Min skärm bränner sönder mina ögon

Permalänk
Medlem

Min skärm bränner sönder mina ögon

Yo

Har ett smärre problem när jag sitter vid datorn.

Jag har en Acer Predator 144 hz-skärm, har satt brightness på 0 och Nvidia Settings på 33% brightness.

Känner att jag får sjukt ont i ögonen för skärmen är så jävla ljus. Alltså det vita på skärmen känns som att titta in i solen på sommaren.
Går det att sänka "styrkan" i skärmen? Känns inte som att det är färginställningarna som är problemet utan snarare att skärmen är för stark, typ att LED-grejerna i skärmen är för starka. Hur ska jag minska intensiteten? Kan ju inte gå under 0.

Länk till skärmen : https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Yo

Har ett smärre problem när jag sitter vid datorn.

Jag har en Acer Predator 144 hz-skärm, har satt brightness på 0 och Nvidia Settings på 33% brightness.

Känner att jag får sjukt ont i ögonen för skärmen är så jävla ljus. Alltså det vita på skärmen känns som att titta in i solen på sommaren.
Går det att sänka "styrkan" i skärmen? Känns inte som att det är färginställningarna som är problemet utan snarare att skärmen är för stark, typ att LED-grejerna i skärmen är för starka. Hur ska jag minska intensiteten? Kan ju inte gå under 0.

Länk till skärmen : https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl

Händer detta även mitt på ljusa dagen eller bara när det är mörkt? Brukar vara bra att ha någon form av ljus bakom eller omkring skärmen för att det inte ska sticka i ögonen. Har själv en liten lampa på skrivbordet som stödljus

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Testa f.lux https://justgetflux.com/ om du inte redan har det

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit känslig för monitorers ljusstyrka. Nu kör jag Linux så vet inte riktigt hur inställningarna ser ut i Nvidias kontrollpanel, men det jag sänker i Linux är Gamma i första hand. Jag pillar på brightness och contrast också för att ställa ner ljusstyrkan både på skärmens inställningar och i OS.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Som @Eazy sa så bör du kunna sänka gamman, det brukar kunna hjälpa! Och självklart Flux som @Full Strike sa

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Jag har läst att vissa haft problem med ljusstyrkan på den skärmen. Den ska ju tydligen klara upp till 350cd/m², medan man normalt vill ha runt 120cd/m² om man inte sitter i ett väldigt ljust rum eller liknande. Ljusstyrka har tyvärr blivit någon slags tävling när det gäller spelskärmar, och som resultat så finns det flera skärmar som har svårt att nå ner till vettiga nivåer.

Just GN246HL har ytterligare en nackdel, vilket är att du endast kan få ut 144Hz via den utdöende standarden DVI. De flesta grafikkort från den senaste generationen har som mest en DVI-utgång, och vissa har ingen alls. Om du har möjlighet så rekommenderar jag därför att du lämnar tillbaka skärmen och väljer en annan skärm med DP, och med möjlighet att ställa in ljusstyrkan på en vettig nivå. T.ex. Asus VG248QE.

Permalänk
Medlem

Vill du sänka ljusstyrkan mer än skärmen tillåter så funkar denna Dimmer. Kör med en likadan skärm och det funkar bra enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Händer detta även mitt på ljusa dagen eller bara när det är mörkt? Brukar vara bra att ha någon form av ljus bakom eller omkring skärmen för att det inte ska sticka i ögonen. Har själv en liten lampa på skrivbordet som stödljus

Har satt en LED-panel från typ IKEA bakpå skärmen som lyser upp hela väggen, hjälper lite iallafall. Nää det är givetvis värre när det är mörkt men jag vill ha taklampan släckt, gillar inte att sitta i ett upplyst rum. Man är väl datanörd ffs ?

Skrivet av Full Strike:

Testa f.lux https://justgetflux.com/ om du inte redan har det

Gillar inte den röda tonen man får av det, vill kunna spela CS och sånt och kunna se motståndarna även om dom är i mörka hörn :/

Skrivet av Sten sax påse:

Som @Defcon sa så bör du kunna sänka gamman, det brukar kunna hjälpa! Och självklart Flux som @Full Strike sa

OK men jag känner att när jag sänker gamman så blir allt som är mer än "mörkgrått" nästan kolsvart, har svårt att hitta en balans

Skrivet av perost:

Jag har läst att vissa haft problem med ljusstyrkan på den skärmen. Den ska ju tydligen klara upp till 350cd/m², medan man normalt vill ha runt 120cd/m² om man inte sitter i ett väldigt ljust rum eller liknande. Ljusstyrka har tyvärr blivit någon slags tävling när det gäller spelskärmar, och som resultat så finns det flera skärmar som har svårt att nå ner till vettiga nivåer.

Just GN246HL har ytterligare en nackdel, vilket är att du endast kan få ut 144Hz via den utdöende standarden DVI. De flesta grafikkort från den senaste generationen har som mest en DVI-utgång, och vissa har ingen alls. Om du har möjlighet så rekommenderar jag därför att du lämnar tillbaka skärmen och väljer en annan skärm med DP, och med möjlighet att ställa in ljusstyrkan på en vettig nivå. T.ex. Asus VG248QE.

Tyvärr har jag haft skärmen för länge för det, men ja. Du har rätt. Rekommenderar den inte till någon, dessutom är foten skit.

Skrivet av Le John:

Vill du sänka ljusstyrkan mer än skärmen tillåter så funkar denna Dimmer. Kör med en likadan skärm och det funkar bra enligt mitt tycke.

OK tack ska pröva den.

Tack för alla svar.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Yo

Har ett smärre problem när jag sitter vid datorn.

Jag har en Acer Predator 144 hz-skärm, har satt brightness på 0 och Nvidia Settings på 33% brightness.

Känner att jag får sjukt ont i ögonen för skärmen är så jävla ljus. Alltså det vita på skärmen känns som att titta in i solen på sommaren.
Går det att sänka "styrkan" i skärmen? Känns inte som att det är färginställningarna som är problemet utan snarare att skärmen är för stark, typ att LED-grejerna i skärmen är för starka. Hur ska jag minska intensiteten? Kan ju inte gå under 0.

Länk till skärmen : https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl

@CoZalon: Har du provat sänka kontrasten? Den står för en väldigt stor del av "styrkan" som du pratar om!

Permalänk
Medlem

sänk backlight i skärmen istället för att försöka med mjukvaror i datorn

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att ha vettiga kontrastförhållanden i rummet, om det är mörk i rummet så öppnas pupillen mer än om det är ett bra allmänljus och du blir fortare ansträngd.
Att profilera skärmen kan också vara bra.
Vet du att din syn är ok eller har du inte testat den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

sänk backlight i skärmen istället för att försöka med mjukvaror i datorn

Även på lägsta inställningar blir skärmen väldigt ljus om rummet i övrigt är mörkt. Därav behövs mjukvara för att kunna sänka ljuset ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

Även på lägsta inställningar blir skärmen väldigt ljus om rummet i övrigt är mörkt. Därav behövs mjukvara för att kunna sänka ljuset ytterligare.

ah ok, testa att öka ljusnivån i rummet isfl.

sekundärt ljus som tex ljus bakom skärm och bakom rygg för att lysa upp tak tex utan att ge reflektioner i skärmen funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

@CoZalon: Har du provat sänka kontrasten? Den står för en väldigt stor del av "styrkan" som du pratar om!

Mm ska dra ner den också då.

Skrivet av spacecow:

sänk backlight i skärmen istället för att försöka med mjukvaror i datorn

Den är redan på 0 alltså, därför jag gjorde tråden.

Skrivet av mrqaffe:

Se till att ha vettiga kontrastförhållanden i rummet, om det är mörk i rummet så öppnas pupillen mer än om det är ett bra allmänljus och du blir fortare ansträngd.
Att profilera skärmen kan också vara bra.
Vet du att din syn är ok eller har du inte testat den ?

Min syn är skit, delvis därför jag gjorde tråden

Skrivet av Le John:

Även på lägsta inställningar blir skärmen väldigt ljus om rummet i övrigt är mörkt. Därav behövs mjukvara för att kunna sänka ljuset ytterligare.

Mm jag vill ha mörkt i rummet, skärmen är inte så hemsk om rummet är fullt upplyst men sitter man och chillar på natten vid datorn vill jag inte ha rummet upplyst som mitt på dagen.

Skrivet av spacecow:

ah ok, testa att öka ljusnivån i rummet isfl.

sekundärt ljus som tex ljus bakom skärm och bakom rygg för att lysa upp tak tex utan att ge reflektioner i skärmen funkar bra.

Kan ju rikta sänglampan mot min rygg I guess.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Min syn är skit, delvis därför jag gjorde tråden

Har du glasögon?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har säkert nämnts men sitt inte vid datorn utan god belysning i rummet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CoZalon:

Min syn är skit, delvis därför jag gjorde tråden

Har du terminalglasögon ? (andra typer är inte bra) om inte så borde du besöka en optiker och fixa det, säg specifikt att du ska ha glasögon för att sitta vid en datorskärm, de kallas terminalglasögon och är vanliga på arbetsplatser.
http://www.synoptik.se/foretag/terminalglasogon/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Gillar inte den röda tonen man får av det, vill kunna spela CS och sånt och kunna se motståndarna även om dom är i mörka hörn :/

Jag har använt f.lux i flera år nu och har aldrig märkt någon rödton, enbart gul. När man väl vant sig vid f.lux går det inte att vara utan. Angående spelen så avaktiverar sig f.lux av sig själv, det gör det för min del iaf.

Testa f.lux i en vecka så kommer du älska det.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag måste bumpa den här tråden.

Gjorde en skärmkalibrering, både med W10s egna guide och med en jag hittade på internet.

Båda guiderna konstaterade att min skärm är för ljus. Går till Settings, skärmen är ju på 0/100 redan

Mod: Korrigerat språk
Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CoZalon:

Båda guiderna konstaterade att min skärm är för ljus.

Hur kan en guide veta att din ljusstyrka är för hög?

Tvivlar på att din skärm är för ljus. Då 0% ger ~117cd/m2 vilket är 3 under standarden 120cd/m2.

Hur nära skärmen sitter du? Har du nån lampa bakom?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M