Hemelektronikbranschen riktar kritik mot kemikalieskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej? Däremot är hantering av skattepengar en sådan fråga. Så länge som de inte förskingrar dem (Alltså ett lagbrott och vilket "mörkning" inte är) gör de sitt jobb. Att man spenderar skattepengar på ett annorlunda sätt än den förra regeringen borde inte komma som en chock direkt. Representation av väljarna sker när man röstar in sina representanter. Alltså under fyra år så representerar man sina väljare.. om det gör det bra eller inte var inte ämnet.

Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen. Jag vill ha ärlighet och transparens när det kommer till min absolut största utgift, du vill det inte, och där kan vi lämna det. Ingen av oss kommer lyckas övertyga den andre om våra ståndpunkter hur länge vi än håller på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Måste faktiskt ingenting. Trött på dessa dårar.

Om du vill bli långvarig i en diskussion så är det faktiskt något du måste för annars börjar folk bara ignorera dig.

Skrivet av kaput:

Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen. Jag vill ha ett visst mått av ärlighet och transparens när det kommer till min absolut största utgift, du vill det inte, och där kan vi lämna det. Ingen av oss kommer lyckas övertyga den andre om våra ståndpunkter hur länge vi än håller på.

Läs om mitt första svar till dig. Har inget emot transparens men samtidigt så kan transparensen inte sträckas hur långt som helst utan att det börjar kräva ytterligare byråkrati och byråkrati är något som det egentligen behövs mindre av i dagens politiska klimat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Alltid nyfiken om din åsikt

Personligen tycker jag du beskriver problemet rätt bra, och även anledningen till varför det inte ens borde genomföras säger du svart på vitt (även om du kanske inte inser det).

Det är spekulationer mot ingen fakta. Hur kan man fatta beslut om något som man bara kan spekulera på? Jo, genom att där måste finnas något annat motiv.

Varje vettig person ifrågasätter detta. Inte för att det är fel eller rätt, utan för... var är logiken? Var är beslutsunderlagen som detta baseras på? Om det är så farligt, varför har inte andra EU länder sagt samma sak?

Mjaa. Det jag menade var snarare att det med all säkerhet finns ett gäng argument för detta som jag inte känner till. Mer förarbete har lagts ner kring detta lagförslag än jag har satt mig in i. För jag har verkligen inte gjort något för att sätta mig in i vad som motiverar lagförslaget. Det enda jag gjort är att läsa två enkla artiklar i ämnet. Därmed diskvalificerar jag först och främst min egen röst i frågan. Tills jag är mer insatt ;).

Skrivet av Paddanx:

Som jag sa, vi är rädda för ett cancerframkallande medel i elektronik... men vi dricker cancerframkallande sötningsmedel, helt utan några protester. Det är inte ett miljöproblem, eller hälsoproblem här, det är ett brist på skattemedels "problem" som man försöker lösa. Och på ironin i det hela... man vill införa skatt på socker.

Så, man skattar socker som inte framkallar cancer och ersätter det med något som orsakar cancer, och sen skattar flamskyddsmedel som orsakar cancer... vi är fan dummare än norrmän. (syftat på norrmän historier, inte rasistiskt)

Yepp. Så kan det vara. Det svåra här är väl avvägningen av nytta kontra risk. Dessa avvägningar är väl i det närmaste omöjliga så där kommer vi nog aldrig se en perfekt avvägning som passar alla heller.
Det enda jag misstänker i nuläget är det hemelektronikbranschen också menar. Att totalförbud för dessa ämnen troligen är mer effektivt än beskattning. Jag tycker det låter rimligt. Får kanske ta och läsa lite om beslutsunderlaget

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta luktar Mattias Åkerlind lång väg.....

Permalänk
Medlem

Vafan. Jag trodde aldrig att den skiten skulle gå igenom riksdagen?

Permalänk
Medlem

Så blir det skattefritt under Black Friday eller

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Läs om mitt första svar till dig. Har inget emot transparens men samtidigt så kan transparensen inte sträckas hur långt som helst utan att det börjar kräva ytterligare byråkrati och byråkrati är något som det egentligen behövs mindre av i dagens politiska klimat.

Nåja, då går väl vår uppfattning om vad som är grundläggande transparens och viktiga poster isär då.

Ett sätt att beskatta som både är ärligt, och kanske även minskar det totala behovet av byråkrati, kunde vara att slopa alla skatter utom momsen, som man landar på 85-90%. Moms är enligt min personliga åsikt även ett rättvist sätt att ta ut skatt. Givetvis skulle det väl medföra en del klabb kring EU-medlemskap och utförsel av pengar ur landet, men det är fortfarande klabb på färre fronter än man har att bevaka nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gissar att detta i långa loppet kommer att bli dåligt för miljön. Om nya prylar blir dyrare, så kommer fler att sitta kvar med gamla produkter som drar mer ström.

Just elektronik är något som utvecklas i rasande takt, och ger mer prestanda per watt hela tiden. Allt innehåller kretsar och processorer, till och med julbelysning. Något som verkligen var en lysande ide när det gäller att spara el, är LED lampor. Nu blir det dock dyrare att köpa LED lampor för dom innehåller elektronik. (dito med lysrörslampor)
Samtidigt så saknas det alternativ. Hur ska man som konsument kunna välja en miljövänligare alternativ om det saknas märkning för produkter som lyckas undgå skatten? Det man köper billigare kan ju lika gärna vara importerat från Kina för att pressa priset. Och hur är det egentligen tänkt med säkerheten när produkter som saknar flamskyddsmedel kanske kan börja brinna?

Permalänk
Avstängd

Du får gärna ignorera mig @Tumnus. Det gör inget. Var inte intresserad av en diskussion.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Alltid nyfiken om din åsikt

Personligen tycker jag du beskriver problemet rätt bra, och även anledningen till varför det inte ens borde genomföras säger du svart på vitt (även om du kanske inte inser det).

Det är spekulationer mot ingen fakta. Hur kan man fatta beslut om något som man bara kan spekulera på? Jo, genom att där måste finnas något annat motiv.

Varje vettig person ifrågasätter detta. Inte för att det är fel eller rätt, utan för... var är logiken? Var är beslutsunderlagen som detta baseras på? Om det är så farligt, varför har inte andra EU länder sagt samma sak?

Som jag sa, vi är rädda för ett cancerframkallande medel i elektronik... men vi dricker cancerframkallande sötningsmedel, helt utan några protester. Det är inte ett miljöproblem, eller hälsoproblem här, det är ett brist på skattemedels "problem" som man försöker lösa. Och på ironin i det hela... man vill införa skatt på socker.

Så, man skattar socker som inte framkallar cancer och ersätter det med något som orsakar cancer, och sen skattar flamskyddsmedel som orsakar cancer... vi är fan dummare än norrmän. (syftat på norrmän historier, inte rasistiskt)

I och för sig så jobbar världshälsoorganisationen WHO med lobbyverksamhet som ska införa ökad skatt på söta drycker och läsk.

Skrivet av kaput:

Nåja, då går väl vår uppfattning om vad som är grundläggande transparens och viktiga poster isär då.

Ett sätt att beskatta som både är ärligt, och kanske även minskar det totala behovet av byråkrati, kunde vara att slopa alla skatter utom momsen, som man landar på 85-90%. Moms är enligt min personliga åsikt även ett rättvist sätt att ta ut skatt. Givetvis skulle det väl medföra en del klabb kring EU-medlemskap och utförsel av pengar ur landet, men det är fortfarande klabb på färre fronter än man har att bevaka nu.

Slopa skatter du.. Sedan så kommer du nog tillbaka om ett par år och undrar varför du får betala fullpris för dina barns skolgång eller din sjukvård. Det ironiska är att i praktiken så skiljer sig inte Moms något mycket från miljöskatten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Slopa skatter du.. Sedan så kommer du nog tillbaka om ett par år och undrar varför du får betala fullpris för dina barns skolgång eller din sjukvård. Det ironiska är att i praktiken så skiljer sig inte Moms något mycket från miljöskatten.

Jag snackar inte om att slopa skatter, bara att ta ut dem på ett transparent vis. Jag har inget emot att betala en hög skatt, men jag vill se ärlighet kring skatteuttaget. Detta till trots att jag är en av de som rent ekonomiskt skulle vinna storligen på ett lågskattesamhälle.

Miljöskatten är dock synnerligen godtycklig, för att inte tala om att den är en specialskatt, som tillsammans med alla andra specialskatter skapar behov av den förhatliga byråkratin och administrationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Helt ideologisk skatt eftersom det inte finns några initiativ till förbättring genom skatten. Enda som skiljer som mot alla andra "dolda" skatter (trängselavgifter m.m) är att de kallar det skatt rätt ut.

Å andra sidan skall man inte vara förvånad, miljöpartiet har enligt utredare sämst miljöpolitik av alla riksdagspartier, och jag gissar detta är "deras" skatt. Nästa skatt är väl flygskatt, enda problemet är att de inte insett hur lätt det är att ta sig till en flygplats utan denna skatt, så det drabbar återigen enbart svenska jobben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Alltid kul med fler och fler skatter/avgifter. /s

Som tekniknörd blir man ju bara ledsen på sånt här.

Vill ju bara dryga ut stadskassan lite. Dom kanske ska ha löneökning i riksdagen så det måste ju finansieras på nått sett.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Jag snackar inte om att slopa skatter, bara att ta ut dem på ett transparent vis. Jag har inget emot att betala en hög skatt, men jag vill se ärlighet kring skatteuttaget. Detta till trots att jag är en av de som rent ekonomiskt skulle vinna storligen på ett lågskattesamhälle.

Miljöskatten är dock synnerligen godtycklig, för att inte tala om att den är en specialskatt, som tillsammans med alla andra specialskatter skapar behov av den förhatliga byråkratin och administrationen.

Då tolkade jag din kommentar fel. Ursäkta.

Däremot transparens är inte något som kommer av sig själv. Det krävs att folk har det som jobb.. och samtidigt så ska ju personer ifråga kunna få ut något av transparensen också.. vilket lägger ett större krav på just byråkrati. Sverige är däremot i relevans till många andra delar av världen väääldigt transparent i det mesta. Offentlighetsprincipen är ju något som saknar motstycke i världen. Du kan gå till kommunen och få ut allt som inte är hemligstämplat t.ex. Regeringen ger årligen ut sin budget till alla som vill se den via sin hemsida. Visst kan den vara med transparent.. det kan den alltid men samtidigt måste man även väga de negativa aspekterna..

Skrivet av Ibymafayhas:

Helt ideologisk skatt eftersom det inte finns några initiativ till förbättring genom skatten. Enda som skiljer som mot alla andra "dolda" skatter (trängselavgifter m.m) är att de kallar det skatt rätt ut.

Å andra sidan skall man inte vara förvånad, miljöpartiet har enligt utredare sämst miljöpolitik av alla riksdagspartier, och jag gissar detta är "deras" skatt. Nästa skatt är väl flygskatt, enda problemet är att de inte insett hur lätt det är att ta sig till en flygplats utan denna skatt, så det drabbar återigen enbart svenska jobben.

Så du menar att en förbättrad miljö inte är ett initiativ som eventuellt förbättras genom skatten?

Skrivet av mrbrix:

Vill ju bara dryga ut stadskassan lite. Dom kanske ska ha löneökning i riksdagen så det måste ju finansieras på nått sett.

Ändå tjänar den nuvarande regeringens politiker sämre än vad Alliansens dito gjorde. Minst tjänar Jonas Sjöstedt som dessutom betalar en hög partiskatt på sitt arvode.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej? Däremot är hantering av skattepengar en sådan fråga. Så länge som de inte förskingrar dem (Alltså ett lagbrott och vilket "mörkning" inte är) gör de sitt jobb. Att man spenderar skattepengar på ett annorlunda sätt än den förra regeringen borde inte komma som en chock direkt. Representation av väljarna sker när man röstar in sina representanter. Alltså under fyra år så representerar man sina väljare.. om det gör det bra eller inte var inte ämnet.

Är det verkligen det? Om denna sektor är virtal för svensk ekonomi eller infrastruktur så ska självfallet staten ge stöd i form av krispaket till dessa. Att dessutom blanda ihop företagsekonomi med statsekonomi är bara ren okunnighet. Sedan verkar du missa att du menade att skatt i sig var stöld. Vilket inte är sant på långa vägar... ingenstans påstod jag att välfärd som sjukvård och skatt som går till upprättande av vägar var samma sak.

Sedan om du vill att man fortsätter diskutera med dig får du för tusan se till att dels skippa halmgubbarna och dels komma med vuxna argument. Ingenstans har jag påstått att politiker är felfria eller visar förakt utan detta är något du kastar ur dig för att du inte ha ett bättre argument.

Att bli arg och låta det gå ut över dina argument är kontraproduktivt. Även om jag förstår att detta irriterar en massa folk (även jag är kritisk) så måste man vara mer nyanserad än t.ex. "Politiker är dumma i huvudet" eller "De snor bara från oss". Tanken bakom denna skatt är faktiskt ganska logisk även om man kan ha väldigt många åsikter om utförandet.

Hur ska man veta om politiker förskingrar eller inte om allt är mörkat?

Om en sektor inte klarar sig ekonomiskt varför ska skattebetalarna gå in och sponsra den? Är det inte bättre att resurserna (arbetskraft, mark, kapital) frigörs och kan omdirigeras till sektorer som fungerar?

Ditt folkförakt och politikervurmande lyser igenom när du skriver att folket inte kan förstå vad de stora politikerna håller på med så det är ingen idé att förklara för dem.

All skatt som tas ut med tvång är per definiton omoralisk. I din värld är allt staten hittar på OK för att du fått 1/6290016 röst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sphinx:

Hur ska man veta om politiker förskingrar eller inte om allt är mörkat?

Om en sektor inte klarar sig ekonomiskt varför ska skattebetalarna gå in och sponsra den? Är det inte bättre att resurserna (arbetskraft, mark, kapital) frigörs och kan omdirigeras till sektorer som fungerar?

Ditt folkförakt och politikervurmande lyser igenom när du skriver att folket inte kan förstå vad de stora politikerna håller på med så det är ingen idé att förklara för dem.

All skatt som tas ut med tvång är per definiton omoralisk. I din värld är allt staten hittar på OK för att du fått 1/6290016 röst?

Allt är inte mörkat. Ta dig bara en titt på varje partis skuggbudget så får du se. Varför ska man gå in i en sektor undrar du? För att den sektorn eventuellt är vital för den svenska ekonomin?

***bort/mod***

Att betala skatt är enligt lag ens skyldighet och majoriteten går till välfärd t.ex. Samma välfärd jag tvivlar att du tänker en extra gång på att använda samtidigt som du kallar finansierande av detta för stöld.

Dessutom får ett parti 1/6290016 röst så är chansen att de får bilda regering lika med noll. Och nej. Om du läste mina kommentarer så är inte allt som staten kan få för sig okej. Det finns lagar som de måste följa och praxis. Ditt försök däremot att slänga epitet och påståenden på personer som inte håller med dig är som sagt barnsligt.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Allt är inte mörkat. Ta dig bara en titt på varje partis skuggbudget så får du se. Varför ska man gå in i en sektor undrar du? För att den sektorn eventuellt är vital för den svenska ekonomin?

Resten av din kommentar är bara barnsliga halmgubbar...

Att betala skatt är enligt lag ens skyldighet och majoriteten går till välfärd t.ex. Samma välfärd jag tvivlar att du tänker en extra gång på att använda samtidigt som du kallar finansierande av detta för stöld.

Dessutom får ett parti 1/6290016 röst så är chansen att de får bilda regering lika med noll. Och nej. Om du läste mina kommentarer så är inte allt som staten kan få för sig okej. Det finns lagar som de måste följa och praxis. Ditt försök däremot att slänga epitet och påståenden på personer som inte håller med dig är som sagt barnsligt.

Hur kan en sektor som inte ens klarar sig själv vara vital för svensk ekonomi? Om du kunde någon ekonomi alls hade du förstått att det är extremt kontraproduktivt att låsa upp resurser genom att subventionera en sektor.

Att det är ens skyldighet enligt lag är inte ett argument, det är så det råkar vara just nu. Att jag råkar leva i en välfärdsstat och är tvungen att ibland använda välfärdssystem är irrelevant. Det förändrar inte det faktum att jag anser det omoralisk med all form av tvång.

Ser du inte problemet med att lagstiftarnas makt endast begränsas av lagarna de själva stiftar? Mitt röstargument gick hem iaf där du bekräftar att du inte har någon reell makt med 1/6290016 röst.

***bort/mod***

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Skrämmer mig att regeringen tog detta beslutet som viktigare än allt annat vidrigt skit som är problem i Sverige idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Inte den engelska men den Tyska däremot de har även precis infört fri frakt till Sverige på beställningar över 39€

Skickades från m.sweclockers.com

Ja hehe så blir det nog om 1-2 år.
Skulle vilja ha en liten forumdel dedikerad på sweclockers med lista på utlänska trovärdiga återförsäljare och rödlistade, det skulle kunna vara soft.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sänk momsen på de produkterna som inte använder sig utav kemikalierna så att konsumenter hellre köper dessa istället...

Permalänk
Medlem

Det roliga blir ju att köpa en dator i delar framöver. Taket på 320 (400 inkl moms) kr gäller vad jag förstått per vara så länge det finns elektronik i den. Så räknar man ihop chassi (så länge det finns någon form av kretskort i den), nätdel, processor (får betala fint för den bundlade klumpen man får med), kylare (ev bundlad fläkt har ju elektronik i sig...), grafikkort, hårddiskar, skärm, UPS, USB-fläkten på skrivbordet, den lite dyrare USB-hubben av massiv plast istället för äggskalsvarianten. Överhuvudtaget kommer ju mer kvalitativa varor beskattas hårdare och billigare varianter som håller sämre premieras (och istället bidra till mer kemikalier när dessa ersätts).

Ta vikten på varje del och lägg på 150 kr/kg, blir det mer än 400 kr går taket in på just den varan, addera sedan rubbet och känn glädjen av vad just du bidrar med till en bättre miljö.

Kommer ju att bli en tusenlapp eller tre dyrare att plocka ihop. Vågar man sia om att lager kommer flyttas till nackdel för svensk ekonomi.

Det största problemet jag ser med det hela är att hela upplägget är att generera skatteflöde eftersom man endast kommer att kunna få en reduktion av skatten även om man inte använder någon av dessa kemikalier.
Och att ämnen som enligt TCO är bland de bästa möjliga alternativen som finns idag beskattas lika hårt som bevisat farligare ämnen.

Lägg även till en annan dumhet som är på gång och som också kommer slå hårdare mor svenska företag, den nya transportskatten, även känd som "vägslitageavgift" som i första hand drabbar svenska speditörer mer än utländska som kommer kunna kringgå denna.
Då har vi dels dyrare varor som kommer kosta mer att frakta. Men den danska butiken som skickar varorna till Sverige i en trailer som dras av en lettisk truck slipper båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att en förbättrad miljö inte är ett initiativ som eventuellt förbättras genom skatten?

Skatten är på en funktionalitet, flamskydd, byter du ut det mot en halogenfri variant är skatten densamma, vilket betyder att den som skrivit förslaget inte har den minsta förståelse i ämnet. Ett vettigt förslag hade däremot satt en hög skatt på "otrevliga" flamskyddsmedel för att främja en övergång till bättre varianter.

Här är ett kort inslag om det.
http://pppolymer.se/kemikalieskatt-hotar-innovation-och-tillv...

Enda funktionalitet som jag ser är att öka politikerföraktet än mer bland dem med kunskap i kemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

även om sverige försöker lösa något i detta fall med skatt så kommer det precis som debattartikeln sa; folk letar sig till utländska affärer.
i många fall är det redan billigare att beställa utomlands men undviker det personligen för att det är sämre garantier och jobbigare. men säg att ett 1080ti kommer kosta 11500kr i sverige och sen 9000kr i tex england eller tyskland så kommer jag definitivt köpa därifrån. att sverige har skatt på skatt på skatt hjälper inte oss medborgare om inte denna skatten går 100% avkortat till att få företag att börja sluta använda dom kemikalierna. min gissning är (ogrundad) att det ligger en skatt på det, men kommer inte aktivt jobbas för att fasa ut dom tex med en lagstiftning som säger "kemikalie A ska slutas användas i framställning av produktgrupp B i årskiftet 2018, annars får produkten säljstopp i sverige"

Jag håller med.
Som jag sa, nu är de tyvärr av fel anledning de letar "kryphål" för att få in mer pengar... Så även om de har en poäng så är det korrekta förbud.

Dock är jag inte tillräckligt insatt för att veta om det ens finns "miljövänliga" alternativ..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuffy:

Lägg även till en annan dumhet som är på gång och som också kommer slå hårdare mor svenska företag, den nya transportskatten, även känd som "vägslitageavgift" som i första hand drabbar svenska speditörer mer än utländska som kommer kunna kringgå denna.
Då har vi dels dyrare varor som kommer kosta mer att frakta. Men den danska butiken som skickar varorna till Sverige i en trailer som dras av en lettisk truck slipper båda.

Tänker du på detta? http://www.svd.se/vagslitageavgift-ett-rattvisare-system

Citat:

Sverige har redan i dag en lastbilsskatt, vinjettskatten. Inom EU kan medlemsstaterna i dag välja mellan två olika system för lastbilsskatt. Ett tidsbaserat vinjettsystem, där du betalar för hur länge du kör i ett visst land eller ett avståndsbaserat system där du betalar för den sträckan du kör. EU-kommissionen förespråkar det avståndsbaserade systemet, och allt fler medlemsländer går över till detta system. Sverige har i dag det tidsbaserade systemet, vinjettsystemet som såväl inländska som utländska åkerier betalar till, men där det är mycket svårt att kontrollera efterlevnaden av systemet hos utländska åkare. För Miljöpartiet är det viktigt att ha ett rättvist system som garanterar att alla åkare betalar samma kostnad oberoende av var de kommer ifrån och att alla gör rätt för sig.

Observera detta är bara en liten del av texten, står betydligt mer i länken som kan vara av intresse bla. hur MP tänker & framförallt vill!

Slutgiltiga förslaget skall väl dock presenteras i december?

Edit: Såg att debatt inläggen verkar vara från 2014!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Skatten är på en funktionalitet, flamskydd, byter du ut det mot en halogenfri variant är skatten densamma, vilket betyder att den som skrivit förslaget inte har den minsta förståelse i ämnet. Ett vettigt förslag hade däremot satt en hög skatt på "otrevliga" flamskyddsmedel för att främja en övergång till bättre varianter.

Här är ett kort inslag om det.
http://pppolymer.se/kemikalieskatt-hotar-innovation-och-tillv...

Enda funktionalitet som jag ser är att öka politikerföraktet än mer bland dem med kunskap i kemi.

Fullt möjligt men det förändrar inte det faktum att det finns en initiativ till denna skatt oberoende hur den implementeras.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Fullt möjligt men det förändrar inte det faktum att det finns en initiativ till denna skatt oberoende hur den implementeras.

Sen borde skatten vara på hur mycket flamskydd som används. Annars kan man ju göra en "lätt" vara och ha på tjockt lager med giftiga kemikalier, denna skatt gynnar varken miljö eller oss själva. Nu bryr sig sällan företagen själva om detta trams, utan butiker och grossister får ta smällen i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fullt möjligt men det förändrar inte det faktum att det finns en initiativ till denna skatt oberoende hur den implementeras.

Det initiativ som finns redan i Europa heter REACH och är oerhört ambitiöst, samt syftar på att förbjuda farliga kemikalier, alternativt för tillverkare som inte byter betala en straffavgift. Sverige tar istället och säger att tillverkare som inte bryr sig om miljön kommer undan utan lägger istället avgiften på kedjan nedströms, och "gröna" alternativ för också straffavgift (skatt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan så kommer du nog tillbaka om ett par år och undrar varför du får betala fullpris för dina barns skolgång eller din sjukvård. Det ironiska är att i praktiken så skiljer sig inte Moms något mycket från miljöskatten.

Ja och nej, moms är i grunden ett medel/verktyg för att mäta flöde.
Momsen skulle likväl kunna vara på 1 såväl som 90 det slår bara mot den faktiska lönen du kommer att ha.

Skrivet av Friterad:

Någon som är förvånad?

Nej, det är inte den enda straffbeskattningen dom gör, totalt över 100Miljarder har dom lagt hittills för att få balans på ekonomi.
Industrisektorn/transportsektorn m.fl som drar in FAKTISK skatt går på knäna.

Skrivet av sphinx:

Hur kan en sektor som inte ens klarar sig själv vara vital för svensk ekonomi? Om du kunde någon ekonomi alls hade du förstått att det är extremt kontraproduktivt att låsa upp resurser genom att subventionera en sektor.

Att det är ens skyldighet enligt lag är inte ett argument, det är så det råkar vara just nu. Att jag råkar leva i en välfärdsstat och är tvungen att ibland använda välfärdssystem är irrelevant. Det förändrar inte det faktum att jag anser det omoralisk med all form av tvång.

Ser du inte problemet med att lagstiftarnas makt endast begränsas av lagarna de själva stiftar? Mitt röstargument gick hem iaf där du bekräftar att du inte har någon reell makt med 1/6290016 röst.

Tumnus läs fet markerad text, tolka, skriv på kladd papper, analysera, tänk en gång till, sen ge ett svar om du känner för det.

Skrivet av Vangen:

Skrämmer mig att regeringen tog detta beslutet som viktigare än allt annat vidrigt skit som är problem i Sverige idag.

Återigen inte den enda, ni kommer å bli varse inom mycket snar tid.

Min lokala hälsovårdscentral har inte öppet 5 dagar i veckan nu utan ... 3, så om jag tyvärr blir sjuk så får jag beställa skjuts av grannen att frakta mitt dökött bara 6mil enkel väg till närmaste hälsocentral.
Samhällskostnaden för denna irregullära tänk är enormt å det stoppar inte här.
Grattis säger jag bara till er alla som TROR er veta.

Ska bli skönt å fara utomlands å träffa normala människor som kan gå med barnvagn på krogen, sätta sig ner å ta en öl, må gott medans tecknat spelas upp på projektorn. Detta samhälle vi lever idag är på ruinens brant för sunt bond förnuft!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det underbara är ju att vi som gillar att köpa datorer i delar inte "skyddas" av taket då vi köper fler "produkter". Finns det någon spärr, eller kommer varje enskild artikel beskattas enligt 120kr/kg? Man behöver iofs (hoppas jag) inte betala det på chassit, men ändå....

Gött att ditt tyngre (effektivare) nätagg kommer straffas mer!

Skrivet av Spuffy:

Det roliga blir ju att köpa en dator i delar framöver. Taket på 320 (400 inkl moms) kr gäller vad jag förstått per vara så länge det finns elektronik i den. Så räknar man ihop chassi (så länge det finns någon form av kretskort i den), nätdel, processor (får betala fint för den bundlade klumpen man får med), kylare (ev bundlad fläkt har ju elektronik i sig...), grafikkort, hårddiskar, skärm, UPS, USB-fläkten på skrivbordet, den lite dyrare USB-hubben av massiv plast istället för äggskalsvarianten. Överhuvudtaget kommer ju mer kvalitativa varor beskattas hårdare och billigare varianter som håller sämre premieras (och istället bidra till mer kemikalier när dessa ersätts).

Ta vikten på varje del och lägg på 150 kr/kg, blir det mer än 400 kr går taket in på just den varan, addera sedan rubbet och känn glädjen av vad just du bidrar med till en bättre miljö.

Kommer ju att bli en tusenlapp eller tre dyrare att plocka ihop. Vågar man sia om att lager kommer flyttas till nackdel för svensk ekonomi.

Det största problemet jag ser med det hela är att hela upplägget är att generera skatteflöde eftersom man endast kommer att kunna få en reduktion av skatten även om man inte använder någon av dessa kemikalier.
Och att ämnen som enligt TCO är bland de bästa möjliga alternativen som finns idag beskattas lika hårt som bevisat farligare ämnen.

Lägg även till en annan dumhet som är på gång och som också kommer slå hårdare mor svenska företag, den nya transportskatten, även känd som "vägslitageavgift" som i första hand drabbar svenska speditörer mer än utländska som kommer kunna kringgå denna.
Då har vi dels dyrare varor som kommer kosta mer att frakta. Men den danska butiken som skickar varorna till Sverige i en trailer som dras av en lettisk truck slipper båda.

Finns inget i lagen om enskilda datordelar förutom dvd-spelare, och det använder väl ingen i sina egen byggda datorer?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE