Datorstickor: Vad har ni för erfarenheter av dessa? Laggar det ex. när man spelar upp HD-videos?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Datorstickor: Vad har ni för erfarenheter av dessa? Laggar det ex. när man spelar upp HD-videos?

Hej,

hittar ingen tråd om datorstickor när jag söker här på swec.

Vad har ni för erfarenheter av dessa? Jag gissar att det laggar när man spelar upp HD-videos...

Annars är det ju intressant hur smått det kan bli!

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

*USB Minne

Skickades från m.sweclockers.com

GTX1080 - i7 7700k - 16GB G.Skill 3733mhz - Noctua NH-D15
2x Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - Acer XB271HU
Razer Deathadder 2013 - Logitech G410 - Sennheiser GSP 350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Forum > Datorer och system > Enkortsdatorer
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Sticka å sticka men där harru raspberry pi som klarar de mesta utan större problem, däremot intel compute stick är aning klen i alla fall vid "tyngre" filmer.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Lafa:

Jag gissar att det laggar när man spelar upp HD-videos...

Det är nog snarare tvärtom, det mesta laggar förutom videor. För video används ju oftast hårdvaruavkodning, så det spelar ingen större roll att stickorna har relativt klena CPUer så länge som de har hårdvaruavkodning för formatet man vill spela upp. Jämför t.ex. med mobiltelefoner, de flesta klarar utan problem av att spela upp 1080p eller högre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3480241 Intel Compute Stick, Core m5 - klarar CS:GO i 60 fps.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

@Lafa *Tråd flyttad, rubrik förtydligad (§3.1 & §3.2)*
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Finns olika generationer av Intel Compute Stick. Men ett av syftena är att kunna spela upp video, därför man kan koppla den direkt till TV:n...

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Har monterat en bunke Intel Compute Stick (STK1AW32SC) som tunna klienter i mötesrum. Monterades under bordet tillsammans med en HDMI switch som switchar över så fort en annan bildkälla hittas. Klockren liten dator, inget mediamonster precis men fungerar perfekt till Citrix Receiver. Klarar av 1080p YouTube utan lagg.

De mer mer kraftfull processor borde klara av 1080p mkv filer i högre bitrate än YouTube utan problem, dock är de prissatta därefter också.

Skrivet av Lafa:

Njae, fel länk, denna är det väl?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3480240

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av PointMan:

Har monterat en bunke Intel Compute Stick (STK1AW32SC) som tunna klienter i mötesrum. Monterades under bordet tillsammans med en HDMI switch som switchar över så fort en annan bildkälla hittas. Klockren liten dator, inget mediamonster precis men fungerar perfekt till Citrix Receiver. Klarar av 1080p YouTube utan lagg.

De mer mer kraftfull processor borde klara av 1080p mkv filer i högre bitrate än YouTube utan problem, dock är de prissatta därefter också.

Njae, fel länk, denna är det väl?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3480240

Jaha, jag har för mig att recensenten nämnde m5 som processor, och inte m3. Kanske misstog mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Hej
jag är i färd att köpa en Intel Compute Stick Core m3 via EBAY !

http://www.ebay.com/itm/Intel-System-BLKSTK2m364CC-Single-Com...

jag ska köra Linux Ubuntu på den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Har en Intel sticka vid TV:n i sovrummet. WIFI mottagningen vart för dålig. Det löste jag med Homeplug. Jag har den bara för att titta på SVT play. Tror inte man kan få HD via SVT play. Den fungerar bra. Inget lagg. Men jag har kommit på att Firefox webbläsare inte är bra för play TV. Den verkar vara för långsam. Annars använder jag Firefox som jag är van vid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Lafa:

Hej
jag är i färd att köpa en Intel Compute Stick Core m3 via EBAY !

http://www.ebay.com/itm/Intel-System-BLKSTK2m364CC-Single-Com...

jag ska köra Linux Ubuntu på den

Är det verkligen värt att spara 400:- på att köpa den på eBay istället för att få svensk garanti och konsumenträtt?

Macbook Pro Retina 13" i5 16GB RAM 256GB SSD
HTPC i5-2500S 65W 8GB RAM 512GB SSD GTX970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det verkligen värt att spara 400:- på att köpa den på eBay istället för att få svensk garanti och konsumenträtt?

Sedan blir det ju tull och moms (eftersom det är utanför EU) på det om man nu ska följa reglerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av TobiasStockholm:

Sant. Det blev faktiskt "Proshop.se", istället. Tänkte om i sista minuten.

Det är ju ett under hur liten datorn är.

visste är alla HDMI-versioner bakåtkompatibla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Lafa:

Sant. Det blev faktiskt "Proshop.se", istället. Tänkte om i sista minuten.

Det är ju ett under hur liten datorn är.

Dessa core m är de baserade på den "vanliga" arkitekturen från intel eller är det deras "atom" serie?
Och att de klarar 4k 60hz är ganska imponerande kanske blir en sådan i framtiden om jag inte klarar mig med min Xbox som media enhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av stigw:

Har en Intel sticka vid TV:n i sovrummet. WIFI mottagningen vart för dålig. Det löste jag med Homeplug. Jag har den bara för att titta på SVT play. Tror inte man kan få HD via SVT play. Den fungerar bra. Inget lagg. Men jag har kommit på att Firefox webbläsare inte är bra för play TV. Den verkar vara för långsam. Annars använder jag Firefox som jag är van vid.

SVT Play sänder absolut HD dock max 720p. https://kundo.se/org/svt-play-hjalp/d/videokvalitet-3/

Macbook Pro Retina 13" i5 16GB RAM 256GB SSD
HTPC i5-2500S 65W 8GB RAM 512GB SSD GTX970

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Hur är det med en USB-ethernet adapter?

varför måste man ha programvara till det? Så Linux stöds inte !??!

jag får 92 mbit upp och ner. med ethernet-kabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@Lafa: Låter som en bra idé att ansluta med sladd. Tänkte inte på det när jag hade problem. Kollade på Kjell och där fanns det ju adaptrar att köpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

Är det någon som provat winbox från xtreamer? Den verkar ju prisvärd tycker jag. Någon med erfarenhet?
http://www.xtreamer.net/winbox/
(ja jag vet att det är ett företag många spyr över)

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Om syftet endast är att spela upp video/playkanaler känns väl en Chromecast som ett bättre val på alla sätt?

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Hulle:

Om syftet endast är att spela upp video/playkanaler känns väl en Chromecast som ett bättre val på alla sätt?

/hulle.

Kräver inte det en mobil. Och att det finns stöd för det i playkanalen/appen? En "riktig" pc är ju det bästa som HTPC för den kan hantera det mesta även om det inte är standardgrejer. (dock aldrig testat chroomecast förutom några minuter på när jag installerade mina föräldrars tv som hade det inbyggt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kräver inte det en mobil. Och att det finns stöd för det i playkanalen/appen? En "riktig" pc är ju det bästa som HTPC för den kan hantera det mesta även om det inte är standardgrejer. (dock aldrig testat chroomecast förutom några minuter på när jag installerade mina föräldrars tv som hade det inbyggt)

Jodå du har rätt i sak. Men en mobil har man ju i princip alltid i fickan och nästan alla appar jag använt har numera Chromecast-stöd.

Fördelen är att den är billig (390 kr) och i min mening betydligt smidigare att ha att göra med än en HTPC.

Jag hade HTPC i åratal men har numera ett flertal Chromecasts istället. Även om man kunde göra mer med en HTPC tyckte jag inte att jag utnyttjade det ändå.

Youtube på HTPC? Fram med tangentbord+mus/pekplatta, ladda youtube, navigera runt, maximera bilden, ställ in 1080p som alltid ändras lite hipp som happ.

Youtube på Chromecast? Öppna appen, klicka på cast, navigera till önskad video.

Samma med svtplay och liknande.

Tycker jag iaf.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Jag har haft min Intel Compute Stick Core m3 i snart 2 månader och den är grym.
Beställde den från Proshop men den jag fick hem funkade inte, så jag skickade tillbaka den och fick pengarna tillbaka.
Köpte den från Inet och då funkade den.

Klarar väl allt förutom spel... Counter-Strike: Global Offensive funkar, men man får låga FPS så inget att rekommendera...