Kan någon hjälpa mig med översättningen? (grundläggande Java)

Permalänk

Kan någon hjälpa mig med översättningen? (grundläggande Java)

Hej
Jag är invandrare och jag har ett uppgift som jag inte förstår vad författare menar.

Man har i en textfil samlat uppgifter om ett antal personer. För varje person finns
två rader i filen. På första raden står personens namn och adress och på andra raden
finns personens ålder, längd och vikt. För att göra en medicinsk undersökning av mycket
långa personer vill man leta reda på alla personer som är minst 2 meter långa. Uppgiften är
att skriva ett program som läser filen med personuppgifter. Programmet skall skapa en ny textfil
som bara innehåller uppgifterna för de mycket långa personerna. Filernas namn skall läsas in av programmet.

Det är min uppgift. Jag förstår att man måste använda BufferedWriter eller liknande för att få indata från texten och PrintWriter för att sända utström.
Det som jag inte förstår är, hur måste man skriva personliga informationer i textfilen?

Namn1 adress1 , Namn2 adress2
år,vikt,längd år,vikt,längd

eller

Namn1, adress1
år,vikt, längd

Namn2 adress2
år,vikt,längd

Eller spelar det ingen roll?

Jag frågar det eftersom den bok som jag har nu, jätte gillar att använda koden från gamla uppgifter och renovera detta.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt novice inom java och programmering generellt men skulle säga att de måste vara lättare för dig att läsa filen om det står som i ditt andra förslag?

Namn1, adress1
år, vikt, längd
Namn2, adress2
år, vikt, längd

Då vet du ju om du ska använda text filen igen att du alltid ska plocka varannan rad per person.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Skrivet av ddog:

Jag är väldigt novice inom java och programmering generellt men skulle säga att de måste vara lättare för dig att läsa filen om det står som i ditt andra förslag?

Namn1, adress1
år, vikt, längd
Namn2, adress2
år, vikt, längd

Då vet du ju om du ska använda text filen igen att du alltid ska plocka varannan rad per person.

Oho tror du också så? Jag tänkte också så.
Men du vet jag var inte så säkert på detta eftersom jag är inte så duktig med språk
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Enligt texten så är det rätt så som ni har skrivit.
Filernas namn ska läsas in av programmet, så t.ex. matar du i programmet in "personer.txt" och "långa.txt".

Programmet läser in filen personer.txt som kanske ser ut ungefär såhär:

Alfred Adolfsson, Gågatan 13 (...) 19, 182, 78 Olle Hansson, Olofsgatan 28 (...) 32, 201, 94 Nils Holgersson, Centralgatan 2 (...) 45, 203, 105 Mats Beck, Kriminalgatan 4 (...) 27, 192, 96 (...)

Efter att ha läst in filen skriver ditt program ut de som är längre än 2 meter i filen du angivit (här "långa.txt") på samma sätt:

Olle Hansson, Olofsgatan 28 (...) 32, 201, 94 Nils Holgersson, Centralgatan 2 (...) 45, 203, 105 (...)

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att slänga ett öga på JSON, det är ett sätt att strukturera upp text i text filer.