Min egna teamspeak3

Permalänk

Min egna teamspeak3

Tjena! ja har försökt googla på mitt "problem" men hittar inget som passar eller som funkar.
Det är så att jag i nuläget har en teamspeak3 server uppe o går dygnet runt, som ja själv öppnat via mina portar osv. Dem som använder denna servern måste connecta till f.eks. (99.99.4.54) inte den ipn men likadan, sitter inte i sverige så. jag har även ett domän från Godaddy.com som jag vill använda istället för denna ipn. så folk använder mitt domän för att komma in på min server istället för ipn.

Så nu är frågan, hur får jag fixat så att ja byter ut ipn till domän namnet?

/Christian

Permalänk
Medlem

Skaffa noip.com som håller koll på adressen (ip-numret).
Skapa en subdomän på godaddy och peka den till noip adressen med cname.
Fixat!

Permalänk

Måste man ha något av deras slut? "hopto.org, ddns.org) osv för ja har ju min egna som e tex blablabla.net

Permalänk
Medlem

Om du köper domänen blablabla.net någonstans så tillhandahåller de du köpt domänen av verktyg för att administrera den.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Ok ja har ju köpt från godaddy.com så då är de bara ja som inte fattar hur man gör på deras sida för att koppla den till min ip och teamspeak

Permalänk
Medlem

Det du förmodligen vill göra är att sätta ett A-record på domänen till ditt IP.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Nu har ja lagt in på cloudflare som dom gjorde i en youtubeklipp
SRV
_ts3._udp.blablabla.net. SRV 1 1 9987 blablabla.net. Automatic Delete
A
ts3 points to 85.36.7.89 Automatic

men andra får inte connecta till den adressen.
ja provade connecta till blablabla.net på min laptop och de gick men inte nån annan och ja kan inte connecta till addressen på min dator som jag har servern på.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337:
Tänk på att du inte kan sitta på samma LAN som teamspeak för att connecta via domännamnet, fick lära mig det den hårda vägen.
Testa ist från din mobil utan att vara ansluten till wifi att gå in om du nu har TS på mobilen.

Du kan även kolla på http://www.teamspeak3.com/teamspeak-server-status.php
skriv in domännamnet ist för ip och 9987 om du inte bytt porten.

En annan sak du kan testa är om DNS styrningen går rätt är att köra en tracert www.domänen.net i commandline för att se om den visar din IP (om du kör windows, kör du linux är det traceroute).

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

@PrOxY_1337:
Tänk på att du inte kan sitta på samma LAN som teamspeak för att connecta via domännamnet, fick lära mig det den hårda vägen.
Testa ist från din mobil utan att vara ansluten till wifi att gå in om du nu har TS på mobilen.

Du kan även kolla på http://www.teamspeak3.com/teamspeak-server-status.php
skriv in domännamnet ist för ip och 9987 om du inte bytt porten.

En annan sak du kan testa är om DNS styrningen går rätt är att köra en tracert www.domänen.net i commandline för att se om den visar din IP (om du kör windows, kör du linux är det traceroute).

Lycka till.

det beror helt på om routern stödjer local loopback eller inte

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Får du olika ip nummer tilldelat till dig så kör det jag skrev innan med en no-ip adress. Då slipper du logga in på godaddy och ändra dit ipnummer när du får nytt.

Permalänk
Skrivet av Gwildor:

Får du olika ip nummer tilldelat till dig så kör det jag skrev innan med en no-ip adress. Då slipper du logga in på godaddy och ändra dit ipnummer när du får nytt.

Måste man inte regga sig och köpa där också?

Permalänk
Skrivet av shaakz:

@PrOxY_1337:
Tänk på att du inte kan sitta på samma LAN som teamspeak för att connecta via domännamnet, fick lära mig det den hårda vägen.
Testa ist från din mobil utan att vara ansluten till wifi att gå in om du nu har TS på mobilen.

Du kan även kolla på http://www.teamspeak3.com/teamspeak-server-status.php
skriv in domännamnet ist för ip och 9987 om du inte bytt porten.

En annan sak du kan testa är om DNS styrningen går rätt är att köra en tracert www.domänen.net i commandline för att se om den visar din IP (om du kör windows, kör du linux är det traceroute).

Lycka till.

Kollade på ts.com och där stod de att den inte kommer åt hosten.
Men ja la in allt som dom gjorde på youtube på cloudflare men går ändå inte.
Är de något i min router som stoppar de eller?

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337: Du kan skapa 5 olika noip adresser gratis. Bara regga dig där och installera deras klient.

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Nu har ja lagt in på cloudflare som dom gjorde i en youtubeklipp
SRV
_ts3._udp.blablabla.net. SRV 1 1 9987 blablabla.net. Automatic Delete
A
ts3 points to 85.36.7.89 Automatic

men andra får inte connecta till den adressen.
ja provade connecta till blablabla.net på min laptop och de gick men inte nån annan och ja kan inte connecta till addressen på min dator som jag har servern på.

Såhär är min inställd:

Det är det enda som krävs förutsatt att du öppnat portar i din brandvägg samt router.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Skrivet av marcusronnback:

Såhär är min inställd:
https://s23.postimg.org/mjvribx3v/Sk_rmklipp.png

Det är det enda som krävs förutsatt att du öppnat portar i din brandvägg samt router.

Så e de på min med bara de att jag tog bort (ts3.) som står innan adressen. och ja har en annan port men alla mina portar e øppna i router då jag har min egna ts server som e uppe o går.

Det står i ts: Failed to resolve hostname 'blablabla.net'

provade att lægga in printscreen på de men vet inte hur de funkar, stod bara att ja skulle lænka de.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337: har du kollat med godaddy's support? Binero har iaf en mycket hjälplig support som gärna svarar på både enkla och svåra frågor!
Tänk även på att det tar olika lång tid för användarnas DNS att uppdateras. Be dom testa köra med googles dns (8.8.8.8 och 8.8.4.4). Tror den brukar uppdatera var 4e timme.
Vissa ISPer har DNSer som uppdaterar bra mycket mer sällan än så.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337 Har du följt den här guiden för att lägga till din "ts3.inköptdomän.se"
https://se.godaddy.com/help/add-an-a-record-19238

Det kan dröja flera timmar innan förändringen slår igenom.
Du kan testa namnuppslaget själv med att skriva "nslookup ts3.inköptdomän.se" i en kommand prompt.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra det enklare för dig och skaffa Discord?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@PrOxY_1337 Har du följt den här guiden för att lägga till din "ts3.inköptdomän.se"
https://se.godaddy.com/help/add-an-a-record-19238

Det kan dröja flera timmar innan förändringen slår igenom.
Du kan testa namnuppslaget själv med att skriva "nslookup ts3.inköptdomän.se" i en kommand prompt.

Den där länken fungerar inte.

Permalänk

Går de inte ens att göra en dns entry inne i din router som du ändrar namn på och lägger in din ip??

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@PrOxY_1337 Har du följt den här guiden för att lägga till din "ts3.inköptdomän.se"
https://se.godaddy.com/help/add-an-a-record-19238

Det kan dröja flera timmar innan förändringen slår igenom.
Du kan testa namnuppslaget själv med att skriva "nslookup ts3.inköptdomän.se" i en kommand prompt.

Har gjort exakt som den nu så får väl vänta o se, stod att de kunde ta upp till 48h innan det fungerade, men när man ändrar SRV så i target där så skriver man ts3.inköptdomän.se men måste man ha med ts3. ??

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Har gjort exakt som den nu så får väl vänta o se, stod att de kunde ta upp till 48h innan det fungerade, men när man ändrar SRV så i target där så skriver man ts3.inköptdomän.se men måste man ha med ts3. ??

Nej det måste du inte, det är ifall du har en subdomän, om du tex använder blablabla.net till en hemsida och vill ha ts3.blablabla.net som domännamn till din ts3-server.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Nu har ja lagt in på cloudflare som dom gjorde i en youtubeklipp
SRV
_ts3._udp.blablabla.net. SRV 1 1 9987 blablabla.net. Automatic Delete
A
ts3 points to 85.36.7.89 Automatic

men andra får inte connecta till den adressen.
ja provade connecta till blablabla.net på min laptop och de gick men inte nån annan och ja kan inte connecta till addressen på min dator som jag har servern på.

Har du skrivit:
SRV: (TTL är 86400 om det krävs)

_ts3.udp.blablabla.net SRV 0 5 9987 blablabla.net

A-record: (TTL är 14400 om det krävs)

blablabla.net points to ip-adress

Det enda som kan spöka är då tiden det tar för dom att uppdatera sina dns:er.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Skrivet av marcusronnback:

Har du skrivit:
SRV: (TTL är 86400 om det krävs)

_ts3.udp.blablabla.net SRV 0 5 9987 blablabla.net

A-record: (TTL är 14400 om det krävs)

blablabla.net points to ip-adress

Det enda som kan spöka är då tiden det tar för dom att uppdatera sina dns:er.

Yes de har ja skrivit

Men ja ska fortfarande använda ipn som kommer fram när ja googlar www.minip.se för annars finns där ju IPv4 address och en default gateway?

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Yes de har ja skrivit

Men ja ska fortfarande använda ipn som kommer fram när ja googlar www.minip.se för annars finns där ju IPv4 address och en default gateway?

Du ska skriva in den adress som kommer upp som "publik adress".

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk

Vet inte hur det ser ut på godaddy.com men jag har en domän på Surftwon där jag kan gå till
Domäner -> DNS-inställningar -> Lägg till A-post
Då kan du använda "ts.dindomän.xx" som IP-adress till din ts3-server. Blir lättare att hålla koll på allt om du använder "ts.dindomän.xx" istället för bara "dindomän.xx"

Permalänk

Det som är skumt är ju att jag kan inte connecta med domänet.net på min laptop, min bror som sitter i ett helt annat land kan inte connecta till domänet, och en tredje som e i samma land som min bror kunde connecta med domänet. Så vafan händer liksom. skit skumt

Permalänk
Inaktiv

Du bör lära dig använda nslookup
Har du följt guiden och angett rätt portar för din server, dvs samma i din DNS?
Har du öppnat upp de portarna i din router?
Försök att köra en låg TTL, så länge som DNS recordet är cachat. Det kan bli så att du faktiskt har rätt inställningar men det fungerar inte för inställningarna du hade innan är de som är cachade.