Svensk fildelningssajt läggs ned – grundare krävs på 10 miljoner kronor

Permalänk
Melding Plague

Svensk fildelningssajt läggs ned – grundare krävs på 10 miljoner kronor

En av arrangörerna bakom Dreamhack Winter misstänks stå bakom den numera nedstängda fildelningssajten Rarat. Mannen riskerar förutom fängelse också skadestånd i miljonklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Here we go again..

Straffen är alldeles för hårda...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Det är fan farligt för ett samhälle när straffen för våldsbrott börjar vara bland de lägre i straffskalan. Bättre att misshandla än att fildela???

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Så sjukt detta. Vad är det för fantasisummor de begär egentligen?!?!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

2 miljoner per film haha... sjukt

Visa signatur
Permalänk

2 miljoner per film? jadu, Jag tror att dom som laddat ner dom inte skulle betalat för dom ändå.

Folk betalar för det dom vill, är där en platta av ett band någon gillar så köper folk det och stödjer musikanten i fråga. Gillar folk ett dator spel så köper dom det om dom har möjlighet till det.

Om vi nu talar spel, så vet jag att många yngre som går i skolan och får någon hundring av päronen i månaden inte skulle köpt spelet om det inte gick att ladda ner.

Väldigt skevt hur dom räknar det där med förlorade pengar...

Edit: Nu menar jag inte att dom som laddat ner dom filmerna är tonnåringar. Men jag gissar på att dom inte hade köpt det ändå.

Sen kan man visserligen vända på det. Dom som laddat ner kanske har sprungit iväg och köpt filmerna sen för att filmerna var bra.

Det hade ju varit nått

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Om jag nu hade varit en av dom som hade sett Johan Falk tack vare den sidan så kan jag ju säga såhär; Jag hade inte köpt filmerna i vilket fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att alla sweclockare är smarta nog att förstå skillnaden på att krävas på en summa samt att dömas till att betala den

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

5000 användare som delat en film värd ca 150 kr borde hamna på kring 750000 kr i totalt värde per film grovt räknat. Och då är moms och vinst för butiken som säljer inbakat i det där. Var tar de resten av siffrorna från?

Och det här exemplet antar att alla användare tankat filmerna i fråga.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta och göra en lågbudgetfilm och sen lägga upp den på torrentsidor och se till så att många laddar ner den, sen är det bara att stämma dem och håva in pengar, för det verkar ju vara så filmbranschen fungerar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det är fan farligt för ett samhälle när straffen för våldsbrott börjar vara bland de lägre i straffskalan. Bättre att misshandla än att fildela???

Ja... med alla mord/skjutningar som skett i Malmö på senaste så undrar jag om kanske skulle lägga ner torrenterna och börja titta på andra brott. Varför dela ut filmer när man kan råna folk, eller bedra staten på några miljoner kronor, för minimalt straff jämfört. Ironiska är ju... om jag rånar distrubutionskedja som säljer filmer... så får jag lägre straff än om jag tar en, och delar med den på nätet.

Är väl snart en tidsfråga innan någon istället för att betala kraven på dessa skadestånd, anlitar någon att helt enkelt ha ihjäl polisen och rättsväsendet som arresterat dem. Billigare...

Tolka mig rätt här dock... Brott är Brott. Men tills dess att man slipper bli rånad, hotad till livet och vara rädd för att bo någonstans och utan att någon tjuv ska länsa kontot för en, kan vi ta lite vettigare prioriteringar i detta??? Vi ska alla vara lika för lagen, så varför är det så viktigt att lyda filmbranchen, men inte först få fast mördare? Polisen skriker brist på personal, och nu förstår man varför.

Permalänk
Medlem

2 miljoner kr per film, 5000 användare. Antar att ALLA användare har laddat ner ALLA filmerna och hade betalat för att se dem på bio annars. 2M/5k = 400kr per biobesök. Hur har de räknat egentligen?

Permalänk
Medlem

undrar hur dom kommer fram till dom summorna egentligen? sidan hade 5000 medlemmar hade alla laddat ned alla filmer som han döms för. 2000000/5000 = 400kr?

låter lite saftigt för en film eller en biobiljett?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Det är fan farligt för ett samhälle när straffen för våldsbrott börjar vara bland de lägre i straffskalan. Bättre att misshandla än att fildela???

Fildelning medför större skada på samhällsekonomin, som är drivhjulet i varje människas vardag. Våldsbrott drabbar främst enskilda individer och dess bekanta. Terrorbrott o andra sidan, beroende på dess omfattning, är nog likartat fildelning.

Permalänk
Medlem

Hahahah! känns som att det är mer värt i dagens läge att råna en fysisk butik, begå mord, våldtäckt och skadegörelse än att dela lite digitala filer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Någon som har tid/lust/ork får gärna plocka fram statistik över skadestånd utdömda i Sverige i modern tid.
Fram till att Piratebay grundarna dömdes till 46 miljoner kr så hörde, vad jag vet, sådana summor endast hemma i USA?
skadestånd för mord och liknande är ju endast kaffepengar i jämförelse.
Joy Rahman fick ju ett rekordskadestånd (upp till då) 2002 på ca 10 miljoner för att ha suttit oskyldigt fängslad i drygt 8 år.
Nu är ju inte den här fildelaren dömd ännu, men snyggt om det skulle vara jämställt med att dela 5 filmer mot att sitta inne oskyldigt i 8-9 år.
Upphovsrättslagstiftningen är ett gift som till stor del saknar relevans i dagens digitala samhälle!

Permalänk
Medlem

Vad är max antal vänner man får att fildela lagligt med?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Med den summan måste han vara farlig! De måste nog låsa in honom i isoleringen på Kumla med tillsyn en gång vart 5:e minut i 10 år. Skönt att veta att rättsväsendet lägger ner tid och energi på sådana som han istället för på våldsmän!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Som många tidigare vart inne på så saknar dessa fantasibelopp all form av verklighetskoppling. Att piratkopiering verkar vara en av de allvarligare brotten i vårt samhälle vet jag inte om jag skall skratta eller gråta åt.

Permalänk
Medlem

Samma tramsargument som alltid när såna här nyheter kommer upp... "Polisen borde ägna sig åt riktigt brottlighet istället för att jaga hederliga merdborgare."

Se det så här i stället: Om alla "hederliga medborgare" gav fan i att bryta mot diverse lagar i tid och otid så hade polisen haft mer tid över till det ni soffjurister anser vara "riktig brottslighet". Är det mot lagen så är det. Punkt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, trams... De som laddade ner filmerna har antagligen redan betalat på annat medium, eller inte tänkt betala alls, i vilket fall så uteblir ju knappast några inkomster, och 2 miljoner per film när våldtäcktsoffer knappt får 30 000Kr i skadestånd känns förfasande orimligt. Vart är vi på väg någonslans??

Bättre i så fall att låsa in samtliga myndiga personer i Sverige på livstid direkt... Billigare för samhället, och rättighetskonglomeratet tycker ändå att alla är skyliga och domstolarna gör som de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

2 miljoner kr per film, 5000 användare. Antar att ALLA användare har laddat ner ALLA filmerna och hade betalat för att se dem på bio annars. 2M/5k = 400kr per biobesök. Hur har de räknat egentligen?

Knappt några Johan Falk gick på bio. Dom gick på betalkanaler, VOD och sen DVD-försäljning och sist TV4 typ.

GSI gick på bio 2009
Kodnamn Lisa gick 2013

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roffe:

Samma tramsargument som alltid när såna här nyheter kommer upp... "Polisen borde ägna sig åt riktigt brottlighet istället för att jaga hederliga merdborgare."

Se det så här i stället: Om alla "hederliga medborgare" gav fan i att bryta mot diverse lagar i tid och otid så hade polisen haft mer tid över till det ni soffjurister anser vara "riktig brottslighet". Är det mot lagen så är det. Punkt.

Så jävla rätt har du!

E så jävla trött på att alla tror att varje person hos polisen kan göra samma sak. Dom har specifika personer för varje jobb. Vissa försöker hitta mörade vissa försöker hitta fildelare.

Och om ni visste vad vissa filmer kostar att göra och marknadsföra (Vi är lätt uppe i 2 miljarder kronor) så hade ni fattat att fildelare ett stort problem för företagen och folk som jobba röven av sig.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Fildelning medför större skada på samhällsekonomin

Notera att du inte kommer få nån +1 från oss för din post för det där är så långt från sanningen man kan komma

Du kanske sa det med sarkasm, svårt att avgöra, men fel är fel oavsett

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

@SpeedRebirth: Kan enbart beklaga att du ej har sinne för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

5000 användare som delat en film värd ca 150 kr borde hamna på kring 750000 kr i totalt värde per film grovt räknat. Och då är moms och vinst för butiken som säljer inbakat i det där. Var tar de resten av siffrorna från?

Och det här exemplet antar att alla användare tankat filmerna i fråga.

Vad jag har läst så enligt en annan åklagare så betalar man rätten för att få sprida filmen, alltså inte antalet nedladdningar i sig. Därför finns det ingen logik av att kalla det här för en förlust av potentiell inkomst. Känns som filmindustrin vill bara ha en ursäkt för att tvinga på andra med orimliga kontrakt (genom att krävas på miljoner kronor) . Helt otroligt hur industrin får styra straffen i samhället. Och då har vi inte ens TTIP på bordet.

Permalänk
Medlem

Handlar inte om vem hos polisen som gör vad. Finns det en polis som jagar fildelare så länge ett våldsbrott är ouppklarat är det åt helvete. Enda anledningen vi har det så är för att väl valda politiker och polischefer har fått sig lite skumpa och en avsugning av filmbranchen. Punkt (givande att först använda en punkt sen skriva det, känner mig ball)

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Så jävla rätt har du!

E så jävla trött på att alla tror att varje person hos polisen kan göra samma sak. Dom har specifika personer för varje jobb. Vissa försöker hitta mörade vissa försöker hitta fildelare.

Och om ni visste vad vissa filmer kostar att göra och marknadsföra (Vi är lätt uppe i 2 miljarder kronor) så hade ni fattat att fildelare ett stort problem för företagen och folk som jobba röven av sig.

MVH

Isåfall borde ju dessa som jobbar med detta inte jobba så hårt med att åtala fildelare..Försvinner olaglig fildelning blir dom ju arbetslösa hahaha..

Nej du det är samma arbetssätt att jaga fildelare som all annan spaning på internet så du har tyvärr fel..

Sen var det inte någon undersökning nyligen som visade att dom som laddar ner olagligt lägger också mest pengar på lagliga tjänster som netflix osv osv så ditt resonemang kanske inte håller hela vägen till mål

Sen kan man ju ifrågasätta skådisarnas löner med..Behöver verkligen Brad Pitt 40 miljoner dollar varenda gång han visar sitt nylle på vita duken..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Dom tog väl backup åt varandra, ser inget olagligt i det.
Sen får dom väl en massa stålars för privatkopieringsavgiften.
Win win

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man kanske skulle ta och göra en lågbudgetfilm och sen lägga upp den på torrentsidor och se till så att många laddar ner den, sen är det bara att stämma dem och håva in pengar, för det verkar ju vara så filmbranschen fungerar.

Hahaha!!! Nästa criminal mastermind in action!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli