm är inget av dom jag nånsin använt tidigare.

https://dold.svt.se/

Edit: Ifall denna tråd skall ligga någon annanstans, flytta gärna!

Samma här. Hade ett läckt från last.fm, som jag bytte 2 minuter efter att jag upptäckt det när jag gjort min "morgonrunda" av nyheter (svt, DN, SVD, TV4-nyheter, expressen, och aftonbladet).

Som tur är så har jag helt unika och orelaterade lösenord på alla sidor jag registrerar mig på, så även om nu någon har lagt sina slemmiga vantar på mitt konto på last.fm så har de inte mycket nytta av det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hirr. Varför kör SVT av alla en sådan tjänst? Med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker, kan den som inte betalar TV-licens räkna med påstötningar via mailen efter att ha använt tjänsten?

Ja du, bättre låta Telia sköta det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hirr. Varför kör SVT av alla en sådan tjänst? Med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker, kan den som inte betalar TV-licens räkna med påstötningar via mailen efter att ha använt tjänsten?

Verkar vara en reportage-serie som heter Dold som de promotear. Sen känns det väll "tryggt" att det just är ett statligt bolag där man lägger upp en sån här sida Jag vet inte, kollar inte på TV så har ingen koll vad programmet är/tar upp.

Fick länktipset av en kompis så tänkte att dela med mig här.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Xsplit och last.fm har läckt mitt lösenord, men jag har bytt många gånger sedan dess.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Verkar vara en reportage-serie som heter Dold som de promotear. Sen känns det väll "tryggt" att det just är ett statligt bolag där man lägger upp en sån här sida Jag vet inte, kollar inte på TV så har ingen koll vad programmet är/tar upp.

Fick länktipset av en kompis så tänkte att dela med mig här.

Hehe, kanske inte var helt allvarlig, tyckte det bara var lite smålustigt att SVT kör en tjänst som är så svagt knuten till deras kärnverksamhet, i kombination med att de har ett rykte om sig att gå väldigt långt och använda en del ganska tveksamma metoder för att få folk att betala licensen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har haft min nuvarande mail i över 10 år så föga förvånande hade något lösenord läckt någonstans. Last.fm samt LinkedIn i detta fall. Har bytt lösenord flera gånger på de flesta tjänster jag har, samt med en salig blandning olika lösenord, så detta inget jag oroar mig över dock.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, kanske inte var helt allvarlig, tyckte det bara var lite smålustigt att SVT kör en tjänst som är så svagt knuten till deras kärnverksamhet, i kombination med att de har ett rykte om sig att gå väldigt långt och använda en del ganska tveksamma metoder för att få folk att betala licensen

Fast SVT och Radiotjänst är separata entiteter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Hirr. Varför kör SVT av alla en sådan tjänst? Med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker, kan den som inte betalar TV-licens räkna med påstötningar via mailen efter att ha använt tjänsten?

SVT jobbar inte med att driva in licenspengar så din oro är obefogad ;).
Det är radiotjänsts jobb att skramla ihop dedär slantarna och radiotjänst samlar inte heller in pengar till SVT utan radiotjänst samlar pengar till staten. Staten delar sedan ut dessa slantar.
Så du behöver inte vara oroad. Dessutom är mail ett väldans dåligt sätt att driva in pengar om man bara samlat in mailadresser. Epostadresser är nämligen inte knutet till en person så mail är värdelöst för ändamålet.

On topic igen då:
Ja jag hade två lösenord på vift. Tumblr och dropbox. Tumblrkontot avslutat idag på grund av detta (användes ju inte ändå).
Löenord på vift gör mig inte så mycket å andra sidan. Unika lösen för varje site ;).
Faran ligger väl snarare i att man inte har koll på vilka siter som är läckta. Så den här typen av tjänster är tacksamma!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Därför jag har diverse olika "slaskmails" på olika sidor så det inte gör så mycket om de blir stulna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hirr. Varför kör SVT av alla en sådan tjänst? Med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker, kan den som inte betalar TV-licens räkna med påstötningar via mailen efter att ha använt tjänsten?

Public service är anledningen.
Inte bara konspiratorisk, då låter även lite cynisk

Permalänk

HIBP säger imesh och HON (spelet).

Dold säger Badoo, gratisgodis och imesh.

Har haft min mail på tok för länge och reggat den på alldeles för många konstiga sidor (gratisgodis?!?!)

Permalänk
Medlem

dropbox.com-bcrypt (tillsammans med 31 777 537 andra konton)

Här med! Har för mig att jag bytt det tidigare dock, var väl nåt intrång där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Hirr. Varför kör SVT av alla en sådan tjänst? Med risk för att låta som något av en konspirationsteoretiker, kan den som inte betalar TV-licens räkna med påstötningar via mailen efter att ha använt tjänsten?

Hur ska SVT knyta en godtycklig email till en person. Nejdu, tänk om och tänkt rätt.

Permalänk
Medlem

XSplit, WildStar, Trillian & Bitcoin Security Forum Gmail Dump. Inget nytt dock. Fick mitt PSN-konto smyglånat förra året och har haft en hel del försök till intrång på olika sidor tack vare det.

Permalänk
Medlem

Testade med min sambos epost - www.russianmalefinder.ru

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

svenskamagic.com samt gamers.nu på slaskmailen, gmailen var grön. Spännande funktion.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag har olika lösenord på varje sida. Men jag antar att det är lösenordshashar som läckt, inte faktiska lösenord?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Jag har olika lösenord på varje sida. Men jag antar att det är lösenordshashar som läckt, inte faktiska lösenord?

Stämmer, jag tog och laddade ner hela dropbox dumpen då båda mina fanns med. Lite obehagligt men så vitt jag vet har ingen lyckats decrypta lösenorden. Så man kan nog vara rätt lugn oavsätt. Rekommenderar dock att byta lösenord.

Permalänk
Medlem

Linkein läckt :/