Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då måste det vara en väl bevarad hemlighet eftersom det pratas inget om det på VW forumen och dess entusiaster, dock är som sagt DQ200 ganska rejält omnämnd där.

Är ju inte direkt ute i det vilda men har man kontakter i branschen, så som den jag äter julbord med nu så vet man. Att dsglådorna går ryckigt vid tex fickparkering och vis motlut är dock ingen hemlighet.

Håller man på med bilar så får man inte bara sin egen erfarenhet utan även från andra handlare i branschen. Så jag litar mer på den än din erfarenhet faktiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är ju inte direkt ute i det vilda men har man kontakter i branschen, så som den jag äter julbord med nu så vet man. Att dsglådorna går ryckigt vid tex fickparkering och vis motlut är dock ingen hemlighet.

Håller man på med bilar så får man inte bara sin egen erfarenhet utan även från andra handlare i branschen. Så jag litar mer på den än din erfarenhet faktiskt.

Absolut, det är som att jag litar mer på egen erfarenhet och vad andra som faktiskt äger och kör DSG låda upplever och där är det ingen som kan bekräfta det du säger.
Lägg där till att jag pratar huvudsak om DQ500 lådan eftersom det är den jag själv har erfarenhet av.

Sen får du ursäkta med vad handlare säger om andra märkes saker tar jag alltid med en nypa salt, tyvärr finns det allt för många handlare fortfarande som inte kan och vet vad dom snackar om när det kommer till märken som dom inte själv säljer.
Hade senast en sådan diskussion med en handlare när jag bytte bil för ett par månader sedan, han skulle förklara för mig hur min inbytes bil var utrustad, jag bara skrattade och och sa till han att han får nog kolla upp saker lite bättre innan han gör bort sig ännu mer.

Just det här DSG problemet refererar många handlare till att det är DSG7 lådan som har problem, detta är egentligen helt felaktigt eftersom 7 vxl DSG finns i ett antal modeller.

Men vi behöver inte tjata det mer, du har din uppfattning och jag har min

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DjuDju:

Fyfan vad mycket att välja på!
Jag ska ge mer info: helst kombi (suv går också bra) då jag har 2 barn. Jag bryr mig inte så mycket om förmånsvärdet och jag gillar de tyska bilarna. Mercedes E klass (inte den senaste) tycker jag verkar trevlig:)
Men man kan få en Volvo v90 inkl automat, AWD och bränslevärmare för 8,5 basbelopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver tjänstebil. Om det är en tjänstebil du ska välja så får du bara använda den privat i ringa utsträckning. Jag tror det finns ett tak på 100 mil om året. Att du har två barn är då ganska ovidkommande. Alternativet är en förmånsbil som man får lov att använda privat. Kanske är läge att kolla upp innan du bestämmer dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du skriver tjänstebil. Om det är en tjänstebil du ska välja så får du bara använda den privat i ringa utsträckning. Jag tror det finns ett tak på 100 mil om året. Att du har två barn är då ganska ovidkommande. Alternativet är en förmånsbil som man får lov att använda privat. Kanske är läge att kolla upp innan du bestämmer dig.

Ursäkta min otydlighet. Det är en förmånsbil jag får som jag kan använda i tjänst och privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

@sesese
Har själv kört x-drive i över 20000 mil. Många arbetskamrater som också har x-drive. Inget fall på någon av dessa bilar där x-drive har gått sönder. Klart att det sker men det verkar inte vara överrepresenterat.

@Henrik21
Egentligen heter det inte tjänstebil längre utan förmånsbil. Du får ett pålågg på din lön när skatten räknas ut och den skatten betalas sedan in på din ordinarie lön, dvs du betalar ca 50% av förmånsvärdet i skatt och ingen mer kostnad. Däremot så står oftast din arbetsgivare för alla kostnader som tillhör bilen. Typ tvätt, parkeringsavgifter, vägtullar, nya däck osv. Tänk bara på att vinterdäcken räknas som extra utrustning och skall därför ingå i förmånsvärdet.

All extra utrustning behöver inte vara dyr men det är så att utrustning över 7,5 basbelopp ökar förmånsvärdet med 20% på den utrustningen.

Helt rätt i valet av ord, var jag som var lite otydlig med tanke på rubriken i ämnet. Fast det är inte helt rätt att AG står för alla kostnader som tillhör bilen. Vägtullar (utanför arbetstid) bör ju räknas som privat utgift och hanteras därefter, på samma sätt som parkeringsavgifter.

Privata omkostnader ska betalas privat (eller som man är väldigt tydlig med, förmånsbeskattas).

Skrivet av MsSmith:

Visst, men man får tänka till lite också. Vad jobbar man för? Pengar? Brukar säga till mina anställda att det finns mer än bara lön i ett arbete Om de nu vill maximera lönen, köp en gammal Volvo Pansarvagn för 10 000kr, den kommer med stor sannolikhet bara att gå och gå ändå och sedan plocka milersättning.

Förmånsvärdet på de bilar de fått av mig är 1400kr tror jag per månad, resten står jag för och då tillkommer bara elen.

Tjänstebil: Enbart i arbete, exempelvis hemtjänsten har bilar som bara går mellan kontor och brukare
Förmånsbil: Tjänstebil som också får användas privat. Då anses det som en lön och ska beskattas enligt Skatteverkets regler

Jodå, det finns betydligt mer än pengar som man arbetar för, men beröm från externa parter tillhör undantag i vissa branscher. Hade gärna sett att min AG var mer generös med veckoarbetstiderna samt haft bättre policies avseende pensionsinbetalningar och semesterväxling. Det är lättare att behålla kompetent personal då, eller iaf betalar likvärdiga löner som andra i samma sektor för samma typ av arbete. MEN, närheten från bostad till arbetsplats (<5 minuters promenad), väger upp en hel del särskilt som närmaste motsvarande skulle vara minst 60 minuters resväg per dag extra.

Men som det är nu så hamnar ju arbetsgivare inom offentlig sektor i skottgluggen för att man lägger pengar på utbildningar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

@DjuDju:

Om det är en förmånsbil så måste du absolut tänka förmånsbeskattning, och då måste tänka hybrid.
Kolla t.ex Volvo XC60, som har 450k sek i förmånsvärde, jämförd med en Mitsubishi outlander, som kostar ca 400k ny, men förmåndsvärdet ligger bara på 230k sek.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@DjuDju:

Om det är en förmånsbil så måste du absolut tänka förmånsbeskattning, och då måste tänka hybrid.
Kolla t.ex Volvo XC60, som har 450k sek i förmånsvärde, jämförd med en Mitsubishi outlander, som kostar ca 400k ny, men förmåndsvärdet ligger bara på 230k sek.

Uhm, du får nog läsa på om vad förmånsvärde är för det du skriver är helt felaktigt.
XC60 i ditt exempel har ett förmånsvärde på 55 300kr per år, eller 165 900kr på tre år. Visst är det billigare med en Outlander Hybrid, 23 300kr per år eller 69 900kr på tre år, men den knappa hundringen det skiljer är betydligt mindre än vad du säger.

Permalänk
Medlem

För er info har jag bestämt mig för en Volvo V90 D4. Funderade eventuellt på en D3 med AWD. Men fick till bättre utrustning på D4:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DjuDju: Fint val, valde själv S90 till mig och det borde ju vara ungefär samma