Göra backup av iOS 9?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Göra backup av iOS 9?

Ja, om jag vill göra en backup av min padda som kör iOS 9, kommer det då gå att få tillbaka just iOS 9? Alla versioner under iOS 10 är ju numera osignerade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@DasIch
På min Iphone kunde jag inte backa tillbaka från 10 till 9, kanske är annorlunda på ipad.

Gamer|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Asus PG278QR|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3| 2x Chromecast 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av DasIch:

Ja, om jag vill göra en backup av min padda som kör iOS 9, kommer det då gå att få tillbaka just iOS 9? Alla versioner under iOS 10 är ju numera osignerade.

Nej, den gör inte backup av själva OS:et, utan bara din data så att säga

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013

Nope. Du skulle sparat blobsen och bett till gud att en downgrade tool till 64-bit släpps.

Intel® Core i7-6700K @Stock | SAPPHIRE NITRO Radeon R9 390 @Stock | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Cooler Master Hyper 212 EVO | Noctua NF-A14 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av bärplockaren:

@DasIch
På min Iphone kunde jag inte backa tillbaka från 10 till 9, kanske är annorlunda på ipad.

Nä, det ska inte gå längre - dvs nedgradera från 10 till 9. Vad jag tänker på är att kunna återinstallera 9;an ifall jag skulle få för mig att rensa paddan.

Skrivet av jnsson:

Nej, den gör inte backup av själva OS:et, utan bara din data så att säga

Ah, typiskt!

Skrivet av Seziuo:

Nope. Du skulle sparat blobsen och bett till gud att en downgrade tool till 64-bit släpps.

Sparat vad för nåt?

För övrigt lite meh* av Apple. Jag fattar att de vill ha alla användare till senaste versionen, men jag har gärna möjligheten att styra lite själv över det där. Uppgraderade till iOS 10 när den kom ut. Det funkade bra förutom att min favoritapp, Procreate, fick prestandaproblem med pennan. Total dealbreaker för mig så jag installerade om iOS 9 på paddan (när det fortfarande gick).

Just nu inväntar jag nästa version av Procreate där de jobbar på att fixa problemen. Den nya versionen lär bli trevlig och är problemen fixade så är ju allt bra. Men, om problemen finns kvar... Hade ju varit kul att kunna gå tillbaka till iOS 9 då.

Nu blir det väl att vänta tills det är bekräftat att allt funkar i iOS 10 så jag inte blir inlåst i det med problem som inte går att fixa.

Olämpligt ordval /screamin-daemon, moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2013

SHSH blobs är välkänt inom jailbreak-communityn. De agerar som en sorts nyckel till Apples servrar, och med hjälp av dessa och ett speciellt program kan man nedgradera till vilken version av iOS som helst som du har blobs till. Inget sådant program har släpps sedan iPhone 4, (4S och iPad 2 har dock OdyessusOTA till 6.1.3), men det ryktas om en ny "tool" snart Förmodligen bara till iPhone 5 och neråt, men framsteg är framsteg!

Intel® Core i7-6700K @Stock | SAPPHIRE NITRO Radeon R9 390 @Stock | ASUS Z170 PRO GAMING | CORSAIR Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) 2400MHz | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G2L 850W | Fractal Design Define R5 Titan Window | Cooler Master Hyper 212 EVO | Noctua NF-A14 | Windows 10 Pro x64