Hemsida - Trafik - Streaming/Nedladdning av min musik

Permalänk
Medlem

Hemsida - Trafik - Streaming/Nedladdning av min musik

Tja!

Jag håller på att göra en hemsida där jag har tänkt att lägga ut mina låtar både för streaming och nedladdning. Men jag förstår att detta kommer att sluka en hel del datatrafik och skulle behöva lite hjälp med hur jag bör tänka angående saken.

Jag har kollat på ett webbhotell som erbjuder : 250 GB lagringsutrymme,
5000 GB datatrafik per månad. Om inte jag tänker helt fel (vilket är mycket möjligt då jag är okunnig när det kommer till det här) borde det räcka till en början då jag än så länge inte har någon vidare skara av fans.

Mina frågor:

1. Om jag lägger ut en mp3 på 15 MB, så blir trafiken för att streama den 1 gång rakt av 15 MB?

2. Om vi säger att jag har 10 låtar a`15 MB på min hemsida. Innebär detta att 150 MB kommer att räknas in i trafiken oavsett om besökaren streamar dem, eller är det bara när de lyssnar?

3. Vad händer om flera personer streamar samtidigt? Skulle sidan bli sjukligt seg?

4. Vad skulle jag göra om besökarna ökade och datatrafiken skulle slukas helt? Vad har jag för alternativ då? Finns det tjänster som erbjuder lagring och trafik?

Vore ytterst tacksam om någon kunde kasta lite ljus över saken!

Permalänk
Medlem

1. Ja, om en besökare streamar/lyssnar på hela låten drar det 15MB + hemsidans trafik.
2. Så länge inte användaren laddar ner datan kommer inte trafik att dras.
3. Det beror helt på vilket webbhotell du använder dig av. Men generellt nej, det kommer inte belasta sidan avsevärt mycket av att flera användare laddar ner musik. Detta är dock relativt, det är skillnad på att ha 100 besökare och 1000 besökare samtidigt.
4. Välj ett webbhotell som är vettigt, där du kan öka gränserna om du behöver det. Alt. Använd Soundcloud för dina ljudfiler så att användaren streamar från deras tjänst, inte från din webbsida.

Notera att 5000GB trafik i månaden är MYCKET, dvs, 5 000 000MB(fem miljoner MB) i månaden. Om inte du är en superkändis i nivå med Beyoncé så är du nog säker några år framöver.

Jag skulle vilja säga... välj en tjänst som du kan expandera med ifall du tror att du kommer ha tiotusentals människor i månaden lyssnades på din musik. Men Var noga med att läsa varje tjänsts avtal om vad dom anser är tillåtet. T.ex många webbhotell som har "obegränsad data" har en klausul som säger att trafiken endast får omfatta normal trafik, inte mängder med större filnerladdning. Dom som sätter en logisk gräns på trafiken brukar däremot vara lite öppnare med trafiken, att man får göra vad man vill med det man har.

Men Soundcloud är ett alternativ, då kan du ha musiken där men fortfarande spela upp den på hemsidan. Samt att du blir synlig och får spridning via deras hemsida, vilket kanske också hjälper dn musik att bli hörd av fler människor.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Precis som ovan tycker jag nog att soundcloud eller Youtube kan vara ett alternativ. Dels blir det billigare, dels får du statistik, dels får du gratis feedback, folk kan gilla och kommentera din musik och du kan tjäna en slant på reklam, iaf. om det gäller Youtube.

Permalänk
Medlem

@Florrpan:

Stort tack för ditt utförliga inlägg! Ja det låter mycket med 5000 GB i månaden, det var därför det kändes som att jag kan ha missat något. Men vad jag kan se i användaravtalet står det ingenting om någon sådan begränsning du nämner, men har för säkerhets skull skickat ett mail till supporten.

Vill helst slippa tjänster som youtube och soundcloud. Skulle vara skönare om man kunde sköta det själv, även om jag vet att detta på olika vis komplicerar saker en aning. Dessutom hatar jag reklam

God Jul på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mgmx:

@Florrpan:

Stort tack för ditt utförliga inlägg! Ja det låter mycket med 5000 GB i månaden, det var därför det kändes som att jag kan ha missat något. Men vad jag kan se i användaravtalet står det ingenting om någon sådan begränsning du nämner, men har för säkerhets skull skickat ett mail till supporten.

Vill helst slippa tjänster som youtube och soundcloud. Skulle vara skönare om man kunde sköta det själv, även om jag vet att detta på olika vis komplicerar saker en aning. Dessutom hatar jag reklam

God Jul på er

Jag har ingen aning om Soundcloud och reklam. Men Soundcloud har ju betalversion, antar att det inte borde vara någon reklam där. Soundclouds spelare länkar man in till hemsidan, är det reklam i spelaren? Ingen aning.
"Get more with SoundCloud Pro
€5/month or €45/year — save €15"
https://soundcloud.com/pro?ref=t145

Men för dig som artist så kommer exponering på Soundcloud bara vara positivt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jag har ingen aning om Soundcloud och reklam. Men Soundcloud har ju betalversion, antar att det inte borde vara någon reklam där. Soundclouds spelare länkar man in till hemsidan, är det reklam i spelaren? Ingen aning.
"Get more with SoundCloud Pro
€5/month or €45/year — save €15"
https://soundcloud.com/pro?ref=t145

Men för dig som artist så kommer exponering på Soundcloud bara vara positivt.

Det var som svar till studiox som jag nämnde reklam. Han sa att man kunde tjäna pengar på reklam via youtube. Så nej, soundcloud har ingen reklam i sin spelare, inte i gratisversionen heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mgmx:

Det var som svar till studiox som jag nämnde reklam. Han sa att man kunde tjäna pengar på reklam via youtube. Så nej, soundcloud har ingen reklam i sin spelare, inte i gratisversionen heller.

Att det är reklam i YouTube är alltså ett sätt att få en slant av reklamkakan, om det var inte var klart.
SoundCloud har något de kallar premium https://on.soundcloud.com/premier där man kan också få en slant. Vet dock inte hur det fungerar exakt.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilka regler wordpress har, men det kan ju vara en bra sak annars. Skapa hemsidan snabbt och enkelt, sedan kör du jwplayer för musiken och streamar från wordpress hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått svar från supporten och det ska inte vara några problem att låta folk ladda ner och streama från hemsidan så länge jag har upphovsrätt till det jag lägger upp (självklarhet).

Anledningen till att jag vill kunna göra så är för att jag tror det är möjligt att få till en bättre helhetsupplevelse om jag håller allt koncentrerat till ett ställe, som jag dessutom har full kontroll över själv. Detta hindrar inte att jag sen använder olika tjänster för att locka besökare till min hemsida.

Många i min situation väljer att göra tvärt om. De skapar en hemsida, ofta med väldigt lite innehåll, och länkar därifrån till soundcloud, youtube, facebook, iTunes, beatport och ca 25 andra ställen. Detta är enligt mig lite märkligt, då syftet borde vara att driva trafik till hemsidan, istället för från. Jag vet att man kan infoga både soundclouds och youtubes spelare i sin egen hemsida, men jag tycker ändå att det ser lite billigt ut, och dessutom tror jag att många genom detta lockas bort från hemsidan.

Nu återstår bara att se om jag med min ringa kunskap om webbdesign kan omvandla mina tankar till verklighet. Jag kan tänka mig att jag kommer behöva mer hjälp från er på detta forum i framtiden. Men det verkar ju finnas hjälpsamt och trevligt folk här så det borde kunna lösa sig

Och angående reklam så vill jag helt enkelt inte koppla ihop min musik eller mitt namn med sånt sattyg, även om det skulle innebära att jag förlorar en slant.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mgmx:

Detta är enligt mig lite märkligt, då syftet borde vara att driva trafik till hemsidan, istället för från.

Det beror ju lite på vad man vill, skulle jag fråga KENT vad syftet är med deras musik så skulle nog inte svaret bli "få fler besökare till vår hemsida"