Kan ett gammalt moderkort begränsa grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Kan ett gammalt moderkort begränsa grafikkortet?

Jag (liksom ett flertal andra häromkring) fick lite panik när jag såg lagerstatusen ticka ner på ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC på Inets Black Friday-rea och gjorde därför ett impulsköp, som en god konsument. Jag är dock lite fundersam på om mitt gamla moderkort kan vara en begränsande faktor för mitt grafikkort.

Jag kan inte särskilt mycket om sånt här, men jag har förstått så pass mycket att processorer är beroende av att moderkortet har rätt sockel. Jag är dock rätt övertygad om att situationen är annorlunda för GPU. MEN: Sen har vi ju det här med PCI-express och gud vet vad. Antalet pins för strömförsörjning har jag ingen aning om vad det handlar om.

Mitt moderkort är ett gammalt ASRock Z68 Extreme3 GEN 3, som ska ha 2 st PCIe 3.0 x16 slots. Bör jag fundera på att slå till med nytt moderkort när det ändå är Black Friday? I så fall måste jag väl även skaffa ny CPU (jag gillar min 2600k)? Apropå CPU, 2600k står sig rätt väl fortfarande, såvitt jag förstår, men finns det risk att den flaskar?

Förlåt, många frågor, men jag jobbade sent ikväll och kastades rakt in i BF-yran, så jag är lite ostrukturerad just nu.

All hjälp välkomnas och uppskattas!

/ Fevolas

Permalänk
Medlem

@Fevolas
Din 2600k hänger med ett tag till sen om du kan klocka den så får den extra boost.

Jag har själv ett likadant moderkort och har kört ett gtx 970 utan problem på de, när det kommer till ström på grafikkortet så är det nätaggregatet som du får titta på då.

Alltså om det har en 8-pin och en 6-pins kontakt, annars finns de adapter och köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Fevolas
Din 2600k hänger med ett tag till sen om du kan klocka den så får den extra boost.

Jag har själv ett likadant moderkort och har kört ett gtx 970 utan problem på de, när det kommer till ström på grafikkortet så är det nätaggregatet som du får titta på då.

Alltså om det har en 8-pin och en 6-pins kontakt, annars finns de adapter och köpa.

Musik för mina, eh... ögon. Tack för svaret!