Att chansa till sig ett spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kommunistregimen
Registrerad
Aug 2009

Att chansa till sig ett spel?

Detta är något jag har tänkt på ganska mycket ibland.. När en var yngre satt en där på Steam och skrev random koder i förhoppning om att få en träff och därmed ett nytt spel i biblioteket, lyckades aldrig dock. Ett par gånger när jag har köpt koder så har dessa inte fungerat, antar att någon annan har gissat rätt? Dessbättre för mig har supporten varit bra och givit mig en ny kod.

Hur vanligt är detta problem? Förkommer det mycket nuförtiden? Har någon här lyckats chansa till sig ett spel på Steam/Origin/Uplay/whatever? Vilket spel "fick" ni?

i7 3770K @ 4,2GHz | 16GB DDR3 | GTX 970 | 120GB + 500GB SSDs
Huawei Honor 8 Lite
ASUS X205TA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Berlin
Registrerad
Dec 2011

Lär ju knappast gå utan någon form av generator som matar in kod efter kod. Tanken att sitta och pröva random koder har faktiskt aldrig slagit mig.

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Alltså om man funderar på antalet möjliga koder rent matematiskt... En Steamkod består väl av mellan 15 och 25 slumpmässiga siffror och bokstäver. 26 latinska bokstäver + 10 siffror = 36 tecken. Om jag inte har helt fel bör väl antalet möjliga koder då vara mellan 3615 och 3625. Det är alltså mellan 2,2*1023 och 8*1038. Chansen att du gissar rätt känns så liten att den knappt existerar men det är väl möjligt.

Om du får en kod som inte fungerar tror jag på att någon har gått fel i genereringen av den koden snarare än att någon har lyckats gissa sig till den.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Det verkar variera en del vad de olika spelen använder för format på nyckeln, men ett vanligt format verkar vara XXXXX-XXXXX-XXXXX. Om vi då antar att nyckeln kan använda 36 olika symboler (26 bokstäver, 10 siffror) så ger ett sånt format 36^15 = 221073919720733357899776 olika kombinationer. Jag tror du själv inser att sannolikheten att gissa sig till en giltig spelnyckel är oerhört liten Och det verkar ovanligt att spel använder kortare nycklar än så, många använder i själva verket längre.

Vart har du köpt nycklarna som inte fungerat? Om du köpt dem på t.ex. G2A eller Kinguin så handlar det troligtvis bara om att säljaren sålt en redan använd nyckel. De sidorna är ju inte så noga med vad de säljer. Om du köpt dem från en officiell Steam-återförsäljare så är det däremot lite konstigare.