Nybörjarlinux frågor - RH8

Permalänk
Avstängd

Nybörjarlinux frågor - RH8

Fråga 1:

Installerade Red hat 8 för någon dag sedan, uppdaterade då systemet via ikonen up2date vid klockan. Men formaterade datorn igen då jag kom på att jag ville ha win xp också på hdn. Nu när jag har installerat RH8 igen så kan jag inte uppdatera systemet längre:

"Error Message:
Please run rhn_register (or up2date --register on Red Hat Linux 8.0)
as root on this client
Error Class Code: 9
Error Class Info: Invalid Server Certificate."

Har reggat det på deras sida men det fungerar inte iallafall.

Fråga 2.
Blir "kernel" också uppdaterad eller det e bara en massa annat som blir det?
Anledningen till att jag frågar e att när jag skulle mounta en ntfs disk fick jag något felmeddelande om att denna kärna har inget stöd för ntfs. Trots att RH8, vad jag har läst, ska ha stöd för det(read).

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk

Fråga 1: Du måste vara inloggad som root (görs enkelt genom att skriva SU i konsolen)

fråga 2: Vet inte. Du måste antagligen ha nyaste kerneln(?)

Permalänk
Avstängd

jag är inloggad som root när jag gör detta

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

och du har kört up2date --register som root?

Permalänk
Medlem

För att ha ntfs i kärnan så måste det kompileras in, men RH8 som är en "nybörjardist" borde ju ha det inkompilerat.. annars får du göra det. Leta upp nån howto om hur man kompilerar kernel och sen kollar du under "File Systems ---->" och väljer till NTFS-stöd. Finns antagligen nån "kompilera kernel-howto" i FAQ:n, annars finns det på http://support.linux.se (om du inte redan vet hur man gör dvs.)

Förresten, kanske ligger som modul. Testa insmod ntfs (om nu modulen heter så, det har jag ingen aning om) och sedan mounta.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Fråga 2: Läs FAQ.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.