Permalänk
Medlem

Router utan ipnr

Jag har en netgear n150 router och ett zyxel ADSL modem.

Helt plötsligt igårkväll så försvann IP nr, jag antar att det var igår kväll. Hade en elektriker här hemma igår som bröt strömmen i 15 min på förmiddagen, men jag är nästan säker på att routern fungerat efter det.

Dessutom verkar det skumt i inställningarna för routern, kommer inte åt ex basic settings, kan inte göra manuell setup. Men däremot såg jag att use router as dhcp server (eller vad det nu stod) var ikryssad.

Provade igår att köra en automatisk setup, och då fick jag upp nåt i stil med "static ip detected" varpå jag avbröt.

Nåt man kan prova så här direkt?

Edit. Kom åt basic settings nu via datorn, och ser att följande är ikryssat

Get dynamically from ISP (för ip adressen då)
Get automatically from ISP (för DNS adress)
Use default address (router MAC address)

Permalänk
Medlem

Gjorde en factory reset nu... Känns ju inte som det smartaste, då jag inte har nån laptop att koppla direkt i routern. Min stationära är en våning ovanför...

Dock kommer jag in i routern via nätverket nu, men varje gång jag försöker köra setup så kopplas det ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var och köpte en nätverkskabel, så nu har jag kopplat så här:

telejack > modem > nätverkskontakt bredvid modem > uttag sovrum >cat6 till dator

Och nu har jag en anslutning till datorn. Routern hamnar antagligen i soptunnan, misstänker att kontakten är trasig (hur det nu skulle kunna hända). Netgear genie säger att det inte fanns någon anslutning mellan modem och router eller att inställningarna var felaktiga.

Nåväl, ny router borde lösa så man får trådlöst igen då...