Orsaken till problemen med Samsung Galaxy Note 7 upptäckt

Permalänk
Melding Plague

Orsaken till problemen med Samsung Galaxy Note 7 upptäckt

Samsung har ännu inte gett någon officiell förklaring till varför Galaxy Note 7 exploderar, men enligt två ingenjörer som plockat isär telefonen beror det på fel i enhetens utformning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Note är en så pass nischad produkt att "rellativt få" drabbades. Så många har hört om strulet, men inte själva behövt leva med det. Därav tror jag vaumärket klarade sig billigt undan.
Hade problemet istället rört vanliga S7 och S7 Edge så hade det nog varit värre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att de göra nästa telefon nån millimeter tjockare. Eller så använder de bara mindre batteri säkert. De stora telefontillverkarna verkar inte bry sig speciellt mycket om batteritid.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kul med insikt i sådana här händelser. Alla kan säkert lära sig någonting av detta

Permalänk

Synd det drabbade den snyggast och bästa telefonen på hela marknaden 2016! Jag hoppas dom gör comeback grymt 2017 med s8-s8 + och note 8! Jag har s7 edge och är ernomt nöjd!

Permalänk
Medlem

Det var väl för väl att de hittade den faktiska orsaken. Aldrig bra när man inte vet varför saker går fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas det här leder till att telefonerna blir lite tjockare.
Har jättegärna hellre en tjock luftig lätt telefon som tål lite våldsamheter än en papperstunn kompakt modell

Permalänk
Skrivet av enbom:

Då får man hoppas att de göra nästa telefon nån millimeter tjockare. Eller så använder de bara mindre batteri säkert. De stora telefontillverkarna verkar inte bry sig speciellt mycket om batteritid.

Batteritid borde vara deras huvudfokus, telefoner har varit tillräckligt smala sen Galaxy 2an, kan de sluta felprioritera.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Batteritid borde vara deras huvudfokus, telefoner har varit tillräckligt smala sen Galaxy 2an, kan de sluta felprioritera.

Håller helt med. Det mesta annat är så pass bra nu för tiden att de inte behöver lägga lika mycket fokus på det. Lägg mer fokus på batteritid.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl för väl att de hittade den faktiska orsaken. Aldrig bra när man inte vet varför saker går fel.

Ännu värre om man hittar och mörkar det vilket är troligt om nyhet stämmer.
Samsung har knappt satt endast två killar på felsöka detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen ett bevis på att den här hetsen med tunnare och tunnare mobiler har gått för långt om det nu stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Batteritid borde vara deras huvudfokus, telefoner har varit tillräckligt smala sen Galaxy 2an, kan de sluta felprioritera.

Men det syns inte på reklamen eller när du testar den i butik.

Permalänk
Medlem

Samsung vet ju garanterat varför problemen uppstod själva men väljer att inte gå ut med det.
Tycker det är skumt att Samsung väljer att säga att "vi hittar inte felet".
Personligen tycker jag att det svaret föder tankar om inkompetens hos Samsung, jag menar då ett av världens största teknikföretag inte ens lyckas hitta ett väldigt allvarligt fel i en av sina egna produkter så är dem riktigt dåliga.
Tror därför Samsung hade tjänat på att hitta felet snabbt, ge en ärlig förklaring samt en plan på hur detta ska undvikas i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ännu värre om man hittar och mörkar det vilket är troligt om nyhet stämmer.
Samsung har knappt satt endast två killar på felsöka detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tvivlar jag på.
http://www.mobil.se/nyheter/note-7-utredning-klar-innan-rsski...

Men ja, dom har antagligen fler än 2 personer på detta. Vill du att dom ska skriva ett utlåtande från alla? Antagligen någon chef/ledare för utredningsgruppen som meddelar presstalesman/ allmänheten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

Hoppas det här leder till att telefonerna blir lite tjockare.
Har jättegärna hellre en tjock luftig lätt telefon som tål lite våldsamheter än en papperstunn kompakt modell

Talade med Samsung om detta, och de sa att den största efterfrågan av kunder var tunna mobiltelefoner, vilket jag ifrågasatte.
De sa att de hade gjort undersökningar på vad kunderna ville ha och nästan alla ville ha tunnare telefoner, Asien kanske?
Tror faktiskt att det tyvärr kan stämma.
Jag vill också ha större batteri och tjockare telefoner, tycker inte det är bekvämt att hålla i en tunn mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ännu värre om man hittar och mörkar det vilket är troligt om nyhet stämmer.
Samsung har knappt satt endast två killar på felsöka detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som de sagt innan är att det troligen är fabrikationsfel på deras egna batterier, hur skulle det vara bättre?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Många som tar upp att det är tillverkarna som felprioriterar. Men vi konsumenter köper ju all PR-crap om att "endast 5mm tjock", är det bästa. För 25 år sedan så sa reklamen "25 dagars batteritid". Varför? Jo för att konsumenterna efterfrågade det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Många som tar upp att det är tillverkarna som felprioriterar. Men vi konsumenter köper ju all PR-crap om att "endast 5mm tjock", är det bästa. För 25 år sedan så sa reklamen "25 dagars batteritid". Varför? Jo för att konsumenterna efterfrågade det.

Jag är däremot skeptisk till detta. Nog för att det är en personlig anekdot, men inte en enda människa jag känner vill ha tunnare telefoner. De flesta är överens om att batteritiden är det viktigaste att förbättra i dagsläget.

Det är som att alla mobiltillverkare är fast i sitt egna lilla låtsasrace. Tror det är deras marknadsundersökningar som inte stämmer om något.

Permalänk
Medlem

Men nu var det väl inte Samsungs egna folk som gått ut med detta, utan tekniker på ett annat företag?

Ang. vad folk vill ha och vad folk får så ska man nog inte överskatta tillverkarnas lyhördhet. Tror det var i en WAN Show Linus och Luke pratade om att nån på (jag tror det var) Asus beklagat sig på en mässa, och bad om ursäkt till och med! Allt för att nån ny enhet de släppte hade vanlig matt finnish och inte blank pianoplast. De verkar tro att folk vill ha det. När i själva verket ingen vettig människa tycker det är bättre. Nu kanske Asus är mer introverta än Samsung, det kan jag inte svara på

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Samsung vet ju garanterat varför problemen uppstod själva men väljer att inte gå ut med det.
Tycker det är skumt att Samsung väljer att säga att "vi hittar inte felet".
Personligen tycker jag att det svaret föder tankar om inkompetens hos Samsung, jag menar då ett av världens största teknikföretag inte ens lyckas hitta ett väldigt allvarligt fel i en av sina egna produkter så är dem riktigt dåliga.
Tror därför Samsung hade tjänat på att hitta felet snabbt, ge en ärlig förklaring samt en plan på hur detta ska undvikas i framtiden.

Att två stycken hittar felet, eller spekulerar i felet gör ju inte att Samsung kan gå med att vi har hittat felet. Det måste först testas och sedan testas för att testas igen. Är det som dessa två beskriver så kan de reproducera det.
Det vore oerhört klumpigt att gå ut med att man troligtvis hittat felet, för att sedan visa sig inte stämma.

Det är bara acceptera att saker tar tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Talade med Samsung om detta, och de sa att den största efterfrågan av kunder var tunna mobiltelefoner, vilket jag ifrågasatte.
De sa att de hade gjort undersökningar på vad kunderna ville ha och nästan alla ville ha tunnare telefoner, Asien kanske?
Tror faktiskt att det tyvärr kan stämma.
Jag vill också ha större batteri och tjockare telefoner, tycker inte det är bekvämt att hålla i en tunn mobil.

Sony Ericsson T630

Tveklöst bästa telefon jag ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Många som tar upp att det är tillverkarna som felprioriterar. Men vi konsumenter köper ju all PR-crap om att "endast 5mm tjock", är det bästa. För 25 år sedan så sa reklamen "25 dagars batteritid". Varför? Jo för att konsumenterna efterfrågade det.

Skulle nog bli ganska bra efterfrågan om det kom en smartphone med 25 dagars batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skulle nog bli ganska bra efterfrågan om det kom en smartphone med 25 dagars batteri.

Japp!

Jag ser bara på min sambos syster som sitter med ögonen mot sin iphone 6 så gott som dygnet runt. Hon laddar sin telefon 4-5 gånger om dagen. Visst, nu är hon extrem användare men ändå.

Själv använder jag kanske min mobil 20-50 min om dagen, räcker att jag laddar var tredje dag ungefär. (Oneplus one)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

... inte en enda människa jag känner vill ha tunnare telefoner. De flesta är överens om att batteritiden är det viktigaste att förbättra i dagsläget.

Skrivet av Alpha77:

Skulle nog bli ganska bra efterfrågan om det kom en smartphone med 25 dagars batteri.

Jag tror ni båda missar poängen en del. Bara för att man inte vill ha den tunnare så betyder det inte att man hellre vill ha den fem gånger så tjock.

Som vanligt är det en fråga om kompromisser. Det är inget problem att göra en smartphone med 25 dygns drifttid:

  • Långsammaste/strömsnålaste CPU.

  • Litet minne, för att minimera minnets strömförbrukning och minimera hur många appar som kan ligga aktiva och dra ström.

  • Stort och tungt batteri.

Kom ihåg att Ericssons tidiga mobiltelefoner var stora som axelväskor och vägde runt 5kg. En motsvarande stor och tung smartphone kan få lååånng drifttid!

Om vi något förenklat leker med tanken att ett dygns drifttid för en telefon med "bra" prestanda kräver 100g batteri och 5mm tjocklek. Varje extra dygn ökar vikten med 100g och tjockleken med 5mm. (En veckas drifttid blir 700g och 35mm tjocklek.) Hur lång drifttid vill man då ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om vi något förenklat leker med tanken att ett dygns drifttid för en telefon med "bra" prestanda kräver 100g batteri och 5mm tjocklek. Varje extra dygn ökar vikten med 100g och tjockleken med 5mm. (En veckas drifttid blir 700g och 35mm tjocklek.) Hur lång drifttid vill man då ha?

Din modell är gravt förenklad.
En telefon innehåller mycket mer än bara batteri, titta på bilderna i bloggen så ser du att batteriet tar upp ca 30-40% av ytan i telefonen i fråga, samt att tjockleken på inte är den samma som mobilen i sig.
Så egentligen så borde man lätt 4 dubbla mängden batteri i en telefon med bara 5 mm straff i tjocklek, som för den delen nog inte ens väger 100 gram mer.
Så din tegelsten till telefon är inte trolig i något fall.

Själv är jag helt övertygad att man borde kunna bygga en lagom stor telefon (5,5" skärm) som är ca 15 mm tjock och ändå ha bra batteritid i normalt användande. Just 15 mm valde jag för det är tillräckligt tjock för att vara lätt att hålla i och fortfarande tunt nog att gå i de flesta fickorna.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Mjo, kanske inte tunnare än vi har idag, men utav olika orsaker har utvecklingen gått åt allt tunnare enheter mobiler/laptops som vi ser i handeln idag. Kolla på reviews av nya Google Pixel XL. Bra batteritid men "tjock" telefon. Som du säger så säger sig tillverkare luta sina designval på undersökningar, skulle vara intressant att se vad för undersökningar det är.

Hör titt som tätt personer som kollar på nya telefoner och ger kommentarer så som "Den är för tjock, får inte ner dom i fickan (jeans).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Det räcker inte med att sluta skicka ut uppdateringar för att folk ska köpa nytt. Då byggde de in batterierna så man inte kan byta enkelt. När det inte räcker så gör man dem så smala/tunna att batteriet måste laddas ofta, vilket gör att batteriet dör tidigare.

Engelskans "planned obsolescence" stämmer bra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Din modell är gravt förenklad.
En telefon innehåller mycket mer än bara batteri, titta på bilderna i bloggen så ser du att batteriet tar upp ca 30-40% av ytan i telefonen i fråga, samt att tjockleken på inte är den samma som mobilen i sig.
Så egentligen så borde man lätt 4 dubbla mängden batteri i en telefon med bara 5 mm straff i tjocklek, som för den delen nog inte ens väger 100 gram mer.
Så din tegelsten till telefon är inte trolig i något fall.

Själv är jag helt övertygad att man borde kunna bygga en lagom stor telefon (5,5" skärm) som är ca 15 mm tjock och ändå ha bra batteritid i normalt användande. Just 15 mm valde jag för det är tillräckligt tjock för att vara lätt att hålla i och fortfarande tunt nog att gå i de flesta fickorna.

Finns kinatelefoner som verkar vara ungefär det du beskriver, tex denna (Oukitel K10000):
http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_204428.html

Permalänk
Medlem

Det är ju så jävla märkligt att detta inte upptäcktes i deras prototyper? mycket konstigt men bra att dom har kommit fram till varför, det verkar ju så jävla logiskt nu när man läser att det tryckte ihop för mycket.. tråkigt för samsung hade ju blivit en toppentelefon annars.

Permalänk
Medlem

@flexm: Lika stor som min nuvarande men med 3x batteri, dock med sämre prestanda. Dock fortfarande bara 9 mm tjock, så kunde de låta den växa till 15 så borde de kunna få plats med minst ett dubbelt så kraftfullt batteri utan problem.