Finns risken att bli scammad när man handlar på Sweclockers?

Permalänk

Finns risken att bli scammad när man handlar på Sweclockers?

Hej finns risken att bli scammad på Sweclockers? Har blivit det några gånger och är därför ofta lite orolig när man ska köpa något av någon här eller när man ska sälja något. Tänker på om jag fått en bild på någons ID finns det risk att det är falskt? Hur lätt är det för scammers att fixa falska ID? Ska köpa något i marknaden på Sweclockers och har lärt mig att man måste vara försiktig. Men om ja fått bild på ID är det inte stor risk att jag blir scammad?

Permalänk
Medlem

Det är många som blivit lurade här. Handla av folk som varit med länge och har referenser. Bild på ID blir nog svårt att få, jag hade aldrig skickat bild på mitt ID till någon okänd på nätet

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns det alltid risk för. Du måste avgöra hur trovärdig du tycker att personen verkar. Tänker inte uttala mig om falska legitimationer eftersom jag inte vet något om det.

Permalänk
Medlem

Allt utöver en setup som medger handslag och utbyte av vara/kontanter utsätter både köpare och säljare för en risk för att bli bedragna. Jag skulle aldrig köpa något begagnat utan att få se varan innan jag betalar. Helst vill jag även testa den först...

Permalänk
Medlem

Risken finns alltid, jag gillar att använda swish eftersom det är bundet till ett personnummer och då alltid går att lösa ifall det olyckliga skulle hända. Det finns även marknadsreferenser du kan läsa här i forumet, men be om all information du vill ha - om säljaren är seriös förstår han din osäkerhet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@SvenskGaming: En bild på ID är absolut ingen säkerhet. Det finns något man kallar för målvakter och även de som helt enkelt struntar i om ens ID är på vift.

Läs igenom:
http://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swec...

De flesta i marknaden är pålitliga och de är relativt få som fular sig, dock är det viktigt att man gör sin hemläxa och undersöker användaren. Är det för bra för att vara sant (orimligt lågt pris) eller är det någon konstig betalningsmetod (paysafe-card) skall man avstå om man inte kan möta upp face-2-face och utan tvivel säkerställa att produkten är legitim och legalt införskaffad (inte stöldgods).

De gånger jag har varit påväg att åka dit har man i princip blivit erbjuden en bild på ett ID-kort för att man inte skall springa iväg när man visar tecken på osäkerhet. Lite som ett lockbete.

En seriös säljare försöker aldrig pusha en potentiell köpare till ett beslut utan bejakar eventuell osäkerhet och kan man inte komma överens om en bra lösning så finns det fler att sälja till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Det är många som blivit lurade här. Handla av folk som varit med länge och har referenser. Bild på ID blir nog svårt att få, jag hade aldrig skickat bild på mitt ID till någon okänd på nätet

Hehe, jag blev lurad av en medlem sedan 2006 med flera referenser samt bild på hans ID. Det konstiga var att personen skickade bilden själv utan att jag ens frågat om det, så där var väl en varningssignal jag borde snappat upp på

Man är aldrig helt säker, handla aldrig genom förskottsbetalning med pengar som du inte kan tänka dig förlora.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Man kan alltid regga sig på omdömesgruppen på facebook, där lämnar folk omdöme på varandra när man gjort affärer. Finns även en sida som heter "Varningsgruppen" (https://varningsgruppen.wordpress.com/) där man kan söka på personen om man kan deras namn.

Dock av erfarenhet av båda dessa grupper så finns det folk som sköter sig bra, för att sedan lura folk hur som helst. De bifogar bilder på sitt personliga ID och använder deras riktiga facebook-profil men skiter i ett eventuellt straff. De flesta anmälningarna läggs dessvärre ner. Så är du osäker, gör ingen affär med någon du inte kan träffa. Om säljaren är påstridig att slutföra affären "för att många är intresserade" så skulle jag backa ur.

Självklart kolla även marknadsreferenser här på Sweclockers med.

Permalänk
Medlem

En sak man även kan tänka på är om själv lägger ut en köpes annons och någon kontaktar dig angående den varan och priset är för bra eller om denne försöker stressa fram en affär.

Be om bild på produkten och ev kvitto o.s.v...men de som är säkrat är givetvis face2face så du som köpare kan testa produkten innan.

Vägrar personen ge sina kontaktuppgifter kan de vara läge att dra sig ur då de inte är höga krav som köpare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenheter av både att sälja och köpa på Sweclockers, undviker själv blocket, Tradera mm. Sen beror det lite på beloppet så klart, är det bara några hundralappar det handlar om så är jag inte riktigt lika försiktig. Mest tragiskt om folk skitar ner sig för sådana summor. Man kanske hade sett på det lite annorlunda om man blivit blåst ordentligt någon gång.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

De gånger jag sålt saker på Sweclockers försöker jag att träffa personen. En gång har jag skickat varan och det var efter jag fått pengar över swish.

Men om jag köper något så skulle jag nog vilja träffa personen. Åtminstone om det är över 500kr.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

har både köpt och sålt en hel del utan att bli scammad. Jag har dock köpt / sålt grejer för under 1000kr och varit medveten om risken att jag kan förlora pengarna om man köper av en oseriös säljare. Skulle jag köpa en hel dator, ett dyrt grafikkort eller så hade jag velat mötas upp då det handlar om helt andra summor då.

som folk skriver, kolla referenser, tidigare avslutade affärer, aktivitet på forum m.m, helt säker kan man aldrig vara om du inte åker hem till personen och testar på plats

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Jag startade denna tråd för ett tag sedan med anledning av samma frågeställning,

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1455228-hur-vanligt-ar-...

Jag har två gånger på forumet blivit utsatt för att personer som varit registrerade länge, haft omdömen, lämnat fullständiga och korrekta personuppgifter samt använt sina egna swishkonton, skickat bilder på produkten och haft rimligt pris, sedan bara fullständigt skitit i att skicka varan efter jag betalt...så det finns tyvärr aldrig några garantier hur man än gör ( i båda fallen har jag fått tillbaka pengarna efter mycket tjafs)

Enda "säkra" sättet är troligen att bara handla av personer som man kan träffa mellan fyra ögon.

Permalänk

Kan uppdatera med att säga att jag inte blev scammad denna gång. Jag betalade först och affären gick bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Man kan alltid regga sig på omdömesgruppen på facebook, där lämnar folk omdöme på varandra när man gjort affärer.

Helt omöjligt för exempelvis mig, som vägrar Facebook. Det finns en tråd här på forumet, där man ska lämna omdömen, och skriva om sin åsikt vid en transaktion, men jag ser inte riktigt vitsen med det, det är rätt svårt att hitta relevant info i den tråden...
Heatware har jag använt för ett par transaktioner, via andra forum, men den tjänsten har gått från att vara enbart ett system för omdömen, till att vara ett system med egen "marknad" och alla som säljer (och köper) finns i en helt annan del av världen.
Den tjänsten skulle fungera fortfarande, men, om inte alla använder samma tjänst, blir det lite meningslöst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig för mer än du har råd att förlora om du skulle bli lurad. Kanske inte lätt att följa alla gånger, men så brukar jag tänka när jag handlar av folk på nätet. Håller mig dock mest till Tradera där referenssystemet för det mesta funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Om personen varit medlem en längre tid här och säljer något billigare för typ 500kr-1500kr är det oftast lungt.

Men handlar det om 3-4000kr bör du hitta andra alternativ till att köpa varan än att betala i förskott.

Permalänk
Medlem

Kanske Admin på Swec. kan se över om det inte är möjligt att få till ett referenssystem för genomförda affärer här, kanske liknande den som finns på tradera då jag finner den utmärkt att kolla upp folk på. Den ger oftast en bra fingervisning åt vilket håll säljare/köpare går.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Kanske Admin på Swec. kan se över om det inte är möjligt att få till ett referenssystem för genomförda affärer här, kanske liknande den som finns på tradera då jag finner den utmärkt att kolla upp folk på. Den ger oftast en bra fingervisning åt vilket håll säljare/köpare går.

Det finns en referenstråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Problemet är som sagt att det är "rätt svårt" att skaffa sig meningsfull information via den tråden. Jag nämnde den i mitt tidigare inlägg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är som sagt att det är "rätt svårt" att skaffa sig meningsfull information via den tråden. Jag nämnde den i mitt tidigare inlägg.
B!

Hur menar du att det skulle vara svårt att hitta relevant information? Är personen omnämnd i tråden finns omdöme, information om produkten, plus och minus etc. Det är väl precis den typ av information man är ute efter med ett omdömessystem?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Har handlat här, på Blocket och Tradera (och förstås även Ebay och liknande) hur många gånger som helst, även större summor och betalat i förskott och skulle säga att 99% av fallen har det gått hur bra som helst. Några gånger har jag blivit blåst, dock inga större summor (ingen gång över 5' i alla fall). Men det är smällar man får ta

Men är man orolig och vet att man skulle känna sig förstörd om man blir lurad så skall man hålla sig från distanshandel från privatpersoner. Eftersom man i princip alltid betalar i förskott så får man lita på sin magkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur menar du att det skulle vara svårt att hitta relevant information? Är personen omnämnd i tråden finns omdöme, information om produkten, plus och minus etc. Det är väl precis den typ av information man är ute efter med ett omdömessystem?

Jämför med min länk till Heatware ovan. Du kan se vem transaktionen är gjord med, bådas omdöme om varandra, samt alla som har lämnat feedback om personen du tittar på. Utan att behöva leta igenom en forumtråd där infon du söker kan vara utspridd över 100+ sidor, och kanske inte ens dyker upp vid en sökning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.