Vad ska jag som inte spelat på 10 år prova för spel?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag som inte spelat på 10 år prova för spel?

Tjena!

Har aldrig varit någon gamer, hade min "period" för 10-15 år sedan med fokus på racing, sport och en del FPS som SoF, CS, Quake.. Strategi som Red Alert.. Ja, gamla spel som var inne på den tiden helt enkelt. Har nu införskaffat en bättre begagnad dator, Core i7 2600K & GeForce GTX 760, och tänkte prova på någonting igen.. Finns ju dock naturligtvis en uppsjö av spel och det är svårt att hitta något passande, särskilt om man ser det över en 10 års-period som jag missat helt. Inte ute efter multiplayer och kanske inte det allra nyaste och dyraste i första hand, men i övrigt kan det mesta vara intressant.. Så vad finns det för "episka titlar" som jag missat och kanske borde prova?

Mvh

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Svårt att ge något tips utan att veta vad du vill ha för sorts spel, men Portal-serien är väl så gott som obligatoriskt. 80% rea just nu också, bra timing Samma med Half life-serien.

Annars är det väl bara att kolla runt på Steam och GOG, båda sidorna har stora reor just nu.

Permalänk
Medlem

Crysis (första spelet i serien) tycker jag helt klart att du ska ge en chans. Starcraft 2 är också en modern klassiker.. Gillade du Red Alert så lär du gilla StarCraft 2.
Har du gott om tid kan du ge dig på Skyrim. Det kom en ny variant av den nyligen, och den gamla kostar 5€ på Steam nu.

Dom här spelen är ju några år gamla nu så dom är billiga att köpa och borde flyta på bra på din maskin

Permalänk
Medlem

The Witcher 3 är ett måste. Rea på Steam nu också.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga det spel jag uppskattat mest och ger mest timmar för pengarna är fallout 4 som är ett förbannat bra spel ändå och som vi gamlingar snubblat över även i yngre dagar och är förbannat beroende framkallande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Har aldrig varit någon gamer, hade min "period" för 10-15 år sedan med fokus på racing, sport och en del FPS som SoF, CS, Quake.. Strategi som Red Alert.. Ja, gamla spel som var inne på den tiden helt enkelt. Har nu införskaffat en bättre begagnad dator, Core i7 2600K & GeForce GTX 760, och tänkte prova på någonting igen.. Finns ju dock naturligtvis en uppsjö av spel och det är svårt att hitta något passande, särskilt om man ser det över en 10 års-period som jag missat helt. Inte ute efter multiplayer och kanske inte det allra nyaste och dyraste i första hand, men i övrigt kan det mesta vara intressant.. Så vad finns det för "episka titlar" som jag missat och kanske borde prova?

Mvh

Jag slänger in HELA MASS EFFECT SERIEN!

*Exaltation off*
Borde gå att hitta rätt billigt under black friday reorna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Borderlands 1och 2 är ett måste.

Permalänk
Avstängd

Sleeping dogs, GTA5, Portal2, Bishock infinite, rise of tomb raider, ori and the blind forest, no time to explain, Faster than light, Rocket league, Assetto corsa, Metro 2033, Metro last light,

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ungefär samma resa själv. Spelade i princip inget på PC mellan 2001 och 2011 då jag skaffade en rejäl gamingdator (spelade kopiösa mängder PC-spel 1994-2000). Det första spelen jag körde då var Half-Life 2 inkl. Episode one och two. Är fortfarande mina favoritspel på PC. Kommer att lira bra på din maskin också. Sedan gav jag mig på Skyrim...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag slänger in HELA MASS EFFECT SERIEN!

*Exaltation off*
Borde gå att hitta rätt billigt under black friday reorna.

Och med det svaret stänger låser vi tråden tycker jag.

Mass Effect är ett grymt spel, speciellt om du vill spela single player (3:an har dock ett ganska roligt multi player läge).
Fördelar med Mass Effect trilogin:
-Storyn är bland den bästa som gjorts i spel, jag tror de allra flesta är beredd att hålla med.
-Du kan få spelen i stort sett gratis under reor, även om du betalar fullpris så kan du få hela trilogin för lite ölpengar.
-Det finns en hel del mods, bl.a. för att fräscha upp grafiken lite.
-Det tar många, många, måååånga timmar att spela igenom alla tre spelen, åtminstone om du vill göra majoriteten av alla sidouppdrag, vilket man vill.
-Om du börjar spela nu så *kanske* du hinner klart tills det nya spelet kommer under nästa vår. "Mass Effect Andromeda".
-Du kan spela spelet på många olika sätt. Allt från att vara en renodlad soldat till att istället vara backup åt dina squadmedlemmar. Det tillsammans med att du kan välja olika vägar i spelet gör att du kan spela om spelet väldigt många gånger.

Nackdelar:
-Första spelet i trilogin kan vara skrämmande för nya spelare. Det spelet har inte åldrats med värdighet (om den ens någonsin hade någon värdighet). Krigssystemet är inte det bästa/roligaste och några andra element i spelet är lite trist. Men i sin helhet är det fortfarande ett jävligt bra spel och enbart storyn gör den värd att spela. Sen med Mass Effect 2 så har utvecklarna mognat rejält och spelet visar sin fulla glans.
-Spelet är portat från konsol vilket märks mycket tydligt på ME2 som i stort sett inte går att spela på PC utan att ändra lite text i någon fil någonstans. Men det tar max fem minuter att fixa med lite googlande.
-Det är fortfarande fullpris på all DLC. Majoriteten av all DLC är visserligen bara strunt men det finns ett par som är "måsten" och det känns lite ruttet att spendera mer på DLC till ett av spelen än vad man betalat för hela trilogin. Men som sagt, det är inget måste med DLC och om du bara vill ha de allra viktigaste kommer du fortfarande väldigt billigt undan.

Annars kan jag rekommendera:
Far Cry 3 (fyran är också ganska bra, och lite snyggare, men jag tror nog ändå trean är roligast).
Project cars för att stilla racingsuget
Rocksmith, om du har en gitarr
XCOM 2 om du gillar turbaserade spel
Mirrors Edge, för att stilla det lite annorlunda racingsuget.

Permalänk
Inaktiv

The Witcher 3, Fallout 4 verkar riktigt trevliga av det jag sett. Inte alls min typ av spel dock, så har inte kört dem själv.

Permalänk
Medlem

Skyrim, Far Cry 3, Civilization 6 och City Skylines.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Xenonauts - Ny version av gamla X-COM.
XCOM: Enemy Within - Modernt XCOM. Mycket enklare och strömlinjeformat.
Company of Heroes - Revolutionerade RTS genren 2006 o introducerade grupper (squads).
Majesty Gold - Strategi utan direkt kontroll. Ge det en chans.
Age of Wonders III - Bästa 4x idag.
Defense Grid - Prisbelönt tornförsvar.
Gemcraft - Invecklat tornförsvar.
Kingdom Rush - Bra tornförsvar.
Kings Bounty serien - Nyversion av gamla Kings Bounty (föregångare till HoMM).
FarCry serien - Alla är bra. 1 o 2 skiljer sig åt helt o hållet som FPS.
Grim Dawn - Ska vara det bästa Action RPG liret just nu.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

XCOM: Enemy Within - Modernt XCOM. Mycket enklare och strömlinjeformat.

När du väl har klarat av kampanjen i XCOM: EW kan det vara värt att tanka ner Long War modden, förbättrar spelet enlight många.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk

Bioshock Infinite är ett måste enligt mig

Permalänk
Medlem

Borderlands 1/2/Presequel Fallout 3/New Vegas/Fallout 4

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

skulle tipsa om grand theft auto 5, fallout 4, bioshock infinite, witcher 3, cities:skylines, chivalry:medieval warfare, world of warcraft, counter-strike global offensive, primordia

Permalänk
Medlem

World of tanks/warships/warplanes, Armored Warfare eller Warthunder. Rätt unika gratisspel som gör en mer eller mindre upprörd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Battlefield 4
Faster Than Light
GTA V
Hotline Miami 2
Minecraft
Rocket League
Skyrim

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

ROCKET LEAGUE

Har du en gång spelat, skall du testa den titeln.

Permalänk
Medlem

Gillar du Rts/Rtt så är ett självklart val:
Dawn Of War 1 & 2!

Och om ca en månad det efterlängtade Dawn Of War 3! 🤐

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

skulle tipsa om grand theft auto 5, fallout 4, bioshock infinite, witcher 3,
world of warcraft, counter-strike global offensive, resident evil serien

Permalänk
Medlem

Rocket League - "enkelt" nöje som är väldigt givande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Har aldrig varit någon gamer, hade min "period" för 10-15 år sedan med fokus på racing, sport och en del FPS som SoF, CS, Quake.. Strategi som Red Alert.. Ja, gamla spel som var inne på den tiden helt enkelt. Har nu införskaffat en bättre begagnad dator, Core i7 2600K & GeForce GTX 760, och tänkte prova på någonting igen.. Finns ju dock naturligtvis en uppsjö av spel och det är svårt att hitta något passande, särskilt om man ser det över en 10 års-period som jag missat helt. Inte ute efter multiplayer och kanske inte det allra nyaste och dyraste i första hand, men i övrigt kan det mesta vara intressant.. Så vad finns det för "episka titlar" som jag missat och kanske borde prova?

Mvh

the witcher 3, falloput 4.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Paragon, War Thunder, Rainbow Six Siege (med vänner), CS:GO, Rocket League.

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Deus ex human revolution
Deus ex mankind divided
Sid meier's Civilization 6
Assassin's creed 3
Hitman Absolution
Diablo 2 lord of destruction
Diablo 3 reaper of souls
Need for speed most wanted
Minecraft
Middle earth shadow of mordor

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

S.T.A.L.K.E.R serien, börja med Shadow Of Chernobyl (mitt favoritspel of all tiiiiiiime!)

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Beroende på vad man gillar men tipsar ändå om Divinity: Original Sin , Pillars of Eternity och Tyrany som är utmärkta RPG.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

@Gardell: Mass Effect serien.

Dragon Age utom senaste som känns som att springa omkring i en myrstack.

Crysis serien. Alla bra enligt mig.

Lycka till med spelandet!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart spela genom Call of Duty: Modern warfare 1 och 2! Två ganska korta men otroligt välgjorda kampanjer. Du som lirade SoF kommer gilla CoD också, finns en del liknelser mellan de två story-wise

Jag förespråkar annars blizzards titlar men skulle säga att man bör gilla fantasy då det är mycket drakar och demoner men om man låter det ta tid och följer handlingen ordentligt är Diablo och warcraft två riktiga tungviktare. Inte för intet blizzard är där de är idag.

Edit: jag skulle inte börja spela WoW nu om du inte har ett gäng polare att spela med. Det kan vara en rätt häftig upplevelse att spela upp en karaktär första gången och utforska världen men när det försvinner har inte spelet så mycket att erbjuda längre om man inte redan har en guild eller lite kompisar att spela med. Eftersom man spelar genom olika delar av berättelsen mellan expansionerna missar man väldigt mycket när man hoppar in nu och max level erbjuder mest "grinding".