Permalänk
Inaktiv

Så trött på min Cosmos 2

Hej Alla.

Det är så att jag gillar min chassi Cooler Master Cosmos 2 jätte mycket, hur fin som helst men med tiden så har jag tröttat på chassit mycket pga det tar otroligt mycket plats.

Har kollat på lite chassi och har alltid gillat NZXT H440W men såg In Win 805c så jävla fina är dem, föll mycket för designen.
Undrar ifall någon av er äger dessa chassi som ni kan rekommendera? Nackdel o fördelar...?

Tanken är att jag vill ha chassit på min datorbord och inte på golvet längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Hej Alla.

Det är så att jag gillar min chassi Cooler Master Cosmos 2 jätte mycket, hur fin som helst men med tiden så har jag tröttat på chassit mycket pga det tar otroligt mycket plats.

Har kollat på lite chassi och har alltid gillat NZXT H440W men såg In Win 805c så jävla fina är dem, föll mycket för designen.
Undrar ifall någon av er äger dessa chassi som ni kan rekommendera? Nackdel o fördelar...?

Tanken är att jag vill ha chassit på min datorbord och inte på golvet längre

Det är kanske dags att släppa taget tbh. Cosmos 2 är ett gammalt chassi som känns omodernt och klumpigt jämfört med dagens tunna men ändå rymliga chassin. Jag skulle kolla 50/50 på design och funktion om jag var du och gå därefter. Du har redan tittat på H440 och 805c vilket är fina chassin i den kategorin men kolla även Define S, Phanteks Evolve ATX och Corsair 600 serien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan inte sluta rekommendera https://www.pc-cooling.de/gehaeuse/midi-tower/aluminium/703/j...
Finns även i Silver.
PC-Cooling skickar till Sverige

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Det är kanske dags att släppa taget tbh. Cosmos 2 är ett gammalt chassi som känns omodernt och klumpigt jämfört med dagens tunna men ändå rymliga chassin. Jag skulle kolla 50/50 på design och funktion om jag var du och gå därefter. Du har redan tittat på H440 och 805c vilket är fina chassin i den kategorin men kolla även Define S, Phanteks Evolve ATX och Corsair 600 serien.

Tack för svar! Kunde inte säga det bättre men 50/50 på design och funktion låter utmärkt för min del.
Jag ska definitivt kolla på dessa chassi du har rekommenderat, jag vill helst att man ska kunna se in från sidan, alltid velat ha en sån.
Återkommer när jag har tittat på fler chassi.
Min polare har också en Cosmos 2 och har kör på samma veva och också köpa ett nytt chassi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Jag kan inte sluta rekommendera https://www.pc-cooling.de/gehaeuse/midi-tower/aluminium/703/j...
Finns även i Silver.

Wow, liten och stilren. Ska läsa mer om chassit, ska googla efter review.... Ser fram emot det
Svart var mycket finare än silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Tack för svar! Kunde inte säga det bättre men 50/50 på design och funktion låter utmärkt för min del.
Jag ska definitivt kolla på dessa chassi du har rekommenderat, jag vill helst att man ska kunna se in från sidan, alltid velat ha en sån.
Återkommer när jag har tittat på fler chassi.
Min polare har också en Cosmos 2 och har kör på samma veva och också köpa ett nytt chassi.

Checka detta chassi.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

H440 är fint, lätt att bygga i och håller bra kvalité...men! luftventilationen är rätt dålig..som om chassit har astma.

Plexiglaset repas otroligt lätt!

Nu vet jag inte om NZXT har fixat detta på de nya H440's ..dock på de äldre H440W är luftströmmen dålig, speciellt om man har vattenkylning, kan skilja hela +10c på datorkomponenterna från datorlåda till datorlåda..det gjorde det på mig när jag gick från ett CM HAF till H440W..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Har byggt i ett par inwin 805c, snyggt ja men svårt att bygga i. Alla kablar kommer synas om man inte är duktig på kabeldragning. Dessutom inget insug för PSUn, måste vända det "uppochner". Vissa slutna vattenkylningar kan få problem med utrymme (korta kablar). Inte alls lika många hdd platser eller fläktar som Cosmos 2, (har C2 själv). Och slutligen glas överallt, bör vara försiktig med det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Finns även i Silver.

Den var fin riktigt fin men kanske lite för litet men jag vill inte ha en stor heller, tror in win 805c ligger steget före... Tack för tipset ändå! Uppskattas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

H440 är fint, lätt att bygga i och håller bra kvalité...men! luftventilationen är rätt dålig..som om chassit har astma.

Plexiglaset repas otroligt lätt!

Nu vet jag inte om NZXT har fixat detta på de nya H440's ..dock på de äldre H440W är luftströmmen dålig, speciellt om man har vattenkylning, kan skilja hela +10c på datorkomponenterna från datorlåda till datorlåda..det gjorde det på mig när jag gick från ett CM HAF till H440W..

"som om chassit har astma" Du gjorde min dag! Har googlat och vissa har klagat på luftströmmen så att säga, In win 805c ligger jag närmast till... Men ska kolla fler...

Jävlar skiljer det så mycket med graderna herregud. Just nu på idle ligger jag på 21-25 grader kör stock och på full load ligger jag mellan 37-39 grader och det är riktigt fina siffror enligt mig....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Gillade inte Define S och Corsair 600 serien... Men Evolve ATX gillade jag som fan och nu är det mellan In win 805c eller Evolve?
Dock så finns det ont om platser med hårddiskar på 805 vilket är surt. Luftflöde och grader är viktigt för mig och undrar vilket av dessa chassi är bättre?
Min vattenkylare kommer sitta på framsidan på 805, hur blir det med Evolve?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enceladus:

Har byggt i ett par inwin 805c, snyggt ja men svårt att bygga i. Alla kablar kommer synas om man inte är duktig på kabeldragning. Dessutom inget insug för PSUn, måste vända det "uppochner". Vissa slutna vattenkylningar kan få problem med utrymme (korta kablar). Inte alls lika många hdd platser eller fläktar som Cosmos 2, (har C2 själv). Och slutligen glas överallt, bör vara försiktig med det.

Och där gled 805c från mig surt riktigt surt... Jepp såg att man ser en hel del kablar och man inte drar det fint men men...
Någon erfarenhet av Phanteks Enthoo EVOLV ATX??

Permalänk
Medlem

@anon254573: Ta en titt på corsairs kommande chassin. Corsair crystal

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Hemskt att bygga i, måste jag säga. Och hur tänkte de när de har en glassida på sidan man drar kablar? Helt sjukt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

@SilverB01: Ta en titt på corsairs kommande chassin. Corsair crystal

https://www.dustinhome.se/product/5010980480/crystal-series-4...

Om det är den du menar, tyckte jag att det var bredd o klumpig kändes det som
Tack för tipset...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Hemskt att bygga i, måste jag säga. Och hur tänkte de när de har en glassida på sidan man drar kablar? Helt sjukt.

Känns som att alla chassi har sina nackdelar och fördelar, jag vet inte vad jag ska göra nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

https://www.dustinhome.se/product/5010980480/crystal-series-4...

Om det är den du menar, tyckte jag att det var bredd o klumpig kändes det som
Tack för tipset...

Det beror nog på att det är ett kompakt chassi som får det att verka bredare. Det är tex lika brett som ett h440.

460X
Mått och vikt
Yttermått bredd
22 cm
Yttermått djup
44 cm
Yttermått höjd
46.4 cm
Vikt
7.97 kg

H440
Yttermått bredd
22 cm
Yttermått djup
48 cm
Yttermått höjd
51.2 cm
Vikt
10.16 kg

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Det beror nog på att det är ett kompakt chassi som får det att verka bredare. Det är tex lika brett som ett h440.

460X
Mått och vikt
Yttermått bredd
22 cm
Yttermått djup
44 cm
Yttermått höjd
46.4 cm
Vikt
7.97 kg

H440
Yttermått bredd
22 cm
Yttermått djup
48 cm
Yttermått höjd
51.2 cm
Vikt
10.16 kg

Tack för denna infon.... Nu får man fundera på vad man ska ta o välja.... Inte roligt när man inte kan bestämma sig.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag tagit min tid och kollat närmare på In Win 805c och Phanteks Evolv tror att jag kör på denna

https://www.inet.se/produkt/6912165/phanteks-enthoo-evolv-atx...

Tyckte dessutom att grå var finare än svart....

Permalänk
Medlem

Bryr man sig inte om ljudnivå osv är Evolv det snyggaste chassi på marknaden imo.
Hade lätt köpt det om jag kört ett "öppet" chassi.

Men tyst burk är prio1 för mig och då står den dessutom under bordet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Bryr man sig inte om ljudnivå osv är Evolv det snyggaste chassi på marknaden imo.
Hade lätt köpt det om jag kört ett "öppet" chassi.

Men tyst burk är prio1 för mig och då står den dessutom under bordet

Hej!
Ljud nivån är viktigt för mig absolut ska inte säga att jag prioriterar det men viktigt är det iallafall.
Jag sitter här och funderar fortfarande har inte kunnat ta någon beslut än.

Permalänk
Inaktiv

Står sig mellan In Win 805c eller Evolv men jag såg igår ett chassi som jag gillade skarpt!
Min fråga till er något o satsa på? Luftströmmen är riktigt bra de jag har läst iallafall.
Får väl plats med h100i till S340? Men jag tror att jag inte kommer kunna ha 4 fläktar på radiatorn väl...

NZXT S340:
https://www.inet.se/produkt/6911834/nzxt-s340-svart?utm_sourc...

Permalänk
Inaktiv

Japp då var det klart beställde NZXT S320 Elite White...
Ser fram emot det och kan återkomma med lite synpunkter senare...