Google Maps: offline maps sparar inte gatunamn, bankomatinfo etc...

Permalänk
Avstängd

Google Maps: offline maps sparar inte gatunamn, bankomatinfo etc...

Varje gång jag åkt på semester de senaste åren har jag försökt använda google maps för att spara ner detaljerade kartor med gatunamn och restauranger för offline-användande.

Men det jag får är ofta endast gatumönstret med vissa - långt ifrån alla - gatunamn, och väldigt sparsmakat när det kommer till bankomater och restauranger etc. Ibland får jag bara ett gatumönster utan affärer och gatunamn överhuvudtaget. Om jag ser ansluter till wifi med samma kartbild så popper en massa ställen och gatunamn fram.

Jag trodde jag skulle kunna spara ner ett område och då fick jag all info om det området som om jag vore online - d.v.s. ju mer jag zoomar in desto mer poppar fram.

Har jag missuppfattat nåt eller gör jag nåt fel?

Permalänk
Medlem

Du tappar även streetview och vanliga satelitkartor och massor med detaljer.
Du har nog missuppfattat vad du ska få med, det hade jag också gjort när jag bilade igenom europa i sommras. Så här i efterhand så hade jag tjänat på att ha köpt en vanlig GPS med europakartor.

Vi löste det hela genom att enbart tillåta mobildata för google maps och barnen ville väldigt gärna ha pokémon igång (vilket inte, då, drog speciellt mycket mobildata... många ägg kläcktes i bilköer neråt italien). Jag växlade mellan flygplansläge och icke flygplansläge väldigt snabbt och fick fram dom detaljerna jag var ute efter. Så länge som det inte finns ett väldigt smidigt sätt att köra mobildata roaming till ett normalt pris med bra datatak så, GPS.

Permalänk
Avstängd

Nu kan du köpa 1 GB för 199 KR ofta (Inom europa) med dom flesta leverantörer. Kan vara värt att kika på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nu kan du köpa 1 GB för 199 KR ofta (Inom europa) med dom flesta leverantörer. Kan vara värt att kika på?

Det tyckte iaf vi var extremt dyrt och väldigt bökigt när man hade totalt 6st telefoner/plattor/datorer att ha koll på samt att man åkte igenom flera länder (det är per land det där som du pekar på) på ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det tyckte iaf vi var extremt dyrt och väldigt bökigt när man hade totalt 6st telefoner/plattor/datorer att ha koll på samt att man åkte igenom flera länder (det är per land det där som du pekar på) på ett par veckor.

För mig är det inom europa iaf.
Var i grekland förra året och köpte surf, kunde använda den i frankrike sen när jag var där med jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var i grekland förra året och köpte surf, kunde använda den i frankrike sen när jag var där med jobbet.

Precis. De flesta bra leverantörer har paket för 1-2GB som gäller en månad inom hela EU.

Tele2 hade paket för 2GB under 30 dagar för 199 kr som gällde i hela EU och USA som sommarkampanj (Juni-September)

Edit: det var även inga problem köra en accesspunkt från den devicen om man ville köra från andra enheter.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak, också försökt spara offlinekartor för ett visst område men precis som du så sparar den endast en grov karta över området (trots att det sparade ibland kan gå upp till 100MB eller mer).

Jag biter i det sura äpplet och kör surf per minut då det bara är sporadisk användning av funktionen men ändå, hade vart gött att kunna ladda ner en stad Offline "på riktigt".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrivet av AppendixSE:

Precis. De flesta bra leverantörer har paket för 1-2GB som gäller en månad inom hela EU.

Tele2 hade paket för 2GB under 30 dagar för 199 kr som gällde i hela EU och USA som sommarkampanj (Juni-September)

Edit: det var även inga problem köra en accesspunkt från den devicen om man ville köra från andra enheter.

Det beror på vilka länder inom europa och jag hade givetvis inte turen att ha kampanj på våra saker. Nordiska länderna är rätt okej frankrike och tyskland med. Det är värre med Österike, Slovenien, Kroatien, Italien och Schweiz. Jag har Telia och övriga har Tre, jag hade 149:- / Gb, barnen 99:- / 0.5Gb. Draget ur skallen så var det sämre ju längre söderut man kom, både med hur det räknade och med kvaliteten.

Offline läget fungerade, det är inte så men det kunde tugga i sig 200mb på bara 10 mils körning med realtids uppdatering av trafikköer/etc på A1 som faktiskt Google Maps även uppdaterar löpande, förotm metainfo som TS far efter.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr ska jag till Indien och Tre verkar inte ha nåt surfpass där och roaming kostar 80:-/MB. Knappast ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Tyvärr ska jag till Indien och Tre verkar inte ha nåt surfpass där och roaming kostar 80:-/MB. Knappast ett alternativ.

Kan du inte köpa ett kontaktkort där med lite data på då? Bör väl gå att skicka i ett sådant i din telefon eller en extratelefon du har med dig och antingen använder att surfa med eller som hotspot?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Kan du inte köpa ett kontaktkort där med lite data på då? Bör väl gå att skicka i ett sådant i din telefon eller en extratelefon du har med dig och antingen använder att surfa med eller som hotspot?

Det är tydligen struligt. Det är mycket antiterrorismbyråkrati på kontantkorten i Indien, och bolaget måste ringa och verifiera till bostad/hotell för att verifiera ens identitet. Man vet inte när de ringer och det är bara ett samtalsförsök. Lyfter ingen på luren eller någon stressad anställd är på dåligt humör stängs SIMkortet av. Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Det är tydligen struligt. Det är mycket antiterrorismbyråkrati på kontantkorten i Indien, och bolaget måste ringa och verifiera till bostad/hotell för att verifiera ens identitet. Man vet inte när de ringer och det är bara ett samtalsförsök. Lyfter ingen på luren eller någon stressad anställd är på dåligt humör stängs SIMkortet av. Suck!

Åhfan. Låter ju skitjobbigt.
När jag åkte till Frankrike för ett tag sedan använde jag Holidayphone. Fungerade kanoners där.
Verkar dock bli ganska dyrt i Indien http://www.holidayphone.se/products.html?fromCountrySelect=se...