sonoff - fjärrströmbrytare med WiFi (ESP8266)

Permalänk
Medlem

sonoff - fjärrströmbrytare med WiFi (ESP8266)

Jag vill tipsa om denna produkt:
https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html
Finns även på ebay och kostar då ca 60 kr inklusive frakt.
Finns även i andra varianter, exempelvis med temperatur och fuktgivare.

Det roliga är att de styrs via trådlösa nätverket och därmed även kan styras via internet.
https://tzapu.com/sonoff-firmware-boilerplate-tutorial/

Har beställt några att leka med och får se hur de funkar. Tar väl ett tag att få hem dem från Kina.

Någon annan som har testat den?

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Intressant. Har kikat på liknande tidigare men där kostade fjärrenheterna nära 1500kr st samt att appen buggade som f-n.
Svara gärna på det här när du testat så jag får återkoppling

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Har haft mina sonoff ett par veckor nu och har till att börja med endast testat den medföljande programvaran och appen till Android. Men den gör det den ska på ett alldeles utmärkt sätt! Har kopplat julgranen via en sonoff och ställt in tider den ska tändas och släckas och kan dessutom enkelt släcka eller tända manuellt via appen oavsett var jag befinner mig

Kan tycka att skruvplinten för att skruva fast ledarna var något vek, den böjde sig lite när jag drog åt men det täcks ju av ett lock sedan med ordentligt bra kabelavlastning.

Sammantaget är den helt klart värt de 60 kr som den kostade. När jag får tid ska jag testa byta firmware, leka med mqtt och sådant men annars så funkar det bra med medföljande app.

Rekommederar att beställa direkt från itead istället för ebay. Visserligen tillkom fraktkostnad men frakten gick snabbt. Beställde TH10 också från ebay men den fick jag avbeställa eftersom de hade problem i tullen av någon konstig anledning (säljarens undanflykt antagligen) så där fick jag pengarna tillbaka istället. Kanske var det "fulkopior" eller något.

Permalänk
Medlem

Hej, har precis hittat Sonoff HT10, HT16, POW; och DUA som skall vara CE-märkta (dvs inte CE för kina-tillverkade utan korrekt Europeiskt elsäkerhetsmärkta med CE). Har inte kollat upp annat än detta dock. Är det riktigt, jag hade tänkt köpa isf.

http://www.ce-marking.org/what-is-ce-marking.html
https://www.itead.cc/wiki/images/f/f7/CE_Certificate_for_Sono...

Permalänk
Medlem

Alternativ till Sonoff

Jag har flera Sonoff som iofs fungerar bra men det är synd att de inte är lättare att flasha om. Den inbyggda programvaran är inte mycket att ha och man vet ju inte vad den gör. Vill inte vara uppkopplad i molnet för kraftstyrning.

Alternativet är att använda exempelvis Wemos D1 mini med Relay Shield på. Kostar $4 totalt med frakt från Kina. Reläts starkströmsdel är ju då helt separat från svagströmsdelen, till skillnad från i Sonoff om man öppnar upp dessa och det går starkström på kretskortet.

Har ett fungerande exempel med kod här med Wemos D1 mini:

http://www.hobbyelektronik.nu/forum/viewtopic.php?f=13&t=16

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden.

Funderar på att köpa några sonoff-grejer för att på ett billigt sätt kunna styra kaffekokare, utebelysning trådlöst.
Tänker också köpa en google home (mini) för att kunna göra detta med rösten.

Bör funka? Finns väl inga enklare/billigare grejer än Sonoff? kan inte direkt hitta några nackdelar?

Permalänk
Medlem

Mina sonoff köpta direkt från itead funkar fortfarande bra. Däremot har jag en bekant som köpt sina från wish och dessa har krånglat mera. Så rådet att köpa direkt från itead har visat sig vara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som prövat att styra med en Google home?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har beställt hem några och även en touch panel. Ska flasha om dem och koppla de till smartthings huben. Kan återkomma när jag fått dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag har beställt hem några och även en touch panel. Ska flasha om dem och koppla de till smartthings huben. Kan återkomma när jag fått dem

Skickades från m.sweclockers.com

Har också beställt ett par, stort tack till den som bumpade tråden!
Återkommer när jag fått hem allt men det tar nog ett tag då jag snålade med frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Har också beställt ett par, stort tack till den som bumpade tråden!
Återkommer när jag fått hem allt men det tar nog ett tag då jag snålade med frakten.

Jag med haha, fri frakt från Kina, genom AliExpress.
Hur ska du använda dina?
Sätt att de skyltar med att de ska stödja amazon echo och Google assistant I vissa annonser så de kanske har uppdaterat dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag med haha, fri frakt från Kina, genom AliExpress.
Hur ska du använda dina?
Sätt att de skyltar med att de ska stödja amazon echo och Google assistant I vissa annonser så de kanske har uppdaterat dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Mest tänkt att ha det så jag kan slå saker av och på och fippla med olika timers när jag inte är hemma för att skapa illusionen att någon faktiskt är hemma då det är mycket inbrott i området.
Utomhusbelysningen blir det nog nån på också. Google Assistant låter intressant!

Själv då? Är öppen för idéer vart man kan använda dem, kan mycket väl bli fler om det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Mest tänkt att ha det så jag kan slå saker av och på och fippla med olika timers när jag inte är hemma för att skapa illusionen att någon faktiskt är hemma då det är mycket inbrott i området.
Utomhusbelysningen blir det nog nån på också. Google Assistant låter intressant!

Själv då? Är öppen för idéer vart man kan använda dem, kan mycket väl bli fler om det funkar bra.

Ska du styra dem med deras egna app?

På diverse lampor mm, sen koppla de till smartthings och börja bygga på det smarta hemmet. Beställt några givare till dörrar och fönster samt rörelsesensor och så.
Vill tända när jag öppnar ytterdörren, släcka när jag går och lägger mig och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Tänkte använda till att styra motorvärmaren till bilen, men ser i specen att det står operating temperatur 0°-40°. Typiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste säga att dessa små enheter är grymma :). Kör domoticz som hem automations system och har programmerat om mina sonoff med espeasy 2.0. Använder dom till mina fönsterlampor och har ställt in så de tänds och släcks automatiskt. Går även använda den lilla svarta knappen som on off knapp. Med espeasy går de till Och med utöka med tempsensorer och annat.

Men de ska hanteras med försiktigthet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SonOff/Wemos D1

Har tittat på den också men har inte funnit något sätt att strömförsörja ESP'n. (skall väl ha 3,3 V).
SonOff strömförsörjer sin ESP från nätet (220V).
Har ni någon enkel lösning, som inte innefattar batterier eller strömadapptrar
HansP

Permalänk

Bumpar här lite köpte hem några brytare och dom funkar super men dimming! Dom har ju inte ett skit någon som har en lösning här? Kör en plejd till hallen men tycker dom är sega med bluetooth och fattas lite grejer med appen så funderar på att köra sonoff i hela lägenheten.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda Sonoff lösning med temp/fukt sensorer för att styra en frånluftsfläkt på taket, tex kunna få den att slå av vid -5 grader ute, och på vid fukt i badrum osv osv?

Permalänk
Medlem

@Zenon88: Finns sonoff-modeller med ingångar för temperatur- och fuktgivare.
Har själv en TH16 i garaget men tyvärr ingen givare inkopplad. Köpte den bara för att få en rejälare modell att styra motorvärmaren.
https://sonoff.tech/product/wifi-diy-smart-switches/th10-th16

Precis som nedanstående recension säger så följde inte givarna med i köpet utan man får köpa till dem separat.
https://gadget-freakz.com/sonoff-th16-temp-hum-smart-switch/

Permalänk
Medlem

Givarna va ju dock svin billiga, skall du inte komplimentera med såna?

Permalänk
Medlem

@Zenon88: Jag köpte faktiskt givare från ebay som passar. Borde ligga någonstans hemma i min bråte. Men jag har inte haft behovet att styra på fukt och temperatur ännu. Var väl något hobbyprojekt jag tänkte som aldrig blev av och sedan åkte den in i garaget som timer till motorvärmaren.