Permalänk
Medlem

Final Fantasy XV

Hittar konstigt nog ingen tråd om det här underbara spelet, ledsen om det finns redan.

Jag tycker i a f att det är helt underbart, i början kändes det inte alls bra och jag trodde jag skulle bli less bra snabbt men 12 timmar in så har jag knappt rört huvuduppdragen förutom när jag tvingas för att det inte finns något kvar att göra.

Önskar att det var lite lättare att ta sig runt och alla smådetaljer som att se när han tankar bilen gick att hoppa över, det är kul några gånger men sen blir man bra less när man sett det 345315 ggr.

Jag rekommenderar det för alla som vill ha en japansk variant av Witcher 3. (Inte alls lika bra men definitivt värdigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Hittar konstigt nog ingen tråd om det här underbara spelet, ledsen om det finns redan.

Jag tycker i a f att det är helt underbart, i början kändes det inte alls bra och jag trodde jag skulle bli less bra snabbt men 12 timmar in så har jag knappt rört huvuduppdragen förutom när jag tvingas för att det inte finns något kvar att göra.

Önskar att det var lite lättare att ta sig runt och alla smådetaljer som att se när han tankar bilen gick att hoppa över, det är kul några gånger men sen blir man bra less när man sett det 345315 ggr.

Jag rekommenderar det för alla som vill ha en japansk variant av Witcher 3. (Inte alls lika bra men definitivt värdigt).

Jag väntar på PC release. Hoppas det kommer nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xenofonus:

Hittar konstigt nog ingen tråd om det här underbara spelet, ledsen om det finns redan.

Jag tycker i a f att det är helt underbart, i början kändes det inte alls bra och jag trodde jag skulle bli less bra snabbt men 12 timmar in så har jag knappt rört huvuduppdragen förutom när jag tvingas för att det inte finns något kvar att göra.

Önskar att det var lite lättare att ta sig runt och alla smådetaljer som att se när han tankar bilen gick att hoppa över, det är kul några gånger men sen blir man bra less när man sett det 345315 ggr.

Jag rekommenderar det för alla som vill ha en japansk variant av Witcher 3. (Inte alls lika bra men definitivt värdigt).

Tyvärr kan jag inte hålla med om mycket, förutom avsaknad av tråd för spelet. Det är ändå en större titel vilket helt klart motiverar en tråd.

Jag spelade igenom kampanjen igår kväll. Personligen räknar jag spelet som det sämsta numrerade spelet i serien och då till och med sämre än Final Fantasy XIII som var den sämsta innan denna titel. Alldeles för mycket är förändrat och i nästan alla fall till det sämre. Nu har jag hängt med sedan SNES-eran och räknar Final Fantasy VI som den bästa i serien.

Gameplayet är sämre, striderna påminner om Kingdom Hearts vilket jag ser som något negativt då spelserien och specifikt striderna aldrig tilltalat mig. Och på något vis har jag lyckats spela igenom både KH1 och 2. Gillar man dessa spel så bör det nog ses som en fördel för FF XV.
Storyn är extremt tunn och när du smått tvingas att köpa Kingsglaive: Final Fantasy XV och se Brotherhood: Final Fantasy XV (går iallafall att se gratis på youtube) för att bli mer införstådd i storyn så har man en rejält dålig presentation av upplägget. Och även med dessa är det tunt. I nivå med Final Fantasy XII (som enligt mig inte ens har någon story men underbart gameplay istället).
Transportsträckorna blir tjatigt ganska snart då en stor del av spelet just går ut på att åka fram och tillbaks i bilen. Chocobos är ett trevligt alternativ till detta men även med dessa blir det mycket resande. Saker som att tanka och hoppa i och ur bilen kommer äta väldigt mycket speltid då det är något man tvingas göra hela tiden. Samt att springa fram och tillbaks när man utför hunts, går bara att ha en i taget i quest-log.

Finns saker jag gillar i spelet, det lite tätare fokuset på den lilla gruppen är trevligt även om det är rätt tunt även här i större delen av spelet. Jag gillade specifikt hur resandet presenteras, få spel gör detta bra. I och med att man får in natt och dag, leta något säkert ställe att spendera natten på och att man ändå åker runt i ett relativt stort landskap. Efter de totalt 50 timmarna (med en del timmar idle dock) så försvann inte denna känsla för mig.
Storyn blir bättre mot slutet i mitt tycke, undviker dock att förklara varför av uppenbara skäl.

Personligen kan jag inte rekommendera spelet alls, viktigt att testa spelet eller iallafall läsa på och gärna titta youtube-klipp så man får ett hum om vad det handlar om. Jag hade föredragit om de skippat namnet Final Fantasy och använt något annat. Nu har iofs världen spelet utspelar sig koppling till andra titlar men kopplingen borde kunna behållas, inkl referenser till Final Fantasy under ett annat namn. Carpool Fantasy?

EDIT: Musiken var helt okej faktiskt. Florence & the Machines cover på Ben Kings Stand by me har onekligen fastnat på hjärnan. Sedan uppskattar jag att det gick att lyssna på en del låtar från tidigare Final Fantasy-titlar i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tyvärr kan jag inte hålla med om mycket, förutom avsaknad av tråd för spelet. Det är ändå en större titel vilket helt klart motiverar en tråd.

Jag spelade igenom kampanjen igår kväll. Personligen räknar jag spelet som det sämsta numrerade spelet i serien och då till och med sämre än Final Fantasy XIII som var den sämsta innan denna titel. Alldeles för mycket är förändrat och i nästan alla fall till det sämre. Nu har jag hängt med sedan SNES-eran och räknar Final Fantasy VI som den bästa i serien.

Gameplayet är sämre, striderna påminner om Kingdom Hearts vilket jag ser som något negativt då spelserien och specifikt striderna aldrig tilltalat mig. Och på något vis har jag lyckats spela igenom både KH1 och 2. Gillar man dessa spel så bör det nog ses som en fördel för FF XV.
Storyn är extremt tunn och när du smått tvingas att köpa Kingsglaive: Final Fantasy XV och se Brotherhood: Final Fantasy XV (går iallafall att se gratis på youtube) för att bli mer införstådd i storyn så har man en rejält dålig presentation av upplägget. Och även med dessa är det tunt. I nivå med Final Fantasy XII (som enligt mig inte ens har någon story men underbart gameplay istället).
Transportsträckorna blir tjatigt ganska snart då en stor del av spelet just går ut på att åka fram och tillbaks i bilen. Chocobos är ett trevligt alternativ till detta men även med dessa blir det mycket resande. Saker som att tanka och hoppa i och ur bilen kommer äta väldigt mycket speltid då det är något man tvingas göra hela tiden. Samt att springa fram och tillbaks när man utför hunts, går bara att ha en i taget i quest-log.

Finns saker jag gillar i spelet, det lite tätare fokuset på den lilla gruppen är trevligt även om det är rätt tunt även här i större delen av spelet. Jag gillade specifikt hur resandet presenteras, få spel gör detta bra. I och med att man får in natt och dag, leta något säkert ställe att spendera natten på och att man ändå åker runt i ett relativt stort landskap. Efter de totalt 50 timmarna (med en del timmar idle dock) så försvann inte denna känsla för mig.
Storyn blir bättre mot slutet i mitt tycke, undviker dock att förklara varför av uppenbara skäl.

Personligen kan jag inte rekommendera spelet alls, viktigt att testa spelet eller iallafall läsa på och gärna titta youtube-klipp så man får ett hum om vad det handlar om. Jag hade föredragit om de skippat namnet Final Fantasy och använt något annat. Nu har iofs världen spelet utspelar sig koppling till andra titlar men kopplingen borde kunna behållas, inkl referenser till Final Fantasy under ett annat namn. Carpool Fantasy?

OK vad synd att du inte gillade! Men då har du ändå kört igenom hela vilket jag inte skulle göra med ett spel jag inte gillade. Orkade inte mycket av FF XIII innan jag stängde av och aldrig ångrade mig.

Tydligen ska FFFVII remake vara byggt på det här spelet så det är ju synd om folk tycker striderna är dåliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xenofonus:

OK vad synd att du inte gillade! Men då har du ändå kört igenom hela vilket jag inte skulle göra med ett spel jag inte gillade. Orkade inte mycket av FF XIII innan jag stängde av och aldrig ångrade mig.

Tydligen ska FFFVII remake vara byggt på det här spelet så det är ju synd om folk tycker striderna är dåliga.

Var nära att jag gav upp men höll ut, är ett gammalt fan av serien så ville ge det en chans.

Det låter inte så bra för min del. :/

Permalänk
Medlem

Jag har blandade känslor... Jag är kanske lite för hardcore för det här spelet. Har kört 150 timmar och klarade det igår. Och det märks att square enix vill flirta både med gamla spelare och en ny generation. Jag kan ju inte påstå att det lär vara en lätt uppgift heller. Den "öppna" världen är så nära man kan komma en "världskarta". Samtidigt med ett så stort och komplext spel, så blir det väldigt repetitivt med få överraskningar. Alla ikoner som finns på kartan är det som finns i spelet. Knappt några överraskningar att upptäcka på egen hand med andra ord.

Spoilervarning:
Man kan inte göra allt i spelet förrän man klarat main storyn. Det tycker jag är galet frustrerande. Jag ville levla mina karaktärer så långt som möjligt och förväntade mig lite motstånd. Jag tror jag var level 80 efter chapter 3. XD
Det förstörde upplevelsen en del. Att veta att mainstoryn är över och ändå gå tillbaka till spelet för att spela klart det känns inte lika lockande som om man behövde kämpa lite för att klara storyn. Storyn presenteras på ett bra sätt, men den är alldeles för tunn. Man har lagt krut på ett system som gör att alla NPCs känns som dåliga kopior av varandra. Gillar inte att NPCs ser ut som sims-karaktärer heller. Samtidigt vill jag inte att spelet ska ta slut?! Noctis är på level 99 och det känns som att jag har mer att ge

Ni som klarat spelet? Hur ställer ni er till den här utvecklingen? Känner ni er också lite blåsta på att storyn var tunn och att main quests var alldeles för lätta? Gissar att man säkert kan klara spelet på omkring level 50. Tycker åtminstone man hade behövt vara level 80 eller nåt.
Hade jag haft energi så hade jag testat att köra igenom spelet igen som en speedrun.
Det är lite för lätt att få mycket EXP också om man lär sig att inte campa utan istället betala för EXP-boost på hotell samt käka EXP-boost-käk på restaurangerna.

Vad som är märkligt är att det inte finns någon level-cap vad jag kan se. Väl vid level 99 så krävs däremot över en miljon exp för nästa level. Har hört att det ska komma DLCs snart. Men vad jag förstår så utspelar de sig under chapter 13 istället för att ha en fortsättning på storyn. Märkligt val måste jag säga. Inte lika lockad att gå tillbaka och spela något som hände för 30 timmar sen i mitt liv nu när jag väl klarat spelet.

En till sak som gjorde mig besviken. Altissia, insomnia och det där stället uppe till vänster på världskartan som man besöker med tåg går inte att utforska?! Du får teleportera dig med en magisk hund... kom igen?! Vafan var båten bra för i så fall?!

Jag kan ge square enix 500:- till om de ger mig ett fullständigt spel. Dom hade kunnat få en tusenlapp från början om det var så. Gillar inte utvecklingen med DLCs. Skulle däremot kunna tänka mig att prenumerera på spelet om det släpptes uppdateringar i storyn löpande typ som med walking-dead serien eller så. Gissar däremot att det tar längre tid att utveckla än att det ska gå att göra löpande. Trots allt så tycker jag spelet visar en riktning på utvecklingen vad gäller att kombinera side-quests med en storyline, vilket jag tycker ff13 saknade helt. Det var enbart linjärt och inget annat. Tyckte spelet var rätt bra för vad det var, men inte som final fantasy-spel riktigt.

Aja... FF7 är bäst hittills hur som helst. Det är lättare att skapa variation med förrenderad 3D än en hel värld i 3D. Det blir lite mycket copy-paste för att sy ihop en så stor värld som ff15 uppenbarligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väldigt besviken på det här spelet. Tempot och tillvägagångssättet spelet berättar och för fram storyn är bland det sämsta jag varit med om. Upplägget är inte i min smak. Det är som ett offline-MMO.

Igår kom jag till Altissia och spelet ger mig huvudquestet på en gång (nästan). Om jag påbörjar det questet så låser spelet mig från staden och jag kan inte återvända fören senare(?). Det kanske hade legat i Squares intresse att baka in storyn lite mer i världen och alla sidouppdrag (eller haft fler steg på vägen). För just nu känns spelet som en enda stor grind och storyn är väldigt linjär. Spelet saknar många av de element som gör ett rollspel njutbart för mig.

Mitt allra första intryck av spelet var att de tagit DNA från Skyrim och sedan gjort ett väldigt halvdant försök till ett spel i samma tappning. Underligt är det också att Square lyckats göra väldigt bra birolls-karaktärer men totalt misslyckats med huvudkaraktären som är sjukt slätstruken.

Just nu är jag på kapitel 9 och om de resterande kapitlen råkar innehålla massvis med innehåll så kommer jag bli positivt överraskad annars så blir det som jag befarat hittills - ett väldigt mediokert spel.