Linux program eller spel för små barn

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Linux program eller spel för små barn

Jag fick en laptop där ägaren lyckats hälla nån hårvård produkt i tangentbordet och en droppe nådde moderkortet och har frätt sönder några banor så tangentbord + Pek är stendöd men resten funkar och kör den med trådlöst kitt och stängde ner skärmbilden och vek ihop den ställde den bakom tv bänken och en hdmi till tv, n så den rullar som en htpc med senaste Ubuntu och sitter en a4 med 4gb ram i den så är rätt kompetent dator från 2014 eller så

Men har en dotter på 3år som gillar siffror alfabetet och tänkte höra om ni har några rekommendationer på enkla program eller spel som kan vara lärorika och roliga för barn som är klick baserade eller enkla tangentbords övningar typ tryck A.... A.. Men har dålig koll på vad som finns så finns det nått ni kan rekommendera

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@lord_vasagos:
Du kan testa GCompris. Bara att söka på det i programcentralen
http://gcompris.net/index-sv.html

CPU: I5-3570K | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Lembritt:

@lord_vasagos:
Du kan testa GCompris. Bara att söka på det i programcentralen
http://gcompris.net/index-sv.html

Ja det verkar kalas och hon gillar tåget där det sägs en bokstav så ska man klicka på motsvarande på en gång och verkar finnas en massa bra i GCompris och var bra tips och var inte rädda att fylla på för finns 320gb till att fylla ut

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Childsplay har en del aktiviteter som kanske kan vara intressanta. Sen finns ju även Tux4Kids-programmen, där det kanske främst är TuxPaint som är intressant för en 3-åring.

Crayon Physics kanske kan vara roligt också, men kräver en del färdighet med musen. Det är inte heller gratis, men det finns i alla fall ett demo att testa.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av perost:

Childsplay har en del aktiviteter som kanske kan vara intressanta. Sen finns ju även Tux4Kids-programmen, där det kanske främst är TuxPaint som är intressant för en 3-åring.

Crayon Physics kanske kan vara roligt också, men kräver en del färdighet med musen. Det är inte heller gratis, men det finns i alla fall ett demo att testa.

Tack.. Ska testa childsplay och tux paint verkar lite roligt för henne men crayonphysics är nog lite svårt än som du sa och är nästan något jag skulle kunna roa mig med själv så ska ha det i bakhuvudet men hittade ett par till hon gillade och det är potatismannen och raincat men senare förstår hon inte hur man gör men var skoj ända 😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2001

Tipsade precis om childsplay, såg dock att man redan gjort det. Min dotter gillar det, dock är en del alldles för enkelt för henne som är 5,5 år.

Skall testa Gcompis själv här hemma. Visste inte att det fanns

Hade postat saker som redan var nämnt.

Nöjesmaskinen: WS: Intel core i5 3550K 3.3ghz | 8gb ram | Nvidia GT 640 2gb | 500gb ssd + 1tb hdd | dvd +-r/rs. OS: Linux Mint 18 mate desktop

Slösurfarmaskinen: Acer Aspire 5200 | Turion X2 64bit TL-64 2.2ghz | 4gb ram | 120gb hdd | Geforce 7000 256mb | Dvd-+r/rw/ram | OS: Mint 18.3 Mate desktop

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Peter77:

Tipsade precis om childsplay, såg dock att man redan gjort det. Min dotter gillar det, dock är en del alldles för enkelt för henne som är 5,5 år.

Skall testa Gcompis själv här hemma. Visste inte att det fanns

Det passar nog en femåring bra men är några som passar yngre och ett bra läroprogram men problemet med en 3 åring är mest koordinationen så blir att peka på rätt sak sen titta ner på musen för att klicka och pilen flyttar sig det blir fel sen med noll tålamod blir vissa saker lite för frustrerande och har inte hunnit testa childsplay då jag inte varit hemma så mycket man ska försöka göra det i kväll... en sak inte Linux relaterat hon gillade är att kunna öppna barnkanalen på nätet och klicka på vad hon vill se själv det var mindblowing i hennes värld 😁

Annars tror jag det är bra att börja med Linux i yngre dagar och är enklare med programcenter när dom kan köra in det dom vill utan krångel och förhoppningsvis så kommer hon gilla det i framtiden och har en dator jag sparat i förrådet så länge en quad med 4gb ram som hon kan ha på sitt rum när hon förstår saker lite bättre och blir Linux på den med så är bra att vänja sig lite från början och det blir bekant i framtiden