AOC introducerar Agon AG251FZ – 25‑tumsskärm med 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

AOC introducerar Agon AG251FZ – 25‑tumsskärm med 240 Hz

AOC fortsätter sitt intåg på marknaden för spelskärmar med Agon AG251FZ, en 1080p-skärm med stöd för AMD Freesync i en uppdateringsfrekvens upp till 240 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@stenharl: Huh? G2 är inte sponsrade av AOC väl?

Permalänk
Medlem

Den där vill man ju se test på !

Permalänk
Hjälpsam

240 faktiska Hz eller 120Hz med screenblanking som FS2421?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Den där med IPS-panel, och min lycka hade varit gjord!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den där med IPS-panel, och min lycka hade varit gjord!

TN hade ju 120hz i måååånga år innan det fanns IPS-paneler med det, 240hz TN-paneler har ju precis börjat komma så detsamma kan nog förväntas igen.

Blev riktigt sugen på att testa en sån här, dock måste man ju ha en mus med minst 250hz polling rate för att verkligen känna av skillnaden, 125 som är standard kommer inte kännas någe vidare. Har inga större förhoppningar om att de "demostationer" som brukar stå i olika butiker gör ett bra jobb med detta då personalen i regel inte brukar lyckas med att göra bra demos för sina dyra TV-apparater ens, har aldrig blivit imponerad av bildkvalitén på en 4K-TV i en butik då dom alltid lyckas dema dom med någon sunkig video med aslåg bitrate så att det ser ut som 720p. Kan man inte lyckas med det så förstår man knappast allt som krävs för att göra en seriös demo av en sån här skärm...

Undrar också vilka av ingångarna som kan trycka 240hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

TN hade ju 120hz i måååånga år innan det fanns IPS-paneler med det, 240hz TN-paneler har ju precis börjat komma så detsamma kan nog förväntas igen.

Blev riktigt sugen på att testa en sån här, dock måste man ju ha en mus med minst 250hz polling rate för att verkligen känna av skillnaden, 125 som är standard kommer inte kännas någe vidare. Har inga större förhoppningar om att de "demostationer" som brukar stå i olika butiker gör ett bra jobb med detta då personalen i regel inte brukar lyckas med att göra bra demos för sina dyra TV-apparater ens, har aldrig blivit imponerad av bildkvalitén på en 4K-TV i en butik då dom alltid lyckas dema dom med någon sunkig video med aslåg bitrate så att det ser ut som 720p. Kan man inte lyckas med det så förstår man knappast allt som krävs för att göra en seriös demo av en sån här skärm...

Undrar också vilka av ingångarna som kan trycka 240hz.

Hehe, nä, nog får man vänta, men det är inte förbjudet att drömma. Ärligt talat skulle jag vara nöjd med 25" och 144Hz IPS, slippa en överdrivet stor 27"

DP 1.2 och uppåt grejar väl 1080p i 240Hz mig veterligen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

240 faktiska Hz eller 120Hz med screenblanking som FS2421?

Detta ! Känns som företag som kör med denna typ av marknadsförning alltid lyckas sorgligt nog.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

240 faktiska Hz eller 120Hz med screenblanking som FS2421?

Antar det är samma panel som sitter i nya Zowie XL2540 samt Asus PG258Q, dvs riktiga 240Hz och inga tricks bakom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 93Clocker:

Detta ! Känns som företag som kör med denna typ av marknadsförning alltid lyckas sorgligt nog.

Inte för att vara sådan, FS2421 är fortsatt min favorit 120+Hz skärm. Fantastiskt bra skärm även om jag inte är nöjd med marknadsföringen av den.

120Hz med MVA panel så man får både fart, färg OCH kontrast.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_fg2421.htm

Möjligt att Acer Predator Z35 skulle kunna vara vassare för mig, men har inte testat Z35an så kan inte uttala mig om den, men är sugen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

överdrivet stor 27"

Hehe 27" som är så nätta

240Hz vore skoj att testspela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hehe 27" som är så nätta

240Hz vore skoj att testspela med.

Hehe, problemet är väl inte utrymmet på bordet, utan att bordet är format så att man måste sitta rätt nära för att få till det med den berömda ergonomin. Kommer bli ett jäkla flackande med ögonen vid desktoparbete (och kanske även i spel?) med en 27":are. Tar hellre en mindre (och gärna också pixeltätare) skärm

Du kan nog räkna med att i alla fall någon butik drämmer upp ett testex av en sådan skärm. Är också intresserad av att se huruvida det ger något utöver vad 144Hz ger i praktiken. I slutändan är ju bara ögonen si och så snabba ändå. 144Hz var jag dock nästan pinsamt snabb att spika som ett måste. Det räckte med en halvminut provspelande, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Den ska klara 240hz över både DP och HDMI 2.0

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

240 faktiska Hz eller 120Hz med screenblanking som FS2421?

Högst troligen äkta 240Hz, då Acer och ASUS redan papperslanserat deras 24.5" / 1080p / 240Hz (äkta, ej överklockning!) med GSYNC som ska komma typ Q1~Q2 2017 i butikerna

Skrivet av kaput:

Den där med IPS-panel, och min lycka hade varit gjord!

IPS är inte snabb nog för 240Hz (krävs ju att responstiden är tillräckligt låg, annars blir det otrevliga artefakter), 144~165Hz är ungefär gränsen för snabbaste IPS panelerna idag, de nuvarande 165Hz introducerar minimal overshoot i 165Hz (syns på den minimala ökande responstiden jämtemot 144Hz). Du skulle troligtvis se liknande artefakter som vita skuggor runt objekt som när Overdrive är konfigurerat att vara för aggressiv eller något liknande ifall IPS kördes i 240Hz. TN paneler klarar av ca 240~260Hz i jämförelse.

Det jag väntar med stor spänning på är hur stor kontrast försämring får man i 240Hz? I den nuvarande 180Hz med överklockning panelen dippar ju kontrasten pinsamt lågt ner men jag har förstått att den panelen är i grund o botten gammal 120Hz panel som är överklockad. Så om man har en 240Hz äkta panel så troligtvis blir kontrastdippen betydligt lägre. Ska bli intressant exakt hur mycket dock, redan 180Hz hade varit riktigt najs om den klarat av med typ ~850:1+ eller bättre. Troligtvis därför 240Hz monitorerna blir så dyra då de har betydligt högre kvalitets komponenter i sig för att klara den höga uppdateringsfrekvensen.

Jasså £499 så kanske $550 / 5700 SEK och det är troligtvis samma panel som Acer och ASUS kommande GSYNC variant vilket jag tror säkert baserar sig på samma panel som denna men AOC kör tvärtom med Freesync. Så då får man också bra fingervisning var GSYNC modellerna kommer landa, typ 6500 (Acer) ~ 6900 (ASUS) ...... damn lite för högt enligt mig även om 240Hz vore riktigt najs.... Nåja kanske blir 6000~6500 också men det är ändå väldigt högt pris det också.

Dessa ASUS/Acer/AOC skärmar kommer nog att dominera CSGO turneringar i framtiden, det kan vi va säkra på.

Skulle gärna ännu se en 24" / 1080p / IPS / 144Hz~165Hz skärm tack! Men känns ju så att gaming skärmar som dessa är mest pushade ut tack vare e-sports scenen där större skärmar inte passar och man satsar främst på TN panel pga det är snabbast. Så inte så troligt att vi kommer få se nån 24"/1080p/IPS/144Hz+ ser det ut som då det är inte något som e-sports scenen troligtvis efterfrågar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vad är den lilla antennen på skärmen till för?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad är den lilla antennen på skärmen till för?

Krok för att hänga hörlurarna på.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

TN hade ju 120hz i måååånga år innan det fanns IPS-paneler med det, 240hz TN-paneler har ju precis börjat komma så detsamma kan nog förväntas igen.

Blev riktigt sugen på att testa en sån här, dock måste man ju ha en mus med minst 250hz polling rate för att verkligen känna av skillnaden, 125 som är standard kommer inte kännas någe vidare. Har inga större förhoppningar om att de "demostationer" som brukar stå i olika butiker gör ett bra jobb med detta då personalen i regel inte brukar lyckas med att göra bra demos för sina dyra TV-apparater ens, har aldrig blivit imponerad av bildkvalitén på en 4K-TV i en butik då dom alltid lyckas dema dom med någon sunkig video med aslåg bitrate så att det ser ut som 720p. Kan man inte lyckas med det så förstår man knappast allt som krävs för att göra en seriös demo av en sån här skärm...

Undrar också vilka av ingångarna som kan trycka 240hz.

Tror inte att det behöver ta lika lång tid, teknik är nog inte det största hindret, efterfrågan är vad som driver detta.

98% nöjde sig med 60 Hz i flera år när plattskärmarna slog igenom, därav var det ingen som brydde sig om att försöka sig på plattskärm med högre uppdateringsfrekvens, även om alla gamers ( obetydlig andel av skrämmarknaden ) ville ha det.

samma sak med högre frekvenser på ips, tror jag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
99:e percentilen

Nu händer det grejer! Ser verkligen fram emot att få prova 240 Hz. Provade 180 Hz lite snabbt på DreamHack och det flöt på bra och så, men under den korta stunden (med nån ROG-mus osv) upplevde jag ingen påtaglig skillnad mot 144 Hz. Ska bli spännande att se hur 240 Hz upplevs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Märker man skillnad på 240 Hz eller är det bara placebo? Hur många Hz kan ögat se egentligen? Många säger ju att det är som natt och dag att gå från 60 till 120 Hz, men är det samma känsla att gå från 120 till 240 Hz? Det måste ju finnas en gräns för hur många Hz det mänskliga ögat kan uppfatta, precis som bildupplösning.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Att se skillnaden från 60Hz till 144Hz är ju verkligen dag och natt. Frågan är om 144Hz till 240Hz är den samme 96Hz högre gentemot 84hz skillnaden från 60Hz till 144Hz.

Snart går väl gränsen på flytet för vad våra ögon tolkar den högre uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Märker man skillnad på 240 Hz eller är det bara placebo? Hur många Hz kan ögat se egentligen? Många säger ju att det är som natt och dag att gå från 60 till 120 Hz, men är det samma känsla att gå från 120 till 240 Hz? Det måste ju finnas en gräns för hur många Hz det mänskliga ögat kan uppfatta, precis som bildupplösning.

Vi ser inte världen i frames så någon riktig Hz för vår syn går inte att ange, finns tester med stridspiloter har jag för mig men minns inte vad de kom fram till, några hundra tror jag (obs tror mig nog minnas). En aspekt att tänka på är att så länge något på skärmen flyttat sig mer än sin storlek så blir det en strobeffekt eftersom vi inte kan följa den helt men om frekvensen är hög nog så vi ser föremålet utan hopp och då upplevs rörelsen mjukare även om vi inte skulle hinna se individuella frames.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Märker man skillnad på 240 Hz eller är det bara placebo? Hur många Hz kan ögat se egentligen? Många säger ju att det är som natt och dag att gå från 60 till 120 Hz, men är det samma känsla att gå från 120 till 240 Hz? Det måste ju finnas en gräns för hur många Hz det mänskliga ögat kan uppfatta, precis som bildupplösning.

Svårt att säga utan att ha sett en 240hz skärm. Men nånstans över 100'ish hz så slutar man se "frames" och istället så ser man ett objekt som rör sig. 240hz kommer definitivt hjälpa vid mycket snabba rörelser över skärmen. (eftersom synapserna i ögat slipper klistra ihop rörelse av en serie frames så ökar det reaktionsförmågan. Kan ju nämna att 120fps inte riktigt grejar det vid mycket snabba rörelser. )

Sen kommer det ju kräva en hel del för att komma upp i 240fps, så när det dippar, även om det dippar med hälften så har man fortfarande 120fps, och då är frågan om man ens märker att det dippade. (visst, lite mo0t point då man lämpligtvis redan har hårdvara som grejar 240fps, men spel kräver mera i framtiden, så kanske inte helt fel att tänka så.)

Permalänk
Medlem

I testet med stridspiloter så kunde de identifiera bilder som blinkade till i runt 250 Hz, och då lär de haft riktigt bra syn osv. Så 240 Hz känns ju rätt lagom. Det kanske kommer nån skärm i framtiden med 360 Hz eller nåt som gimmick, men sen blir det antagligen inte högre frekvens om det inte finns någon vits med det.

Permalänk
Medlem

Har vänner som tror man inte kan se mer än 30 FPS Hoppas denna skärm övertygar motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Inte för att vara sådan, FS2421 är fortsatt min favorit 120+Hz skärm. Fantastiskt bra skärm även om jag inte är nöjd med marknadsföringen av den.

120Hz med MVA panel så man får både fart, färg OCH kontrast.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eizo_fg2421.htm

Möjligt att Acer Predator Z35 skulle kunna vara vassare för mig, men har inte testat Z35an så kan inte uttala mig om den, men är sugen.

Du verkar något av en skärmexpert? Hur många Hz behöver man? Är det nån skillnad på 90, 120 och 144 (eller mer Hz)?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du verkar något av en skärmexpert? Hur många Hz behöver man? Är det nån skillnad på 90, 120 och 144 (eller mer Hz)?

60 och 144Hz är det jättestor skillnad på, ingen konst att klara ett "blindtest". det kvarstår dock att se om man själv märker om det är 240Hz eller 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

60 och 144Hz är det jättestor skillnad på, ingen konst att klara ett "blindtest". det kvarstår dock att se om man själv märker om det är 240Hz eller 144Hz.

Det gjorde man ju på CRT-skärmar (de flimrade ju till under 120 Hz eller så och 60 Hz hade varit helt obrukbart) så man kan tänka sig att det går att se skillnad på våra "moderna" skärmar också. Det är ju en teknisk skillnad i hur CRT-skärmar hanterade bilder i följd som säkert någon mer insatt kan redogöra för om någon är intresserad. Där kunde man iaf se skillnad på 160 Hz och 240 Hz om man var koncentrerad, men där någonstans därefter är det nog lite overkill. Med det sagt kan ögat uppfatta snabbare än så, det är inte helt bortkastat och extremt höga uppdateringsfrekvenser är ännu ett steg till ultrarealism.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Drar en parallell till Retina-skärmar (menar principen och inte Applespecifikt) och idén att all upplösning över en viss gräns (där ögonen inte ser pixlarna längre) skulle vara overkill.

Kanske blir ett liknande koncept (och tillhörande marknadsföring) med frame rate snart, och att allt över 250+hz är oväsenligt... Och sen kan nån kalla det "Synapse" eller nåt annat coolt

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Kantarell:

Du verkar något av en skärmexpert? Hur många Hz behöver man? Är det nån skillnad på 90, 120 och 144 (eller mer Hz)?

Mer är alltid bättre, men frågan är hur mycket just du får ut av det i dina spel. Hur man upplever en skärm är väldigt subjektivt, allas ögon och hjärna fungerar lite olika.

Personligen föredrar jag bra bild, färger, kontrast mer än hastighet då jag kör mest äventyrsspel, RPG och liknande. Men snabb skärm skadar aldrig, det går att få både och men då springer prislappen iväg. Helst skulle jag vilja ha en skärm i stil med Eizo Foris FS2735 fast med VA-panel istället för IPS, närmast där är en Acer Predator Z35 men är inte hundra på det formatet och då kostar det runt 10K.

Frågan är vad du värdesätter mest och vad för budget du har, det går alltid att kasta pengar på problemen men någon stans får man stanna upp och ställa sig lite frågor om vad man skall ha sakerna till, vad just du uppskattar och vad för pengar du har till det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI